صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۳۹

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۵ خرداد

روزنامه کیهان**

خبر ندارید که خروجی همکاری با FATF تشدید تحریم‌ها بود؟!

کارشناس اقتصادی حامی سیاست‌های دولت سابق گفت حق کشور ما انزوا نیست و اگر برجام اتفاق بیفتد یا FATF به تصویب برسد، به نفع کشورماست.
مهدی پازوکی یکی از افراد امضاءکننده نام موسوم به 61 کارشناس اقتصادی است که در دوره دولت گذشته، با نگاه سیاست‌زده، از برجام حمایت می‌کرد و آن را گره‌گشای اقتصادی می‌خواند.

در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: توقع ما این است که برای حل مشکلات اقتصادی از راهکارهای علمی و اقتصادی بهره برده شـود‌، چراکه راه‌حل مشکلات برخوردهای سیاسی نیست.

عمده‌ترین سـوال من به عنوان یک شهروند ایرانی که طرفداری توسعه کشور هم هست‌، این است که استراتژی توسعه کشور چیست؟

البته بنده اولین بار است که نامه‌ای با این مضمون را امضا می‌کنم و سؤال اصلی این است که اگر دولت برنامه‌ای برای اقتصاد دارد باید بیان کند. او تصریح کرد: بنده به شدت معتقدم که نظــام تصمیم‌گیری اقتصادی باید بر اساس منافع ملی باشد اما آن گونه که شاهدیم با وجود اینکه بهترین فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌هایی همچون شریف‌، تهران و دانشگاه شهید بهشتی و... در کشور داریم که می‌توانیم در نظام تصمیم‌گیری کشـور از آنها استفاده کنیم‌، اما مدیرانی که در بخش اقتصادی کشور فعالیت دارند به شـدت ضعیف‌تر از مدیران قبلی هستند.
مشاور سازمان برنامه و بودجه در دولت سابق همچنین گفت: و اگر می‌خواهیم با جهان ارتباط داشته باشیم ضرورت دارد تا سیستم بانکی ایران با سیستم بانکی کشورهای هدف کار کند اما اگر دولت مقررات بین‌المللی را نپذیرد هیچ کشوری حتی افغانستان نیز حاضر به مراوده اقتصادی با مانیست.
او با بیان اینکه حق ما نیست تا در جامعه جهانی منزوی شویم‌، گفت: اتفاقا دشمنان ما مانند اسرائیل و تندروهای آمریکا و برخی کشورهای منطقه به دنبال همین مسئله (انزوا) هستند بنابراین اگر برجام اتفاق بیفتد یا اف‌ای‌تی‌اف به تصویب برسـد به نفع ملت ایران است‌، به اعتقاد من گروه‌هایی که مخالف ایـن موضوعات هستند دنیا را نمی‌شناسند و می‌اندیشند اگر سیم خاردار دور ایران بکشند بهتر است.
این اظهارات در حالی است که اولا سیاست‌زدگی و سیاسی‌کاری در نگرش بسیاری از حامیان دولت سابق غلبه داشته و به جای راهکارهای اقتصادی درون‌زا، بر پاسخ کلیشه‌ای «برجام» در جواب همه مشکلات اشاره کرده‌اند.

نتیجه این روند هم تعطیلی تولید، رکود تورمی، کسری بودجه شدید، افزایش نقدینگی و کم‌رمق شدن اقتصاد ملی بوده است.
ثانیا باید تاکید کرد که «واگذاری منابع قدرت ملی در ازای دریافت امتیازهای موقتی از دشمن» هرچه هست، الگوی توسعه اقتصاد ملی نیست. چه اینکه در عرصه مذاکره و یا تجارت، بدون تولید منابع قدرت (و نه صرف واگذاری منابع موجود) نمی‌توان مذاکره یا تجارت موفقی داشت.
ثالثا برخلاف ادعای آقای پازوکی، دولت سابق ضمن مخفی‌کاری، تعهدات گسترده را به FATF و 37 بند از 41 انتظار این کارگروه وابسته به غرب را به اجرا گذاشت، اما خروجی آن صرفا کانالیزه شدن بیشتر اقتصاد کشور و شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌ها و انسداد آن و فشار و طلبکاری بیشتر غرب در کنار دو برابر شدن تحریم‌ها بود.
نهایتا اینکه بانیان نسخه معیوب «برجام و دیگر هیچ» اکنون در موضع پاسخگویی هستند و نمی‌توانند ناکامی‌ها و خسارت‌های آن را به عنوان ابزار ضروری موفقیت فاکتور کنند.

سی‌ان‌ان‌: دست بایدن خالی است اما از ترامپ پیروی می‌کند
رسانه‌های آمریکایی معتقدند بایدن به مسیر شکست خورده ترامپ در مقابل ایران ادامه می‌دهد و این در حالی است که او قبلا به شکست این رویکرد اذعان و اعتراض کرده است.
وبسایت شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در اثر توقف اجرای برجام، با افزایش تنش میان ایران و آمریکا همزمان شده است.

دینا اسفندیاری، مشاور ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بحران می‌گوید: «در حالی که آمریکا و ایران در بیشتر موارد فنی بازگشت به برجام به توافق رسیده‌اند، تفاوت‌ها به زمینه‌هایی باز می‌گردد که عمدتا نمادین هستند. این است که اکنون ایران در واکنش، بر فشار افزوده است.»
هنگامی که ترامپ در سال 2018، از برجام خارج شد و موجی از تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران به کار گرفت، دولت آمریکا شاهد بود که ایران به پایبندی‌اش به برجام ادامه داد، اما ترامپ مصر بود که این توافق کارساز را ناکار کند.
تریتا پارسی از ‌اندیشکده کوئینسی می‌گوید: ایرانی‌ها از سال 2018، دیگر نتوانستند از دستاوردهای برجام بهره‌مند شوند اما آژانس از امتیازات آن برخوردار بود، دیگران هم برخوردار بودند چون ایران کمابیش به توافق 2015 پایبند بود.

اما با گذشت زمان، این وضعیت به پایان رسید و ایرانی‌ها گفتند که «خوب، اگر قرار است چیزی نصیب ما نشود، چرا باید نصیب شما بشود؟»
در این وضعیت، دست بایدن از گزینه‌هایش خالی می‌شود چرا که آمریکا پیش از این در دوران ترامپ، ایران را تحریم کرده است.

چه بسا که ایران نسبت به مجازات تحریمی، بی‌حس شده باشد. ترورهای اسرائیل هم نتوانست جلوی غنی‌سازی اورانیوم ایران را بگیرد..
تریتا پارسی می‌گوید: «بخش بزرگ‌تری از رویکرد تهاجمی ایران و تشدید برنامه هسته‌ای، زیر نگاه بایدن و نه ترامپ انجام شد، آن هم به این دلیل که بایدن، سیاست‌های ترامپ را ادامه داد.»
در همین حال ارگان رسانه‌ای ‌اندیشکده کوئینسی نوشت: رفتار و رویکرد بایدن برای احیای توافق هسته‌ای دنباله‌روانه و ناامید‌کننده است.
«رسپانسیپل استیت‌ کرفت» می‌نویسد: بایدن در دوران انتخابات ریاست جمهوری، وعده شکستن استراتژی خاورمیانه‌ای ترامپ را می‌داد. او متعهد شد عربستان سعودی را به خاطر قتل جمال خاشقجی منزوی کند و به توافق هسته‌ای ایران برگردد.

با این حال، هرچند دولت او در تلاش است تا قیمت نفت را در پی تهاجم روسیه به اوکراین کاهش دهد، مشاوران رئیس‌جمهور بر اساس گزارش‌ها بر بایدن فشار می‌آورند تا تعهدات خود را تغییر داده و در برابر ولیعهد سعودی سر خم کند و احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را هم منتفی کند.
در نتیجه ادامه رویکرد ترامپ و پمپئو توسط بایدن، ایران در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است. در نبود برجام، ایران اکنون «مقدار قابل توجهی» اورانیوم غنی‌شده 60 درصد تولید کرده است.

به همین ترتیب، ایران در واکنش به تصویب قطعنامه آژانس درباره ابهام در پاسخ به سؤالات درباره فعالیت هسته‌ای‌اش، اقدام به خاموش کردن دوربین‌های آژانس در برخی از سایت‌های هسته‌ای کرد.
تصمیم ترامپ برای نقض عمدی و کنار گذاشتن توافق با ایران، شکستی آشکار بود که بایدن به‌درستی آن را محکوم کرد. چرا که محدودیت‌‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت، و امنیت منطقه‌ای به‌شدت بدتر شد.

با روی کار آمدن بایدن، فرصت داشتیم قاطعانه از رویکرد شکست خورده ترامپ فاصله گرفته و نشان دهیم که واشنگتن در مورد پایبندی به تعهدات بین‌المللی جدی است. اما بایدن علی‌رغم فضای کافی برای تغییر، دچار تردید شد.
اعضای دولت بایدن به جای حرکت سریع برای بازگشت به توافق در اوایل سال 2021، اعلام کردند ایران ابتدا باید به تعهدات خود بازگردد؛ تعهداتی که ایران یک سال پس از خروج ترامپ از برجام، شروع به لغو آنها کرده بود؛ و گفتند ایالات متحده با شرکای خود و کشورهای منطقه برای رسیدن به یک معامله «طولانی‌تر و قوی‌تر» مشورت خواهد کرد.

مذاکرات به دلیل عدم تمایل دولت بایدن در لغو تحریم‌های ترامپ به نتیجه نرسیده است. به همان ‌اندازه که رویکرد ترامپ بد بود، شکست بایدن در اصلاح مسیر هم بد بوده و پیامدهای بسیار جدی‌تری دارد. متأسفانه، بدون احیای توافق هسته‌ای، هیچ گزینه خوبی در مورد ایران برای بایدن وجود ندارد.

اقدام برای محکوم کردن ایران در نشست شورای حکام آژانس، در بهترین حالت تنها می‌تواند پاسخ محدودی از سوی ایران داشته باشد و در بدترین حالت شاید نتیجه معکوس بدهد و قیمت نفت سر به فلک بکشد. با توجه به این جایگزین‌های وحشتناک، عدم عزم دیپلماتیک دولت بایدن شگفت‌انگیز و ناامید‌کننده بوده است.
با توجه به اینکه آمریکا و نه ایران بود که توافق را زیر پا گذاشت و تردیدهای موجهی در مورد توانایی آمریکا برای حفظ توافق مجدد پس از سال 2024 وجود دارد، بایدن برای غلبه بر آسیب‌های سلف خود و بازگشت به توافق، باید با قاطعیت مذاکرات را ادامه دهد. اما برعکس او دارد خود را از چاله به چاه می‌اندازد.

اعتراف‌ هاآرتص به درماندگی در پشت همه‌ هارت و هورت‌های اسرائیل
گزارش نشریه صهیونیستی، از درماندگی بی‌سابقه اسرائیل در مقابل ایران، با وجود همه ‌هارت و هورت‌هایش حکایت می‌کند.
روزنامه ‌هاآرتص اخیرا تحلیلی درباره استراتژی موساد علیه ایران منتشر کرده و نام آن را «بیایید همه چیز را به‌هم بریزیم»” گذاشته است.

یوسی میلمان در این تحلیل نوشته است: نامی که بر مجموعه ترورها و اقدامات اخیر اسرائیل علیه ایران می‌توان گذاشت، استراتژی هرج و مرج است.

یا همان چیزی که دنیای فوتبال می‌گویند «بیایید به ‌هم بریزیم» نامید.

این تاکتیک در فوتبال هنگامی اتفاق می‌افتد که یک تیم متوجه می‌شود در آستانه باخت و شکست است و تصمیم می‌گیرد توپ را به دور زمین بفرستد، با این امید که هرج و مرج به وجود بیاید و گرد مولری پیداشود و به تصادفا از فاصله دور، گل بزند.

این رویکرد توسط دیوید بارنئا، رئیس‌موساد، که یک سال قبل پست گرفت، ارائه شده و توسط نفتالی‌بنت تایید شده است. در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از حوادث به اسرائیل نسبت داده شد.

حمله به یک انبار پهپادهای ایران، ترور سرهنگ صیاد خدایی، گزارشی مبنی بر مرگ مرموز سه دانشمندو تکنیسین، و حمله سایبری علیه یک سایت‌ غیرنظامی. برای 15 سال، تا زمان به قدرت رسیدن بنت و بارنیا، بخشی از جنگ مخفیانه اسرائیل با ایران که در خاک ایران انجام می‌شد، بر برنامه هسته‌ای متمرکز بود. اما اکنون ظاهراً به دانشمندان و افسران در برنامه‌های موشکی و پهپادی و جنگ سایبری گسترش یافته است.

چیزی که بنت از آن به عنوان مرگ با هزار ضربه چاقو یاد کرد. اما آیا نخست‌وزیر واقعاً فکر می‌کند که می‌تواند ایران را بکشد؟

آیا اسرائیل که 40 سال پیش در این ماه، در تلاش خود برای تعیین اینکه چه حکومتی در لبنان حکومت خواهد کرد شکست خورد، می‌تواند این تغییر را در کشوری به وسعت ایران با تاریخ طولانی، فرهنگ پیچیده و غرور ملی قوی‌اش ایجاد کند؟
تاریخ می‌آموزد که حکومت‌ها به دلیل فعالیت‌های یک سرویس جاسوسی خارجی – ولو موفق- از هم نمی‌پاشند. وقتی حمله صرفا بر سایت‌های هسته‌ای متمرکز نباشد، جز مقابله، انتقام و آزار، چه فایده‌ای دارند؟

به جای رویاهای بیهوده در مورد گرد مولر، اسرائیل بهتر است استراتژی روشنی برای خود تنظیم کند. ایران مصمم است به برنامه هسته‌ای خود با وجود تحریم‌ها ادامه دهد.

شاید حتی ارزش آن را داشته باشد که فکر کنیم چگونه می‌توان چرخه معیوب حملات انتقام جویانه، ترورها و خرابکاری‌ها را شکست که در آن علت و معلول در هم تنیده و مبهم شده‌اند و تلاش کرد، حتی اگر شانس کم است، به یک آتش بس از طریق واسطه‌ها رسید.

رکورد تولید، نتیجه واگذاری 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال بود
اصلاح ارز ترجیحی، تولید را برای تولیدکنندگان به صرفه کرده و می‌تواند مقدمه رونق تولید باشد که خود در کاهش تورم و ایجاد اشتغال مؤثر است.
در این زمینه روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: یکی از معضلات اساسی تخصیص دلار 4200 تومانی به واردات و از صرفه انداختن تولید کالا و در نهایت نابودی بهره‌وری تولید و وابستگی شدید به واردات بـود.

اتفاقی که در طرف عرضه اقتصاد، مشکلات بسیار زیانباری را به بار آورد و سال ۱۴۰۰ با وجود رشد بخش کشاورزی در دهه ۹۰ - که به دهه نابودی تولید معروف بود- رشـد این بخش اقتصادی با تداوم تخصیص ارز ترجیحی منفی شد.

از طرف دیگر با اعطای ارز ارزان به واردات و سرکوب تولید داخل، اشتغال کشاورزی نیز تهدید بسیار جدی شد و طبق محاسبات مربوط به جداول داده - ستانده، در صورت اختصاص این میزان دلار۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بخش کشاورزی و تولید کالاهای اساسی بدون سرکوب قیمتی، بیش از ۳ میلیون شغل به وجود می‌آمد که متاسفانه به دليـل تخصیص این ارز به واردات، این فرصت استثنایی از دست رفت.

نکته بسیار مهم این است که سال ۱۴۰۰ ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به کالاهای اساسی تخصیص می‌یافت و افزایش بسیار بالای وابستگی بخش کشاورزی به واردات را می‌توان با حجم ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی سنجید که رکورد ۱۸ میلیارد دلاری را در سال ۱۴۰۰ شکست و طبق پیش‌بینی‌ها در صورت ادامه‌دار بودن این سیاست، در سال جاری به ۲۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز بود که این به معنای واردات غذا در برابر نفت بود و باید تمام فروش نفت به واردات غذا اختصاص می‌یافت با این اوصاف اعطای ارز ارزان قیمت به واردات نه تنها به تولید و اشتغال کشور کمکی نکرد، بلکه با واردات محصول نهایی و کالای اساسی، در جهت وابستگی کشور به واردات نیز حرکت کرد که نتیجه آن از دست رفتن خودکفایی در بخش کشاورزی بود؛ مفهومی که در اقتصاد کلان به بحث قیمت‌های نسبی مربوط خواهد شد.
در همین زمینه یک عضو کمیسیون جهش تولید مجلس با بیان اینکه عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به افزایش تولید داخلی می‌شـود، گفت: تولید کننده باید انگیزه داشته باشد کالا را در داخـل تولید کند، زیرا دولت مجبور به تهیه کالا با قیمت‌های بالای جهانی است.
جعفـر قادری گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ ارز و واردات کالاهای یارانه‌ای، تولید در حوزه‌های مختلف کاهش پیدا کرد و سهم واردات بیشتر شـد.

نانوایی‌ها با اتلاف منابع روبه رو شدند و ظرفیت‌های آرد و گندم داخلی وارد بازارهای دنیا و تبدیل به محصول صادراتی و از کشور خارج شـد و صادرات معکوس اتفاق افتـاد.

به طور کلی ارز ۴۲۰۰ تومانی به نابودی و از صرفه افتادن اقتصاد کشاورزی و تولید کالاهای اساسی منجر شد.

 
 
***************

روزنامه وطن امروز**

 اسلامی: برنامه‌ای برای سفر گروسی  به ایران نداریم

کسی منتظر  رافائل  نیست.
 
محمد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعاملات سازمان انرژی اتمی با توجه به بیانیه شورای حکام علیه ایران، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چگونه خواهد بود، گفت: روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان برقرار است و براساس پادمان عمل می‌کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برجام مواردی را به بهانه‌هایی به کشور ما تحمیل کرده و اگر قرار است این بهانه‌ها باقی بمانند و برجام هم باشد، مسلما خلاف توافقنامه خواهد بود.
وی تصریح کرد: بنابراین همه باید به تمام موضوعاتی که در برجام ذکر شده، پایبند باشند. نمی‌شود بخشی از موارد در برجام را بیرون بیاورند و بگویند این مطالب جداست و بعد نیز اعلام کنند برجام نیز وجود دارد؛ تمام موارد باید در کنار هم پیش برود. 
اسلامی بیان کرد: ما مشکلی برای ادامه تعامل با آژانس انرژی اتمی نداریم، البته در صورتی که آنها به تعهدات خود در برجام عمل کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در چارچوب پادمان کار خودش را نسبت به ما دنبال کند. 
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌ای برای سفر به ایران دارد یا خیر، اظهار کرد: ما برنامه‌ای برای سفر وی به ایران نداریم. 
 
***
اعتراض شدید ایران به محاکمه «اسدالله اسدی» در آلمان و بلژیک
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، بازداشت و محاکمه «اسدالله اسدی» در آلمان و بلژیک را غیرقانونی دانست و خواستار پاسخگویی دولت‌های هر ۲ کشور شد. 
کاظم غریب‌آبادی در نامه به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از نقض فاحش حقوق اسدالله اسدی توسط مقامات جمهوری فدرال آلمان و بلژیک ابراز نگرانی کرد و گفت: آقای اسدالله اسدی از ماموران دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش است.
وی جولای ۲۰۱۸ در ایالت بایرن آلمان در زمان بازگشت به اقامتگاهش در وین، با وجود دارا بودن مصونیت سیاسی به طور غیرقانونی بازداشت شد. وی بعد از گذشت یکصدویک روز بازداشت با حکم غیرقانونی دادگاه کارلسروهه آلمان، اکتبر ۲۰۱۸ به بلژیک منتقل شد.
پس از انتقال، دادگاه کیفری آنتورپ برخلاف مصونیت دیپلماتیک آقای اسدی برابر کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، وی را به صورت غیرقانونی به 20 سال حبس محکوم کرد. او در حال حاضر در بلژیک زندانی است.
معاون امور بین‌الملل قوه ‌قضائیه به شکنجه و آزار و اذیت اسدی در آلمان اشاره کرد و گفت: آلمان عضو کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه غیر‌انسانی یا تحقیر‌کننده (۱۹۸۴)، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. به ترتیب مواد ۲، 3 و 7 این اسناد قانونی جهانی و منطقه‌ای، آلمان را ملزم می‌کند هیچ شخصی را تحت شکنجه، رفتار یا مجازات ظالمانه غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار ندهد.
نگهداری آقای اسدی در سلول سرد و کم‌نور، فقدان تغذیه کافی و آب آشامیدنی، نگهداری در بند مجرمان خطرناک، نگهداری در بونکر مجهز به دوربین مداربسته به مدت ۲۸ روز، عدم ارائه پوشاک کافی و مناسب با شرایط آب و هوایی، لخت کردن، رفتار نامناسب پلیس و مقامات زندان در زمان بازداشت و انتقال به بلژیک، جملگی منجر به شکنجه روحی و جسمی و تحقیر آقای اسدی شده و ناقض حقوق مندرج در اسناد مذکور است. وی افزود: با وجود اینکه آقای اسدی مامور دیپلماتیک است، در بند مخصوص مجرمان خطرناک نگهداری می‌شود و از امکاناتی از قبیل تلویزیون، وسایل ورزشی و ظروف معمولی غذا که در اختیار زندانیان دیگر قرار داشته، محروم بوده است. 
 
***
ایران یکی از محورهای دیدار بایدن با مقامات سعودی
کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در سخنانی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در عربستان درباره گستره‌ای از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو خواهد کرد.
این مسائل شامل حمایت از آتش‌بس در یمن می‌شود که به صلح‌آمیزترین بازه زمانی از هنگام شروع جنگ 7 ساله منجر شده است. وی ادامه داد: بایدن همچنین درباره راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی در منطقه از جمله مقابله با تهدیدات ایران، گسترش حقوق بشر و اطمینان حاصل کردن از امنیت غذایی و انرژی در جهان گفت‌وگو خواهد کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در سفر به عربستان در نشستی با حضور سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، عبدالله دوم شاه اردن و عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر حضور یابد. 
 
***
امیر صباحی‌فرد:
تمام تحرکات دشمنان را رصد می‌کنیم
امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، صبح دیروز در ادامه بازدید از مناطق و گروه‌های پدافندی غرب کشور، در جمع فرماندهان گروه پدافند هوایی خنداب اراک ضمن بررسی توان رزم و آمادگی دفاعی این گروه پدافندی از مواضع و سامانه‌های تسلیحاتی مستقر در این یگان پدافندی بازدید کرد.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار داشت: پدافند هوایی خنداب از نقاط حساس و راهبردی در شبکه یکپارچه پدافند هوایی است که در کنار سایر مناطق و گروه‌های پدافندی کشورمان وظیفه‌ای خطیر و مهم را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه با اشراف کامل و هوشمندانه سامانه‌های راداری، موشکی و پهپادی پدافند در اقصی نقاط کشورمان بویژه در پهنای خلیج‌فارس تمام تحرکات دشمنان رصد می‌شود و در صورت لزوم اقدام قاطعانه انجام خواهد شد، گفت: تسلیحات کاملا بومی و جدید پدافند هوایی ارتش در تمام مرزهای جغرافیایی کشورمان قطعا در برابر بروز هر گونه تهدید از سوی بیگانگان با غافلگیری و ضربه سخت بر دشمنان به‌کار گرفته می‌شوند.
 
امیر سرتیپ صباحی‌فرد تصریح کرد: امروز صلابت پدافند هوایی ارتش علاوه بر اینکه موجب استیصال دشمنان در منطقه خاورمیانه شده، تمام معادلات نظامی آنان را نیز بهم ریخته است. 
 

**************

روزنامه خراسان**

 

عرضه مرغ با ارز نیمایی در آینده نزدیک
 
مهر – مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: از حدود ۱۰ روز آینده مرغ‌هایی که تولید آن ها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار خواهد شد.
حبیب اسدا... نژاد با اشاره به این که از حدود ۱۰ روز آینده مرغ‌هایی که تولید آن ها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار خواهد شد، اظهار کرد: با این شرایط قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۵٠ هزار تومان است که حدود ۶٠ درصد با نرخ فعلی آن در بازار فاصله دارد.
وی با اشاره به این که هم اکنون قیمت عرضه مرغ زنده ۳۰ هزار تومان است، گفت: اگر قیمت‌های بازار واقعی نشود تولیدکنندگان زیان می‌کنند و تولید مرغ در کشور با آسیب بسیار جدی مواجه خواهد شد.
 
یارانه بلاعوض 6 میلیونی برای تولید ۸ محصول کشاورزی
 
تسنیم - محمد قربانی، معاون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که چرخش سیاستی در حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی ایجاد شده است،اظهار کرد: از سال زراعی آینده تولید هشت محصول اساسی، مشمول یارانه بلاعوض شش میلیون تومانی برای هر هکتار می‌شود.
وی افزود: برای سال زراعی آینده از تولید محصولات سویا، گندم، جو، برنج، کلزا، ذرت علوفه ای و عدس حمایت می‌شود تا شاهد جهش تولید در این محصولات باشیم.
 
هیئت مقررات زدایی ای‌نماد را به رسمیت نشناخته است
 
مهر - سید امیر سیاح، رئیس مرکز پایش محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت مقررات زدایی درباره آخرین وضعیت ای‌نماد گفت: درباره ای نماد باید رئیس کارگروه مربوط یعنی وزیر ارتباطات پاسخ دهد. در این باره هیئت مقررات زدایی ای نماد را به رسمیت نشناخته و در دوره جدید همه مجوزهای وزارت صمت به جز ای نماد به تصویب رسیده است.
دلیل آن هم این است که ای نماد هویت کسب و کاری ندارد و ما درباره هزینه‌ای که گرفته می‌شود اشکال می‌گیریم. چرا باید وزارت صمت برای گرفتن نماد اعتبار پول بگیرد. همچنین مجوز نقل نماد اعتبار یک بیزینس بخش خصوصی است و طبق اصل ۴۴ دولت نباید وارد شود.

  

**************

 روزنامه ایران**

تأکید رئیس‌جمهور بر پیشبرد سریع‌تراهداف شبکه ملی اطلاعات

روز گذشته در جلسه شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهور و با حضور سران قوا و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شد، آیت‌الله رئیسی بر ضرورت پیشبرد هر چه سریع‌تر اهداف شبکه ملی اطلاعات تأکید کرد و گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر جلسه گزارش پیشرفت کارهای شبکه ملی اطلاعات را به شورای عالی ارائه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی و ترافیکی شبکه ملی اطلاعات گزارشی ارائه کرد. پس از بحث و بررسی در این‌باره، مقرر شد به منظور بهبود وضعیت موجود، طرحی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه و از سوی اعضای حقیقی بررسی شود، سپس برای بررسی و تصویب نهایی به نشست شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.

رئیس‌جمهور ترکمنستان وارد ایران شد

سردار بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان شامگاه سه شنبه 24 خردادماه با استقبال رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی وارد تهران شد. به گزارش فارس، استقبال رسمی در مجموعه سعدآباد، دیدار و گفت‌وگو با آیت الله رئیسی، برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور و امضای چند سند همکاری و تفاهم نامه از جمله برنامه‌های سفر دو روزه بردی‌محمداف به تهران خواهد بود.

این اولین سفر «بردی محمداف» به تهران از ابتدای برعهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری ترکمنستان است.

معاون اول رئیس جمهور در جلسه‌ای با حضور نمایندگان صنعت پوشاک، کیف و کفش:
برنامه‌های خود را برای صادرات و تأمین نیازهای داخل به دولت ارائه دهید

روز گذشته جلسه بررسی راهکارهای توسعه زنجیره صنعت پوشاک، چرم، کیف و کفش به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و طی آن، محمد مخبر از رؤسا، نمایندگان و مدیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنایع مرتبط خواست برنامه توسعه‌ای خود را با رویکرد صادرات و تأمین نیازهای داخل تدوین و به دولت ارائه دهند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، مخبر در این جلسه با اشاره به سابقه دیرینه ایران در صنعت نساجی و تولید کیف و کفش گفت: این صنعت در گذشته صاحب بازار بین المللی بود که متأسفانه سهم زیادی از این ظرفیت و توانمندی دچار آسیب شده و بخشی از بازارها از دست رفته است.
وی با تأکید بر اینکه در برنامه توسعه صنایع نساجی، کیف و کفش باید قیمت و کیفیت نیز مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید بتوانیم با ایجاد رقابت سالم زمینه توسعه و شکوفایی این صنایع را در کشور فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست نوسازی ماشین‌آلات این صنعت را در دستور کار خود قرار دهد و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری را برطرف کند. مخبر در ادامه با اشاره به برخی گلایه‌های خانواده‌ها و شهروندان کشور مبنی بر کمبود پوشاک و لباس‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی از اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تولیدکنندگان خواست در طراحی، دوخت و تولید محصولات، این موضوع را مدنظر قرار دهند.
معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه ایران با پانزده کشور همسایگی دارد و بازاری در حدود ۴۰۰ میلیون نفر در کشورهای اطراف ایران وجود دارد، اظهار کرد: ظرفیت‌ها و امکانات موجود در کشور به گونه‌ای است که اگر تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها با هم هماهنگ شوند، قادر خواهند بود علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، بخش زیادی از بازار کشورهای همسایه را نیز در اختیار گیرند.

وزیر صمت روز گذشته از نمایندگان کارت زرد گرفت

بررسی سؤال نمایندگان از وزیر صمت و ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره آخرین وضعیت سامانه‌های «پاکنا» و «ثبت حقوق و مزایا» با حضور رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و رئیس دیوان محاسبات کشور در دستور کار جلسه علنی دیروز مجلس قرار داشت که به دادن کارت زرد به وزیر و تأکید رئیس مجلس بر ضرورت قطع حقوق مدیرانی که در سامانه ثبت حقوق را انجام نداده‌اند، منتهی شد.
در جلسه روز گذشته گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها در سامانه‌های «پاکنا» و «ثبت حقوق و مزایا» به تفکیک درصد ثبت اطلاعات هر یک از دستگاه‌های زیر مجموعه سه قوه و شهرداری‌ها قرائت شد که نشان می‌داد تا تاریخ ۲۸/ ۰۲/ ۱۴۰۱، از تعداد کل ۴۷۳۱ دستگاه، تعداد ۳۳۱۹ دستگاه، معادل ۷۰% کل، اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه پاکنا کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش مذکور با تأکید بر اینکه پرداخت حقوق مدیران دستگاه‌هایی که اطلاعات‌شان در پاکنا ثبت نشود، غیرقانونی و دستبرد به بیت‌المال است، گفت: سازمان امور اداری واستخدامی در تبصره ۲۰ بودجه سال ۱۴۰۱ بند الف هم ابلاغ کرده است که حقوق مدیرانی که در سامانه ثبت لازم را انجام ندادند نباید پرداخت شود و ضمانت اجرایی این قانون باید قطعی شود و حتماً سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران و ذی‌حساب‌ها باید این موضوع را کنترل کنند.
روز گذشته همچنین سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس حضور یافت تا پاسخگوی سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد و برخی دیگر از نمایندگان در مورد افزایش قیمت کالاها و وضعیت صنعت خودرو باشد.

نماینده سؤال کننده اما بعد از استماع صحبت‌های وزیر اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و سؤال به رأی نمایندگان گذاشته شد. نمایندگان نیز با ۹۱ رأی موافق، ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند.

 

**************

روزنامه شرق**

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکرده گروهک تروریستی حرکت‌النضال برگزار شد

صبح دیروز ششمین جلسه دادرسی پرونده حبیب فرج‌الله چعب سرکرده گروهک تروریستی حرکت‌النضال در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه این جلسه با حضور متهم، وکیل مدافع و تعدادی از خانواده‌های شهدای ترورشده توسط این گروهک تروریستی برگزار شد.

بمب‌گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب‌گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب‌گذاری در اداره محیط زیست، بمب‌گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، برنامه‌ریزی به جهت بمب‌گذاری در دادگستری اهواز و حمله تروریستی به مراسم شروع هفته دفاع مقدس در شهر اهواز از اهم موارد تفهیم‌شده به متهم در جریان ابلاغ کیفرخواست است.

روند رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه خواهد داشت و جلسات بعدی دادگاه در روزهای آینده  برگزار می‌شود.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات