صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۸ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) معیشت مردم جزو اولین اهداف همه دولت‌هاست. هر دولتی که بخواهد به مردمِ خودش خدمت کند، اولین مسئله‌اش، مسئله معیشت مردم است که بتواند مردم را اداره کند. خب این به اقتصاد وابسته است. یک اقتصاد خوب، سالم، وافر و پیشرو می‌تواند وضع زندگی مردم را خوب کند. خب این یک دلیل است مبنی بر اینکه لازم است ما در کار اقتصاد مجاهدت کنیم. (۰۶/۰۶/۱۳۹۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

مذاکره زیر سایه چماق و هویج

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا اعلام نمود، «شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های مستقر در چین و امارات تحریم شدند»؛ وضع تحریم‌های هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکا را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

نکات تحلیلی: 1- برخلاف نگاه جریان غرب‌گرا که دموکرات‌ها را دارای نگاهی منعطف‌تر نسبت به جمهوری اسلامی می‌دانند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از پیروزی انقلاب تا تابستان ۹۵، جمعاً ۲۹ قانون و مقررات تحریمی از طرف آمریکا علیه ایران وضع شده که ۲۲ تای آن از طرف دموکرات‌ها و ۷ تحریم از طرف جمهوری‌خواهان بوده است. دولت اوباما به معاونت بایدن با ۱۳ مورد تحریم رکورددار تحریم‌هاست. لذا به قول چامسکی، دموکرات‌ها همان جمهوری‌خواهان رقیق‌شده دهه ۹۰ هستند. 2- اما مرور گذشته نشان می‌دهد این است که پتروشیمی‌های ایران قبل از این مورد تحریم بودند. پس چرا آمریکایی‌ها اصرار دارند که بگویند این تحریم، تحریم جدیدی است؟! اولین اصل، اذعان آمریکایی‌ها به خالی شدن دست آن‌ها از حیث گزینه است. هفته گذشته رسانه آمریکایی CNN نیز با اذعان به این واقعیت، اعلام کرد که گزینه‌های بایدن در مقابله با جمهوری اسلامی به پایان رسیده است؛ اما موضوع دوم را می‌توان جنگ ادراکی به‌واسطه ایجاد تحریم‌ها برای توافق احتمالی دانست. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که ایران هیچ سودی از مذاکرات هسته‌ای نبرد؛ لذا پیشاپیش در حال ساخت این انگاره در اذهان شرکت‌های خارجی هستند که حتی اگر توافق هم بشود قرار نیست ایرانی‌ها سودی ببرند و شرکت‌های خارجی اجازه حضور در بازار ایران را پیدا کنند؛ امری که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۵ انجام دادند و مانع از حضور شرکت‌هایی شدند که تمایل به حضور در بازار ایران داشتند. 3- در مقابل این رذالت آمریکایی‌ها چه باید کرد؟ بهترین کار این است که تیم دیپلماسی ایران به دنبال تضمین بیشتر و تعبیه پروسه راستی آزمایی بهتر در توافق باشد؛ اما نگاه بلندمدت باید گرایش تیم اقتصادی و سیاست‌گذاری دولت بر ایجاد اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر باشد تا بتواند اقتصاد را از تکانه‌های بین‌المللی مانند جنگ اوکراین و تحریم‌های گاه‌وبیگاه آمریکایی‌ها مصون بدارد.

نکته پایانی: رسیدن به اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر خواسته‌ای بوده است که سال‌ها رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید و اصرار داشتند ولی متأسفانه جز در عرصه شعار تلاش‌های کمی جهت تحقق آن صورت پذیرفته است و باید دولت فعلی بنای خود را بر پیاده‌سازی این نوع نگاه معطوف سازد و قطعاً سودش را در بلندمدت، همگان خواهند دید. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                               

یک پیشنهاد به پمپئو

 وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سعودی العربیه از ترور بزدلانه شهید سلیمانی به‌عنوان یک موفقیت یاد کرده و گفته است که «هشداری وجود داشت که اگر به ژنرال سلیمانی حمله کنید، جنگی رخ خواهد داد. ما این کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد».

گزاره‌های خبری: 1- سال گذشته شاهد فرار شبانه ۱۴۰ هزار نظامی از پایگاه‌های آمریکا در افغانستان بودیم؛ پایگاه‌هایی که به اذعان برخی رسانه‌های آمریکا، آن‌ها ۲۰ سال و ۲ تریلیون دلار برای تأسیس آن هزینه کرده بودند و تجهیزات متعددی که از آن به‌جامانده یا نصف و نیمه رها شده بود. آیا این امر از نگاه امثال پمپئو شکست محسوب نمی‌شود؟ البته این رویه قاتلان شهید سلیمانی برای فرار از محاکمه است که همواره ضرباتی که پس‌ازاین ترور بر آن‌ها وارد شده است را یا مخفی کرده و یا غیرمرتبط با شهادت سردار سلیمانی بیان کرده‌اند. 2- این شکست در عراق هم مشهود و ملموس بود؛ چراکه آمریکایی‌ها آمده بودند تا در عراق بمانند و برای حضور ۱۵۰ هزار نظامی آمریکا در چندین پایگاه نظامی برنامه‌ریزی مفصل کرده بودند؛ اما امروز فقط ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی در چند پایگاه محدود حضور دارند؛ آن‌ها اگر فرار نکرده‌اند، به مرخصی سالیانه رفته‌اند؟! 3- دولت فدرال مدعی شد ماهانه بیش از دو میلیون دلار برای تأمین امنیت امثال پمپئو پرداخت می‌کند و سال گذشته یک پویانمایی دودقیقه‌ای با عنوان «انتقام حتمی است»، فشار روانی گسترده‌ای به کسانی که در قفس بودند، وارد کرد. لذا پیشنهاد می‌شود اگر می‌توانند از قفس بیرون بیایند و در هرکدام از خیابان‌های نیویورک که به نظرشان امن است، حاضر شوند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- آمریکا بزرگ‌ترین ساختار تروریستی دنیاست. بر اساس پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون، تعداد کل غیرنظامیانی که از خشونت مستقیم در جنگ‌های آمریکا از ۱۱ سپتامبر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند، به ۳۶۴ هزار تا ۳۸۷ هزار نفر می‌رسد و بر اساس این آمار، از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون ۳۲۴۶ بمب و موشک بر روی افغانستان، عراق و سوریه ریخته‌اند. 2- اما وحشیانه‌ترین ترور که ماهیت آمریکایی‌ها را مشخص کرد، ترور شهید سلیمانی به‌عنوان علمدار مبارزه با داعش بود. 3- مقام معظم رهبری فرمودند که شهید سلیمانی از حاج قاسم سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر است. آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند که پس از شهادت حاج قاسم شکست‌هایشان در جبهه‌های سوریه، فلسطین اشغالی، یمن، افغانستان و خلیج‌فارس بیشتر از گذشته بوده است و امنیت دریایی، زمینی و امنیتی آن‌ها به نحو محسوسی کاهش داشته است.

آنچه گفته شد در حالی است که انتقام خون حاج قاسم هنوز گرفته نشده است و این انتقام نه در ایران بلکه توسط همه آزادیخواهان در سراسر جهان گرفته خواهد شد. خدای متعال می‌فرماید: «انّهم یكیدون كیدا و اكید كیدا»؛ آن‌ها مكر می‌ورزند، اما مكر الهی بر مكر آن‌ها قطعاً غالب خواهد شد. طارق 15. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                 

سه نفری که سازمان اطلاعات سپاه دستگیر کرد

روابط عمومی کل سپاه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با یاری خداوند متعال و با مجموعه اقدامات فنی و اطلاعاتی چندماهه پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه، ادمین‌های کانال‌های نيمه محرمانه، سرائر و سایه‌نويس به اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و تشویش اذهان عمومی دستگیر شدند. افراد بازداشت‌شده درصدد بودند از طریق انتشار اسناد طبقه‌بندی شده، اعتماد بخشی از مخاطبین را کسب کرده و سپس با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولین کشور ایجاد اختلاف نمایند. دستگیرشدگان سه نفر هستند که در مدت فعالیت خود، با سوءاستفاده از خلأ قانونی موجود در مدیریت فضای مجازی کشور و از بستر پیام‌رسان تلگرام، اقدامات مذکور را صورت داده بودند. ضمن درخواست از اصحاب رسانه جهت پرهیز از گمانه‌زنی درباره پرونده، اخبار تکمیلی متعاقباً از طریق وب‌سایت گرداب و رسانه‌های رسمی کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد».

▼ اخبار

دستور رئیسی به صنایع هسا: هواپیمای مسافربری بسازید

رئیس‌جمهور در دیدار روز جمعه‌ای با هسته‌های مرکزی جهاد و پیشرفت در حسینیه جماران، با اشاره به سفر روز پنجشنبه خود به اصفهان و بازدید از صنایع هسا گفت: «زمانی که توفیق خدمت به آستان رضوی(ع) را داشتم به تاتارستان سفر کردم و در آنجا مجموعه هلی کوپترسازی را برای بازدید بنده در نظر گرفته بودند و خدا می‌داند آنچه دیروز در اصفهان دیدم گسترده‌تر و دقیق‌تر از چیزی بود که آنجا دیدم. تمامی انواع پرنده‌ها را با دقت و کیفیت مناسب آنجا می‌ساختند. لذا این را اعلام کردم حتماً از شما می‌خواهم هواپیمای با 72 سرنشین را سریعاً بسازید و قابلیت مصرف داخلی و صادرات دارد. این انتظارِ تحقق‌ناپذیر نیست. هر نیرویی که آماده تحول نیست، حتماً او را در حاشیه قرار دهید و نگذارید در متن بماند». رئیسی در بازدید از این مجموعه صنعتی نیز گفته بود: «شرکت صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) مجموعه‌ای از دانایی‌ها را به توانایی تبدیل کرده و آنچه که ما از این شرکت انتظار داریم ساخت هواپیمای مسافربری با رعایت تمامی استاندار‌دهای لازم بین‌المللی است». این شرکت اولین مرکز ساخت انواع پرنده بال ثابت و بالگردان در کشور است و با در دستور قرار گرفتن برنامه ساخت هواپیمای مسافربری، روند تکاملی خود را طی خواهد کرد. ساخت جنگنده کوثر، طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، تولید بالگردهای شاهد ۲۷۸، ظفر ۳۰۰، شاهد ۲۷۴، شاهد ۲۸۵، ساخت پروانه با مواد کامپوزیت، تعمیرات هواناو، تولید هواپیمای آموزشی سیمرغ، هواپیمای آبپاش، ساخت و تست ترمز هواپیما، کمک به تجهیز و نوسازی ناوگان ریلی کشور و تأمین تجهیزات موردنیاز حوزه هوایی کشور ازجمله خدمات و تولیدات شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) است.

شایعه‌سازی برای توقف روند نزولی قیمت ارز!

درحالی‌که بازار در روزهای گذشته شاهد روند نزولی قیمت ارز بود و نرخ فروش دلار در نزد صادرکنندگان به مبلغ ۲۷ هزار تومان رسیده است، به‌یک‌باره خبری با مضمون استعفای علی باقری با استناد به توییت‌های دیروز وی توسط برخی کاربران فضای مجازی منتشر شد. بنا بر اعلام منابع موثق در وزارت امور خارجه، هیچ برنامه‌ای برای تغییر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان وجود ندارد. گفتنی است توییت‌های روز گذشته باقری، بخشی از سخنرانی وی در اجلاسیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در دانشگاه تهران بود. به نظر می‌رسد انتشار این شایعه از سوی دشمنان ملت ایران با هدف توقف روند نزولی قیمت ارز است و تکه‌ای از پازل بزرگ فشار حداکثری غرب علیه کشورمان است.

ایران سیاسی که ریشه‌هایش تا هند و آفریقا هم کشیده شده است

«علی علیزاده» کارشناس سابق رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی و تحلیلگر مسائل سیاسی کشورمان نوشت: «سرود سلام فرمانده رسماً تبدیل شده به مانور ارتش بین‌الملل شیعه از کشمیر تا نیجریه، از هند تا بحرین. نسخه‌های غیرفارسی سلام فرمانده را ببینید تا بفهمید ایران هزار و چهارصد و بیست تا کجاها گسترده خواهد شد. ایران سیاسی درختی است که تنه‌اش در ظاهر در ایران جغرافیایی است، اما ریشه‌هایش زیر خاک تک‌تک کشورهای غرب آسیا و بخشی از شبه‌قاره هند و حتی آفریقا کشیده شده است؛ ریشه‌ای طبیعی که قرن‌ها در خاک در حالت خواب زمستانی بوده و چهل‌ودو سال پیش دوباره فعال شده. حالا دیگر آینده امری تخیلی و انتزاعی نیست. حالا آینده مقابل چشمان ما و در دسترس ما است. سلام ایران هزار و چهارصد و بیست».

علت جمع شدن دوربین‌های آژانس در ایران

رئیس انرژی اتمی کشورمان گفت: «فلسفه وجودی برجام به این دلیل بود که در ۲۰ سال گذشته غربی‌ها اتهامات واهی را علیه ایران مطرح می‌کردند. قرار شد آن‌ها تحریم‌ها را لغو و فعالیت هسته‌ای ما محدودتر شود. ما از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم تا اتهامات قبلی برای همیشه برداشته و تحریم‌ها لغو شود؛ اما دوباره همان اتهامات قبلی را با مدارک جعلی اسرائیلی تکرار می‌کنند. دلیلی ندارد ما به تعهدات ادامه دهیم، وقتی آن‌ها به تعهدات پایبند نیستند. ارتباطمان را با آژانس قطع نکردیم، بلکه تحت مقررات آژانس فعالیت می‌کنیم؛ اما دوربین‌های اضافه که برای برجام نصب شده بود را جمع کردیم».

اخبار کوتاه

4.4 درصد رشد اقتصادی که در 1400 محقق شد/ بانک مرکزی اعلام کرد: «تحقق رشد اقتصادی 4.4 درصدی در سال ۱۴۰۰ در امتداد رشد اقتصادی 4.1 درصدی سال ۱۳۹۹، حکایت از روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی کشور به‌رغم تداوم تحریم‌های اقتصادی دارد. بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، رشد ارزش‌افزوده گروه‌های "خدمات"، "نفت و گاز"، "صنایع و معادن" و "کشاورزی" در این سال به ترتیب معادل 6.5، 10.1، 1.1 و 2.6‏‏‏‏- درصد بود که به ترتیب از سهمی معادل 3.6، 0.8، 0.3 و 0.3‏‏‏‏- واحد درصد در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ برخوردار بوده‌اند».

معضلی به نام «کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری»/ «حاج‌‌علی‌اکبری» خطیب نماز جمعه تهران گفت: «خیلی وقت‌ها در مبارزه با فساد موفق نمی‌شویم؛ چون ما سراغ معلول‌ می‌رویم و از علت‌ غافلیم. یکی از مصادیق این موضوع، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌هاست که از سال ۱۳۴۵ وارد قانون شده است. در حوزه ساختمان تخلف می‌کنند و بیش از نصف پرونده‌های این تخلفات با جریمه مالی بسته می‌شود. متروپل از چنین جایی سر درمی‌آورد. مقابله با این موارد هم به‌جایی نمی‌رسد؛ چراکه قانونی است. فرد تخلف کرده و جریمه داده است. از سه قوه می‌خواهیم این ریشه فساد را خشک کنند».

سفیر اسبق ایران در چین: دولت روحانی غرب‌زده بود/ «منصوری» در برنامه دستخط تلویزیون ملی گفت: «سال ۹۵ چین پذیرفت که ۵۰ میلیارد دلار برای ما پروژه اجرا کند و به‌جای پول آن به‌تدریج نفت بگیرد؛ اما دولت وقت گفت می‌خواهیم با اروپایی‌ها کار کنیم». این مقام مسئول به‌صراحت اعلام کرد که دولت سابق تمام آمال و آرزوهای خود را با تکیه یک‌طرفه به غرب بسته بود و توجهی به ظرفیت‌های دیگر کشورها نداشت!

وزیر راه: در ساخت 4 میلیون خانه مصریم/ «رستم قاسمی» در مراسم کلنگ‌زنی طرح مسکن ملی اصفهان گفت: «امروز یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت داریم که تا شهریور ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل داده می‌شود. باید سریعاً به سقف ۲ میلیون واحد مسکونی برسیم تا بتوانیم در دو بخشِ دومیلیونی تا پایان دولت تعهداتمان را انجام دهیم».

بیل‌گیتس: سرمایه‌گذاری در رمزارزها احمقانه است/ بنیان‌گذار مایکروسافت گفت: «بازار رمزارز و NFT هیچ‌ سود و ارزش‌افزوده‌ای برای جامعه بشری ندارد. در هیچ یک از این بخش‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌ام؛ چراکه آن را ایده‌ای برای فریب کاربران می‌دانم. سرمایه‌گذاری روی این چیزها احمقانه‌ است».

ایران و روسیه خودروی مشترک تولید می‌کنند/ در دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با وزیر تجارت روسیه مذاکراتی برای صفر شدن تعرفه واردات گندم و روغن صورت گرفت و برای تولید مشترک خودرو در ایران توافق شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات