صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳۰ خرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) یکی از شعارهای ما قبل از پیروزی انقلاب «ساده زیستی» بود؛ زندگی ساده و کمتر بهره بردن از جلوه‌های دنیا! بعد که انقلاب، پیروز شد، سعی کردیم بازهم همین روش، همین شعار و همین مبنا را دنبال کنیم. (15/12/1377) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

ترافیک دیپلماتیک در تهران

تهران این روزها به چهارراه ترافیک سفرهای دیپلماتیک منطقه تبدیل شده است. در روزهای اخیر رؤسای جمهور کشورهایی از آمریکای لاتین تا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و آسیای میانه در ایران حضور یافته، اسناد همکاری امضا کرده‌اند. سفرهای رؤسا و مسئولان کشورهای روسیه، پاکستان، ونزوئلا، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان و ... دارای چند وجه راهبردی است:

1- این سفرها نشان می‌دهد، به‌رغم ادعاها و تحریم‌های منزوی‌ساز غرب و آمریکا برای ایران، نه‌تنها اقدامات دشمنانه آن‌ها سبب انزوای دیپلماتیک ایران نشده بلکه تهران را به چهارراه ترافیک دیپلماتیک منطقه تبدیل کرده است. 2- این سفرهای دیپلماتیک پرده از این حقیقت برداشته که دنیا تنها چند کشور غربی نیست و مبتنی بر نگاهی که «ارض الله» را «واسعه» می‌بیند، دایره مبادلات و مناسبات با سایر کشورهای دنیا گسترده‌تر خواهد شد. 3- تفاهم‌نامه و یادداشت‌های همکاری در این سفرها می‌تواند فصل جدیدی از مناسبات در حوزه سیاست خارجی و توانمندسازی کشور رقم بزند. شرایط جدید ناشی از روندها و رویدادهای تازه‌ای همانند جنگ روسیه و اوکراین و رفتن دنیا به سمت هندسه و آرایش جدید قدرت جهانی بر ضریب اهمیت و ضرورت سرعت‌بخشی به این مراودات را بیشتر کرده است. 4- سیاست همسایگی دولت سیزدهم و رویکرد انقلابی و مردمی آن به سیاست خارجی و در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی تحریم‌زدای مبتنی بر سه اصل اساسی «عزت، حکمت و مصلحت»، نقشه راهنمای دولت در انعقاد پیمان‌ها و مراودات خارجی و توسعه بده بستان‌های اقتصادی بوده است. این سیاست تنها ساحت سیاسی و دامنه مراودات دیپلماتیک تهران را گسترش نداده بلکه به موازات آن به گره‌گشایی از گره‌های فروبسته و تحمیلی نظام سلطه از اقتصاد ایران از رهگذر دیپلماسی هم توجه جدی شده است. دستیابی به رشد اقتصادی 5.7 درصدی در پایان سال 1400 که تنها شش ماه از مسئولیت دولت سیزدهم می‌گذشت، تا افزایش تجارت غیرنفتی به سقف 47 میلیارد دلار با رشدی حدود 10 میلیارد دلار در هشت ماه از شروع به کار دولت و عبور تراز تجاری کشور از مرز بیش از یک‌صد میلیارد دلار و ثبت رکورد تازه‌ای از فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ازجمله دستاوردهای رویکرد انقلابی و «ما می‌توانیم» دولت در بهره‌گیری از سیاست خارجی نگاه به شرق، کشورهای همسایه و مستقل جهانی با تأکید بر دیپلماسی اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات مردم در این حوزه است. ارزش این درآمدها و دستاوردها زمانی بیشتر روشن می‌شود که درگیری پرشدت دولت و مجموعه حاکمیت و نظام اسلامی را با جنگ ترکیبی جبهه وسیع دشمنان انقلاب را هم در بسته تحلیلی خودمان ببینیم و آنگاه قضاوت کنیم. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                       

سفر دوره‌ای برای کسب اعتبار

ترکیه اعلام کرد، ولیعهد عربستان ۲۲ ژوئن به این کشور سفر می‌کند. این اولین سفر محمد بن سلمان به ترکیه از زمان حادثه ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول است. برخی کارشناسان هدف از سفرهای اخیر بن سلمان و تلاش برای افزایش مراودات دیپلماتیک مانند سفر بایدن به عربستان را جهت احیای وجهه او می‌دانند؛ موضوعی که مجله آمریکایی نیوزویک نیز درباره آن نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای پرواز به ریاض و در آغوش گرفتن بن سلمان باید هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد». بااین‌حال ولیعهد سعودی در نظر دارد در هفته جاری، علاوه بر ترکیه به اردن و مصر نیز سفر کند. سه کشوری که در مدت اخیر ارتباطاتی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده‌اند!

گزاره‌های تحلیلی: 1- عربستان سعودی بعد از قبول تلویحی شکست در یمن و آتش‌بس موقت با انصارالله، به دنبال تشکیل ائتلافی برای جبران شکست خود در یمن است. البته برخی کشورها همچون مصر و اردن همواره در دنبال کردن سیاست‌های عربستان در منطقه دنباله‌رو بوده‌اند؛ اما ترکیه در برخی موارد مشاهده شده که جهت‌گیری‌هایی خلاف عربستان داشته است. این سفر بن‌سلمان درواقع سفر برای کسب اعتبار مجدد

عربستان در میان کشورهای منطقه‌ای به‌ویژه بعد از شکست در جنگ یمن به شمار می‌رود. 2- همواره هر اقدام و عملی در فرآیندهای سیاسی منطقه و به‌ویژه در میان کشورهای عربی، برگرفته از تهديدات واهی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی با گزاره ایران برای این کشورها ایجاد کرده‌اند. بسیاری معتقدند که سفر بن‌سلمان را باید در راستای همگرایی بیشتر میان این کشورها در مقابله با ایران تعریف کرد. البته یک گزاره نقض نیز وجود دارد و آن مذاکراتی است که اخیراً بین ایران و عربستان شکل گرفته و منجر به نزدیکی روابط دو کشور شده است. 3- طی چند وقت اخیر تلاش‌های زیادی برای سوق دادن عربستان به سمت رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. بسیاری سفر دوره‌ای پیش روی بن سلمان را مقدمه حرکت عربستان به سمت رژیم صهیونیستی می‌دانند؛ زیرا این کشورها طی چند وقت اخیر بیشترین همکاری‌ها را با صهیونیست‌ها داشته‌اند. 4- در میان کشورهای ذکر شده سفر بن‌سلمان به ترکیه از دو منظر از اهمیت بیشتری برخوردار است: الف) در قتل قاشقچی، ترکیه ابتدا موضع مخالف و سپس در موضع کتمان قضیه قرار گرفت و حرکت عربستان را کاملاً توجیه کرد. ب) اردوغان به دنبال حمایت‌های مالی برای انتخابات 2023 ترکیه است و در این میان عربستان بیشترین حمایت را می‌تواند از اردوغان داشته باشد.

درمجموع باید گفت عربستان بعد از شکست در جنگ یمن، به دنبال بسترهایی برای کسب جایگاه گذشته خود است و در این میان در رویکردهای جدید خود تعامل با برخی بازیگران منطقه‌ای همچون ترکیه را در دستور کار قرار داده است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                

ماجرای ارتباط هواپیمای ونزوئلایی با نیروی قدس سپاه

در پی انتشار رسانه‌ای نشست اضطراری یک هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین و پخش شایعه مبنی بر مربوط بودن این هواپیما به نیروی قدس سپاه، رئیس‌جمهور آرژانتین اعلام کرد: «فرود آمدن این هواپیمای باری با سرنشینان ایرانی و ونزوئلایی در آرژانتین، ارتباطی با نیروی قدس سپاه ایران نداشته است. هیچ مسئله غیرعادی در رابطه با این هواپیما وجود نداشته و تنها مشکل آن سوخت‌گیری به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بوده است».

▼ اخبار

عبدی: اصلاح‌طلبان نیازمند پوست‌اندازی دردآور هستند

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم به نقد وضعیت موجود جریان مطبوع خویش پرداخت و از لزوم فاصله‌گذاری این جریان مابین اقدام سیاسی و اقدام براندازانه سخن گفت. عبدی گفته است: «معتقدم که خاتمی می‌تواند کلاً سکوت کند و کنار بکشد و بگذارد اصلاح‌طلبان هر کاری که می‌خواهند انجام بدهند. اصلاً بی‌معناست که اصلاح‌طلبان با براندازان مرز نداشته باشند. در برنامه کوی دانشگاه تهران در سال 78 قطعاً اصلاح‌طلب‌ها اشتباه کردند. چراکه وظیفه اصلاح‌طلب‌ها بود که آن ماجرا را با قدرت مردمی خودشان جمع می‌کردند و بعد رسیدگی هم می‌کردند. با تمام آن کسانی که ماجرا را ادامه دادند، برخورد می‌کردند؛ برخورد در چارچوب موجود و از نوع قدرت و اعتبار سیاسی و مردمی خودشان و نه برخورد فیزیکی؛ اما این‌ها یا نتوانستند برخورد کنند یا نخواستند، نتیجه‌اش تداوم آن وضعیت شد و آن به نفع جامعه نبود».

بازخوانی یک خاطره درباره محل سکونت رهبر انقلاب

در روزهای اخیر مهمان برنامه‌ای در شبکه افق گفته است: «رهبر انقلاب چند سال اول رهبری را در کانکس زندگی می‌کردند». هاشمی رئیس اسبق صداوسیما در واکنش به این موضوع گفته یادم نیست رهبری در کانکس زندگی کرده باشند. فرزند آیت‌الله خوشوقت در خاطراتش از مراسم ازدواج خواهرش و فرزند رهبر معظم انقلاب می‌گوید: «در مراسم بله‌بران همشیره که در منزل رهبری برگزار شد، حضور داشتم. بستگان دو طرف هم حضور داشتند. آقای حجازی و چند نفر دیگر هم بودند. این مراسم در یک خانه پیش‌ساخته ساده برگزار شد! منزل رهبر انقلاب در همین کانکس بود! غرب منطقه ریاست جمهوری در خیابان آذربایجان، یک فضای خالی بود که در آنجا با کانکس ساختمان یک طبقه‌ای درست کرده بودند. محل کار رهبر انقلاب هم در همین سازه بود. داخل کانکس نشسته بودیم؛ ناگهان یک صدای تکان‌دهنده به گوشمان رسید که جا خوردیم. یک میوه کاج روی سقف فلزی کانکس افتاده بود. پیش خود گفتم، این سازه، در عین سادگی بیش‌ازحد، ناایمن هست. نکند خدای ناخواسته، اتفاقی برای رهبری و خانواده‌شان بیفتد!». عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری نیز در صفحه توییترش این موضوع را تأیید کرده است.

میرسلیم: ۱۰ خانواده مافیای واردات خودرو هستند!

«مصطفی میرسلیم» که در ماجرای خودرو به عنوان یکی از مخالفین جدی واردات خودروی خارجی از او نام برده می‌شود و به‌واسطه این مخالفت نیز برچسب‌های مختلفی همچون ترس وی از به خطر افتادن منافع فردی‌اش با واردات خودرو بر سر زبان‌هاست، به‌تازگی گفته است: «۱۰ خانواده مافیای واردات هستند. واردات ما کلاً یک واردات سالمی نیست، قدرتمند هست و پول هم خرج می‌کند. شما وقتی به کسی احسان کردی، نمکش را خوردی، نمکدانش را نمی‌شکنی. چرا ما آمدیم در مجلس و گفتیم باید شفافیت باید باشد؟ نمایندگان هدیه نگیرند؟ وقتی شما هدیه گرفتی، مدیون می‌شوی. این‌ها که مشخص شد، آن‌وقت دیگر کسی جرئت نخواهد کرد برود برای این‌که مثلاً حالا راهی را باز کند، هدیه بدهد». میرسلیم در دفاع از خود نیز گفته است: «الآن هیچ‌گونه نه رسمی و نه غیررسمی، نه حقوقی و نه مالی و نه سهامی، هیچ‌گونه ارتباطی با ایران‌خودرو ندارم. این‌ها واقعاً خیانت است و ان‌شاءالله از نظر حقوقی پیگیری خواهم کرد».

به صدا در آمدن آژیرها در سرزمین‌های اشغالی از خوف حمله احتمالی ایران

اتفاقات متوالی چند هفته اخیر در سرزمین‌های اشغالی و آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای گسترده در این سرزمین، مقامات و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را با این توهم مواجه کرده است که احتمال حملاتی از سوی ایران وجود دارد. دیشب ساعاتی پس از به صدا در آمدن آژیر خطر در برخی مناطق شهر اورشلیم (قدس اشغالی) در سرزمین‌های اشغالی، در ادامه آژیر خطر در شهرهای ایلات و هولون به صدا در آمد. آژیر خطر در قدس اشغالی حدود ۵۰ دقیقه ادامه داشت! ساکنان ایلات و هولون نیز همچون اورشلیم با توهم حمله موشکی به پناهگاه‌ها فرار کردند. این مسئله مقامات صهیونیستی و ساکنان را با سردرگمی مواجه کرده است. آن‌ها دچار این تردید هستند که کدام آژیر خطر واقعی است و در چه وضعیتی باید به پناهگاه‌ها بروند.

اخبار کوتاه

سلامی: 25 درصد از بازرسی‌های آژانس از ایران بوده است!/ رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: «سازمان‌های بین‌المللی نباید از قدرت خود سوءاستفاده کنند. دنیا بداند ایران سه درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا را دارد؛ اما بیش از 25 درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام شده است. باید بررسی کرد کشورهایی که هیاهو و جنجال علیه ایران راه‌اندازی می‌کنند چه میزان بازدید از مراکز هسته‌ای آنان صورت می‌پذیرد. همین معاهده اخیر که بین فرانسه و استرالیا امضا شده، در آن فرآوری پلوتونیوم صورت می‌گیرد و در زمینه بازفرآوری سوخت بوده و همان مسیر نظامی است؛ آیا نسبت به این کشورها حساس نیستند؟».

روشنفکر ملی‌گرا و استکبار‌ستیز!/ دیروز سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی از مبارزین انقلابی و از روشنفکران غرب‌شناس و استکبارستیز بود. هرچند درباره اندیشه این استاد دانشگاه نظرات موافق و مخالف وجود دارد؛ اما این را نمی‌توان انکار کرد که شریعتی چهره‌ای ملی و مخالف وابستگی کشور به غرب بود. او درباره آمریکا معتقد بود که، «در دوره پهلوی دوم حکومت ایران زیر سلطه فرهنگی و سیاسی آمریکا بود». شریعتی درباره آمریکا گفته است: «آمریکا! آمریکا! این بلاهت عظیم و توحش متمدن و بدویت مدرن و خشونت با اتیکت و غارت قانونمند و خوشبختی زشت و آزادی لَش و دموکراسی احمق و اندیویدوآلیسم [فردگرایی] قالب‌ریزی‌شده و استانداردیزه و بالأخره همان جاهلیت غرب».

ماجرای لو رفتن 76 قاچاقچی با انتشار یک فیلم عروسی/ بزرگ‌ترین باند قاچاق مواد مخدر جنوب کشور با گردش مالی هزار میلیارد تومانی منهدم شد و 76 قاچاقچی دستگیر شدند. اعضای باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر که سرکردگان آن ۴ برادر بودند و در کمتر از ۲ سال بیش از ۲ هزار تن انواع مواد مخدر قاچاق کرده‌اند و گردش حساب‌هایشان بیش از هزار میلیارد تومان بود، در چند عملیات ضربتی دستگیر شدند و پرونده‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد. رسیدگی به این پرونده از چندی قبل به‌دنبال انتشار چند فیلم کوتاه از یک جشن عروسی آغاز شد. در این فیلم کوتاه افرادی شاباش‌های میلیاردی به داماد می‌دادند.

صادرات آب ایران به ترکیه!/ «حسن محسنی» عضو هیئت‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا از «صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه» ابراز تأسف کرد و گفت: «متأسفانه ما به کشور پرآبی چون ترکیه آب صادر می‌کنیم و از این موضوع هم خوشحالیم!».

واردات ۳ هزار تنی مداد و مدادتراش!/ بر اساس آمارهای گمرک ایران، طی سال گذشته درمجموع ۲۹۱۴ تُن انواع مداد، مداد رنگی، چوب مداد (اسلت) و مدادتراش وارد کشور شده است. واردات این اقلام منجر به خروج 2.15 میلیون دلار ارز از کشور شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات