صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۹ مرداد ماه

امام خمینی (ره): ما تا تمام حیثیت خودمان را نفهمیم، نفهمیم که چی بودیم، ما در تاریخ چه بوده و چه هستیم، چه داریم، تا اینها را نفهمیم استقلال نمی توانیم پیدا بکنیم. تا فکرشما مستقل نباشد، کشور شما مستقل نمی شود. باید تصفیه بشود. این مغزهای پوسیده که عاشق آمریکا هستند و عاشق غرب هستند، باید تصفیه بشود.. (صحیفه نور، جلد ۱۰، صفحه ۷۷)

▼حرف روز   

مصدق، ما و آمریکا

یکی از حادثه های مهم تاریخ معاصر ما که می تواند محلی برای عبرت آموزی و شناخت  آمریکا باشد ملی شدن صنعت نفت و کودتای آمریکایی‌ها در قبال دولت محمد مصدق است. لذا بازخوانی اتفاقات رخ داده شده در دولت مصدق و موفقیت کودتای ۲۸ مرداد می تواند نکته های تحلیلی خوبی در رفتار شناسی آمریکایی‌ها برای ما فراهم سازد.

گزاره های تحلیلی: ۱. اولین نکته این است که اولویت آمریکایی‌ها در برخورد با پدیده های سیاسی و بین المللی منافع ملی آنهاست؛ لذا برای تأمین منافع ملی خود حاضر به عبور و یا ساقط کردن نزدیکترین دوستان و متحدان خود نیز هستند. نکته ای که رهبر معظم انقلاب می فرمایند این است که «این جور نبود که دولتی که در تهران سر کار است، یک دولت ضد آمریکایی باشد؛ نه، با آنها دوست بود، اما منافع استکباری اقتضا کرد، آمریکایی ها با انگلیس ها همدست شدند.» این امر در طول تاریخ و خصوصا پس از انقلاب اسلامی بارها تکرار شده است. 2. نکته دوم اینکه این بدعهدی آمریکایی ها قائم به شخص و یا قائم به موضوع نیست. امروز ۶۹ سال از کودتای ۲۸ مرداد می گذرد و تجربه نشان داده است که بایدن و ترامپ و ترومن با هم فرقی ندارد، چنانچه ملی شدن صنعت نفت هم با دستیابی به صنعت هسته ای فرقی نمی کند.3. نکته دیگر اینکه هر چند عبارت جنگ ترکیبی و هیبریدی یک عبارت نو و جدید در عرصه سیاسی است اما نشان می‌دهد که در براندازی محمد مصدق و کودتای ۲۸ مرداد نیز از این حربه استفاده شد چنانچه در هنگام ورود روزولت برای انجام کودتا، CIA چمدان هایی را برای برخی روزنامه‌نگاران وابسته داخلی ارسال کرد که مملو از یادداشت ها و کاریکاتورهایی بود که باید علیه استقلال کشور و ملی شدن صنعت نفت منتشر می شد. 4. لذا ژست حقوق بشری و دموکراسی طلبی آمریکایی ها در طول تاریخ را باید با عبارت « دستکش مخلمین با دست های چدنی» تعبیر نمود، تمدنی که با وجود زیبایی در صورت و شعارهای مطرح شده حاضر به زیر کشیدن و زیر پا گذاشتن اصولی ترین قوانین انسانی است و حتی در این مسیر به نزدیکترین نیروهای خود نیز رحم نمی کند.

نکته پایانی اینکه از پیروزی ملت در قیام سی تیرماه تا کودتای 28 مرداد و براندازی مصدق حدود یک سال و یک ماه فاصله است اینکه چگونه یک حضور پرشور در 30 تیر به عزلت نشینی و شکست در 28 مرداد بدل شد حاصل دو اصل است؛ وجود رهبری یکپارچه و توانمند و دیگر حضور موثر ملت در صحنه. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

 ▼گزارش روز                 

یکسال رئیسی به اندازه 8 سال روحانی

در سالهای آخر دولت روحانی یکی از مهمترین مشکلات کشور در حوزه انرژی؛قطعی پیاپی و طولانی برق بود که باعث آسیب دیدن بسیاری از لوازم خانگی،تعطیلی کارخانجات و سردرگمی مردم برای تامین انرژی در گرمای 40 درجه ای تابستان بودیم. اگر دولت روحانی تکالیف خود در برنامه ششم توسعه در قالب ساخت نیروگاه،تعمیر و نگهداری،مدیریت مصرف و استفاده از ظرفیت های شرکت های خصوصی و ... عمل می کرد آن بحران ها اتفاق نمی‌افتاد.وزارت نیرو در طول 5 سال (از ابتدای سال 96 در دولت روحانی)به تکلیف خود مبنی بر ساخت 12 هزار 500 مگاوات نیروگاه معادل تولید برق 12.5 دستگاه نیروگاه اتمی بوشهر عمل نکرده بود.

گزاره های خبری: در یکسال گذشته دولت سیزدهم، تحریم ها وفشار اقتصادی دشمن را بهانه نکرد و تمام سعی خود را بر عبور از بحران قطعی برق به انجام رساند به گونه ای که اگر قرار بود قطعی برق ادامه پیدا می کرد با توجه به خشکسالی و افزایش شدید دما نسبت به گذشته باید شاهد قطع شدن برق با ظریب 2 بودیم اما با لطف الهی و فعالیت های انقلابی و جهادی دولت اقدامات ذیل صورت پذیرفت و از پیک مصرف برق در مرداد هم بدون اطلاعیه های دلهره آور قطع برق عبور کردیم:

  1. رشد دو برابری تولید برق: در سال اول، دو برابر متوسط آمار ۸ ساله دولت تدبیر و امید، به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد. در دولت سیزدهم مقرر شد با انجام برنامه های فشرده و منظم، ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان 4200 مگاوات در سال نخست فعالیت دولت افزایش یابد.این در حالی است که متوسط افزایش سالانه ظرفیت نیروگاهی کشور در هشت‌سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم 2 هزار و 67 مگاوات بود.
  2. اولویت دادن به بخش مصرف خانواده ها : امسال حتی یک کیلو ساعت هم محدودیت برای بخش خانگی بدلیل کمبود برق اعمال نشد و برنامه‌های مدیرت بار صنایع و بخش کشاورزی نیز به گونه‌ای تدوین شد که ثبات و تنظیم محصولات در بازار دچار چالش نشود.
  3. تعمیر نیروگاهها: وزارت نیروی دولت سیزدهم امسال برای نخستین‌بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به پایان رساند تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برساند.
  4. استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر: وزارت نیرو ۱۱۰ مگاوات از برنامه ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر خود را برای تابستان ۱۴۰۱ محقق و تا پایان شهریور هم ۳۹۰ مگاوات دیگر وارد مدار خواهد شد که گامی در جهت اجرای برنامه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.
  5. مدیریت مصرف در صنایع: وزارت نیرو با اقداماتی مانند امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت صمت، همکاری با صنایع، اجرای برنامه مدیریت مصرف و راه‌اندازی موتور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور تاکنون هیچ خاموشی را بر شبکه برق خانگی اعمال نکرده است که این موفقیت قابل‌توجه نتیجه همت دولت سیزدهم در بهبود زیرساخت‌های شبکه برق کشور است.

نکته نهایی: یادمان نرفته که رضا اردکانیان وزیر سابق نیرودر دولت روحانی ضمن اشاره به عمل نکردن دولت به تعهد خود در برنامه ششم توسعه همه تقصیرها را گردن تحریم انداخت و گفت:«جنگ اقتصادی تحمیلی در طول سال‌های اخیر در قالب تحریم‌ها سبب شد تا امکان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود نداشته باشد و به تبع آن شرایط عمل به تعهد وزارت نیرو نیز ایجاد نشود.» و روحانی هم گفت:"گرما و خشکسالی، دلیل مصرف زیاد برق است. وزارت نیرو مقصر نیست" اما در نهایت دیدیم هم تحریم ها افزایش یافت و هم گرما و خشکسالی اما دولت انقلابی یکسالش برابر با8سال دولت آقای روحانی بود.انشاالله قوی تر هم خواهد شد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

رشد 20 درصدی در صادرات تجهیزات دفاعی کشور

«امیر محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت روز صنعت دفاعی، اظهار داشت: « مؤلفه‌های دفاع و امنیت مردم پایه و خوداتکا در ساخت قدرت ملی از یک سو و ویژگی‌های خاص دینی، انقلابی، ولایی و موقعیت ژئوپلتیکی و قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، موقعیت ممتاز و متمایزی را برای وزارت دفاع به عنوان بخشی از دولت و یکی از نهادهای دفاعی در تابعیت فرمانده معظم کل قوا ایجاد کرده است. ما در مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان با الگوی مقاومت پایدار و بالندگی در شرایط سخت به نماد مبارزه با استکبار در همه عرصه‌ها مبدل شده‌ایم و معادله قدرت در منطقه را به نفع خودمان تغییر دادیم. امروز ما در تولید داخلی به تمامی نیازها پاسخ مثبت می‌دهیم. تولید و تأمین تسلیحات، تجهیزات و محصولات دفاعی برای نیروهای مسلح به میزان ۱۲۵ درصد برنامه مصوب سالانه، رشد ۲۰ درصدی صادرات محصولات و خدمات به کشورهای هدف، رشد ۱۵ درصدی برنامه تحقیقات و توسعه فناوری‌های صنعت دفاعی، اتمام بومی سازی ۴۱۹ قلم از اقلام کلیدی مواد، قطعات و تجهیزات از زمان استقرار دولت سیزدهم از جمله این موارد است».

انتشار غیررسمی بخش‌هایی از توافق جدید ایران و ۵+۱

« آقای باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در موضوع برجام در نشستی خصوصی با خبرنگاران صحبت‌هایی درباره مفاد توافق جدید ایران با ۵+۱ کرده که بخش‌هایی از صحبت‌های مطرح شده به شرح ذیل است: «۴ زمان اصلی در این توافق وجود خواهد داشت: 1- روز جمع بندی؛ وزرای خارجه نهایی می‌کنند و امضا می‌شود. از همین روز ۳ فرمان اجرایی ترامپ ویو می‌شود و نه لغو. همان نهادهای اقتصادی و ۱۷بانک هم در این روز از تحریم خارج می‌شوند. 2- روز تایید؛ ۶۰ روز بعد از روز جمع‌بندی می‌رسیم به روز تأیید. این ۶۰ روز برای آن است که مجلس در کشور ما و طرف‌های مقابل کارهای لازم را انجام دهد و هر آنچه لازم است، تصویب کند. عملاً به جهت تصویب مجلس، این ۶۰ روز به درخواست ما گنجانده شد. 3- روز باز اجرا؛ ۶۰ روز بعد لحظه‌ای است که اجرای برجام به طور کامل آغاز می‌شود. ۷ روز قبل از روز باز اجرا، ما طی نامه‌ای اعلام می‌کنیم که ما موافق باز اجرا هستیم و آماده‌ایم که کار را شروع کنیم. این روز از این جهت روز باز اجرا نامیده شد که بناست همان برجام دوباره شروع به کار کند. در این روز آن فرامین اجرایی که ویو شده بود، به طور کامل لغو می‌شود. نکته دیگر اینکه مواد هسته ای ما قبل از روز باز اجرا در ایران است و خارج نمی‌شود. 4- روز تکمیل؛ ۴۵ روز بعد از روز باز اجرا همه طرفین باید اجرای تعهدات خود را تکمیل کرده باشند. نحوه راستی‌آزمایی: طبق تدبیری که شد، از روز جمع‌بندی که تحریم برخی نهادهای اقتصادی و ۱۷بانک برداشته می‌شود، ما می‌توانیم راستی‌آزمایی را تا ۴ماه بعد انجام دهیم. از طرفی از فردای روز تایید تا روز باز اجرا هم فرصت اصلی راستی‌آزمایی است. اگر ما راضی نبودیم، ۷ روز قبل از باز اجرا نامه می‌زنیم و مثلا می‌گوییم فلان موضوع حل نشده و توسط هماهنگ کننده می‌رود در جلسه کمیسیون مشترک (کمیسیونی که هنوز آمریکا عضو آن نیست) و تصمیم‌گیری می‌شود. نکته این است که در کمیسیون همه چیز اجماعی است و اگر ما موافقت نکنیم، عملا تصمیم اتخاذ نمی‌شود. نکته مهم این است که طرف مقابل تا پایان دوره اول بایدن قطعا از برجام خارج نخواهد شد. از طرفی اگر فردای انتخابات آینده، رئیس جمهور آینده بخواهد از برجام خارج بشود، طبق توافق باید ۳ سال بگذرد و این با ۲ و نیم سال آینده دوره بایدن می شود ۵ و نیم سال».

▼اخبار کوتاه

درآمد ایران پس از توافق احتمالی!/ «آندریا استریکر» معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد که در صورت توافق احتمالی در وین بر سر برجام، ایران در سال اول به درآمدی ۲۷۵ میلیارد دلاری دست خواهد یافت و این مبلغ تا انتهای سال ۲۰۳۰ تا یک تریلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد. وی با طرح ادعاهایی، از دست‌یابی ایران به این دارایی‌ها انتقاد کرد و مدعی شد که ایران تا ۲۰۳۰ در صورت اقدام برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای "توقف‌ناپذیر" می‌شود». وزارت امور خارجه کشورمان در سال ۱۳۹۸، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مدیر آن را در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

خبرهای خوش بیمه‌ای برای مادران و فرزندان/ «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در توئیتی، از پوشش صد درصدی بیمه برای مادران باردار تا ۲ سالگی فرزند و پوشش ۱۰۰ درصدی ‎فرزندان آن‌ها تا ۵ سالگی خبر داد. همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: ‏بیمه ناباروری همگانی شد. با مصوبه دولت: ۱-بیمه ناباروری جزء خدمات بیمه پایه شد، بیمه سلامت همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه را بیمه میکند. 2-پذیرش بیمه شرط تمدید پروانه مراکز ارائه‌دهنده خدمات بارداری شد. ۳- زایمان طبیعی در همه مراکز معادل صد درصد تعرفه دولتی بیمه می‌شود».

گزارش بانک جهانی از چشم‌انداز مثبت اقتصاد ایران/ بانک جهانی با بررسی چشم‌انداز شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد، با وجود حفظ تحریم‌ها، رشد اقتصادی ایران در این سال به 3.3 درصد برسد و تراز حساب‌های جاری ایران مثبت 4.1 درصد تولید ناخالص داخلی شود. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است تولید نفت ایران طی سال ۲۰۲۲ با رشد 5.5 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شود. همچنین بخش صنعت رشد 1.6 درصدی در سال ۲۰۲۲ خواهد داشت و رشد بخش خدمات به 3.1 درصد می‌رسد.

اردوغان: به دنبال شکست یا پیروزی اسد نیستیم/ رئیس جمهور ترکیه که یکی از سردمداران اصلی دخالت در امور سوریه طی سال‌های آشوب و جنگ نیابتی در این کشور بوده است، به تازگی گفته است: «تروریسم سوریه و عراق زیر سر آمریکاست. به دنبال شکست خوردن یا نخوردن اسد نبوده و دردمان این نیست. لشکر‌کشی‌های ترکیه به شمال سوریه برای مقابله با تروریسم بوده است!».

ضارب سلمان رشدی: ارتباطی با ایران ندارم/ «هادی مطر» گفته است: «حمله به سلمان رشدی، هیچ ارتباطی با ایران نداشته است. رشدی به اسلام توهین کرده است. من برای آیت الله خمینی احترام قائلم. معتقدم او انسان بزرگی است. همینقدر می‌توانم در این باره بگویم. از اینکه سلمان رشدی نمرده است، تعجب می‌کنم».

رشد ۶۰ پله‌ای ایران در تولید نوآوری و دانش‌بنیان/ «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: «در شاخص نوآوری در دنیا طی سالهای اخیر ۶۰ رتبه بهبود داشتیم .در برخی از رشته های تولید دانش در رتبه های اول و دوم دنیا هستیم. از نظر تعداد مقالات علمی در حوزه تکنولوژی جزو ده کشور برتر دنیا هستیم».

وابستگی تسلیحاتی روسیه به ایران!/ رادیو فردا اعلام کرد: «روسیه در تعمیر هواپیما، خرید توربین و پهپاد به ایران وابسته شده است». رادیو فردا در خبری که نتوانسته حیرت خود را در آن پنهان کند، از نیاز روسیه به ایران برای مدیریت بخشی از چالش ها که پس از جنگ اوکراین با آن رو به رو شده، پرده برداشته است. گویا آنها که ایران را مستعمره روسیه خطاب می کردند حالا نمیدانند چه طور باید با این مهم رو به رو شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات