صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۰۰

عارف انقلابی

بامداد روز 26 اردیبهشت 1401 بود که استاد کامل و عارف واصل، حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و روح مطهرش به ملکوت اعلی پیوست. این خبر تلخ مردم دین‌دار کشورمان را عزادار کرد و ایشان ‌را در غمی بزرگ فروبرد[...]
بامداد روز 26 اردیبهشت 1401 بود که استاد کامل و عارف واصل، حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و روح مطهرش به ملکوت اعلی پیوست. این خبر تلخ مردم دین‌دار کشورمان را عزادار کرد و ایشان ‌را در غمی بزرگ فروبرد. استاد فاطمی‌نیا یکی از چهره‌های شاخص در میان مردم بود که همه آنها با مواعظ دلنشینش انس داشتند. بسیاری از جملات ایشان در یاد و ذهن مردم عزیزمان باقی مانده بود و در زندگی مورد توجه قرار می‌گرفت. در زندگی‌نامه ایشان آورده‌اند که در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود و از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود(میراسماعیل) که از جمله علمای زمان خودش بود، قرار گرفت. سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد حسن مصطفوی، از شاگردان مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی تحصیل کرد و تحت تعلیم و تربیت وی قرار داشت و همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال می‌کرد.   پس از مصطفوی، او از علمایی چون حضرت علامه طباطبایی، سیدمحمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچک‌تر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سیدرضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت، علامه جعفری و... که بیشترشان شاگردان آیت‌الله قاضی بزرگ بودند، در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد. از این‌رو، وی با یک واسطه، از شاگردان سیدعلی قاضی است.
 
سخنرانی‌ها و آثار مکتوب 
حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا، کارشناس و محقق و از همه مهم‌تر معلم علوم اسلامی بود که به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما در جایگاه کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی مشغول بود. طلاب، دانشجویان و مردم از آرامش و لحن صمیمی ایشان در سخنرانی‌های‌شان لذت می‌بردند و کمتر اتفاق می‌افتاد که مسیرشان به محل سخنرانی ایشان بخورد و در آن حضور پیدا نکنند.
 آیت‌الله فاطمی‌نیا از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه نیز به‌شمار می‌رود و در جلسات متعددی در شرح و بسط این آثار ارزشمند به سخنرانی پرداخته‌ است. کتاب‌هایی نیز از استاد فاطمی‌نیا به چاپ رسیده است؛ از جمله «فرجام عشق»، «فرهنگ انتظار»، ترجمه از کتاب «ریاض السالکین فی شرح صحیفه سیدالساجدین» و بسیاری از مقالات که به زبان عربی در حوزه عقاید و سایر موارد است نیز از جمله تألیفات استاد فاطمی‌نیاست، که تعدادی از آنها هنوز چاپ نشده است. 
همچنین شرح و تفسیر زیارت «جامعه کبیره»، دوره سه جلدی «کتاب نکته‌ها از گفته‌ها» و... . گفتنی است، کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها» دربردارنده گزیده‌ای از سخنرانی‌های استاد فاطمی‌نیاست که دفتر نشر نور معارف آن را در سه جلد منتشر کرده است. دفتر اول این اثر با 148 نکته، گزیده‌ای است از گفتارهای مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا که در حسینیه الزهرا(س) در مشهد مقدس ایراد شده است. نکته‌های این مجموعه، حوزه‌های متفاوتی از اخلاق اسلامی همچون اخلاص، اعمال خیر، شناخت شیطان، اعتدال، یاد مرگ، راه بندگی و بسیاری مباحث دیگر را در برمی‌گیرد. دفتر دوم «نکته‌ها از گفته‌ها» نیز شامل 50 نکته اخلاقی و معرفتی است. مخاطب در دفتر سوم از این مجموعه از 47 نکته اخلاقی و معرفتی در حوزه‌های مختلف بهره‌مند می‌شود. روضه‌های استاد فاطمی‌‌نیا نیز براساس بیانات و سخنان ایشان گردآوری شده است. همچنین از ایشان مقالات بسیاری در نشریات گوناگون به چاپ رسیده‌ است. 
 
خدا از مخالف رهبر معظم انقلاب نمی‌گذرد
وی در مورد رهبر معظم انقلاب توصیه‌‌ای مهم داشت و آن، این بود که گوش‌تان به رهبر انقلاب باشد. اگرچه این سخنان با بغض و کینه دشمنان انقلاب مواجه می‌شد، اما روح بلند و نظر عمیق استاد هرگز بر خودمحوری نبود و دشمنان برایش محلی از اعراب نداشتند. ایشان می‌گفت: «بنده روی منبر امام حسین(ع)، در خانه خدا، آن هم در مجلس زهرا(س) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عزّ اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم.»
همچنین می‌گفت: «حواس‌تان باشد؛ یک چیزی می‌دانم و می‌گویم. امروز از اوجب واجبات، یکپارچگی و تأیید آیت‌الله خامنه‌ای است. جوان‌ها! یک وقت افکارتان را این‌طرف و آن طرف نکنید. فقط حواس‌تان به رهبر باشد، گوش‌تان به رهبر باشد. فلان کسی همچنین چیزی گفت، فلان روزنامه همچنین چیزی نوشت، گوش ندهید. گوش‌تان به رهبر باشد. این را سربسته گفتم. گفت که «العاقل یکفیه الاشاره» یک چیزی را می‌دانم عرض می‌کنم، مدعی علم غیب نیستم. هیچی نیستم. یک کودک نادانم، ولی به فضل‌الله و کرمه که یک معیارهایی در دست دارم که بر مبنای آن می‌دانم کسی مخالفت با این مرد بکند و توبه هم نکند، خدا او را نمی‌بخشد، مگر توبه کند.»
 
یکی دیگر از یادگارهای ایشان دست‌خطش برای شهید حاج قاسم سلیمانی است، او نوشت: 
بسم الله الرحمن الرحیم
شهید سعید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شخصیت استثنایی وارث بر مالک اشترها و عمارها و میثم‌ها و دیگر شجاعان و غیوران از اصحاب شاه ولایت امیرالمؤمنین صلوات‌الله علیه بود؛ این قبیل افراد روی کره خاکی تنها دل خوشی‌شان انجام وظیفه و عبودیت است و پیوسته مشتاق عالم بالا هستند. شهید بزرگوار حاج قاسم شیر میادین نبرد بود و این شجاعت و صولت همراه با قدرت تفکر و صفات عالیه، بزرگ مردی بی‌نظیر از او ساخته بود. «حیف بود حاج قاسم در بستر بمیرد.» روح مقدسش و ارواح طیبه ابومهدی و دیگر همراهان شهید، مهب نسیم‌های رحمت و مصب زلال رضوان و معرفت باد. شهادت این عزیز را به محضر نورانی حضرت صاحب‌الامر صلوات‌الله علیه و حضور مبارک رهبر معظم دامت برکاته و هموطنان گرامی و خانواده مکرم آن جناب تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. «و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین».
الاسیر الفانی سیدعبدالله فاطمی‌نیا ابن العارف بالله الحاج سیداسماعیل اصفیائی(قدس‌سره)/ ١۴ دی ١٣٩٨
 
همچنین در مراسم چهلم سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: «شخصیت نادر شهید سلیمانی، مانند شهدایی هستند که اسم‌شان را شنیده‌ایم. حاج قاسم همان مالک اشتر است، ایشان سنخ عماریاسر و... است. آدم‌هایی داریم که خوب هستند و نماز و عبادت‌شان خوب است، اما نمی‌توانند ده نفر را اداره کنند. مثلا می‌گویند امام زمان(عج) 313 یار می‌خواهد، ما این همه شهید والا مقام داشتیم بیشتر از از این تعداد. (در صورتی‌که) امام زمان(عج) 313 محور می‌خواهد، حاج قاسم هم محور بود. شجاعت و تواضع بالایی داشت. کسی که می‌گوید روی قبرم فقط بنویسید سرباز ولایت. خارجی‌ها گفته بودند کار داعش 20سال کار دارد؛ ولی حاج قاسم کار را جمع کرد ولی آمد با تواضع گفت: من یک سرباز بودم. خیلی از بزرگان به ایشان مراجعه می‌کردند برای کمک، او حتی تکبر هم نمی‌کرد که من چیزهایی می‌دانم که شما نمی‌دانید، فقط می‌گفت من چه کمکی می‌توانم به شما بکنم. اینها اوصاف مردان الهی است... این محور بودن چیز عجیبی است... جگر ما برای حاج قاسم سوخت. حاج قاسم و امثال اینها رفتند پیش خدا، گریه می‌کنیم، ولی این ‌هم بدانید که ائمه آن ‌طرف هستند دست‌شان هم باز است. روح حاج قاسم شفیع همه ما باشد ان‌شاءالله. آقا ما باید این خون‌ها را محترم بشماریم، فقط این نباشد تأسف بخوریم. این خون‌ها ارزش دارد ان‌شاءالله ما این خون‌ها را محترم بشماریم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات