صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۱۷
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با محمد علی خطیبی کارشناس انرژی و نماینده اسبق جمهوری ایران در اوپک

مشکل اصلی عدم رسیدن به توافق پایدار خود آمریکاست

علی رغم اینکه آمریکا همچنان در مسیر تحقق توافق برجام سنگ اندازی می کند اما عده ای تلاش می کنند تا اینگونه عنوان کنند که روس ها مشکل زا هستند و عدم توافق را به روس ها نسبت می دهند درحالی که شواهدی دال بر این موضوع نداریم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفت و گو با محمد علی خطیبی

خطیبی: انتخاب وزیر از درون وزارتخانه حرکت مثبتی برای وزارت نفت است/ صنعت  نفت نیازمند به‌روز رسانی و ارتقاء تکنولوژی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، محمد علی خطیبی کارشناس انرژی و نماینده اسبق جمهوری ایران در اوپک در خصوص ادعاهای برخی رسانه ها مبنی بر سنگ اندازی روسیه در مسیر توافق برجام به دلیل نگرانی از ورود ایران به بازارهای نفت جهانی، گفت: برای اینکه صحت هر خبر و موضوعی تایید شود پیش از هر چیزی باید شواهدی دال بر آنچه گفته می شود وجود داشته باشد در حالی که شواهدی از کارشکنی روسیه در مسیر توافق برجام در دست نیست لذا نمی توان ادعاهای برخی رسانه ها مبنی بر این موضوع که روسیه به دنبال کارشکنی علیه ورود ایران به بازارهای نفت جهانی است را درست نامید، چرا که چه در مسیر مذاکرات و غیر آن شنیده نشده که روسها در این موضوع یا سایر موضوعات مرتبط با برجام و فروش نفت ایران کارشکنی کرده باشند.

نماینده اسبق جمهوری ایران در اوپک همچنین خاطرنشان کرد: بی شک مشکل اصلی عدم رسیدن به توافق پایدار خود آمریکاست به طوری که می توان گفت روسیه یا حتی اروپا نیز محل مشکل نیستند، بلکه خود آمریکا با سنگ اندازی ها و بد عهدی هایی که می کند مشکل بزرگی است که مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می شود.

وی در افزود: علی رغم اینکه آمریکا همچنان در مسیر تحقق توافق برجام سنگ اندازی می کند اما عده ای تلاش می کنند تا اینگونه عنوان کنند که روس ها مشکل زا هستند و عدم توافق را به روس ها نسبت می دهند درحالی که شواهدی دال بر این موضوع نداریم.

محمد علی خطیبی کارشناس بازار نفت و انرژی با مثال روشنی این موضوع را رد کرد و گفت: با توجه به آمار ارائه شده در جلسات اوپک که حاکی از این موضوع است اوپک پلاس در مجموع بیش از دو میلیون بشکه زیر ظرفیت خود تولید می کند و برای تولید بیشترنفت همچنان سهمیه وجود دارد بنابراین تولید به میزان لازم نیست و کمتر از نیاز بازار تولید میشود باید گفته شود به دلیل پایین بودن ظرفیت و نیاز بازارها به نفت، در حال حاضر ایران در بازار رقیبی ندارد وجای هیچ کشوری را پر نکرده است.

خطیبی در این باره تصریح کرد: به این دلیل که اوپک پلاس زیر سقف و سهمیه خود تولید می کند، بنابراین هر کشوری که ظرفیت بیشتری برای تولید و صادرات دارد هیچ مانعی پیش روی او برای تولید و صادرات نیست، به غیر از بحث تحریم نفتی که اگر کشوری مثل ایران تحت تحریم نفتی باشد از این جهت دچارمشکل می شود که البته این مساله دراین موضوع مورد بحث ما نیست.

محمد علی خطیبی کارشناس بازار نفت و انرژی در ادامه گفت و گو توضیح داد: کشورهایی که تحت تحریم نیستند و ظرفیت اضافی برای تولید دارند مشکلی برای تولید وعرضه بیشتر به بازار ندارند، بنابراین اگر چنانچه بازار دچار وضعیت رقابتی بود و رقابت تنگاتنگی بین تولید کنندگان و عرضه کنندگان بزرگ نفت وجود می داشت قطعا کشورها نفت مورد نیاز خود را از ذخایر استراتژیک خود برداشت نمی کردند. بی تردید استفاده از ذخایر استراتژیک نفت توسط کشورهای بزرگ و صنعتی بیانگر آن است که نفت به میزان کافی در بازار عرضه نمی شود در غیر این صورت نیازی به برداشت از ذخایر اصلی استراتژیک نبود.

وی در این باره تصریح کرد: پس این شواهد حاکی از آن است که در چنین بازاری هیچ کشوری جای کشور دیگری را تنگ نکرده و نگرفته است چر که بحث رقابت در میان نیست، بلکه بازار با کمبود نفت رو به روست و هر کشوری وارد شود از عرضه بیشتر استقبال به عمل می آید.

معاون اسبق وزارت نفت در خصوص بازگشت ایران به بازار نفت جهانی خاطر نشان کرد: در صورت لغو تحریم ها، اگر نفت ایران وارد بازارهای جهانی شود، قطعا جای خود را پیدا میکند چرا که ایران مشتریان قدیمی خود را دارد،بنابراین مشتریان سنتی به سمت ایران می آیند  و دوباره از ما نفت می خرند، چرا که قرار نیست ما جای کسی را بگیریم، بلکه به جای خود در بازار برمی گردیم.

محمد علی خطیبی کارشناس بازار نفت و انرژی در پایان گفت و گو، تاکید کرد: مشتریانی که به دلیل تحریم ها مدتی است از ایران نفت نخریده اند در حالی که ده ها سال مشتری نفت ما بودند به سمت ما بازمی گردند لذا نباید نگران این مساله باشیم و تبلیغات رسانه های دشمن را مبنی براینکه روسها مانع توافق و فروش نفت ایران شده اند را باور کنیم چرا که در بازار جهانی جای تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت مشخص است و کسی نمی تواند بازار دیگری را تصاحب کند، بنابراین سخنان برخی رسانه ها در این حوزه غیر کارشناسی و غیر حرفه ای است.ش

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات