صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۳۰

تغییر موازنه قدرت

روز جمعه نیروی دریایی سپاه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام‌گرفته در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
روز جمعه نیروی دریایی سپاه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام‌گرفته در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد. توقیف این دو کشتی پس ‌از آن صورت گرفته است که دولت یونان یک نفتکش روسی حامل نفت ایران را به‌صورت علنی دزدیده و تحویل آمریکایی‌ها داد. طبق اخبار و اطلاعات اواخر فروردین‌ماه امسال گارد ساحلی یونان نفتکش لانا را در جزیره ائوبویا توقیف کرد. در حالی یونان به بهانه تحریم نفتکش روسی را متوقف کرده بود که بر اساس شیوه‌نامه‌های دریایی کشتی روس، نفت ایران را جابه‌جا می‌کرد و پرچم کشورمان روی عرشه آن در اهتزاز بود.
پس از اقدام غیرقانونی یونانی‌ها، وزارت خارجه ایران سفیر یونان و نیز کاردار سوئیس در تهران را احضار و سعی کرد با روش‌های دیپلماتیک به آتن اخطار لازم را بدهد؛ اما یونانی‌ها به‌جای اجرای قوانین کشتیرانی و دریانوردی در اقدامی عجیب منافع آمریکا را دنبال و نفت ایران را مصادره کردند.
بر اساس گزارش شرکت انگلیسی اطلاعات دریایی لویدز لیست،  آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل گرفتن محموله نفتی ایران، به یونان اعزام کرد و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری آمریکا، به این کشور تحویل داده شد. در آن زمان سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با صدور بیانیه‌ای، این اقدام دولت یونان را «مصداق بارز دزدی دریایی» دانست.
در این باره نکته اول که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که دولت یونان در حالی برای آمریکا خوش‌رقصی می‌کند که متوجه تغییر در معادلات بین‌المللی به ویژه در غرب آسیا نشده است؛ چنانکه طبق گزارش‌ها آمریکا اولین کشوری بود که از توقیف نفتکش یونانی خبردار شد، ولی نیروهای تروریستی آن در خلیج‌فارس کمترین اقدام را برای آزادسازی نفتکش‌های یونانی انجام ندادند. 
نکته دوم توجه به این موضوع است که نیروی دریایی سپاه بر اساس منافع ملی هر جا نیاز باشد، اقدام خواهد کرد. اینکه در مقابل یک نفتکش، دو نفتکش یونانی توقیف شد، به معنای این است که هر کشوری اقدام به هزینه‌تراشی برای کشورمان کند، باید منتظر  تحمل هزینه چند برابری باشد. 
نکته سوم تأکید بر این نکته است که امنیت خلیج‌فارس و به ویژه تنگه هرمز زمانی برای نفتکش‌ها معنا و مفهوم خواهد داشت که جمهوری اسلامی ایران بتواند نفت و انرژی خود را از آن صادر کند. آمریکا نه تنها توان محدودسازی جمهوری اسلامی ایران را ندارد؛ بلکه خود نیز هر وقت تخلفی مرتکب شود، بازخواست خواهد شد.  تا این واقعیت علنی شود که جمهوری اسلامی ایران به «قدرت بازدارنده» رسیده است و توازن قدرت به نفع ایران تغییر کرده است. 
در پایان یادآوری این نکته ضروری است که توطئه توقیف نفتکش‌های ایرانی را موساد با عنوان «جنگ جدید نفتکش‌ها» و با هدف ایجاد بازوی اجرایی تحریم‌ها و کنترل میدانی فروش نفت کشورمان طراحی کرده و به مرحله اجرا گذاشته شده بود، اما سپاه با هوشمندی و درایت ورق ‌بازی را برگرداند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات