صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۲۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) آنچه به یک ملّت و یک نهضت هویت می‌دهد و قدرت می‌دهد چیست؟ اولاً دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است...، امّا در مقام عمل هم یک چیز‌هایی لازم است... نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، تنبلی نکردن، ندانسته در نقشه دشمن وارد نشدن و به او کمک نکردن، آماده فداکاری بودن... مثل شهید سلیمانی و دیگر شهدای عزیز. (۲۹/۱۱/۱۳۹۹) www.basirat.ir

▼حرف روز                 

افراطيون در پيشگاه قانون

دادگاه مصطفي تاج‌زاده در حالي در ابتداي این هفته برگزار شد که وي از پاسخگويي در دادگاه امتناع کرد. در اين جلسه، نماينده دادستان کيفرخواست متهم را که در ۳۶ صفحه تنظيم شده بود و حاوي قرائن و شواهد متعددي از اقدامات تاج‌زاده عليه امنيت ملي قرائت کرد. در کيفرخواست صادره عليه تاج‌زاده، سه عنوان اتهامي ازجمله اجتماع و تباني عليه امنيت ملي با ذکر مصاديقي درباره هر کدام از اين عناوين اتهامي ذکر شده است. پس از قرائت کيفرخواست، رئيس دادگاه از متهم خواست به سؤالات مطرح شده پاسخ دهد و در خصوص اتهاماتي که با ذکر مصاديق و مستندات به وي وارد شده توضيح دهد و از خود دفاع کند که تاج‌زاده پاسخگو نبود. تاج‌زاده همچنين از پذيرش وکيل نيز خودداري کرده است.

نکات تحلیلی: 1- اعم از بازداشت و اتهامات مطرح شده عليه تاج‌زاده، برگزاري دادگاه يک پرونده معمول قضايي است که مطابق با قانون بايد روند آن پيش رود. البته جريان اصلاحات و اپوزيسيون موج سنگين خبري و تحليلي در اين زمينه راه‌اندازی کرده است تا افکار عمومي را به خود جلب کند؛ اما حقيقت آن است که اين موضوع حداکثر در سطح دغدغه اصلاح‌طلبان راديکال و ضدانقلاب باقي ماند. 2- تاج‌زاده تلاش فراوان داشت تا به نوعي خود را قهرمان و ليدر جريان اصلاح‌طلب معرفي کند و بر اين باور بود که دستگيري او می‌تواند تکاپويي جديد در اين جريان ايجاد کند؛ اما اين اتفاق نه‌تنها چنين واکنشي را براي هواداران وي در فضاي مجازي به همراه نداشت، بلکه نشان داد که چنين توهماتي نسبتي با واقعیت‌های جامعه ما ندارد. براي تاج‌زاده امروز مشخص شده که حتي همراهان و همکاران وي در اردوگاه اصلاح‌طلبی نيز تا اندازه‌ای حاضرند براي او سرمایه‌گذاری کنند و حاضر به پرداخت همه هزینه‌های تراشيده شده ناشي از افراط‌کاری‌های او نيستند. 3- ژست تاج‌زاده در بي‌اعتنا جلوه دادن خود به دادگاه نيز ژست سوخته‌ای است که بخشي از اصلاح‌طلبان راديکال از زمان دوم خرداد دنبال کرده‌اند و تلاش کرده‌اند تا به نحوي مشروعيت و اعتبار دادگاه‌های جمهوري اسلامي را زير سؤال ببرند که اين امر نيز تلاش بیهوده‌ای بيش نيست؛ چراکه همواره افکار عمومي با اين سؤال مواجه شده‌اند که چطور است اين جريان خود را مدعي توسعه سياسي و قانون می‌داند، اما وقتي نوبت به رسيدگي اتهامات خود می‌رسد، حاضر به پاسخگويي نيست! به‌هرحال در جامعه فصل‌الخطاب‌هايي وجود دارد که همه بايد پذيراي آن باشيم که بدون شک در رأس آن دستگاه قضا قرار دارد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                           

چالش ترامپ برای آمریکا

اقدام اف بی ای در حمله به منزل دونالد ترامپ، در طول عمر 250 ساله و 40 رئیس‌جمهور این کشور بی‌سابقه بوده است. این چالش درون سیستمی آمریکا، بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده‌ای در جهان داشته است.

گزاره‌های خبری: 1-  «مریک گارلند» دادستان کل ایالات‌متحده در پی یورش پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه رئیس‌جمهور پیشین این کشور اظهار داشت: «شخصاً دستور این اقدام را صادر و از وزارت دادگستری درخواست کردم تا جزئیات این اقدام به اطلاع عموم برسد». 2-  دونالد ترامپ در واکنش به اقدام پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد: «ما ملتی هستیم که به‌طور بی‌سابقه‌ای نهادهای مجری قانون را به سلاحی در برابر احزاب سیاسی مخالف تبدیل کرده‌ایم. چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته جهان‌سومی رخ می‌دهد. متأسفانه آمریکا یکی از این کشورها شده است و تا حدی فاسد شده که پیش از آن هرگز نظیرش دیده نشده بود». او در ادامه افزود: «این کار حمله‌ای از سوی چپ‌های افراطی دموکرات است که در استیصال برای ممانعت از شرکت من در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هستند و هر کاری می‌کنند که محافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره متوقف کنند».

گزاره‌های تحلیلی:1- در شرایط فعلی آمریکا با بحران اساسی در نظام دموکراتیک مواجه است؛ دوقطبی شدن جامعه در میان مردم و دو شقه شدن فضای سیاسی در میان سیاستمداران این کشور قابل‌فهم است. این مسئله باعث شده تا کارویژه‌های دموکراسی در این کشور به‌درستی کارآمد نباشد که نمونه آن می‌تواند حمله طرفداران ترامپ به مجلس این کشور باشد. 2-  ناتوانی جسمی و مدیریتی «جو بایدن» در امور کشور باعث کلاهش چشمگیر محبوبیت دولت او شده است و همین مسئله باعث افزایش نزاع بر سر قدرت میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها و حتی درون‌حزبی و میان دموکرات‌ها شده است؛ زیرا برخی از آن‌ها معتقدند، با توجه به مشکلات متعددی مانند مشکلات جسمانی و عملکرد ضعیفی که او داشته است، نباید وارد رقابت انتخاباتی شود. 3- در شرایطی که دولت بایدن با عدم محبوبیت در جامعه آمریکا روبرو شده، افزایش محبوبیت ترامپ در جامعه آمریکا به یکی از چالش‌های دولت تبدیل شده است. به همین علت حمله به منزل ترامپ را باید تلاشی در جهت حذف غیردموکراتیک ترامپ از عرصه سیاسی این کشور دانست. جریان سیاسی دموکرات با توجه به ابزارهای قدرت که در اختیار دارد، تلاش می‌کند تا مانع از ورود او به عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود.

نکته پایانی: آمریکایی دموکراتیک سابقه جنگ داخلی و کشتار 620 هزار نفر از جدایی‌طلبان تگزاس را در پرونده دارد؛ از سویی دیگر شخص ترامپ طرفداران افراطی دارد که در مقطع کنونی در حال رجزخوانی هستند و سخن از خریدن مهمات و به کار بردن اسلحه برای برنده شدن فرد موردنظر خود در انتخابات را به زبان می‌آورند؛ البته این مسئله به معنی قریب‌الوقوع بودن جنگ داخلی در این کشور نیست، بلکه بیشتر افول جاذبه‌های مادی آمریکا در عرصه مدیریت بین‌الملل را نشان می‌دهد که ثبات و امنیت داخلی این کشور را نشانه رفته است. مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: « همچنان که شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، شکوه و جلال آمریکا هم مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد». (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار

پاسخ‌های «کرباسچی» به شبهات «میرحسین موسوی»

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل سابق حزب کارگزاران در بخشی از گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن، درباره ادعاهای اخیر موسوی درباره حضور نیروهای ایرانی در مبارزه با داعش در سوریه اظهار داشت: «اگر جمهوری اسلامی در این قضیه (سوریه) ورود نمی‌‌کرد و نیروهای نظامی ایران به‌‌ عنوان مستشار یا هر عنوان دیگری آنجا دخالت نمی‌‌کردند، آیا مساله سوریه به‌‌نحو مطلوبی حل می‌‌شد و مثلا یک نظام دموکراتیک و عادلانه سر کار می‌‌آمد؟ آن‌‌‌‌هم در کشوری که با این‌‌همه چنددستگی‌‌های قومی و مذهبی روبه‌‌روست و از یک طرف، ترکیه و از طرف دیگر، اسرائیل و از یک طرف، کشورهای عربی و نیز آمریکا، روسیه، فرانسه… در آن دخالت دارند. شما لیبی را ببینید! بعد از این‌‌همه سال که هیچ مداخله‌‌ای هم از ناحیه کشوری مثل ایران هم نبوده، می‌‌بینیم که در نتیجه تضاد منافع نیروهای رقیب، کشور لیبی بر باد رفته است. می‌دانید که ماجرای زندان ابوغریب از اتهامات اثبات شده نیروهای آمریکاست. اما در داخل آمریکا با همه ادعاهایی که درباره آزادی و دموکراسی و رقابت‌های سیاسی و حقوق بشر دارند، چنان رفتار می‌‌کنند که گویی اصلاً چنین جنایاتی اتفاق نیفتاده یا مربوط به قرن ۱۵ میلادی است». وی در خصوص ادعای میرحسین مبنی بر موروثی بودن رهبری بعد از امام (ره) نیز گفته است: «برای طرح چنین مسائلی، حتما باید دلایل و شواهدی داشته باشیم. ما بارها از زبان خود رهبری در سخنرانی‌‌های مختلف شنیدیم و از جمله یک‌‌بار در حرم امام بیان کردند که یکی از خدمات امام، این بود که حکومت موروثی و سلطنت را در این کشور پایان داد. نیروها و فعالان نسل ما خاطرشان هست که این صحبت‌‌ها در زمان امام هم بود. عده‌‌ای می‌‌گفتند درصدد هستیم که بعد از امام، حاج‌‌احمدآقا رهبر شود. در حالی که چنین چیزی اصلا صحت نداشت و در مخیله ما هم نبود. بعد هم دیدیم که چنین اتفاقی اصلا نیفتاد».

در نشست فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی چه گذشت؟!

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در خصوص جلسه عصر دیروز این شورا درباره برجام نوشت: «جلسه به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان ضمن تشریح روند دور اخیر گفتگوها در وین که ۵ روز ادامه داشت، توضیحات کاملی پیرامون محتوای ایده‌های طرح شده از سوی «انریکه مورا» معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی ارائه کرد. باقری در ادامه، ضمن تشریح روند بررسی ایده‌ها در تهران گفت: «بر اساس راهبردهای تعیین‌شده، پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفتگوهای هیئت مذاکره‌کننده در وین بوده است. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان افزود: جلسات متعدد کارشناسی در خصوص بررسی ایده‌های ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی از بدو بازگشت هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران برگزار شد و جمع‌بندی نظرات کارشناسی در حال تدوین نهایی است».

اعجاز علمی در ذبح اسلامی و گوشت حلال

«لیلا شهرستانی» تحصیل کرده رشته میکروبیولوژی و محقق علوم اسلامی ساکن امریکاست. او می‌گوید: «سازمان گوشت امریکا برای تمیز نگه‌داشتن گوشت ۱۵ میلیون دلار خرج می‌کند تا اسپریی بسازد که به گوشت بزنند و مقاوم شود ولی اگر ‏گوشت اسلامی باشد دیگر نیازی به آن همه هزینه نیست. لاکتوفرین آهن را به خودش می‌گیرد و برای همین وقتی آهن نباشد، باکتری‌ها نمی‌توانند رشد کنند. وقتی گوشت را اسلامی سر می‌بریم، اول شاه رگ زده می‌شود، بدون اینکه نخاع قطع شود. وقتی شاه رگ قطع می‌شود ازآنجایی‌که نخاع قطع نشده قلب هنوز ‏در حال تپیدن است. وقتی قلب میزند همه خون از بدن خارج می‌شود و از آنجا که تمام آهن در گلبول قرمز است، هنگامی که همه خون خارج می‌شود، دیگر گوشت آهن ندارد و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین برای از بین بردن آهن نیست و باکتری‌ها هم به علت نبود آهن در خون جذب نمی‌شوند و اگر بشوند با شستشو ‏با آب ساده از بین می‌روند. به دین اسلام که کامل‌ترین دین جهانی است افتخار کنیم».

اخبار کوتاه

خسارات رژیم صهیونیستی در جنگ ۳ روزه/ روزنامه معاریو اعتراف کرد، بر اساس ارزیابی کمیته مالی کنست، مشخص شد جبهه داخلی رژیم صهیونیستی حدود ۳۰۰ میلیون شیکل (بیش از ۹۲ میلیون دلار) در جنگ ۳ روزه زیان دیده است. در این جنگ، ۲۲۲ محل آسیب مستقیم دیده‌اند که ۱۱۴ مورد آن به ساختمان‌ها آسیب رسیده و ۹۷ مورد نیز متعلق به خودروها بود. این خسارات صرفاً مربوط به جبهه داخلی رژیم صهیونیستی وارد شده و هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در این جنگ در آن لحاظ نشده است!

زیارت اربعین با گذرنامه فاقد اعتبار!/ «سید مجید میر احمدی» رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: «بر اساس آخرین هماهنگی که با وزارت کشور عراق صورت گرفت، بنا شد گذرنامه هایی که کمتر از شش ماه اعتبار دارند و یا حتی فاقد اعتبار هستند با تمهیداتی که اتخاذ شده، توسط پلیس گذرنامه فراجا در مرز به مدت 6 ماه تمدید می شود و زائران می توانند بدون نگرانی در مرز گذرنامه خود را تمدید کنند».

پیش‌بینی بازار ارز در روزهای آینده/ دبیرکل کانون صرافان اعلام کرد: «همانطور که در روزهای قبل پیش بینی کرده بودیم، دلار در بازار غیررسمی به کانال 29 وارد شد، با توجه به وضعیت آرام سیاسی و‌ جو روانی مثبت در بازار ارز، این روند قیمتی در روزهای آینده نیز ادامه دار خواهد بود. تعداد فروشنده‌ها در بازار ارز زیاد شده است و با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و اخبار مثبت بین‌المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش‌بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی قیمت ارز در روز‌های آتی باشیم».

پوتین: به متحدانمان تسلیحات مدرن می دهیم/ رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ما آماده‌ایم مدرن‌ترین انواع تسلیحات را به متحدان خود ارائه دهیم. این تسلیحات شامل سلاح‌های کوچک، خودروهای زرهی و توپخانه ضدهوایی نیز می‌شود».

خبر خوش آبی برای خوزستانی ها!/ طرح آبرسانی غدیر که با تلاش شبانه‌روزی در آستانه بهره برداری قرار گرفته، آب شرب قریب به ۵۲ درصد خوزستان به میزان 4.7 میلیون نفر را تامین خواهد کرد و آب شرب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان از نظر کمی و کیفی ارتقا می‌یابد. آغاز بهره‌برداری برای هفته دولت تدارک دیده شده است.

چه خبر از پول‌های بلوکه شده نفتی؟!/ معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با اعلام این که در دولت سیزدهم شاهد افزایش قابل توجه صادرات نفت بوده ایم، افزود: «امروز بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت می‌فروشیم و دولت توانسته بسیاری از پول‌های بلوکه شده نفتی را به خزانه کشور برگرداند. با این پول‌های برگردانده شده بخشی از بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت کردیم. دیپلماسی اقتصادی ما حتی در حوزه اروپا هم جواب داده و صادرات ما به این قاره طی یک سال اخیر ۲۱۳ درصد رشد داشته است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات