صبح صادق >>  خرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۲۰
ضرورت بازخوانی، بازآفرینی و تثبیت هویت انقلابی جمهوری اسلامی ایران(بخش دوم و پایانی)

راهکارهای مقابله با هویت‌زدایی از انقلاب

هدف استکبار از هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی ایران، جایگزینی منظومه فکری و ارزشی غرب به‌جای هویت دینی و ملی، تغییر نظام ارزشی و هنجاری جامعه در جهت مشروعیت‌زدایی[...]
پایگاه بصیرت / سیدجمال جمالی
هدف استکبار از هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی ایران، جایگزینی منظومه فکری و ارزشی غرب به‌جای هویت دینی و ملی، تغییر نظام ارزشی و هنجاری جامعه در جهت مشروعیت‌زدایی از نظام سیاسی حاکم، از بین بردن احساس تعلق‌ خاطر و احساس هویت دینی و ملی و وطن‌گریزی ذهنی و فیزیکی، کاهش احساس همبستگی و تعهد ملی، استحاله نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در نظام سرمایه‌داری جهانی و در نهایت جلوگیری از شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی ایران، بی‌ثباتی سیاسی و فروپاشی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تغییر نظام سیاسی است. مبتنی بر این اهداف، دشمن هم‌اکنون برای هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی به‌موازات تحریم و فشارهای اقتصادی، راهبرد تهاجم ترکیبی شامل دیپلماسی عمومی، جنگ روانی، جنگ شناختی، تهاجم فرهنگی، الگوسازی در عرصه هنر، فیلم و سینما، شخصیت‌سازی و شخصیت‌پردازی در جهت الگودهی به نسل‌های جوان، تغییر و دگرگونی ارزشی و هنجاری با بازیگران دولتی و غیردولتی به‌صورت هم‌افزا با یک نقشه جامع و پیچیده و... در دستور کار خود دارد. با توجه به آنچه گفته شد، برای مقابله با تلاش دشمن برای هویت‌زدایی از انقلاب، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:
1ـ ایجاد دیوان‌سالاری متناسب با هدف و راهبرد جلوگیری از هویت‌زدایی از انقلاب؛ امروز با گذشت بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی ایران در خیلی از بخش‌ها، دیوان‌سالاری متناسب با ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران شکل نیافته و در برخی از حوزه‌ها، دیوان‌سالاری متناسب با اهداف استعمار است. در اینجا لازم است مدل‌های فکری و تئوریکی را که دشمن برای مقابله غیرنظامی دنبال می‌کند، به‌طور کامل درک کرد و فهمید که بر پایه آن، چه اهدافی را با چه اقداماتی دنبال می‌کند. دشمن به دنبال تخریب نظام تفکر، نظام فرهنگی، نظام مذهبی، نظام اجتماعی، نظام حکومتی و نظام سازمانی به همراه نظام اقتصادی است.
2ـ تبیین چیستی و آثار و برکات انقلاب اسلامی در جامعه و تبیین قدرت و ظرفیت ایجاد تمدن نوین اسلامی با تأکید بر مؤلفه‌های اساسی و دال‌های مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی ایران: عقلانیت، عدالت، معنویت، استقلال، آزادی، عزت و حکمت و بازخوانی نقش پراهمیت مردم در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی ایران و در مواجهه با نظام استکبار جهانی. 
3ـ بازخوانی دستاوردهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، علمی و فنی و خدمت‌رسانی به مناطق محروم به همراه تولیدات سمعی و بصری فاخر در معرفی دستاوردها در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت گسترده و جذاب و پخش در فضای مجازی به‌صورت پیوسته با بهره‌گیری از متخصصان علوم رفتاری و علوم شناختی. وقتی دشمن با تسلط بر علوم شناختی و کارکردهای ذهنی درصدد بیشینه‌سازی دامنه و عمق تأثیرگذاری بر افکار و اندیشه جامعه هدف خویش است، در چنین شرایطی ضرورت دارد نیروهای انقلابی فعال در عرصه تبیینی، رسانه‌ای و تبلیغی در جهت متناسب‌سازی و عمق‌بخشی به اقدامات و فعالیت‌ها، به مبانی و دانش علوم رفتاری و علوم شناختی و کارکردهای آن در عرصه جنگ شناختی و جنگ روانی مسلط باشند. 
4ـ آشناسازی نسل‌های بعدی انقلاب با تاریخ معاصر و شخصیت‌ها و اندیشمندان برجسته انقلاب اسلامی ایران؛ در این راستا، رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قوه قضائیه در هفتم تیرماه 1401 با اشاره به حوادث دهه 60 و شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور، دو ماه پس از حادثه هفتم تیر و پس‌ از آن، شهادت تعدادی از فرماندهان ارشد جنگ در سانحه هوایی اشاره کردند و گفتند: «جوانان و نسل جدید از این حوادث مطلع نیستند و باید این مسائل را مطالعه و با دقت در مورد آنها فکر کنند. کدام دولت و کشور را سراغ دارید که در مقابل چنین حوادث تلخ و وحشتناکی از پا نیفتد؟» ایشان بر لزوم آشناسازی نسل‌های بعدی انقلاب با تاریخ انقلاب اسلامی و حوادث آن به ویژه دهه 60 را برای روشنگری نسل‌های جدید تأکید کردند.
5ـ مبارزه جدی با علل و معلول فساد در کشور به ویژه با فساد نزدیکان مسئولان کشور، چراکه فساد عامل انحراف منابع و ایجاد فاصله بین دولت و ملت است و از سوی دیگر تخریب پای‌بست‌های اجتماعی و هویتی است. یکپارچگی، نظم، پیشرفت و رفاه به همراه مایه روانی آنها، یعنی اعتماد همگانی، پنج ویژگی برای جامعه راستین است که فساد به‌هیچ‌روی نمی‌تواند با آنها سازگار باشد. تهدید فساد به دلیل خودمحوری و تک‌گرایی از یکپارچگی اجتماعی دور است. به دلیل شیوه‌‌های گوناگون و پنهانی آن، با نظم اجتماعی به ستیز برمی‏خیزد. به بهای پیشرفت کارهای فردی، به کارهای دیگران بی‌پروایی می‌کند و برای پیشرفت و رفاه بازدارنده‌ای استوار است و از همه فراتر، به روح جامعه که بر پایه اعتماد دوگانه به خود و به دولت است، آسیب می‌زند.
6ـ شناسایی و تبیین ابعاد فرهنگ سیاسی اسلام در حوزه فرهنگ کارگزاری و مبانی و اهداف ساخت‌یابی سیاسی در راستای ارج نهادن به مقام انسان، حفظ کرامت و ارزش انسان و تأمین آبرومندانه نیازهای مادی و معنوی او در مسیر رشد و کمال. 
7ـ وحدت دین و سیاست به‌مثابه هویت انقلاب اسلامی و تجلی آن در ساخت‌یابی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جایگاه ولایت‌فقیه و تأکید بر هویت و حکومت مستقل در نظام بین‌المللی. همچنین بازخوانی سیره و روش عملی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و امامان معصوم، به‌ویژه بازخوانی دوران حکومت امام علی(ع) در نوع نگاه به سیاست و دیانت و تبیین رابطه این دو بر اساس نگاه توحیدی.
8ـ تأکید بر الگوی اسلامی‌ـ ایرانی پیشرفت به‌ویژه با تأکید بر مؤلفه عدالت و معنویت، محور برنامه‌ریزی‌ها در سه حوزه تقنینی، اجرایی و قضایی قرارگیرد. یکی از مهم‌ترین و عمده دلیل از بین رفتن هویت و همبستگی ملی در درجه اول شکاف و فاصله‌های طبقاتی، بی‌عدالتی، نابرابری‌ها، تبعیض، رواج و گسترش اشرافی‌گری نهادی و اشرافی‌گری در بین مسئولان و خانواده‌های آنهاست.
9ـ تقویت نوع نگاه کل‌نگری و جامع‌بینی در فهم و کشف نظام فکری پشتیبان هویت‌زدایی در کنار نگاه جزء‌نگرانه. بدون تفکر دستگاهی، ترکیبی و نگاه بلندمدت به مباحث هویتی، نمی‌توان به خاک‌ریزهای معرفتی هویت و هویت‌زدایی دست‌یافت. قدم اول بازشناسی و بازتعریف نقش نهادی و کارگزاری متناسب با تغییر و تحولات پیرامونی با تأکید بر روش‌ها و ابزارهای نوین تهاجم فرهنگی و هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی است. 
10ـ آموزش، تدریس و تفهیم قانون اساسی کشور برای دانش‌آموزان به شیوه‌های جذاب و با ارج نهادن به آنکه مهم‌ترین دستاورد و تجلی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب است، در وهله اول، ظرفیت جامعه‌پذیری سیاسی را در جامعه بالا خواهد برد و در وهله دوم چنانچه افراد یک ملت به قانون اساسی کشور خودشان آشنا بشوند و در نظام ارزشی افراد آن جامعه نهادینه شود، این امر موجب نوعی ایمنی در افراد نسبت به تهدیدات هویتی دشمن خواهد شد.
11ـ تأکید بر هویت ایرانی در دفاع از مظلومان جهان و صیانت از خود در برابر فشارهای خارجی، با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) آزادسازی قدس را بخشی از هویت ایرانی در دفاع از مظلومان عالم قرار داد و این امر در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است. 
12ـ یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از هویت‌زدایی از انقلاب که به‌عنوان محور و مؤلفه اصلی سایر کنش و واکنش‌هاست، تقویت تفکر و اندیشه و تقویت مبانی اعتقادی و ایمانی با مطالعه و بهره‌مندی از استادان و عالمان برجسته دین و آگاه به زمان و استادان اخلاق است.  
13ـ تأکید بر افزایش سواد رسانه‌ای مردم و ارائه دانش‌های لازم حتی در مدارس کشور با هدف آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهداف پنهان تبلیغی‌ـ رسانه‌ای دشمن در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های فضای مجازی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به رویکرد دروغ‌پراکنی، ابهام افکنی، اعتمادزدایی، ایجاد فاصله بین دولت و ملت، فریب افکار عمومی، تشدید تنش‌ها و فشارهای روانی‌ـ ذهنی بر مردم و درنهایت ناامیدی مردم از کشور و انقلاب. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات