صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۷۳

قدرت دفاعی پیش‌برنده

روز تأسیس وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در روز ۳۱ مرداد، «روز صنعت دفاعی کشور» نامیده شده است.
 امروز را به همه افتخارآفرینان عرصه صنایع دفاعی کشور به ویژه مجاهدان خاموش وزارت دفاع و صنایع دفاعی سایر نیروهای مسلح کشورمان که روزآمد برگی بر برگ‌های اقتدار دفاعی و تهاجمی میهن‌ عزیزمان می‌افزایند، تهنیت و تبریک می‌گویم.
این نامگذاری فرصتی است برای تقدیر از تمام کسانی که دفاع، امنیت، اقتدار و صلح امروزمان را مدیون ذهن طراح، رشادت‌ ساختن، شجاعت ایستادن و شهادت‌ ثمربخش آنها هستیم.
 
نکات تحلیلی:
 
 1ـ عرصه دفاعی کشور بدون تردید بهترین تجلی‌گاه دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ چرا که کشورمان از یک انحطاط و عقب‌ماندگی تاریخی و در ادامه از وابستگی زمان پهلوی در این عرصه و به عبارتی از «هیچ» به «همه چیز» و اقتدار در «بازدارندگی» و قدرت «ضربه متقابل» رسیده است.
2ـ شگفتی و عظمت قدرت دفاعی امروز ما در این است که همزاد با روند تصاعدیابنده تحریم‌ها، به این نقطه از خوداتکایی و نوآوری در عرصه‌های تخصصی و فناورانه دفاعی همانند توانایی موشکی، پهپادی، سایبری، لیزری و دفاع نامتقارن رسیده‌ایم. یعنی از جایی سلاحی نخریده‌ایم و اساسا هیچ کشوری از بیم تحریم‌های آمریکا و اروپا حتی به چند برابر قیمت هم به ما سلاح نمی‌فروخت.
 
البته اگر لیست مخارج ما را با فهرست بلندبالای مخارج نظامی کشورهای کوچک دوروبر ایران مقایسه کنید، با این که از کمیت عددی آن تعجب می‌کنید اما در عمل کیفیت دفاعی ما رشک‌برانگیز است و کسی جرات نگاه چپ به تمامیت و استقلال ملت ایران ندارد.
 
3ـ برخلاف نظر خناسان و شبهه‌پردازان، در نگاه جمهوری اسلامی ایران توسعه توان دفاعی کشور نه تنها منافاتی با تأمین امنیت و معیشت مردم ندارد، بلکه زیربنای امنیت و سبب تأمین و تضمین اقتصاد کشور است.
تصور کنید ایران از مؤلفه‌های قدرت دفاعی خود بنا بر اصرار و تلاش‌ همین کشورهای مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای و کسانی که در داخل می‌خواستند جای سکوهای دفاعی و موشکی، گفتمان بکارند و صلح درو کنند، تهی و تخلیه می‌شد، آیا سرنوشتی متفاوت از سوریه، سودان، لیبی و اوکراین متصور بود؟! 
 
نکته راهبردی: 
مرور تجارب گران‌سنگ انقلاب در این چهار دهه نشان می‌دهد تقویت توان دفاعی، خواسته و جزء منافع حیاتی مردم است؛ چرا که قدرت دفاعی بومی و متکی به خود است که ایران اسلامی را به قله کنونی رسانده، تهدیدات منطقه‌ای و جهانی را از ما دفع کرده، در الگوگیری از جمهوری اسلامی برای برخی کشورها و گروه‌های جهادی الهام‌بخش بوده و برای مذاکرات و تعیین‌کنندگی ایران در بازی‌های مختلف پشتوانه‌سازی کرده است.
 
(نویسنده: فتح‌الله پریشان)
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات