صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۹۶
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

خوش چشم: تا تضامین برجامی مورد نظر ایران امضاء نشود امضای ایران پای توافق نمی‌نشیند

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و برجام گفت: تضامین برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در ایران برای مدت ده سال به عنوان حداقل‌ترین زمان و دوره‌های طولانی‌تر بسیار مهم است لذا آمریکا زمانی امضای ما را پای برجام می‌بیند که این تضمین را به ما بدهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با سیدمصطفی خوش‌چشم

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif  به گزارش بصیرت، سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس سیاست خارجی و برجام در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص اهمیت بحث دست‌یابی ایران به تضامین مورد نظر در توافق برجام که مساوی با کسب دستاوردهای مختلفی منجمله در بخش اقتصادی و تجارت خارجی برای کشور است گفت: ایران بر دریافت تضامین مورد نظرش از طرف غربی بخصوص آمریکا اصرار دارد و قطعا از این موضوع کوتاه نمی‌آید به این دلیل که این موضوع بسیار مهم است و با منافع ملی ما گره خورده است.

* وی در این‌باره افزود: ایران در حوزه‌های مختلفی تضامین مورد نظرش را از طرف آمریکایی دنبال می‌کند. به عنوان مثال این تضامین در حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، حقوق و سیاسی دسته‌بندی می‌شوند. آنچه که در این موضوع حائز اهمیت و مورد نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران است دریافت تضمین در خصوص پایداری منافع اقتصادی برجام است. اتفاقا شرکت‌های اروپایی نیز به این مساله اقرار می‌کنند که در صورتی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای مدت ده سال وضعیت اقتصادی مشخص و شفاف باشد به همین خاطر است که ایران روی این تضامین بسیار اصرار دارد.

*  سید مصطفی خوش‌چشم گفت: تضامین برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در ایران برای مدت ده سال به عنوان حداقل‌ترین زمان و دوره‌های طولانی‌تر بسیار مهم است لذا آمریکا زمانی امضای ما را پای برجام می‌بیند که این تضمین را به ما بدهد. آنچه مهم است اینکه اساسا چه برجام باشد یا نباشد تضمین اقتصادی برای همین منظور مساله بسیار مهمی است. سرمایه‌گذارانی که در دولت آقای روحانی نیز پای کار نیامدند به همین دلیل بود چرا که به آینده سرمایه‌گذاری خود مطمئن نبودند.

* وی در این‌باره تصریح کرد: آقای اوباما در همان ماه‌های اول به همه اعلام کرد که ایران همچنان تحت تحریم است و فقط تحریم هسته‌ای برداشته شده است و کسی نباید در ایران سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران نشدند، سرمایه‌گذارانی که هم از قبل وارد ایران شده بودند به سرعت بازار ایران را ترک کردند به این دلیل اخذ ضمانت برای ما مهم است، لذا برای جلوگیری از تکرار این وضعیت و دادن امتیارات یک سویه ایران به دنبال اخذ تضامین اقتصادی است.

* خوش‌چشم خاطر نشان کرد: علی‌رغم آنچه که به نظر می‌رسد آمریکا دولت محور نیست، لذا تا گرفتن تضامین واقعی نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. در دوره آقای ترامپ شاهد خروج از برجام و ادعاهای مکرری از حمله به ایران بودیم بنابراین برای جلوگیری از خروج یک طرفه آمریکا از برجام اخذ تضامین بسیار مهم است.

* خوش‌چشم در پایان گفت‌وگو خاطر نشان کرد: قطع به یقین آمریکا می‌داند دست ما پر است به همین خاطر مدام در پی به تعویق انداختن امضای برجام است تا به زعم خود ما را تحت فشار قرار دهد. آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است اینکه آمریکایی‌ها در چارچوب استراتژی مهار پیش می‌روند که فرمول‌ها یکسان است فقط نوع نمایش آن متفاوت است. آقای ترامپ خواهان قرارداد به قول خودش بود که مسائل منطقه‌ای را در کنار هسته‌ای در بر بگیرد آقای بایدن هم مصر بر همین موضوع و حتی خواسته‌های بیشتری است، یعنی به دنبال آن هستند تا از طریق توافق‌های پی در پی مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی را محدودسازی و مهار کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات