صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۰۵

اخبار و تحلیل ها 28 تیرماه

اخبار و تحلیل ها 28 تیرماه DOC

اخبار و تحلیل ها 28 تیرماه PDF

 

▼حرف روز    

آدرس غلط و تحريف تاريخ

دولت دوازدهم در حالي در تابستان سال 1400 به پايان کار خود رسيد که با بيشترين انتقادات از جانب قشرهاي مختلف جامعه روبرو بود. ضعف‌ها و ناکارآمدي‌ها در آن تراز بود که حتي دوستان و همراهان روحاني نيز به‌صف منتقدين پيوسته و ديگر دفاعي از عملکرد وي نداشتند! در رقابت‌هاي انتخاباتي نيز دو نامزد منسوب به اين جريان نيز نه‌تنها دفاعي از هشت‌ساله دولت اعتدال ايراد نکردند، که حتي در صف منتقدين قرار گرفتند! اينک پس از یک سال سکوت رئیس‌جمهور پيشين در مراسمي به مناسبت عيد غدير پشت تريبون قرارگرفته تا به تطهیر عملکرد خود بپردازد و به تعبير خودش مانع از تحريف حقايقي شود که در طول هشت سال حکمراني ايشان و تيم همراهشان صورت گرفته است. اما برخلاف ادعا، دقیقاً در همان مسير تحريف حرکت کرده است.

1- بخشي از اظهارات آقاي روحاني اختصاص به مسئله تحريم داشته و مدعي شده که «قطعاً اين مسئله و رفع مجدد تحريم‌ها قابل‌حل بود و ای‌کاش دچار ۹/۱۱ (۱۱ آذر ۹۹) و مصوبه هسته‌اي مجلس نمي‌شديم تا مي‌توانستيم در اسفند ۱۳۹۹ تحريم‌ها را پايان دهيم.»اين اظهارات در حالي است که آقاي روحاني با شعار "عبور از تحريم‌ا با مذاکره و گفتگو" توانست در ارديبهشت سال 1392 به قدرت رسيد و تا 9/11/1399 بيش از هفت سال و نيم فرصت داشت تا براي رفع تحريم‌ها تلاش نمايد! اگر واقعاً سياست و منطق اتخاذي اين جريان مؤثر بود که بايد در همان7.5ساله نتايج آن حاصل مي‌شد! نه آنکه براي اغواي افکار عمومي آدرس غلط داده و مجلس را متهم نمايد! بی‌شک اگر مصوبه مجلس انقلابي نبود، تعبير "هيچ" برازنده دستاورد هشت سال مذاکره و ديپلماسي از نوع دولت اعتدال بود! 2- در حالی آقای روحانی و جریان غرب‌گرای داخلی دولت را  براي عملياتي کردن حذف ارز ترجیحی موردحمله قرار می‌دهند که خود به‌عنوان "بانيان وضع موجود" نقش اصلي را در شکل‌گیری خط فسادزاي اعطاي ارز 4200 اي را بر عهده داشتند. اين اظهارات نقطه آغاز حرکتي جديد خواهد بود که زين پس با شدت بيشتري ادامه خواهد يافت. چراکه انتخابات سال 1402 نزديک است و "بانيان وضع موجود" بازهم ميل صندلي قدرت داشته و براي دستيابي به آن خيز برداشته‌اند!

نکته مهم اینکه؛ آقاي روحاني به‌جای آنکه تلاش کند تا با تحريف حقايق، چهره عملکرد خود را ترميم نمايد، خوب است که به خطاها و اشتباهات خود اعتراف کند تا فرصتي براي درس‌آموزي و عبرت گیری فراهم آيد و خطاهاي ديروز توسط دولت امروز تکرار نگردد!(نویسنده مهدي سعيدي)

▼ گزارش روز                                                 

هم‌صدا با داعش

قطعاً یکی از مهم‌ترین علت محبوبیت سردار شهید قاسم سلیمانی، حضور موفق ایشان در جنگ با داعش و شکست جریان ارتجاع در منطقه بوده است؛ بااین‌وجود برخی از جریانات سیاسی کشور با نادیده انگاری اهمیت دستاوردهای شهدای مدافع حرم، همواره در تلاش هستند تا باهدف بهره‌برداری حزبی آن اقدام راهبردی را زیر سؤال ببرند.

گزاره‌های خبری: 1-  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت قبل در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته است: «ناظران می‌گویند داعش دو سال بعد از شروع اعتراضات در سوریه سازمان‌دهی شد و آنچه جمهوری اسلامی در سوریه مرتکب شد دفاع از دیکتاتوری اسد در برابر مردم معترض بود. تاوان بقای بشار اسد حداقل ۶۰۰ هزار کشته و مفقود و ۱۲ میلیون آواره برآورد شده است.» 2- عمادالدین باقی  فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بهانه مباحث حجاب که این روزها در سطح کشور مطرح است،  عکس بشار اسد را با خانواده انتشار می‌دهد و می‌نویسد «اگر حفظ حکومت این زن و شوهر آن‌قدر ارزش داشت که این‌همه خون به پایش ریخته شود و صدها جوان ایرانی کشته شوند. چرا زنان مشابه او در خیابان‌های خودمان تحمل نمی‌شوند.»

گزاره‌های تحلیلی:با توجه به اینکه جریان غرب‌گرای داخلی همواره منافع حزبی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد، آن‌ها از بدو حضور ایران اسلامی در سوریه، جنگ با داعش را زیر سؤال و مبلغان دروغین آن‌ها در اوج جنگ جریان مقاومت با داعش، موضوع حقوق دویست‌میلیونی مدافعان حرم را مطرح کرده بودند. بااین‌وجود، چند نکته در خصوص اظهارت فوق قابل‌تحلیل هست: 1-  اعتراضات به معنای مردمی آن در دو استان کوچک - درعا و سویدا - در حاشیه مرز اردن روی داد که اجتماعات از ۱۰۰ نفر و دویست نفر فراتر نمی‌رفتند. در این مقطع جمهوری اسلامی از برخورد خشن دستگاه امنیتی سوریه با آنان انتقاد کرد. این اعتراضات هر علتی داشت، حدود سه الی چهار ماه، به درازا کشید و بعدازآن جمعیت کمتر شد. 2-  ماجرای بعد اقدامات مسلحانه و تروریستی بود که به شکل حمله به نیروهای نظامی و اداری سوریه صورت می‌گرفت و حدود شش ماه به طول کشید . در این مقطع ایران و حزب‌الله هیچ دخالت و حضوری در سوریه نداشتند.3-  مرحله سوم شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در سوریه بود که با نقشه و حمایت کشورهای خارجی و باهدف تسلط تروریسم تکفیری در این کشور به راه افتاد. تروریست‌های تحت حمایت و با برنامه سرویس‌های اطلاعاتی غربی- عربی و عبری به این کشور سرازیر شدند.  افق این مرحله به آتش کشیدن ملت مسلمان در سوریه، عراق و ایران، تخریب چهره اسلامی در عرصه بین‌الملل، خارج کردن سوریه از محور مقاومت و تسلیم آن به محور رژیم صهیونیستی و امریکا بود. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران از این مرحله به بحران سوریه ورود کرد و به کمک متحد راهبردی خود شتافت. بااین‌وجود، اگر حضور ملت سوریه در دفاع از کشور و نظام خود نبود، شکست استکبار و ارتجاع امکان‌پذیر نمی‌شد.4-  صحنه حضور ایران در سوریه و پیروزی بسیار بزرگی که با شجاعت و تدبیر سرداران شهید سلیمانی و همدانی به دست آمد، افتخارآمیزترین صحنه‌ انقلاب اسلامی است که مخالفان ددمنش ایران هم به عظمت کار ایران اعتراف دارند، اما غرب‌زدگان روسیاه تلاش می‌کنند، حقیقتی به‌روشنی خورشید را انکار و شب ظلمانی اش لقب دهند.

نکته پایانی اینکه؛ از ابتدای ورود ایران در سوریه، جریان غرب‌گرا در کنار امریکا و عربستان و ... و به‌عبارت‌دیگر کنار جریان تروریستی تکفیری قرار گرفتند و در تخریب سوریه و قتل‌عام هزار هزار مردم این کشور شرکت کردند. همان کاری را در یمن و بحرین تکرار کردند.این سیاهه بدهکاری این جریان است. اما تعجب این است که چطور امروز جرات طلبکاری پیداکرده‌اند ؟ (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

اخبار         
 
دعوای صهیونیست‌ها بعد از یک مصاحبه دیپلماتیک

گفتگوی کمال خرازی رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران با شبکه الجزیره بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عبری زبان پیداکرده و باعث درگیری جناح‌های مختلف صهیونیست با یکدیگر شده است.پایگاه عبری زبان ۰۴۰۴ در خبری در این رابطه اعلام کرد، دانی دانون رئیس حزب جهانی لیکود سخنان کمال خرازی را نماد شکست یائیر لاپید در استفاده از سفر رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرد.گفتنی است رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر اعلام کرد ما میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسانده‌ایم و به‌راحتی‌ می‌توان آن را به ۹۰ درصد برسانیم. خرازی با اشاره به ضعف روزافزون صهیونیست‌ها اعلام کرد «هرگونه اقدامی علیه امنیت ملی ما از کشورهای همسایه، مقابل به‌مثل ایران با این کشورها و پاسخ مستقیم به اسرائیل را در پی خواهد داشت. ما تمرین‌های نظامی گسترده‌ای باهدف هدف قرار دادن عمق اسرائیل در صورت حمله به تأسیسات حیاتی و حساسمان انجام داده‌ایم». خرازی بابیان اینکه آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای هیچ تضمینی نداده است، گفت که اگر آژانس بین‌المللی اتمی منصف و مستقل تعامل کند، حل اختلافات آسان بود.

قاچاق دختران ایرانی با حمایت سرویس‌های بیگانه!!

سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق دختران ایرانی به اربیل عراق را دستگیر کردند. دستگیری او از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور با عنوان ظلم جمهوری اسلامی به یکی از اقلیت‌های جنسی مطرح‌شده بود.ترویج هم‌جنس‌بازی، قمار، کلاهبرداری و قبح زدایی از روابط جنسی نامشروع و انتشار آن در فضای مجازی ازجمله اقدامات این فرد بوده است.بااین‌حال، نیروهای اطلاعات سپاه پس از تعقیب و مراقبت چندماهه، از طریق این زن به یکی از بزرگ‌ترین باندهای قاچاق زنان و دختران ایرانی به اربیل عراق رسیدند.این باند توسط دو نفر به نام‌های علیرضا فرجادی کیا و کتی اداره می‌شد که از طریق همکاری با زهرا منصوری همدانی صدها تن از دختران ایرانی را به اربیل می‌بردند.بنابراین گزارش، این زنان و دختران که تعداد آن‌ها به بیش از هزار نفر می‌رسد، در اربیل عراق فروخته می‌شدند.

خویشتن‌داری در حال مذاکره

یک ‌اندیشکده آمریکایی تأکید کرد: در حال حاضر، ایران از فشار بر کشورهایی مانند عربستان و امارات کاسته، چون سرگرم مذاکره با آن‌هاست. اما اگر آن‌ها پیوندهای نظامی بیشتری را با اسرائیل به‌پیش برند، دوباره خود را با این ریسک روبه‌رو خواهند دید که هدف توانمندی‌های فراوان موشکی یا پهپادی ایران قرار گیرند. «ریسپانسیبل استیت کرفت»  در تحلیل خود آورده است «ایران در حال برساختن یک «کمربند بازدارندگی» علیه حضور اسرائیل در کشورهای منطقه مثل عربستان و امارات است.» در همین حال«زو ویلی» مدیر «موسسه مطالعات خاورمیانه» در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، خاطرنشان کرد که سفر بایدن به خاورمیانه نشانه‌های نگران‌کننده‌ای به کشورهای منطقه می‌فرستد، زیرا آن‌ها به‌وضوح می‌بینند که ایالات‌متحده در تلاش برای حل مشکلات نیست، بلکه به دنبال رهبری در منطقه و دامن زدن به اختلافات بیشتر است.آمریکا به‌سختی متحدانش را برای مهار چین به دست آورد. به‌علاوه، چین به کشورهای خاورمیانه موعظه نمی‌کند که چه‌کاری انجام دهند و چه ارزش‌هایی را باید اتخاذ کنند و تحریم‌هایی علیه آن‌ها اعمال نخواهد کرد.»

منافقین و پسر نماینده مجلس

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این روزها در خصوص ماجرای بازداشت پسرش به اتهام همکاری با منافقین مورد انتقادات و هجمه بسیاری قرارگرفته است او در این زمینه اعلام کرد که «مهدی را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند. بنده برای جلوگیری از هرگونه شائبه و شبهه، در هیچ‌یک از مراحل بازداشت و بازجویی و محاکمه و تجدیدنظر دخالتی نکردم. منافقین با شناسایی و سوءاستفاده از نقطه‌ضعف مهدی او را شکار کرده و البته چون او فاقد هرگونه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بوده، موفقیتی جز به دام انداختن او به دست نیاوردند.»

▼ اخبار کوتاه

غدیر و یک حرکت بدیع و خودجوش/ ابتکار برگزاری جشن عید غدیر با عنوان مهمانی ده کیلومتری در میدان ولیعصر تهران داری جلوه‌های زیبایی بود که بر شور و شوق برگزاری چنین مراسم‌هایی می‌افزاید. بعد از حماسه سلام فرمانده  راهپیمایی ۱۰ کیلومتری غدیر خم در خیابان ولیعصر به حماسه میلیونی تبدیل شد. حضور گسترده مردم از طیف‌های مختلف با چهره‌های شاد و خندان کاملاً مشهود بود.استقبال از این مراسم بزرگ رسالتی را بر گردن نهادهای فرهنگی گذاشته تا به فکر برنامه‌ریزی برای مراسمات دینی و انقلابی و ملی باشند.

مهریه سنگین ممنوع / نتایج نظرسنجی مؤسسه افکار سنجی ملت نشان می‌دهد ۸۳درصد با زندانی شدن مردان به دلیل مهریه مخالف هستند و ۸۲درصد هم معتقدند که قانون برای گرفتن مهریه، باید به زنان کمک کند. ۵۷.۹درصد از جامعه آماری، مهریه را در زندگی مهم نمی‌دانند و ۶۳.۴درصد معتقد هستند که مردان در زمان تعیین مهریه، مقدار آن را جدی نمی‌گیرند. همچنین ۵۶.۲درصد از افراد مهریه سنگین را در استحکام زندگی زناشویی مؤثر نمی‌دانند.

ضدانقلاب و دعوای بین ملت / طبق برخی اخبار، ضدانقلاب برای ترویج بدحجابی تلاش دارد فیلم‌هایی از درگیری و اختلاف میان آمران به معروف و بدحجابان را به‌طور گسترده در فضای مجازی منتشر کند.بازنمایی ضدانقلاب از ماهیت جامعه ایران این است که ایرانیان به دو گروه جدی دین‌خواهان و دین‌ستیزان تقسیم‌شده‌اند. و از قضا گروه دین‌ستیزان قدرت بالایی در اعمال خواسته خود دارند و می‌توانند غالب شوند.نمایش سیاه از جامعه ایران نتیجه‌ای جز ناامیدی نخواهد داشت و «امید» سنگر آخر است که در این میدان فتح می‌شود و انسان و جامعه به‌یک‌باره فرومی‌ریزد.

دشمنی با شورای نگهبان به خاطر آیت‌الله جنتی نیست / محمدحسین صفارهرندی بابیان اینکه تندروها می‌خواهند شورای نگهبان را به یک‌نهاد تشریفاتی تبدیل کنند که هر بار فشار آوردند در برابر فشارها عقب‌نشینی کند . شورای نگهبان چه دوستش داشته باشیم و چه دوستش نداشته باشیم، جزو سه نهاد اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که تیرهای تهمت، کینه و دشمنی بیش از سایرها نهادها به سویش روانه می‌شود.»وی ادامه داد: علاوه بر ساحت رهبری و نهاد ولی‌فقیه، دو سه نهاد در کشور مرکز حملات دشمن هستند. یکی از آن دو سه نهاد، شورای نگهبان است. در این حملات رمزی نهفته است و به‌عبارتی‌دیگر بی‌دلیل نیست. این‌گونه نیست که چون دشمنان از قیافه آیت‌الله جنتی خوششان نمی‌آید، این هجمه‌ها را انجام می‌دهند.

تعداد سلاح در آمریکا از شمار شهروندان بیشتر است/ کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که سلاح‌های تولیدی در آمریکا در ۲۰ سال گذشته سه برابر شده و این سلاح‌ها آفریقایی تبار‌ها را بیش از دیگران تهدید می‌کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات