صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، ۱۱ مرداد ماه

رهبر انقلاب: امام حسین (ع) را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او... باید شناخت. (۸۸/۰۵/۰۵)
 

▼حرف روز                  

 جاماندگان عاشورا

داستان کربلا داستان پرعبرت و درس‌آموزي است که شناخت ابعاد آن مي‌تواند چراغ راه امروزمان باشد. در اين بين يک سوال همواره در مواجهه با ماجراي کربلا در اذهان شکل مي‌گيرد که چرا تنها 72 نفر در بزرگترين صف‌آرايي تاريخي جبهه حق و باطل، در اردوگاه حاميان امام جبهه حق قرار گرفتند!؟ چرا از ميان امت پيامبر که آن روزها مرزهاي سرزميني خود را تا ايران و مرزهاي امپراتوري روم گسترش داده بود، فقط اين تعداد معدود به صف نهضت حسيني پيوستند!؟ و هزاران هزار غائب بودند!؟ چرا سرنوشت، مسير آنان را تا رسيدن به کربلا و خيمه‌هاي اباعبدالله همواره ننمود و از عظيم‌ترين توفيق بشريت محروم ماندند؟!

1-بخش عمده‌اي از آنان که نيامدند، توده‌هاي عوامي بودند که مصاف حق و باطل، جزئي از زندگي شان نيست! آنان مشغول حيات روزمره شان هستند و دنيايشان کوچکتر از آن است که دغدغه‌هاي حسين بن علي (ع) در آن بگنجد! لذا همواره در طول تاريخ و در بهترين حالت، نظاره گر صحنه‌ها بوده‌اند و يا سياه لشکرياني که عمله ظلم گرديده‌اند! اين دسته در خوشبينانه‌ترين حالت در مواجهه با حماسه کربلا اشکي بر چشمان شان جاري شد و نفريني را گريبان‌گير بني اميه نمودند!

2-همچنین بودند کساني که حسين بن علي (ع) را مي‌شناختند و حتي روزگاري در رکاب اميرالمومنين(ع) شمشير زده بودند، و تفاوت حق و باطل و مکتب اهل بيت(ع) و جريان بني‌اميه را به خوبي مي‌دانستند، اما عافيت‌طلبي و دنياگرايي آنان مانع آن شد که در آن معرکه بزرگ حاضر شده و در رکاب امام و براي دفاع از حقيقت بایستند و به شهادت برسند! آنان ترجيح دادند که کبک‌وار سر در برف فرو برده و به متاع بي‌ارزش دنيايشان مشغول باشند و با آنکه حق و باطل را تشخيص مي‌دادند، زندگی بی‌حسین را برگزینند و قدمي عملي براي دفاع از امام حق بر ندارند!

3-دسته‌ي سوم اما خواص بي‌بصيرتي بودند که توان تشخيص صحنه صف‌آرايي حق و باطل را در معرکه سياست نداشتند! آنان چون گروه دوم، بيماردلاني نبودند که حب دنيا و جاه و مقام مانع رسيدن آنان به کربلا باشد! بلکه عدم شناخت سان بود که موجب محروميت آنان از قرار گرفتن در جبهه حق گردید! اغلب آنان خود عمارپنداراني بودند که توهم دانايي داشته و فصل‌الخطابي امام جبهه حق را پذيرا نبودند و ترجيح شان عمل به تشخيص خود بود! تشخيصي که آنان را از حسين عليه السلام جدا مي‌سازد!

در اين ميان تنها اهل بصيرتي که مبتني بر سنت پيامبر(ص)، امام زمان‌شان را شناخته و خود را مکلف به پيروي از او مي‌دانند، سرنوشت‌شان عاشورايي مي‌شود و نامشان برای هميشه تاريخ به عنوان احرار عالم ثبت مي‌گردد.  (مهدي سعيدي)

 

▼گزارش روز                        

شکست پروژه درگیری شیعی_شیعی

طرفداران جریان صدر مدتی است که صحنه عراق را چالشی کرده اند. در اولین‌ گام این افراد، نماز جمعه را هفته گذشته در بغداد برگزار کردند و بعد از آن به سمت منطقه سبز بغداد حرکت و وارد پارلمان شدند. بعد از آن مقتدی صدر اعلام کرد که دو رکعت نماز شکر بجا آورید و برگردید. اما ماجرا به این وضعیت ختم نشد و طرفداران جریان صدر بار دیگر وارد پارلمان شدند و همین امر منجر به این شد که حلبوسی جلسات پارلمان را به حال تعلیق در آورد.  این در حالی است که قرار بود در جلسات آینده مجلس، تکلیف رئیس جمهور و نخست وزیر تعیین شود. حال باتوجه به اتفاقات رخ داده باید به این سوال پاسخ داد که اهداف جریان صدر از ایجاد چنین وضعیتی چیست؟

۱. مقتدی صدر با این اقدام خود یک حرکت اجتماعی برپایه سیاسی انجام داد. یعنی این اقدام پیامی مهم برای جریان های سیاسی داشت که جریان وی توان بسیج عمومی و اختلال در روند سیاسی را دارد. در واقع یک حرکت اجتماعی برای تاثیر گذاری بر روند سیاسی بود.

۲. مقتدی صدر هیچ گاه به این گزاره فکر نمی کرد که پارلمان استعفای نمایندگان حامی این جریان را بپذیرد. در واقع صدر معتقد بود که با استعفای نمایندگان جریان صدری، سایر ائتلاف ها نیز در همراهی با آن استفعا خواهند داد. اما در واقع مشاهده شد که نه تنها سایر احزاب به سمت استعفا نرفتند، بلکه پارلمان صرف 24 ساعت نمایندگان جدید را نیز انتخاب کرد و این امر منجر به این شد که چارچوب هماهنگی به عنوان فراکسیون اکثریت، گزینه نخست وزیری را نیز معرفی کند. این مسائل چندان مورد پسند جریان صدر قرار نگرفت و اتفاقات کنونی نشات گرفته از همین مسائل است.

دلایل دیگری را هم میتوان مطرح کرد اما نکته مهمی که به آن اشاره باید کرد، سناریویی است که از چند روز گذشته و در عرصه رسانه ای به ویژه رسانه های سعودی،اماراتی و آمریکایی بر روی آن تمرکز ویژه کرده اند و آن گزاره جنگ شیعی-شیعی است. امری که این بازیگران به مدت ۱۰ ماه است که به هر طریقی به دنبال اجرای آن در عراق هستند و تاکنون نیز ناکام مانده اند. در این‌مرحله و باتوجه به حضور طرفداران جریان صدر مترصد حضور و کشاندن طرفداران چارچوب هماهنگی و تقابل آنها با یکدیگر بودند که با هوشیاری جریان اطارتنسیقی و اعلام عدم هرگونه اعتراض خیابانی، این سناریوی رسانه ای با شکست مواجه شد.   (محمدرضا فرهادی)

 

▼خبر ویژه           

آینده خوب اقتصاد ایران چگونه رقم می خورد؟    

 امیر آبادی‌عضو هیات رئیسه مجلس با تقدیر از مردمی کردن یارانه ها گفت:دولت قبل، اسکناس چاپ می‌کرد و ارز را از دیگران می‌خرید، اما دولت فعلی این کار را نکرد، چون ابرتورمی که در ونزوئلا اتفاق افتاد، در ایران نیز به وجود می‌آمد،‌ما باید مسئولیت را به عهده بگیریم، دولت قانونی را که مجلس تصویب کرده، به اجرا گذاشته است، دست دولت هم درد نکند چون آینده خوبی در انتظار اقتصاد کشور می‌باشد. ‌نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود:دولت همین الان ماهانه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند.‌وی گفت:اگر این بدهی داده نشود، اسکناس بدون پشتوانه‌ای که در دولت قبل چاپ شده، باعث بالا رفتن نرخ تورم می‌شود.با این برنامه اقتصادی که دولت پیش گرفته، حتی اگر برجام هم شکل نگیرد، نرخ تورم سال آینده به ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۳ نیز به ۱۲ درصد خواهد رسید. امیر آبادی یادآور شد: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از محل هدف‌مندی یارانه‌ها پیش‌بینی کرد که رشد هشت درصدی اقتصاد را انجام دهد، نهایتا تا آذر یا دی‌ماه سال جاری سختی‌ها ادامه دارد، ولی شرایط اقتصادی خوبی را تجربه خواهیم کرد.

 

▼ اخبار

عاقبت آن عکس یادگاری چه شد؟

دکتر ولایتی مشاور رهبرمعظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل گفت:متأسفانه کشورهای اروپایی به‌لحاظ تبعیت از سیاست‌های آمریکا و پذیرش بی‌قیدوشرط تحمیل‌های آن‌ها در سیاست خارجی آن‌قدر تنزل کرده‌اند که در تاریخ اروپا سابقه ندارد. در چنین شرایطی چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به‌سمت غرب برویم؟! کدام غرب؟! غربی که تحت فشار آمریکا و تلقینات سراسر دروغ دوره‌گردهای صهیونیست همواره علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات دروغ می‌کنند، فشار سیاسی می‌آورند و در جهت تضعیف جمهوری اسلامی از هیچ‌کاری فروگذار نمی‌کنند؛ غربی که در حد یک کمپانی نفتی فرانسوی بعضی از مسئولین گذشته ساده‌دل ما را تشویق می‌کردند که همکاری با چین را در حوزه نفت و گاز متوقف کنید و این توصیه مورد قبول قرار می‌گیرد و خود آن کمپانی در ایرانی می‌آید و یک عکس یادگاری با مسئولین وزارت نفت گرفته و خداحافظی می‌کند و می‌رود، چه نفعی برای جمهوری اسلامی ایران دارد؟ در حالی که بیشترین خرید نفت و انتقال تکنولوژی توسط چین با وجود ناآگاهی و اقدامات ساده‌لوحانه بعضی از مسئولین وزارت نفت در گذشته نادیده گرفته می‌شود.

مربی خارجی ایران را نقره داغ کرد

وزیر ورزش «حراج بیت‌المال» را «سونامی ویلموتس» خواند! بدهی مالیاتی ۳۲ میلیارد تومانی هم اضافه شد!سجادی گفت: آنچه در ماجرای ویلموتس مطرح می‌شود تنها نوک یک کوه بزرگ است که دیده می‌شود و من از آن به‌عنوان «سونامی ویلموتس» نام می‌برم. ۲ میلیون یورو به ویلموتس قبلا پرداخت شده، الان ۳.۳ میلیون یورو غرامت و ۱۰ درصد جریمه باید بدهیم. ساختمان ۱۲۰ میلیارد تومانی فدراسیون و سه دنگ ساختمان پرسپولیس هم رفت. هنوز هزینه کادر فنی ویلموتس مانده و باید ۳۲ میلیارد تومان بابت بدهی مالیاتی او بپردازیم!

سلبریتی مثل «محسن چاوشی»

 محسن چاووشی، خواننده بی حاشیه کشورمان با کمکهای خود تا کنون بیش از ۱۵۰۰ زندانی را آزاد کرده است. علی شمس، مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند گفت: با کمک ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی محسن چاوشی، طی دو سال گذشته زمینه آزادی ۸۵۱ نفر از زندانیان تحت حمایت ستاد مردمی دیه فراهم شده است.

 چاووشی در صفحه مجازی خود نوشت: مجموع کمک‌های مردمی دریافت‌شده تاکنون، منجر به آزادی ۱۵۵۶ زندانی جرایم غیرعمد، تامین هزینه درمان ۱۲۵۰ بیمار، تامین دیه ۷۵ زندانی محکوم به اعدام و تامین کمک‌هزینه ۲۵ مسکن شده است.

دلیل رأی ممتنع ایران اعلام شد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص علت رای ممتنع ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه «حق محیط زیست پاک برای بشریت» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در فرایند مذاکرات این قطعنامه مشارکت فعال داشت،  اما متاسفانه بانیان قطعنامه از پذیرش اصلاحات ایران و تعداد زیادی از کشورها خودداری کردند.

کنعانی ادامه داد:  در واقع یکی از دلایل مهم اجماعی نبودن این قطعنامه و رای ممتنع تعدادی از کشورها به آن، نواقص متعدد، نادیده انگاشتن  تکالیف و وظایف قدرت های بزرگ استعماری به ویژه دولت های  غربی تخریب کننده محیط زیست و ایجاد کننده بحران و نا امنی در جهان در این قطعنامه  است.

لبنان در مذاکره وارد رینگ اقتدار شد

 لبنان با «نه» گفتن به پیشنهاد رژیم صهیونسیتی درباره ترسیم مرزها وارد رینگ اقتدار شد. اسپوتنیک خبرگزاری‌روسی‌گزارش‌داد: واسطه‌آمریکایی‌که‌در بیروت حضور درد نتوانست پیشنهاد اسرائیل را به لبنانی‌ها بقبولاند و دست خالی از مذاکره با مسئولین این کشور بازگشت.پیشنهاد اسرائیل که واسطه آمریکایی حامل آن بود مبتنی بر چشم پوشی لبنان از بلوک هشت در شمال خط ۲۳ درجه به نفع اسرائیل بود و در مقابل اسرائیل هم میدان گازی قانا را به طور کامل در اختیار لبنان قرار می‌دهد.لبنان تاکید کرد که هم میدان گازی قانا را جزو قلمرو خویش می‌داند و هم حاضر نیست از یک متر مربع از بلوک شماره ۸ چشم پوشی کند.

 

▼اخبار کوتاه

اظهار شرمندگی هالک/ سجاد غریبی معروف به هالک ایرانی پس از شکست مقابل حریف قزاق در یک ویدیو اعلام کرد: شرمنده مردم ایران شدم.. در همین حال هادی چوپان که دارنده مدال برنز فینال مسترالمپیا با انتشار پستی در فضای مجازی به اتفاقات اخیر و شکست پرحرف و حدیث و تحقیرآمیز سجاد غریبی، واکنش شدیدی نشان داد و از وی خواست دست از کارهای خود بردارد.

هماهنگی این‌قدر سخته؟!/  هماهنگ نبودن 20 دستگاه مسئول در حوزه صدور مجوز واردات کالا باعث عدم شفافیت در حوزه گمرک شده است و کالاهای زیادی در گمرک ها فاسد و غیر قابل استفاده می‌شوند که هم امحای آنها هزینه داشته باشد و هم نگهداری و از همه مهمتر از بین رفتن سرمایه ها در تاریخ 12 تیر 510 تن کالا و اموال از رده خارج شده، متروکه و غیرقابل استفاده برخی از این انبارها در گناه ظرف 3 روز امحاء شدند.

میر به جای دلار/ مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که ایران و روسیه هم اکنون تقریبا به یک توافق خوب برای جایگزینی سوئیفت رسیده‏‏‌اند در ادامه گفت: "به زودی کارت "میر" در ایران فعال خواهد شد و درباره این امر و انجام آن توافق شده است".

بهائیت چه اهداف پلیدی را دنبال می‌کند؟!/ وزارت اطلاعات اعضای هسته‌ مرکزی حزب جاسوس بهاییت را بازداشت کرد.در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده: متهمان بازداشت‌شده مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل مستقر در فلسطین اشغالی در ارتباطِ تشکیلاتی بودند. این کانون پارسال راهبرد احیای تشکیلات فرقه‌ ضاله‌ بهاییت در ایران را تحت عنوان «خط تبلیغ تهاجمی» و مأموریت ویژه‌ جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی به شبکه‌ بازداشت شده ابلاغ نموده بود.

میلیاردها دلار و ۲۱ سال برای حذف یک تروریست!/ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ما ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده را در عملیاتی پهپادی در کابل کشتیم. از سال ۲۰۰۱ یعنی ۲۱ سال پیش،امریکا با صرف میلیاردها دلار به دنبال رهبران القاعده بوده است و برای سر الظواهری جایزه ۲۵ میلیون دلاری تعیین شده بود و اکنون اعلام کرده که وی را ترور کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید او در بمب‌گذاری‌های آگوست ۱۹۹۸ در سفارت‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا که منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر شد، نقش داشته است.

به 400 میلیون نفر دارو می دهیم!!/‌بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس گفت:در سال 1398 طبق سندی که گزارش شده، 5 هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس داشتیم در واقع 80 میلیون جمعیت رو پوشش نمی‌دادیم بلکه 400 میلیون جمعیت از جمله کشورهای همسایه نیز از ارز ترجیحی دارویی بهره می‌بردند.‌

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات