صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۳۱ خرداد ماه

امام خمینی(ره) چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد؛ ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید. (01/04/1360) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                     

هنر مردان خدا

روز پاياني خردادماه به نام بزرگ‌مردی مزين شده است که مشي و مرام او براي زيستن، الگويي براي جوانان مؤمن انقلابي است. او را مي‌توان مصداق کاملي براي جمع ميان تعهد و تخصص دانست.

1- چمران نابغه علمي بود که در عرصه تحصيلات تا عالي‌ترين سطح پيش رفت و در بهترين دانشگاه‌های علمي دنيا کسب علم نمود و با نمره‌های عالي که محصول نبوغ و پشتکار او بود، مدارک تحصيلي گرفت. او حتي توانست به پشتوانه همين اعتبار عملي، در تخصصي‌ترين مراکز علمي دنيا (ناسا) مشغول به کار شود. 2- چمران در جايگاه يک نخبه علمي و دانشمند فرهيخته خلاصه نمي‌شد که فارغ از همه مسائل سياسي- اجتماعي، مشغول به کسب علم باشد. او يک جوان انقلابي آگاه بود که توأمان با علم‌آموزي، به مسائل سياسي- اجتماعي زمانه خویش نیز آگاه بود. او مجاهد في سبيل الله بود که علم و تخصص خود را در خدمت تعهد گرفت و همه توان خود را براي خدمت به محرومان و مستضعفان و مبارزه با ظلم و جهل به کار برد. 3- چمران پس از پيروزي انقلاب، به دعوت حضرت امام (ره) در ايران ماند و همه زندگي‌اش را وقف انقلاب نمود. او در عرصه خدمت به انقلاب و پيشبرد آنچه حضرت امام مي‌فرمود، صبح و شام نمي‌شناخت و عالی‌ترین چهره مديريت جهادي- انقلابي را به نمايش گذاشت. او درحالی‌که به جايگاه وزارت و معاونت نخست‌وزیری و نمايندگي حضرت امام رسيده بود، هیچ‌گاه در تهران و پشت ميز نماند و مستقيم در ميان مشکلات مردم حضور داشت. با آغاز جنگ تحميلي نيز مستقيم به معرکه رفت و لباس رزم پوشيد و به فرمانده ميدان بدل شد. 4- مهم‌ترین ويژگي او را مي‌توان اخلاص و گمنامي در راه خدا دانست. چمران هیچ‌گاه تلاش نکرد در مسير شهرت‌طلبی قدم بردارد، درحالی‌که همه شرايط و ويژگي‌هاي لازم براي حرکت در اين مسير را داشت. تعريف حضرت امام(ره) از شخصيت شهيد بزرگوار چمران كه در پيام تسليت به مناسبت شهادت ايشان صادر گرديده تصويري صحيح از چهره واقعي اين مجاهد في سبيل الله است؛ آنجا كه مي‌فرمايد: «چمران عزيز با عقيده پاک خالص غير وابسته به دستجات و گروه‌هاي سياسي و عقيده به هدف بزرگ الهي، جهاد را در راه آن از آغاز زندگي شروع و به آن ختم کرد. او با سرافرازي زيست و با سرافرازي شهيد شد و به حق رسيد. هنر آن است که بي‌هياهو‌هاي سياسي و خودنمايي‌هاي شيطاني، براي خدا به جهاد برخيزد و خود را فداي هدف کند، نه هوي و اين هنر مردان خداست. او در پيشگاه خداي بزرگ با آبرو رفت». (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                  

درس اوکراین از جنگ: باید مثل ایران باشیم!

چندین ماه از جنگ اوکراین و روسیه گذشته است و امروز برخی از تحلیلگران سیاسی سیاست‌های حاکمان و نخبگان سیاسی اوکراین را عامل اصلی وضع کنونی این کشور می‌دانند. حرکت به سمت ارتجاع، باعث تحریک روسیه برای حمله به اوکراین شده است!

گزاره‌های خبری: 1- ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در خصوص دلایل حمله به اوکراین گفته است: «آیا ما موشک‌های خود را در نزدیک مرزهای آمریکا قرار داده‌ایم؟ اگر ما موشک‌های خود را در مرز بین کانادا و آمریکا قرار دهیم، واکنش آمریکایی‌ها چگونه خواهد بود؟ این یک مسئله امنیتی است».2- رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان، در خصوص مسائل مربوط به اوکراین فرمودند: «در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آن‌ها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد. باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود؛ زیرا آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف ازجمله در شرق و غرب آسیا، و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- مطابق با قوانین ناتو، هنگامی‌که یکی از کشورهای عضو این سازمان مورد تجاوز قرار بگیرد، باید همه به پشتیبانی از کشور عضو مورد تجاوز بشتابند. طی سال‌های اخیر برخی از جمهوری‌های سابق شوری نظیر لیتوانی، استونی، لتونی نیز به این اتحادیه پیوسته‌اند. اوکراین در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای پیوستن به اتحادیه ناتو انجام داد؛ به‌نحوی‌که چندین تمرین نظامی مشترک را با ناتو به اجرا گذاشت و همچنین یک تسلیحات نظامی از آمریکا و ترکیه نیز دریافت کرد. 2- ارسال تجهیزات نظامی توسط اعضای ناتو به اوکراین، حمایت اطلاعاتی امریکا و حضور تروریست‌ها و جنگجویان بین‌المللی در اوکراین، باعث فرسایشی شدن جنگ شده است. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در این خصوص اظهار داشت: «ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ سال‌ها طول بکشد. ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم». در این روند فرسایشی جنگ، بیشترین ضربه اولاً به مردم وارد می‌شود که تاکنون بیش از 6.5 میلیون اوکراینی از جمعیت ۴۴ میلیونی این کشور، وطن خود را ترک کرده‌اند؛ و در ثانی به زیرساخت‌های اقتصادی اوکراین وارد می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها، اقتصاد اوکراین در سال جاری ۴۵ درصد کوچک خواهد شد. 3- سیاست ارتجاع غرب از روش‌های مختلف درصدد افزایش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف ازجمله در شرق و غرب آسیا و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها است. سیاستمداران اوکراین به پیروی از ارتجاع غرب، بحرانی سیاسی- امنیتی برای کشور خود به وجود آوردند که اثرات آن سال‌ها در این کشور باقی خواهد ماند. آن‌ها در دوره دوستی با غرب و به امید گوشه چشمی از سوی غرب، توان نظامی خود مثل ظرفیت‌های هسته‌ای را از بین بردند و موجب تضعیف اوکراین شدند و زمینه تهاجم به کشورشان را فراهم کردند. سرگئی بوردیلیاک سفیر کشور اوکراین در ایران راهکار برون‌رفت از وضع فعلی را در استقلال نظامی یافته است و می‌گوید: «ما باید یک نمونه‌ای مثل ایران در اروپای شرقی را انتخاب کنیم که یک کشور، ارتش خودش را داشته باشد و از آن پشتیبانی و حمایت کند؛ روی آن سرمایه‌گذاری کند و تسلیحاتش را خودش تولید کند و توسعه دهد»؛ و اما مهم‌تر و بالاتر از استقلال نظامی اوکراین، استقلال سیاسی است که در نبود آن، آینده روشنی برای سال‌های آینده اوکراین قابل‌تصور نیست. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ اخبار

خوش چشم: جنگ اراده‌ها در وین تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت

«مصطفی خوش چشم» کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: «مذاکرات را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول در اتاق مذاکره و بخش دوم استفاده از انواع ابزارهای تروریستی برای کسب امتیاز از ایران است. ما در ماه‌های گذشته در یک جنگ اراده با طرف آمریکایی قرارگرفته‌ایم. با افزایش قیمت انرژی در جهان و با طولانی شدن جنگ اوکراین، پیش‌بینی می‌شود با نزدیک شدن به ماه‌های پاییز و تقاضای بیشتر برای خرید نفت، قیمت حامل‌های انرژی در جهان بالاتر برود؛ بنابراین وضعیت بازارهای غربی رو به وخامت بیشتری خواهد گذاشت و دراین‌بین زمان به نفع ایران است. طرف آمریکایی از تمامی ابزارهای خود در این جنگ ترکیبی استفاده می‌کند و پیش‌ازاین نیز بهره برده است اما باید گفت دوران اوج اثرگذاری چنین ابزارهایی گذشته است؛ اما در مقابل طرف ایرانی اهرم‌های فشار خود را در حوزه هسته‌ای، منطقه‌ای، موشکی و مهاجرین دارد و می‌تواند از این‌ها به‌صورت حداکثری در برابر طرف غربی استفاده کند تا در جنگ اراده‌ها پیروز شود. احتمالاً از اواسط تیر یا مردادماه بهتر بتوان نتیجه اراده‌ها را دید؛ اما با توجه به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا از یکسو و از سوی دیگر تداوم جنگ اوکراین و نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش تقاضا برای نفت، آمریکایی‌ها به‌خوبی متوجه‌اند که زمان زیادی برای دستیابی به توافق با ایران ندارند. آمریکایی‌ها تمام تحریم‌هایی که می‌توانستند در بخش‌های مختلف را اعمال کنند به کار گرفته‌اند. یکی از دلایلی که بایدن در حال حاضر تحت‌فشار قرار دارد، همین واقعیت است که هیچ اسلحه جایگزین و ابزار استفاده‌نشده‌ای را باقی نگذاشته است تا با استفاده از آن بتواند در جنگ اراده‌ها پلن ب برای خود بسازد».

رئیس‌جمهور ونزوئلا: قرن 21، قرن محور مقاومت است

سایت خبری رهبر معظم انقلاب گفتگوی خود با رئیس‌جمهور ونزوئلا را منتشر کرد. در این گفتگو، مادورو گفته است: «توطئه‌های موساد علیه ونزوئلا به این دلیل است که ما موضع محکمی در حمایت از فلسطین داریم. ما مسیحیانِ معتقدی هستیم. اگر مسیح هم امروز در بین ما بود، در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم و استعمار و تمام اشکال ستم قرار می‌گرفت. محور مقاومت در سراسر جهان به‌ویژه در غرب آسیا، در آسیا، در آفریقا، در آمریکای لاتین و کارائیب هست. همه ما که با استعمار مبارزه می‌کنیم، بخشی از محور مقاومت هستیم. قرن ۲۱ قرن ماست. قرن اتحاد مردم و رهایی خلق و قرن عدالت و حقیقت است. واقعاً گفتگو با آیت‌الله خامنه‌ای سرشار از معنویت و حکمت است. ایشان همیشه ایده‌های بسیار خوبی دارند. من در سال ۲۰۱۹ از نزدیک با سردار سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که ما از حملات سایبری آمریکا علیه تأسیسات برق رنج می‌بردیم. من واقعاً نمی‌دانستم که او چقدر عالی است. بعد از گفت‌وگو بلافاصله او پیشنهاد کمک توسط کارشناسان ایرانی را داد. دو یا سه روز بعد کارشناسان ایرانی به ونزوئلا آمدند».

رژیم صهیونیستی از ترس ایران دست به دامان ترکیه می‌شود

برخی رسانه‌های صهیونیستی و سعودی شب گذشته در خبرهای فوری نوشتند که وزیر خارجه صهیونیست‌ها در میان هشدارها نسبت به اقدامات احتمالی ایران علیه صهیونیست‌ها در سفری فوری به ترکیه خواهد رفت. این سفر روز پنجشنبه و به‌منظور رایزنی با مقامات ترکیه‌ای انجام می‌شود. پس از ترور شهید «صیاد خدایی» علاوه بر انفجارها و آتش‌سوزی‌های گسترده و پی‌در‌پی مشکوکی که در سرزمین‌های اشغالی رخ می‌دهد، احتمال مقابله‌به‌مثل ایران مقامات صهیونیست‌ها را شدیداً نگران کرده است. «بنی گانتز» شامگاه دیروز یکشنبه نیز در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، از برقراری تماس‌ها و گفتگوهایی با مسئولان ذی‌ربط در ترکیه در رابطه با آنچه تهدیدات ایران علیه رژیم صهیونیستی برشمرده است، خبر داد.

اخبار کوتاه

ایران؛ عامل احتمالی فعال شدن آژیرها در رژیم صهیونیستی!/ بازخوردهای به صدا در آمدن ممتد آژیرهای خطر در شهرهای مختلف رژیم صهیونیستی طی دو شب پیش نشان می‌دهد که به‌احتمال فراوان کلید آژیر خطر نظامی این رژیم در دست هکرها قرار گرفته است. روزنامه جروزالم‌پست و هاآرتص گزارش دادند، ارتش رژیم صهیونیستی احتمال هدایت این حملات سایبری از سوی ایران را بررسی می‌کند.. این موضوع ازاین‌جهت اهمیت دارد که مقامات و ساکنان سرزمین‌های اشغالی نمی‌دانند دقیقاً این آژیرها چه هنگام به‌درستی و چه هنگام بر اثر دستکاری یا اختلال به صدا درمی‌آیند و به همین علت از توصیه‌های امنیتی به ساکنان درمانده‌اند.

عطوان: کشورهای عربی با ایران پیروز ائتلاف تشکیل دهند/ «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر برجسته عربی، خطاب به کشورهای عربی گفت: «چه مشکلی پیش می‌آید اگر ما روابط خود را با ایران توسعه دهیم و روابط خوبی با ایران داشته باشیم؟ با ایران ائتلافی منطقه‌ای علیه ائتلاف شکست‌خورده آمریکایی- اسرائیلی تشکیل دهیم و در کنار طرف پیروز قرار بگیریم».

آیا واحد پول ملی تغییر می‌کند؟!/ مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «اخیراً کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن ادعا شده است که بانک مرکزی قصد دارد واحد پول ملی را به زر تغییر دهد! ضمن تکذیب صریح این شایعه ساختگی، تأکید می‌شود که بانک مرکزی هیچ برنامه‌ای برای تغییر واحد پول ملی در دستور کار ندارد».

روسیه: آمریکا و اروپا در قبال ایران اشتباه محاسباتی کردند/ نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: «قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس دلیلی بر این است که باور کنیم آمریکا و تروئیکای اروپایی تلاش می‌کنند مذاکرات وین را از مسیر خارج کنند. بااین‌حال، به نظر من این یک اشتباه محاسباتی راهبردی غیرعمدی بود و این کشورها به دنبال نهایی کردن موفقیت‌آمیز مذاکرات هستند».

بازگشت اروپا به عصر زغال‌سنگ!/ وزیر اقتصاد آلمان گفت: «باید برای جبران کمبود گاز طبیعی روسیه استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق را افزایش داد. این (سیاست) تلخ است اما در شرایط فعلی صرفاً لازم است مصرف گاز کاهش یابد».

اسماعیلی: سیاه‌نمایی سلبریتی‌ها در جشنواره‌های خارجی پیگیری می‌شود/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در مورد سیاه‌نمایی بعضی سلبریتی‌ها، در حال حاضر اقدامات لازم در حال انجام است. هرکس قوانین و هنجارهای قانونی کشور را نقض کند، حتماً قوانین تنبیهی برای او اعمال می‌شود و در مورد اخیر هم از همین سنت استفاده شده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات