صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۸۸

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۸ خرداد

روزنامه کیهان**

 

تضمین می‌خواهید چه کار؟ فقط به آمریکا دسترسی بدهید(!)
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی می‌گوید: در توافقات بین‌المللی، تضمین ابدی معنا ندارد و از برجام هم نباید چنین توقعی داشت.
اسماعیل گرامی‌مقدم در روزنامه اعتماد می‌نویسد: «دست در حلقه آن زلف دوتا نتوان كرد/ تكيه بر عهد تو باد صبا نتوان كرد»؛ حافظ شيرين سخن اين عبارات را به كار مي‌گيرد تا از سست‌عهدي، عدم قطعيت و ناپايداري جهان سخن بگويد. برخي دلواپسان و مخالفان برجام در داخل به بهانه عدم ارايه تضامين لازم از سوي آمريكا و اروپا در شيپور مخالفت با برجام، خروج از NPT و پايان همكاري‌هاي بين‌المللي مي‌دمند. دليل اينكه اين دسته از مخالفان روي ارايه تضامين لازم سفت و سخت پافشاري مي‌كنند در خوش‌بينانه‌ترين حالت، ناشي از آن است كه اشراف و ديد عميقي نسبت به توافقنامه‌هاي بين‌المللي و مراودات جهاني ندارند. بررسي تحليلي قراردادهاي دوجانبه و چندجانبه ايران و ساير كشورها نشان مي‌دهد كه هرگز نمي‌توان تضامين عيني و غيرقابل خدشه‌اي را مطالبه كرد.
وی می‌افزاید: «هيچ تفاهمي صددرصد نيست و هيچ عقل سليمي نبايد توقع تضامين قطعي از قراردادهاي بين‌المللي را داشته باشد. قرارداد 1975 الجزاير ميان ايران و عراق و قراردادهاي صدام با كويت نيز نمونه‌هاي منطقه‌اي چنين بدعهدي‌هايي است. بنابراين اگر سياستمدار يا حاكميتي قصد داشته باشد تضاميني براي ابدي بودن توافق‌ها دريافت كند، امكان‌پذير نخواهد بود.در اين شرايط سياستگذاران و تصميم‌سازان كشور بايد با اولويت قرار دادن منافع ملي كشور به سمت احياي برجام حركت كنند.حتي اگر برجام نشد، يك توافق 5 ساله يا 2 ساله مي‌تواند در دسترس قرار بگيرد تا خطرات به تعويق افتند. اين در حالي است كه قبل از انتخابات 1400 برخي افراد و جريانات دولت قبل را مي‌نواختند و اعلام مي‌كردند كه اقتصاد و معيشت كشور را به تحريم‌ها گره نمي‌زنند. امروز بايد از اين افراد پرسيد كه همه آن وعده‌ها چه شد و چرا نتوانسته‌اند، مشكلات اقتصادي را حل و فصل 
كنند؟ 
این تحلیل، چند سوال را به ذهن متبادر می‌کند: 1- چرا دولتمردان مدعی تدبیر و حامیان آنها هرگاه مطالبه تضمین درباره توافق با آمریکا می‌شد، می‌گفتند «امضای کری تضمین است» و «امکان ندارد آمریکا زیر تعهدش بزند و نمی‌تواند این کار را بکند؟». این ادعاهای خلاف واقع، از سر بی‌سوادی بود یا عامدانه، برای فریبکاری؟
2- اگر از ضمانت تعهدات آمریکا اطمینان نداشتند (که هیچ اعتمادی نبود و تجارب خلاف آن را می‌گفت) چرا همه امتیازات هسته‌ای در زمینه اوراق کردن 15 هزار سانتریفیوژ از 19 هزار سانتریفیوژها، ارسال 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از مجموع 10 هزار کیلوگرم به خارج و بسنده کردن به 300 کیلوگرم، بتن‌ریزی راکتور اراک، توقف تولید سانتریفیوژهای پیشرفته و... را به شکل یکطرفه و قبل از روز شروع اجرای برجام واگذار کردند؟ و دست طرف ایرانی را در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا خالی کردند؟
3- اگر نقض برجام در همان دولت اوباما و با اعمال تحریم‌های متنوع مانند تحریم‌های ویزا و سیسادا و آیسا آغاز شد و بعدها به تحریم‌های کاتسا توسعه یافت، باید پرسید اساسا برجام (به معنای لغو تحریم‌ها) چه زمانی دارای تضمین حداقلی بوده است؟
4- بدون حل مسئله تضمین و سرنوشت عبرت‌انگیز مرگ برجام یا تعیین تکلیف چک‌های برگشت‌خورده آن، چرا باید توافق دیگری را قبول کرد و حال آنکه آمریکا حاضر نیست تضمین معتبری ارائه کند؟ آیا دغدغه امثال گرامی‌مقدم (که مدتی هم پس از فتنه سبز) فراری بود و در خارج از کشور حضور داشت، لغو تحریم‌هاست، یا برگرداندن آمریکا به برجام و دسترسی دادن به مکانیسم ماشه (بازگرداندن خودکار تحریم‌ها)؟!
5- مشکلات امروز اقتصادی، به خاطر گره زدن مسئولیت به برجام است، یا اصرار یک دولت به مدت 8 سال برای معطل گذاشتن همه مسئولیت‌ها و توقف تولید و انباشتن مشکلات مدیریتی قابل حل؟!
 
پیش‌بینی ریزش شدید قیمت ارز
دبیرکل کانون صرافان گفت: پیش‌بینی‌ها از شدت نزولی قیمت دلار حکایت می‌کند..
کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان درباره این‌که ریزش فعلی قیمت دلار تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت: قیمت‌ها تا زمانی که به سطح تعادلی برسد، پایین خواهد آمد.
وی افزود: به طور معمول عرضه و تقاضا که در بازار به تعادل برسد، قیمت ارز در بازار به تعادل می‌رسد، ولی در کل ما پیش‌بینی می‌کنیم که با شدت نزولی خواهد بود تا زمانی که کف قیمت را بازار تعیین کند.
سلطانی‌زاده در پاسخ به این پرسش خبر آنلاین که قیمت واقعی دلار چه رقمی است؟ عنوان کرد: قیمت واقعی دلار با فاکتورهایی که نظر دولت است، زیر ۲۵ هزار تومان است. قبلا هم این موضوع را اعلام کردند. یعنی نظر اقتصاددانان دولت این است که قیمت واقعی دلار زیر ۲۵ هزار تومان است؛ با توجه به پیش‌بینی فروش و قیمت نفت.
وی تصریح کرد: در بازار آزاد قیمت دلار به دلیل هیجانات بالا می‌رود، ولی عددی که به طور رسمی اعلام کردند زیر ۲۵ هزار تومان است.
دبیرکل کانون صرافان در پاسخ به این پرسش که دلار تا سطح ۲۵ هزار تومان پایین می‌آید؟ متذکر شد: بستگی به روند بازار دارد؛ این‌که چقدر مردم ارز خریداری کنند و چقدر صادرکنندگان فروش داشته باشند. ولی با قدرت می‌توان گفت که پیش‌بینی‌ها از شدت نزولی قیمت دلار حکایت دارد.
گفتنی است قیمتی دلار در چند روز اخیر، با سیاست جدید بانک مرکزی روند نزولی گرفته است. با مجوز جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند با قیمت توافقی ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی‌ها نیز می‌توانند تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار پاسخگو باشند؛ این مجوز ارزی بنا به گفته برخی فعالان اقتصادی، موجب شده تا بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی و تنها با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات، بازار شاهد افزایش عرضه و کاهش نوسانات قیمتی باشد.
در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است که در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۳۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.
 
ونزوئلا توانست تورم 200 درصدی را به 4 درصد برساند
دولت ونزوئلا توانسته تورم 200 درصدی را به 4 درصد کاهش دهد و رشد اقتصادی این کشور را دو رقمی کند.
در این زمینه، روزنامه فرهیختگان در گزارشی می‌نویسد: در حدفاصل سال‌های ۲۰۱۲ تا پایان ۲۰۱۹، تقریبا اقتصاد ونزوئلا ۸۰درصد کوچک‌تر شد و بیش از ۹۰درصد مردم آن به ورطه فقر مطلق سقوط کردند. تورم انباشته در این بازه زمانی بیش از یک میلیون درصد بوده و بیش از ۱۴ صفر از پول ملی آنها حذف شده است. بدهی خارجی ظرف چند سال به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده و درآمد این کشور که نفتی هم هست در حدفاصل سال‌های اعلام‌شده بیش از ۹۰درصد کاهش پیدا کرده. این اتفاقات افتاده تا غنی‌ترین کشور به لحاظ منابع نفتی، به یکی از فقیرترین کشورها در دنیا تبدیل شود. اما این کشور هشت ماه است که به‌صورت پی‌درپی تورم ماهانه تک‌رقمی را تجربه می‌کند که اگر نشان‌دهنده کنترل تورم نباشد حداقل گویای خروج از ابرتورم است. کردیت بانک سوئیس نیز با انتشار گزارشی تحت‌عنوان «اینها غلط املایی نیست» عنوان کرد که رشد اقتصادی ونزوئلا در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۲درصد و در سال ۲۰۲۳ حداقل هشت درصد خواهد بود. چگونه ونزوئلا در مدت کوتاه، در بحران غرق شد؟ همچنین چگونه رهایی از رکود و تورم را آغاز کرده است؟
ژانویه۲۰۲۱ بود که مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در کنگره ملی این کشور خبر از بهبود نسبی اوضاع اقتصاد داد و دوره پیش‌رو را «رنسانس ونزوئلا» نامگذاری کرد. به استناد آمارها می‌توانیم باور کنیم طولانی‌ترین بحران اقتصادی یک کشور که در شرایط غیرجنگی رخ داده درحال حاضر رو به اتمام است؛ براساس آمارها از نوامبر۲۰۲۱ تابه‌حال ارزش پول ملی ونزوئلا تا حدودی دربرابر دلار ثابت مانده است. 
همزمان با کنترل نرخ ارز، کسری بودجه این کشور نیز نسبت به تولید ناخالص داخلی از 50 درصد به 5 درصد رسیده که در واقع نشان می‌دهد یکی دیگر از محرک‌های تورم در حال کنترل است.
ونزوئلا ۸ ماه است که به‌صورت پی‌درپی تورم ماهانه تک‌رقمی را تجربه می‌کند. به گفته رئیس‌جمهور ونزوئلا، این کشور در سه‌ماهه سوم۲۰۲۱ بیش از ۷درصد رشد اقتصادی داشته و این رقم برای کل سال احتمالا ۴درصد بوده است. 
یادآور می‌شود شرایط اقتصادی ونزوئلا با حمایت آمریکا از شورشیان به سرکردگی خوان گوایدو به شدت به هم ریخته بود و دولت ونزوئلا توانست این بحران سیاسی را مهار کند.
 

***************

روزنامه جوان**

رئیسی در اصفهان:
آب را عادلانه توزیع می‌کنیم
 
دولت تهیه طرح جامع آب، مبتنی بر مدیریت عادلانه توزیع و مصرف آب و اعطای حقوق مردم در این زمینه را در دستور کار دارد.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در بیست و پنجمین سفر دولت مردمی به استان اصفهان رفت و در بدو ورود به این شهر در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از همه مشکلات کم‌آبی مردم استان را رنج می‌دهد، خاطرنشان کرد: کم‌آبی از مسائلی است که دولت برای رفع آن برنامه دارد و اطمینان داریم با کمک مسئولان محترم و مردم عزیزمان در این استان، این مشکل قابل رفع است.
رئیس‌جمهور رفع مشکل کم‌آبی را نیازمند نوعی از مدیریت دانست که در اعمال این مدیریت مردم همراه دولت خواهند بود گفت: به این نکته در سفر توجه شده و اعتباراتی در نظر گرفته شده است.
متأسفانه طرح‌های نیمه‌تمامی در این استان هست که اجرای آن‌ها از دهه ۶۰ آغاز شده است.
باید بررسی کرد که چرا طرح‌هایی از دهه ۶۰ تاکنون در اینجا نیمه‌تمام مانده و همچنان بسامان نرسیده است. این از جمله مسائلی است که مردم را رنج می‌دهد.
 
به قلب مشکلات می‌زنیم
دکتر سید ابراهیم رئیسی در اولین بخش از برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان اصفهان پس از بازدید هوایی از بخش‌هایی از رودخانه زاینده رود در جمع اهالی روستای قلعه‌بالا حضور یافت و ضمن گفتگو با آنان، در جریان مشکلات و درخواست‌های ساکنان این روستا که عمدتاً کشاورز هستند، قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در جمع اهالی روستای قلعه‌بالا گفت: برخی پیشنهاد کردند که همزمان با روز‌های پرآب زاینده‌رود به اصفهان سفر کنم، اما بنده گفتم اتفاقاً در مقطع و زمانی که مسائل مردم حادتر است، باید به این استان بروم و از نزدیک مشکلات مردم را ببینم و حرف‌هایشان را بشنوم.
رئیسی اظهار داشت: بعضی مسئولان از کنار مشکلات عبور می‌کنند، ولی ما به قلب مشکلات می‌زنیم و ان‌شاء‌الله آن‌ها را حل می‌کنیم.
رئیسی در ادامه بازدید‌های میدانی به اصفهان، از بخش‌های مختلف شرکت دانش‌بنیان صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) دیدن کرد. این شرکت به عنوان اولین مرکز ساخت انواع پرنده بال ثابت و بالگردان تعیین شده است و با در دستور قرار گرفتن برنامه ساخت هواپیمای مسافربری روند تکاملی خود را طی می‌کند.
 
همه باید به الزامات توزیع عادلانه آب ملتزم باشند
رئیسی همچنین در نشستی با جمعی از نخبگان استان با اشاره به اینکه راه دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی هیچ‌گاه راه هموار و آسانی نبوده است، تصریح کرد: دستاورد‌های بزرگ با تلاش فراوان و مجاهدانه به دست می‌آیند، همانگونه که الگو‌های ما از جمله شهید سلیمانی با جهاد در یک مسیر ناهموار و سخت توانستند دستاورد‌های بزرگی برای منطقه و جهان اسلام حاصل کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به طرح مشکل کم آبی از سوی سخنرانان این جلسه اشاره کرد و گفت: با علم بر همین مسئله اولین برنامه و حضور میدانی سفر خود به اصفهان را به بازدید از زاینده رود و تالاب گاوخونی اختصاص دادم. رئیسی با بیان اینکه عدم بهره برداری صحیح و کاهش نزولات آسمانی از جمله مهم‌ترین دلایل کم آبی در کشور است، افزود: آنچه مردم در زمینه مقابله با مشکل کم آبی می‌خواهند همان چیزی است که بر اساس کار یعنی عمل به عدالت هم تطبیق دارد.
اجرای عدالت در این زمینه یعنی عمل بر اساس طرحی جامع که همه جوانب و ملاحظات موضوع را در نظر گرفته و راهکار‌های کارشناسانه برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کرده باشد.
رئیس‌جمهور اجرای عدالت در زمینه مدیریت منابع و توزیع آب را دارای الزاماتی دانست که همگان باید به آن ملتزم باشند و اظهار داشت: به عنوان مثال همه باید به اصلاح الگوی کشت بر اساس آنچه در طرح جامع مدیریت آب توصیه شده است، پایبند باشند و همچنین کسی به خود اجازه ندهد در مسیر رودخانه‌ها از آب سوءاستفاده کند.
رئیسی با بیان اینکه هر طرح و راهکاری برای رفع مشکل آب استان اصفهان و کشور که بتواند دغدغه مردم را برطرف کند، حتماً مورد توجه دولت قرار خواهد گرفت و از کنار هیچ پیشنهادی بدون توجه عبور نخواهیم کرد، ادامه داد: مرام دولت مردمی عبور از کنار مشکلات نیست.
برخی به بنده پیشنهاد دادند که زمانی به اصفهان سفر کنم که در زاینده رود آب جاری باشد، اما بنده تأکید کردم که اتفاقاً در زمانی به استان سفر می‌کنم که مردم با مشکلات شان درگیر هستند تا از نزدیک ببینم و بدانم که بر مردم چه می‌گذرد.
اصلاحات اقتصادی با صبر و همکاری مردم به فرجام می‌رسد
رئیسی عصر پنج شنبه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان اصفهان، در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم، با بیان اینکه هر جا عقب‌ماندگی به وجود آمده محصول کم‌کاری یا تأخیر در انجام مسئولیت بوده است، تأکید کرد: اصلاحات اقتصادی باید زودتر در کشور اتفاق می‌افتاد. اصلاح نظام اقتصادی و قطع دست رانت‌خواران و مفسدان و دلالان از خدا بی‌خبر و باز کردن راه برای جوانان آماده کار و تلاش و فعالان اقتصادی، ضرورت امروز کشور است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از مسائل کشور آگاهم و درون مردم هستم و از مشکلات معیشتی و گرفتاری آن‌ها رنج می‌برم، گفت: اقدامات و اصلاحات دولت با صبر و همکاری مردم و پیگیری مجدانه مسئولانه و حضور همه دلسوزان کشور و فعالان اقتصادی به فرجام می‌رسد و شرایط به نفع مردم رقم خواهد خورد.
دکتر رئیسی با اشاره به دشواری‌های مأموریت خطیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای ریشه‌کنی تروریسم در منطقه، گفت:بسیاری تصور می‌کردند که با وجود پول‌های امریکایی‌ها و نقشه صهیونیست‌ها نمی‌توان با داعش جنگید، اما مکتب شهید سلیمانی ثابت کرد که ما می‌توانیم و امروز هم با کمک مردم و اعتقاد به شعار «ما می‌توانیم» مشکلات حل می‌شود.
دولت در پیگیری کار مردم با احدی تعارف ندارد
دکتر سید ابراهیم رئیسی همچنین عصر پنج شنبه در شورای اداری استان اصفهان، با تأکید بر رویکرد تحول‌گرایانه دولت سیزدهم در اداره کشور، خاطرنشان کرد: اولین شرط این تحول، تغییر در روش مدیریت است.
مهم‌ترین شرط موفقیت این اقدام، مدیر با کفایت، کارآمد و دلسوز است.
رئیسی ضمن یادآوری جمله رهبر معظم انقلاب که فرمودند «هیچ مشکلی نداریم که راه‌حل آن در همین کشور نباشد»، گفت: با تغییر نگاه و روش‌ها اطمینان دارم که همه مشکلات حل شدنی است و هیچ مشکلی وجود ندارد که حل آن در توان جوانان و دانشمندان ایرانی نباشد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت اجرای عدالت به عنوان اولویت دولت مردمی، گفتگو با مردم درباره دلایل و زمینه‌های تصمیمات و سیاست‌ها را ضروری خواند و اظهار داشت: وقتی تصمیمی گرفته می‌شود همه باید بدانند مبنای آن تصمیم چیست. وقتی مردم مبنای تصمیمات و سیاست‌ها را بدانند حتماً همراهی می‌کنند و این همراهی اجرای سیاست‌های تحولی را آسان‌تر می‌کند.
رئیس‌جمهور با ابراز ناخرسندی از حادثه متروپل آبادان و قطار مشهد – یزد، خطاب به مدیران گفت: پیش‌بینی‌های دقیق انجام دهید و بر کار کارشناسان نظارت کنید، نگویید اعتماد داشتیم. در این دوره انتظار مردم این است که مدیران نگاه تحولی داشته باشند، اگر مدیری نگاه تحولی ندارد حتماً او را کنار بگذارید. دولت مردمی بر سر کار مردم با احدی تعارف ندارد.

 

**************

روزنامه خراسان**

 داوم سیر نزولی قیمت دلار در بازار تا کانال 30 هزار تومان 

صرافی ها مجاز به خرید توافقی ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی شدند 
 
بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز به صرافی‌ها اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان،‌ ارز تمام اشخاص حقیقی و حقوقی را با نرخ توافقی خریداری کنند و به متقاضیان بفروشند.
با این حال، خبرها از ادامه روند نزولی نرخ ارز تا کمتر از 30 هزار و 500 تومان در روزهای اخیر حکایت دارد.گزارش ها از بازار ارز در پنج شنبه گذشته حاکی از آن است که نرخ ارز در بازار آزاد روند نزولی خود را ادامه داده است، به طوری که به گزارش تسنیم به نقل از رئیس کانون صرافان، نرخ توافقی ارز در صرافی ها به کانال 30 هزار تومان وراد شده و به نرخی بین 30 هزار تا 30 هزار و 500 تومان رسیده است که نسبت به روز قبل از آن، حدود 600 تومان کاهش را نشان می دهد.
البته طبق بخشنامه بانک مرکزی، صرافی های مجاز به خرید و فروش توافقی ارز، دیروز هم  باز و فعال بودند و طبق گزارش ایرنا، نرخ ارز کاهش بیشتر یعنی بین 30 هزار تا 30 هزار و 300 تومان داشته است. سلطانی زاده رئیس کانون صرافان با بیان این که همه متقاضیان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تهیه کنند، اظهار کرد: البته افرادی که بلیت سفر داشته باشند دلار را با نرخ دیگر –که تا دیروز بین 27 هزار تا 27 هزار و 400 تومان بوده است- تهیه می‌کنند.
به گزارش خراسان به نقل از تسنیم، این ها همه در شرایطی است که بانک مرکزی در بخشنامه ای جدید برای مدیریت بازار ارز، به صرافی ها به طور رسمی اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش به متقاضیان اقدام کنند.
پیش از این، بانک مرکزی به صرافی‌ها مجوز داده بود که تنها ارز «صادرکنندگان» را با نرخ توافقی خریداری کنند و به متقاضیان بازار ارز بفروشند. سیاستی که موجب شد در مدت دو سه روز نرخ ارز در بازار بیش از دوهزار تومان کاهش داشته باشد. 
 
بررسی یک ادعای عجیب در خصوص عقب گرد دولت از وعده ساخت 4 میلیون مسکن 
خراسان- در روزهای اخیر، برخی پایگاه های خبری با نقل قولی از رستم قاسمی وزیر راه در خصوص تعداد واحدهای ساخت مسکن در دولت سیزدهم مدعی شدند که دولت از وعده مهم ساخت چهارمیلیون مسکن عقب نشینی کرده است. به عنوان مثال در متن خبر یکی از این رسانه ها به نقل از خبرگزاری ایرنا آمده است:
«وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعیین سهم هر استان در طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در سامانه، افزود: بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که تا شهریور ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد. وی ادامه داد: تا پایان دولت باید دومیلیون مسکن ساخته شود و به بهره‌برداری برسد.»
این درحالی است که بررسی دقیق تر  ادعای عقب نشینی  دولت از ساخت مسکن اجتماعی  به ویژه از رسانه های معتبر نشان می دهد که خبر نقل شده از وزیر  به گونه ای دقیق منعکس نشده و رستم قاسمی از دو  بخش دو میلیونی برای ساخت مسکن سخن به میان آورده است و رسانه های مذکور به گونه ای خبر را منتشر کرده اند که گویا دولت فقط دو میلیون واحد مسکونی  تا پایان چهار سال خواهد ساخت.
خبرگزاری صدا و سیما  اظهارات وی را  به صورت کامل تری  منعکس کرده است: «باید خیلی زود به سقف دو میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور برسیم تا بتوانیم در دو بخش دو میلیونی تا پایان دولت تعهداتمان را انجام دهیم.» 

 

**************

 روزنامه ایران**

آیت‌الله رئیسی در دیدار رئیس مجلس ارمنستان:
سیاست ایران حمایت از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه است

رئیس جمهور عصر چهارشنبه با «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با همه کشورهای همسایه و دوست از جمله ارمنستان است، افزود: دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی دارند.
رئیس جمهور تعاملات پارلمانی ایران و ارمنستان را در مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور مؤثر و سازنده ارزیابی و خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی باید راهکارهای ارتقای سطح تعاملات تهران و ایروان را بررسی کند و در مسیر تحقق این راهکارها گام‌های عملی بردارد.

رئیسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ژئوپلیتیک بالایی برخوردار است که زمینه تقویت همگرایی منطقه‌ای و گسترش صلح و رفاه میان ملت‌های منطقه از اقیانوس هند و خلیج فارس و دریای سیاه تا اروپا را فراهم می‌آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تمام کشورهای منطقه است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه طرح، تعامل و گفت‌و‌گویی برای تأمین صلح و آرامش با محوریت و نقش‌آفرینی کشورهای منطقه حمایت می‌کند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: معتقدیم گفت‌و‌گو میان کشورهای منطقه تنها مسیر حل‌وفصل مسائل است و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات باز کند، بلکه گره مسائل و مشکلات منطقه را کور می‌کند.
«آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش اهمیت زیادی برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری و ترانزیتی با ایران قائل است، گفت: دو کشور از امکانات و ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گسترش مناسبات در عرصه‌های مختلف برخوردارند.

رئیس مجلس ارمنستان ضمن قدردانی از مواضع سازنده کشورمان نسبت به تحولات منطقه، گزارشی از آخرین تحولات قفقاز ارائه کرد و اظهار داشت: امیدواریم جمهوری اسلامی ایران با نگاه به آینده نقش فعال‌تری در تحولات منطقه ایفا کند.

رئیس جمهور امروز به ورامین، پیشوا و قرچک می‌رود

رئیس جمهور امروز شنبه ۲۸ خرداد همراه با جمعی از اعضای هیأت دولت به شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک سفر می‌کند.

«عباس جوهری»، معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با اعلام این خبر گفت: آیت‌الله رئیسی پیش از این سفر، به شهرستان‌های پردیس، شهریار، ملارد و قدس سفر داشته و در فرصت‌های آتی به سایر شهرستان‌های استان‌ تهران سفر خواهد کرد.

 

**************

روزنامه شرق**

 زمزمه‌های مجازی رفتن علی باقری‌کنی

این روزها «زمزمه‌ها» و «شنیده»‌هایی زیاد به گوش می‌رسد؛ حرف و حدیث‌هایی که خبر نیستند و شباهتی به اخبار تأییدشده هم ندارند، اما می‌توانند محل بحث و گفت‌وگوهای فراوانی باشند.

البته این نکته را نیز باید اضافه کرد که زمزمه‌هایی از این دست آن‌قدر مایه‌های خبری در بطن خود دارند که می‌توانند به تحلیل‌هایی پیش از وقوع حادثه تبدیل شوند.

مثلا روز گذشته در فضای مجازی توییت‌هایی از علی باقری‌کنی (دیپلمات ایرانی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین) دست‌به‌دست می‌شد که بازار زمزمه‌ها و شنیده‌ها یا به عبارتی شایعات خبری را داغ کرده بود و تحلیل‌های قبل از وقوع حادثه را دامن زده بود.

برای همین زیاد می‌شد دید که برخی از کاربران پرسیده‌اند آیا علی باقری‌کنی از وزارت امورخارجه و مذاکرات خداحافظی می‌کند یا آیا مذاکرات برجام به پایان رسیده است؟ برای همین از حالا بسیاری چشم به روزهای آینده دوخته‌اند تا ببینند آیا واقعه‌ای در راه است یا از بن، تحلیل‌های پیش از وقوع حادثه نادرست بوده‌اند.

ماجرا اما از اینجا شروع شد که روز گذشته علی باقری‌کنی، در دو توییت به ترتیب از ضرورت وفاق ملی در دیپلماسی و بعد هم از نیاز سیاست خارجی به «شعور» سخن گفت.

به نظر می‌رسد کاربران فضای مجازی و در کل بسیاری از شهروندان عادت نداشته‌اند که یکی از دیپلمات‌های متعلق به جریان حاکم در دولت از این زاویه به تحلیل مسائل مرتبط با سیاست خارجی بپردازد، برای همین ادبیات متفاوت باقری‌کنی این ظن را به وجود آورد که احیانا در روزهای آینده باید شاهد یک تغییر بزرگ در دولت باشیم؛ آن هم تغییر چهره‌ای که کسی انتظار آن را نداشت و گوش‌های زیادی در انتظار بودند تا خبر خروج ناکارآمدی از حلقه‌های تصمیم‌ساز اقتصادی را بشنوند.

فاقد از سطح تخصص، علی باقری‌کنی دیپلمات آرام ایرانی شاید در سخت‌ترین شرایط دیپلماسی، مسئولیت مذاکرات در وین را بر عهده گرفت و در این مدت نیز با تمام توانش تلاش کرد که منطبق بر اصول راهبردی دولت مذاکرات را به جلو هدایت کند، حال در شرایطی که بسیاری از همفکران او در دولت و حواشی دولت حتی از زمزمه خداحافظی با برجام و قهر دیپلماتیک سخن می‌گویند، او از نیاز به شعور در دیپلماسی حرف زده است که خود می‌تواند ادله‌ای تشبیهی برای این پرسش غیررسمی باشد که آیا به‌زودی علی باقری‌کنی از وین و دولت خداحافظی می‌کند؟

مخصوصا اینکه برخی از رفقای سیاسی او نیز در توییت‌هایی نوشتند که باقری‌کنی تحت فشار دو طرف و فشار کمرشکن واقعیت‌ها در روزهای آینده از نتایج جدیدی سخن خواهد گفت که بدون نفرین نمی‌مانند. توییت‌های علی باقری‌کنی را در ادامه بخوانید:

• «اقناع ملی»، «وفاق ملی» و «هم‌افزایی ملی» حول موضوعات اصلی سیاست خارجی، به ترتیب سه گام لازم برای تضمین «موفقیت سیاست خارجی» و «شتاب‌بخشی به حرکت قطار دیپلماسی» است.

• «خسارت «شعورزدایی از سیاست خارجی» کمتر از آسیب «شعارزدگی در سیاست خارجی» نیست».
 

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شتابی خیره‌کننده برای افزایش درآمدهای نفتی شرایط تازه‌ای از رقابت را به وجود آورده‌اند

کورس توسعه در منطقه

نفتکش‌های معطل روی آب، نفت ارزان و خیز روسیه برای ربودن بازارهای تحریم‌زده ایران اخباری است که این روزها از بازار نفت ایران مخابره می‌شود و در مقابل کشورهای نفتی منطقه کورس سنگینی برای بهره‌برداری از این بازار گذاشته و حالا وزنه‌های تنظیم بازار انرژی جهان به شمار می‌آیند.

کشورهایی که می‌گویند استراتژی آنها برای درآمدهای سرشار نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های توسعه‌ای سرزمینشان است‌.

خیز قطر برای سکانداری بازار گاز جهان

قطر این روزها پس از آمریکا دومین بازیگر مهم بازار گاز جهان است. کشوری کوچک که در یک بریدگی جنوب خلیج فارس احاطه شده و مساحت آن تقریبا به اندازه کوچک‌ترین استان ایران است. مساحت قطر فقط حدود ۱۱.۵ هزار کیلومتر مربع است و مساحت کوچک‌ترین استان ایران یعنی قم هم حدود ۱۱.۲ هزار کیلومتر مربع.

این شهر-کشور کوچک اما حالا نه‌فقط برای اولین بار در خاورمیانه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال شده است که روزهاست آمریکا با مقامات این کشور برای تنظیم بازار گاز جهان گفت‌وگو می‌کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، بهمن سال گذشته در کاخ سفید دیدار کردند تا درباره بازار گاز اروپا در صورت جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو کنند.

تقریبا چیزی حدود یک‌پنجم بازار گاز جهان در دستان این کشور کوچک است. همچنین براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آمریکا و قطر و روسیه حدود 70 درصد صادرات گاز مایع طبیعی به اروپا در سال 2021 را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال 2021 آمریکا با تأمین 26 درصد نیاز گازی اروپا بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به اروپا بوده و قطر با تأمین 24 درصد در رتبه دوم و روسیه با تأمین 20 درصد در رتبه سوم جای داشته است.

مجموع کل صادرات گاز قطر سال گذشته حدود 7.2 میلیون تُن بوده که 21 درصد بازار گاز جهان را به خود اختصاص داده است و بزرگ‌ترین مشتریان این کشور هند، چین و پاکستان هستند.‌

درآمد این کشور کوچک از صادرات گاز حالا به ارقام خیره‌کننده رسیده و بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۲، قطر می‌تواند ۱۱۴ میلیارد دلار از صادرات گاز درآمد داشته باشد و تا سال ۲۰۲۷، صادرات LNG را ۶۰ درصد افزایش دهد و حالا در شرایطی که میزان برداشت گاز ایران از میدان مشترک گازی با قطر یعنی پارس جنوبی افت داشته است، قطر قصد دارد تولید گاز خود را تا سال ۲۰۲۷ افزایش دهد.

کارن یانگ، کارشناس ارشد مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: این یک فرصت باورنکردنی است، قطر در سال‌های آینده به صادرکننده بزرگ گاز تبدیل خواهد شد.

بر اساس گزارش سیتی‌گروپ، با وجود این بحران، اقتصاد قطر در سال جاری ۴.۴ درصد رشد خواهد کرد که از سال ۲۰۱۵ یک رکورد محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب تولید ناخالص داخلی این کشور برای هر نفر تقریبا ۸۰ هزار دلار خواهد بود. قطر در نظر دارد پول حاصل از این بحران را در یک صندوق سرمایه‌گذاری کند.

موج سرمایه‌گذاری در بازار انرژی عراق

در عراق هم بازار انرژی سکه شده است. حالا این کشور نه‌تنها رقم‌های درشتی بابت صادرات نفت به جیب زده است که قراردادهای مهمی برای توسعه زیرساخت‌های تولید نفت، گاز و برق خود بسته و بنا به گفته کارشناسان انرژی ایران نباید امید چندانی به بازار عراق ببندد.

عراق دومین بازار صادراتی ایران است و حالا محمدعلی صادقی، تحلیلگر حوزه انرژی، به «شرق» می‌گوید که عراق به دنبال افزایش تولید گاز و برق خود است و این به آن معنی است که ایران نه‌تنها باید امید به آینده بازار انرژی عراق نداشته باشد که مهم‌ترین گرفتاری برای صنایع و تولید عراق کمبود برق است و در‌صورتی‌که این کشور بتواند با افزایش تولید گاز و سپس برق خود، این مشکل را مهار کند، آینده بازار سایر کالاهای ایرانی در عراق هم می‌تواند به خطر بیفتد.

بر اساس اعلام وزارت نفت عراق، این روزها درآمد ماهانه عراق از صادرات نفت به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. این رقم، بالاترین درآمد نفتی عراق در نیم‌قرن گذشته است.

در شرایطی که حالا صادرات نفت ایران به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده، صادرات نفت عراق از روزانه سه میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه گذشته است. به‌جز این عراق حالا قراردادهای مهمی در حوزه انرژی امضا کرده است. شهریور سال گذشته عراق قراردادی ۲۷ میلیارد دلاری را با یکی از غول‌های انرژی جهان یعنی توتال فرانسه به امضا رساند. چینی‌ها هم قراردادهای مهمی با عراق امضا کرده‌اند.

آناتولی آخر اردیبهشت امسال از قرارداد عراق با شرکت خدمات نفتی چین برای حفر ۲۲ حلقه چاه نفت امضا کرد. این رسانه می‌نویسد که بغداد به دنبال آن است که تا سال ۲۰۲۵ تولید نفت خود را به روزانه شش میلیون بشکه برساند.

همچنین رویترز با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰‌میلیارد‌دلاری چینی‌ها در بازار انرژی عراق، چندی پیش خبر داد که این کشور پیشنهاد سه قرارداد نفتی با چین را رد کرده زیرا نگران است که با سیطره بیشتر چینی‌ها به میادین نفتی این کشور، سایر شرکای غربی احساس خطر کنند. وزارت برق عراق هم تابستان سال گذشته خبر داد که قراردادی برای ساختن نخستین نیروگاه‌های خورشیدی برق در عراق با چین بسته‌اند.

اهرم قدرت بازار اروپا به دست عربستان می‌افتد؟

جهش قیمت نفت و تقویت تولید و صادرات نفت عربستان را به مازاد بودجه رساند. این کشور که در سال ۲۰۲۱ درآمد نفتی خیره‌کننده‌ای معادل ۲۰۵.۹ میلیارد دلار داشته، حالا در سال ۲۰۲۲ با فروش نفت خود توانسته است به مازاد بودجه برسد.

بر اساس گزارش وبگاه مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، وزارت دارایی عربستان اعلام کرده است که میزان مازاد بودجه این کشور در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۳ میلیارد دلار رسیده که ریشه اصلی آن افزایش قیمت نفت و تقویت تولید و صادرات این کشور بوده است و پیش‌بینی می‌شود عربستان بیشترین رشد اقتصادی خود را در ۱۰ سال گذشته تجربه کند.

دولت عربستان پیش از این و در ماه دسامبر پیش‌بینی کرده بود در سال ۲۰۲۲ بالاخره پس از ۹ سال کسری بودجه دوباره در سال ۲۰۲۲ با ۲۴ میلیارد دلار مازاد بودجه روبه‌رو خواهد شد، اما به‌دنبال جنگ اوکراین و تنش‌های ژئوپلیتیک در جهان که قیمت‌های نفت را در سه ماه دوم سال میلادی بیشتر هم افزایش داده، انتظار می‌رود مازاد بودجه عربستان به‌مراتب بیشتر از پیش‌بینی بودجه اولیه باشد.

طبق گزارش اویل‌پرایس، عربستان در ماه فوریه ۷.۳۰۷ میلیون بشکه در روز نفت خام به بازارهای جهان صادر کرده که بالاترین میزان صادرات عربستان از آوریل ۲۰۲۰ است. پیش از جنگ اوکراین میزان تولید نفت روسیه روزانه حدود ۹ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت بوده و عربستان حالا تولید نفت خود را روزانه به حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه رسانده است.

یورونیوز چندی پیش به نقل از وزارت انرژی عربستان اعلام کرد که این کشور قصد دارد تولید نفت خود را تا سال ۲۰۲۶ به ۱۳.۲ تا ۱۴ میلیون بشکه نفت در روز برساند. حالا بلومبرگ گزارش داده که عربستان صادرات نفت خود را به چین کاهش داده و قیمت هر بشکه نفت خود را ۲.۱ دلار برای مشتریان آسیایی گران‌تر کرده است تا جای روسیه در بازار اروپا را بگیرد و در واقع بازارهای آسیایی خود را به روسیه واگذار کرده و وارد بازار اروپا شود و به‌این‌ترتیب اهرم قدرتی برای خود در بازار اروپا به دست آورد.

همچنین برخی گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که عربستان به فکر توسعه میدان گازی الدره یا همان آرش است. میدانی که با ایران مشترک است و عربستان حالا برای توسعه سرمایه‌گذاری کویت در این میدان وارد گفت‌وگو شده است.

امارات دیگر به نفت نیاز ندارد

امارات شاید چند قدمی از بقیه کشورهای عربی منطقه جلوتر باشد آن‌قدر که گفته می‌شود این کشور دیگر نیازی به درآمدهای نفتی ندارد. بنادر امارات و فرودگاه‌های پیشرفته و ایرلاین‌هایی که جز بزرگ‌ترین‌ها و پردرآمدترین‌های جهان هستند، حالا امارات را به درآمدی رسانده‌اند که به‌راحتی می‌تواند از درآمدهای نفتی خود چشم‌پوشی کند.

تجارت ۲۰ میلیارد دلاری دریایی، درآمد ۲۷ میلیارد دلاری صنعت هوایی و درآمد ۳۰ میلیارد دلاری صنعت گردشگری این کشور کوچک را به درآمد خیره‌‌کننده حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری رسانده است؛ آن‌قدر که دیگر به درآمد نفت نیازی ندارد.

به‌جز این حاکمیت این کشور برنامه‌ای تحت عنوان استراتژی اقتصاد دیجیتال به تصویب رسانده که در یک برنامه 10ساله سهم اقتصاد دیجیتال را از کل درآمدهای غیرنفتی کشور از ۹.۷ درصد به ۱۹.۴ درصد برساند؛ اتفاقی که تحلیلگران این حوزه می‌گویند می‌تواند امارات را به سنگاپور خاورمیانه تبدیل کند.

با‌ این‌حال این کشور همچنان و تا زمانی که جهان نیازمند سوخت‌های فسیلی است، در بازار انرژی حضور فعال دارد تا پول نفت را خرج زیرساخت‌های اقتصادی خود کند.

حالا پس از جنگ روسیه و اوکراین که متوسط قیمت ۹۰ دلار برای هر بشکه نفت پیش‌بینی می‌شود، امارات اعلام کرده که استراتژی این کشور تبدیل درآمدهای نفتی به دارایی‌های سرمایه‌ای است. سال گذشته این کشور حدود ۷۰ درصد از درآمدهای نفتی خود را در صندوق‌های ثروت سرمایه‌گذاری کرده است. این نسبت برای کشورهای عربستان، کویت و قطر حدود ۳۰ درصد بوده است.

در ایران نه‌تنها سال‌هاست بودجه‌های عمرانی محقق نمی‌شود و انبوه پروژه‌های عقب‌مانده عمرانی به یکی از ابرچالش‌های اقتصاد کشور تبدیل شده که دولت مجبور است برای تأمین کسری بودجه خود به منابع صندوق توسعه ملی دست ببرد.

همین چند وقت پیش در ۲۷ اردیبهشت و در همایش «صندوق ثروت ملی و عدالت بین‌نسلی» مهدی غضنفری، رئیس هیئت‌عامل صندوق توسعه ملی، گفت: مشخص نیست بودجه را چگونه می‌نویسند که هنوز زمانی از سال نگذشته، وزیری به ما نامه زده که ۲۲.۵ همت (هزار میلیارد تومان) کم آورده‌ایم، به ما پول بدهید.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات