صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۵۰

برگزاری اجلاس رایزنان فرهنگی ایران پس از یک دهه وقفه

جریان حاکم بر نظام بین‌الملل که از آن با عنوان جریان سلطه نام برده می‌شود، دوران اضمحلال خود را می‌گذارند. امروزه همه از افول فرهنگ آمریکایی نام می‌برند و بسیاری از آزاده مردان در سراسر جهان فرهنگ آمریکایی را به چالش می‌کشند.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کنفرانس خبری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: تهران اول تا ششم مردادماه جاری، پس از یک دهه وقفه میزبان دهمین دوره این اجلاس می‌شود و رایزنان فرهنگی ایران از ۶۰ کشور دنیا در آن حضور می‌یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ نشست خبری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، صبح شنبه با سخنرانی  دکتر حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این اجلاس در حوزه ریاست این سازمان،‌ برگزار شد.

روزبه در سخنانی، هدف از برگزاری این اجلاس را روایت برنامه تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانست و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اصلی‌ترین قرارگاه و راهبر اصلی دیپلماسی فرهنگی ایران است و در کنار سازمان‌های دیگر وظیفه ارائه تصویری درست از انقلاب اسلامی ایران را در خارج از کشور برعهده دارد. دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی سه محور و شعار اصلی اجلاس امسال در تهران محسوب می شود.

دبیر دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور افزود: بر اساس نصوص قانونی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید به انسجام بخشی فعالیت‌های دیگر سازمان‌های ایرانی حاضر در عرصه بین‌الملل هم بپردازد. در دوره مدیریت جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طبق نیازهای میدانی و رویکردهای جدید مدیریتی، نگاهی تحولی در برنامه‌ها رخ داده و منجر به طراحی یک سند تحول شده است. شرایط زمانی و تحولات بین‌الملل، ضرورت تدوین این سند تحول را برای سازمان پیش آورده است.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی اظهار داشت:‌ جریان حاکم بر نظام بین‌الملل که از آن با عنوان جریان سلطه نام برده می‌شود، دوران اضمحلال خود را می‌گذارند. امروزه همه از افول فرهنگ آمریکایی نام می‌برند و بسیاری از آزاده مردان در سراسر جهان فرهنگ آمریکایی را به چالش می‌کشند.

وی یادآور شد:‌ در دورانی به سر می‌بریم که جذابیت حرف‌های «دیگری‌»ها بیشتر شده است که به همین منظور برای ملت‌های جهان، جذابیت انقلاب اسلامی ایران و ایده‌های آن نیز بیشتر شده است. ایده‌های انقلاب اسلامی ایران می‌تواند به صورت مؤثر در جهان جریان داشته باشد. برای رسیدن به این هدف ما در حوزه اقدامات و شبکه‌های همکاری‌مان نیاز به تحول داشتیم و شیوه‌های گذشته به ما توان نقش آفرینی نمی‌دادند.

دبیر دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در عین حال، مطرح کرد:‌ واقعیت‌های میدانی و شواهد غیرقابل انکار در منطقه حاکی از تسلط گفتمان فرهنگی مقاومت است. البته می‌توان به دو گفتمان در منطقه اشاره کرد. گفتمانی که به دنبال تحمیل فرهنگ خود بر ملت‌های منطقه است و گفتمانی دیگر که گفتمان مقاومت است و ملت‌ها آن را دنبال می‌کنند که بر مبنای آن می‌خواهند ایده بازگشت به خویشتن را به عرصه اجرا بیاورند.

وی در ادامه سخنانش،‌ تأکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران از گفتمان مقاومت حمایت می‌کند و یکی از پایگاه‌های اصلی و منادیان آن است. اصولا مقاومت از حوزه فرهنگ آغاز می‌شود.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی اذعان کرد:‌ اکنون ملت‌های با سابقه درخشان تمدنی در منطقه مقابل جریانی قرار گرفته‌اند که قصد تحمیل «خواست» خود را دارد. واقعیت منطقه همین دوگانه موجود است. در کنار این دوگانه، ما با افزوده شدن ابرمولفه‌ای به نام «فضای مجازی» به فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی هم مواجه هستیم. این سه مسئله ما را به برنامه‌های تحولی‌مان کشانده است.

منطق تفکر ایرانی منشعب شده از تفکر اسلامی است

وی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از عرصه فرهنگی دنیا غایب نبوده است. منطق تفکر ایرانی منشعب شده از تفکر اسلامی است و به همین دلیل همیشه حرف‌ها و ایده‌های جذاب و مؤثر فرهنگی برای دنیا داشته است.

روزبه ادامه داد:‌ تمدن و تفکر ایرانی همیشه چهره‌ها و شخصیت‌های سترگ را به بشریت عرضه کرده است و این ظرفیت‌های ما را برای رساندن صدای فرهنگ معاصرمان به جهانیان غنی‌تر می‌کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات