صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درگذشت عالمِ واعظِ درس‌آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راه‌جویان بود و فقدان آن مایه تأسف و اندوه است. (۲۶/۰۲/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

وفاق براي جراحي بزرگ

موضوع مردمي‌سازی و عادلانه کردن پرداخت يارانه‌ها و جلوگيري از رانتي که در ماجراي واگذاري ارز 4200 نهفته بود، به مهم‌ترین مسئله اين روزهاي کشور بدل شده است و تلاش همه دلسوزان کشور آن است که اين اقدام مهم تحولي در اقتصاد کشور، با کمترين هزينه بر ملت رقم بخورد. در اين ميان انتظار آن است که در جراحي‌هاي بزرگ اقتصادي که بدون شک مقابله با فسادي آشکار است، نوعي وفاق عمومي شکل گيرد و هماهنگي همگاني جريان‌هاي سياسي براي موفقيت دولت، امکان تحقق آن را آسان نمايد.

نکات تحلیلی: 1- متأسفانه غرض ‌ورزي‌هاي سياسي و تنگ ‌نظري‌هاي جناحي موجب شده تا بخشي از جريان‌هاي سياسي مخالف دولت، چشم بر اصول اوليه فعاليت سياسي بسته و تضعيف دولت را در دستور کار خود قرار دهند. 2- طبيعي است که هر طرح اجرايي در کشور با موافقين و مخالفيني همراه باشد، اما انتظار آن است که نقد با انصاف همراه بوده و مبتني بر منافع ملي تعريف شده باشد. نقد بايد کمک کند تا طرح‌ها با کمترين آفت و آسيبي اجرايي گردد، نه آنکه با سياه‌نمايي همراه شده و افکار عمومي را دچار ترديد کرده و ترس و نگراني در ذهن‌ها بنشاند. 3- آنچه تحت عنوان مشکلات اقتصادي امروز گريبانگير جامعه است، محصول سياست‌هاي غلط گذشته است! متأسفانه بخشي از بانيان وضع موجود خود به صف منتقدين پيوسته و غيرمنصفانه به تخريب اذهان عمومي مشغول‌اند و جراحي بزرگ دولت براي مقابله با غده سرطاني که در زمان حکمراني اين جريان رشد کرده را زير سؤال مي‌برند. 4- سوءاستفاده از نگراني‌هاي مردم نسبت به دشوار شدن مديريت اقتصادي و ابهام نسبت به چگونگي چرخش چرخ معيشت، موجب شده تا برخي از جريان‌هاي سياسي که از کاهش اعتبار و محبوبيت مردمي رنج مي‌برند، براي کسب محبوبيت، سياستي پوپوليستي را در پيش گرفته و عوام‌فریبانه خود را مدافع سرسخت طبقات محروم نشان دهند. اين در حالي است که عملکرد گذشته آنان به‌خوبی حکايت از آن دارد که اين جريان هیچ‌گاه حامي واقعی طبقات محروم نبوده و اتفاقاً سياست‌هاي اتخاذي آنان اغلب تأمین‌کننده منافع طبقات برخوردار بوده است. 5- البته فراموش نبايد کرد که در ميان مخالفان و منتقدين دولت، افراد منصفي نيز يافت مي‌شوند که نه‌تنها به تخريب جراحي بزرگ دولت سيزدهم نپرداخته‌اند، بلکه قلم و زبان خود را براي موفقيت آن بکار گرفته و براي همراه سازي افکار عمومي تلاش کرده‌اند که بايد از آنان تقدير نمود و ديگران را نيز به اتخاذ چنين رويه‌اي دعوت نمود. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                          

ناکامی دوباره آمریکا

بعد از اجرایی شدن طرح دولت در حذف ارز ترجیحی، آمریکا که سیاست فشار حداکثری‌اش علیه ملت ایران شکست خورده است، با کمک گروه‌های ضدانقلاب خارج نشین، تلاش‌هایی برای راه‌اندازی تجمعات سراسری در کشور انجام داده است.

گزاره‌های خبری: 1- ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار توییتی در مورد اعتراضات محدودی که پس از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در برخی شهرهای کشور به وقوع پیوست، گفت: «معترضان شجاع در ایران برای احقاق حقوق خود به پا خواسته‌اند. این حق مردم ایران است که دولت خود را پاسخگو بدانند. ما از حق آن‌ها برای برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز و حق آزادی بیان در فضای مجازی و غیرمجازی، بدون ترس از خشونت یا برخورد تلافی‌جویانه حمایت می‌کنیم»؛ 2- اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دو فرد اروپایی که با هدف سوءاستفاده از مطالبات به‌حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه، وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و بازداشت شدند». 3- سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسشی در مورد توئیت اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد تحولات این روزهای ایران، تصریح کرد: «آمریکایی‌ها به‌جای این‌گونه دخالت‌ها که همواره باعث خجالت آن‌ها نیز شده، بهتر است به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارند و تلاش کنند که برای یک‌بار یاد بگیرند که باید به ملت‌ها و کشورها احترام بگذارند».

نکات تحلیلی: 1- غربی‌ها امیدوار به حضور مردم در کف خیابان هستند تا تحریم‌ها علیه مردم ایران تشدید شود و اجماع بین‌المللی به راه بیندازند و در مذاکرات برجامی دست برتر را داشته باشند. نزولی شدن روند تجمعات (تعداد تجمع و تعداد معترض)، نشان از ناکامی آن‌ها دارد. 2- اقدام دولت برای اصلاح ارز 4200 تومانی بر اساس نظرات کارشناسان اقتصادی صورت گرفت. آمریکا و جریان ضدانقلاب خارج نشین با برداشت نادرست، منتظر اغتشاش و شورش خیابانی همانند سال 98 بودند. اشتباه آمریکایی‌ها در این‌همانی دولت اعتدال و انقلابی بود؛ درحالی‌که در افزایش قیمت بنزین، دولت سابق عملکرد ضعیفی به لحاظ اطلاع‌رسانی به مردم داشت و حتی رئیس‌جمهور وقت نیز بعدها از اجرای طرح به این مهمی در کشور، ابراز بی‌اطلاعی کرد، دولت مردمی ابتدا اقداماتی در نظارت و مدیریت بازار انجام داد و سپس رئیس‌جمهور در رسانه ملی حاضر شد و با مردم صادقانه صحبت کرد؛ اقداماتی ازاین‌دست و حضور میدانی مسئولین ارشد در بازار، موجب تزریق آرامش به بازار شد و نقشه دشمنان ملت از ایجاد آشوب و هزینه بیشتر بر جامعه را نقش بر آب کرد. 3- قطعاً نارضایتی در جامعه ایران از وضعیت موجود اقتصاد کشور، قابل چشم‌پوشی نیست؛ ولی مردم به این آگاهی رسیده‌اند که آمریکا و ضدانقلاب خارج نشین خیرخواه ملت ایران نیستند و هدف آن‌ها از بازی رسانه‎ای علیه دولت، نابودی امنیت و منافع ملت ایران است. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه                  

روسیه علیه رژیم صهیونیستی دست به سلاح شد!

«الون بن دیوید» خبرنگار صهیونیست گزارش داد: «برای اولین بار از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه سوریه، سامانه‌های پدافند هوایی ساخت روسیه، موشک‌هایی را به‌سوی هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل شلیک کردند». تغییر موضع روسیه در قبال رژیم صهیونیستی در سوریه نتیجه موضع‌گیری این رژیم به نفع اوکراین در جنگ روسیه و اوکراین است. اخیراً نیز اسناد و شواهدی مبنی بر حضور نظامیان صهیونیستی در جبهه اوکراین و آموزش نیروهای اوکراینی توسط افسران صهیونیستی منتشر شده است. به نظر می‌رسد با آَشکار شدن موضع این رژیم در قبال روسیه، مسکو بیش‌ازپیش به سیاست‌های غیرصهیونیستی روی آورد و این موجب تقویت موضع جبهه مقاومت در سوریه خواهد شد.

▼ اخبار

نکته اشتراک حاج قاسم با آیت‌الله فاطمی‌نیا!

آیت‌الله فاطمی‌نیا در کوران ابتلاها و شبهات، چراغ معرفت را فروزان نگاه داشت و جان پویندگان تشنه طریق شریعت و حقیقت را از زلال معارف الهی سیراب کرد. استاد فاطمی نیا، ذوالفنون بود و در بسیاری از معارف، سرآمد. انسان که متخلق و سرآمد شد، چشمه‌های حکمت در جان و از زبان او می‌جوشد؛ و ازجمله بالاترین حکمت‌ها، این کلمات است که بارها فرمود: «امروز تضعیف رهبری و نظام بالاترین گناه است. من سیاسی نیستم، اما باید بگویم که ما مؤید نظام هستیم، مؤید رهبری هستیم و تضعیف نظام و رهبری را حرام می‌دانیم. این مرد بزرگ، عزّ اسلام است و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هر کس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری است، خدا او را نخواهد بخشید؛ این را یقین بدانید. امروز این ایران مشعل دارد. مشعل امّ القری، رهبرش هم این مرد بزرگ است. اگر بخواهد کسی با این مرد مخالفت کند، با اسلام بازی کرده است و هرکس با شئون اسلام، با کیان اسلام، با حیثیت مسلمین بازی کند، خدا او را نمی‌بخشد». این کلمات نورانی، دقیقاً مشابه حکمت‌های درخشانی است که بر قلب و زبان سردار والامقام، شهید سلیمانی جاری شد: «برادران از مهم‌ترین شئون عاقبت‌به‌خیری نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب است. والله از مهم‌ترین شئون عاقبت‌به‌خیری رابطه قلبی، دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید مهم‌ترین محور محاسبه این است. برادران و خواهران عزیز ایرانی من، از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولی‌فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را عزیز جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید». (محمد ایمانی)

اثر اصلاح یارانه‌ها؛ بازار کردستان عراق هم به هم ریخت

گزارش‌های رسیده از اقلیم کردستان عراق حاکی است که پس از اجرای «طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها» در ایران، اقلامی چون روغن و آرد در شهرهای مختلف آن، ازجمله اربیل و سلیمانیه، کمیاب شده و قیمت آن به‌صورت روزانه در حال افزایش است. متوسط قیمت آرد کیسه‌ای، حدود یک‌میلیون تومان و روغن یک لیتری حدود حدود ۶۰ هزار تومان شده است. پیش از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، به دلیل فاصله قیمتی شدید کالاهای اساسی در ایران با کشورهای هم‌جوار، این اقلام به‌صورت قاچاق از ایران به کشورهای همسایه منتقل می‌شد. «نور نیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در ایران، قیمت آرد و روغن در فروشگاه‌های اصلی عرضه مواد غذایی در اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان با افزایش شدید قیمت مواجه و نایاب شده است. با اجرای این طرح روند قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه،‌ به نفع جیب مردم متوقف شده است».

ساختارشکنی با حربه حقیقت‌گویی!

«فائزه هاشمی» دختر حاشیه‌ساز مرحوم هاشمی رفسنجانی که بیشتر با بهره‌مندی از عنوان پدر مشهور است، در آخرین مواضعش در خصوص تحریم سپاه پاسداران و همچنین جسارت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) تحت تعقیب قضایی قرار گرفته بود، در اظهارات جدیدش گفته است: «کودتا معمولاً توسط نظامیان صورت می‌گیرد و کار امثال من نیست؛ بنابراین به براندازی نمی‌اندیشم، شاید در دلم بدم نیاید ... تا مملکت نجات پیدا کند! حقیقت‌گویی، حقیقت‌جویی و آزادگی مگر درس عاشورا نیست؛ پس چرا تحمل نمی‌شود؟!». گفتنی است؛ از فتنه‌گری در سال 88 تا هم‌نشینی با بهائیان در کارنامه این چهره سیاسی اصلاح‌طلب موجود است. وی چندی پیش هم در جسارتی به سال‌ها جهاد شبانه‌روزی شهید حاج قاسم سلیمانی گفته بود: «عملکرد ایشان چه گره‌ای از مشکلات کشور باز کرد؟ نتیجه این شده که دوستان خود را از دست دادیم»! دوستان فائزه هاشمی، آمریکا و کشورهای غربی است؛ همان‌ها که وی از آنان می‌خواهد برای تغییر رویکرد جمهوری اسلامی، با افزایش تحریم‌ها، فشارها را بر مردم ایران افزایش دهند! او گفته که علاقه داشت ترامپ در آمریکا مجدداً رأی بیاورد تا فشارها بر ملت ایران تشدید می‌یافت(!!!) به عقیده هاشمی، انقلاب از مسیر اصلی خود منحرف شده است و انقلابی‌نماها جای انقلابی‌های اصیل را گرفته‌اند. به نظر می‌رسد در نگاه هاشمی، انقلابی گری یعنی همان غرب پرستی و غرب دوستی و انقلابی اصیل لابد ترامپ است!

اخبار کوتاه

مخبر: گران‌فروشان نان را پشیمان می‌کنیم/ معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «تخلفات در موضوع نان به‌هیچ‌عنوان قابل‌تحمل نیست چراکه دولت هیچ تغییری در قیمت، یارانه و نحوه فروش نان نداده است. از عده‌ای متخلف، سوءاستفاده کنندگان و گران‌فروشان به‌ویژه در موضوع نان به‌هیچ‌عنوان نخواهیم گذشت و به‌گونه‌ای با این گروه محدود برخورد می‌شود که حتماً بازدارنده باشد و از اقدامات خود پشیمان شوند».

خاندوزی: ابتدای راه هستیم!/ وزیر اقتصاد گفت: «آنچه در رابطه با حذف ارز ترجیحی رخ داده، مقدمه اصلاح اقتصادی کشور است. پس از ارزیابی تغییرات، در ماه‌های آینده نسبت به دیگر موضوعات نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام خواهد شد. قطعاً چنین طرح‌هایی بدون نقص نخواهد بود؛ اما تلاش می‌شود که با ترمیم سیاست‌ها، از مسیر اصلی خارج نشویم».

دیروز تهران چه خبر بود؟/ دیروز کارکنان شرکت واحد تهران و حومه به خاطر شایعه افزایش ده‌درصدی حقوقشان در سال جدید، دست به اعتراض زدند که منجر به جا ماندن مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس شهری شد. شهردار تهران به جمع رانندگان معترض رفت و با آنان به گفتگو نشست و توضیح داد: «در خصوص نهاده‌ای عمومی هیچ‌چیزی اعلام نشده و یک گروه شش نفره شامل معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حال بررسی میزان ضرایب حقوق نهادهای عمومی هستند». به دنبال توقف بخشی از اتوبوس‌های شرکت اتوبوس‌رانی تهران، تعداد قابل‌توجهی از اتوبوس‌های فرماندهی انتظامی کشور به‌صورت رایگان، مسافران پایتخت را جابه‌جا کردند.

وحشت در خیابان‌های آمریکا/ شبکه CNN اعلام کرد که در هفته اخیر: 21 نفر بر اثر تیراندازی دسته‌جمعی در ایالت میلواکی؛ 13 نفر در شهر بوفالو (در ایالت نیویورک)؛ 5 نفر در شهر هیوستون (در ایالت تگزاس) و 5 نفر در منطقه اورنج کانتی (در ایالت کالیفرنیا) مورد اصابت قرار گرفتند که ۱۵ نفر کشته شدند. اگر یک مورد از این جنایت‌ها در ایران اتفاق می‌افتاد، بوق‌های رسانه‌ای غربی چه می‌گفتند؟

پیش‌بینی زمستان وحشتناک برای اروپا/ «ریستاد انرژی» بزرگ‌ترین مؤسسه مشاوره انرژی در نروژ پیش‌بینی کرد، در صورت کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی وابستگی اروپا به گاز روسیه، قیمت گاز در این قاره در سال جاری میلادی بیش از سه برابر خواهد شد. طبق تحقیقات این مؤسسه، اگر همین فردا جریان گاز روسیه متوقف شود، ذخایر گاز که در حال حاضر ۳۵ درصد است، قبل ‌از پایان سال جاری میلادی تمام می‌شود و اروپا در معرض یک زمستان وحشتناک قرار خواهد گرفت.

درخواست گفت‌وگوی وزیر عربستان از ایران!/ «عبدالعزیز بن سلمان» گفت: «عربستان سعودی و کویت می‌خواهند در مورد میدان گازی آرش با ایران گفت‌وگو کنند؛ زیرا منابع موجود در این میدان، منافع مشترک دو کشور است و ما به سمت توسعه میدان گازی آرش حرکت می‌کنیم».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات