صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۶۲

مصاف با فساد

25 اردیبهشت 1400، وقتی در آخرین روز نام‌نویسی از نامزدهای ریاست‌جمهوری سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی به همه گمانه‌زنی‌ها پایان داد و با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد[...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
25 اردیبهشت 1400، وقتی در آخرین روز نام‌نویسی از نامزدهای ریاست‌جمهوری سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی به همه گمانه‌زنی‌ها پایان داد و با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد؛ یکی از بزرگ‌ترین و پرتکرارترین نقدها به او چرایی ترک ریاست قوه قضائیه و داشتن سودای ریاست‌جمهوری بود! 
سیدابراهیم رئیسی این نقد را در بیانیه اعلام حضور خود این‌گونه پاسخ داد: «تجربه طولانی اینجانب در سطوح مختلف مدیریتی، به روشنی بر من ثابت کرده است که اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده‌تر می‌شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان‌‌‌شاء‌الله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.»
 پاسخی که مخالفان حضور رئیس دستگاه قضا در پاستور آن را تا حد یک بهانه تقلیل دادند، اما اکنون پس از گذشت یک سال و این روزها که ایران در غم و بهت حادثه متروپل آبادان است، مشخص شده که سیدابراهیم رئیسی چقدر درست و هوشمندانه مشکل را دریافته و برای حل مسئله وارد این میدان سخت شده است!
امروز «برخورد قاطع و عبرت‌آموز» با متخلفان حادثه متروپل  عبارت مشترک گفته‌های همه مسئولان و مردم است، اما واقعیت این است که محاکمه و برخورد اگرچه حیاتی و غیر قابل اغماض است، اما به تنهایی بازدارنده‌ نیست! امروز متأسفانه به دلیل وجود بسترهایی، چون بوروکراسی فرسوده، وجود امضاهای طلایی، قوانین فسادزا و... فساد در ابعاد مختلف آسیب‌های جدی به کشور وارد کرده است، فسادی که فاجعه متروپل را رقم زد تنها به این دلیل که در برابر چشمان ما فرو ریخته و جان عزیزان ما در آبان را گرفته، بیشتر به چشم آمده است؛ چه بسا آوارهایی که  به واسطه فساد که در سکوت بر سر منافع ملی و  زندگی مردم فرود می آیند و از چشمان ما دور می‌ماند... فراتر از این باید نگران خطر بزرگ‌تر بود، اینکه آوارهای فساد بر سر اعتماد عمومی و وحدت اجتماعی ایرانیان فرود بیاید و بر شکاف‌ها در جامعه افزوده و به اعتماد به دولت آسیب بزند، که اگر چنین شد، برداشتن این آوارها و علاج و تیمار این آسیب به سادگی حاصل نخواهد شد.
بی تردید، شعار آقای رئیسی در انتخابات 1400 مهم‌ترین و حیاتی‌ترین وظیفه و مأموریت دولت است، دولت سیزدهم باید به سرعت و البته با عقلانیت و حساب شده به مبارزه با فساد برود.
ناگفته نماند که دولت سیزدهم در نزدیک به یک سالی که بر سر کار آمده است، اقدامات خوبی را در مسیر مبارزه با فساد و برچیدن بسترهای فساد شروع کرده است، حذف رانت ارز 4200 تومانی، حذف امضاهای طلایی با الکترونیک کردن فرآیند اخذ مجوز کسب‌وکار، آزادسازی سواحل و مقابله با ساحل‌خواری و کوه‌خواری تنها چند نمونه از آنهاست که ان‌شاءالله با قدرت و به شکل اصولی و مستمر در حوزه‌های مختلف از نظام بانکی تا حوزه‌های عمرانی و... امتداد پیدا کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات