صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۵۷

کارنامه یک ساله دولت سیزدهم؛ از سلامت تا معیشت

سوءتدبیر‌های دولت گذشته و افزایش قیمت‌ها بیش از همه بر معیشت و سفره مردم فشار وارد کرده است. به گفته مسئولان در یک سال گذشته بیشترین توان و توجه دولت سیزدهم معطوف به عرصه اقتصاد و معیشت بود و اقدامات مهم و گسترده‌ای در این زمینه انجام داده تا با کنترل تورم و نقدینگی، کنترل نسبی بازار و بورس، کاهش بیکاری و ... نقش مؤثری در این حوزه داشته باشد.

کارنامه یک سال عملکرد دولت سیزدهم

 

تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی آکنده از اتفاقات تلخ و شیرینی است که نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم داشته اند. ترور و شهادت دو شخصیت بزرگ انقلاب و دو یار دیرین امام در هشتم شهریور ۱۳۶۰ در انفجار دفتر نخست وزیری سبب شد دوم تا هشتم شهریور به نام هفته دولت نامگذاری شود.

 


بر ان شدیم تا در هفته ای که به نام دولت مزین شده است، نیم نگاهی به عملکرد یک ساله دولت سیزدهم داشته باشیم؛ دولتی که توفانی و کوبنده وارد میدان شد و در عرصه های مختلف از اقتصاد تا سیاست خارجی ریل گذاری های بسیاری کرد تا به وعده هایش جامه عمل بپوشاند.

 

دمیدن روحی تازه بر کالبد بی رمق برجام

شاید مهم ترین دستاورد دولت سیزدهم که در روزهای گذشته و پیش رو شاهد اثرگذاری های ریز و درشت آن بوده ایم و خواهیم بود، توافق رفع تحریم ها و تأثیرات بعد از آن باشد؛ موضوعی که با پافشاری ایران سبب دریافت امتیازات بسیاری از طرف های غربی شده و همچنان به امضای نهایی نرسیده، تأثیرات بسیاری از اقتصاد تا سیاست گذاشته است.

 

دیپلماسی اقتصادی

دیپلماسی اقتصادی واژه ای است که دولت سیزدهم به معنای کامل آن را به منصه ظهور رساند؛ آن هم در شرایط طوفان زده ای که سکان دولت را به دست گرفت. به گفته موسی احمدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که ایران با پیامدهای ناشی از شیوع کرونا، تداوم فشار تحریم های ظالمانه آمریکا و همراهی متحدانش با چالش‌های اقتصادی مختلفی مواجه بود.

دیپلماسی اقتصادی واژه ای است که دولت سیزدهم به معنای کامل آن را به منصه ظهور رساند؛ آن هم در شرایط طوفان زده ای که سکان دولت را به دست گرفت


وی افزود: دولت سیزدهم با توجه به وضعیت کشور تقویت دیپلماسی اقتصادی و تعامل با همسایگان را در دستور کار قرار داد که این اقدام قابل قیاس با دوره‌های قبل نبود، امروز گسترش تعاملات اقتصادی و مقاومت ملت ایران نقشه تحریم های ظالمانه آمریکا را ناکام کرده است.

 


باید به توسعه روابط ایران با همسایگان شرقی و غربی، شمالی و جنوبی پرداخت؛ توسعه روابط ایران با ترکمنستان و قراداد سوآپ گازی یکی از این دستاوردهاست. طبق این توافق، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد. این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت خواهد شد و  ایران می تواند گاز مصرفی مورد نیاز پنج استان شمالی کشور را نیز از حق انتقال این گاز برداشت کند که این قرارداد مهم می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد.


برهمین اساس حجم تجارت با کشورهای همسایه از ۲۰ میلیارد دلار در ابتدای دولت سیزدهم به۵۰ میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است.

 

سفرهای استانی و دیدارهای مردمی

آغاز فعالیت آیت الله رئیسی در کسوت ریاست جمهوری را بسیاری از تحلیلگران سیاسی  شروعی توفانی توصیف می کنند و معتقدند در یک سال اخیر انگیزه بالا، روحیه پرکاری و تلاش رئیس جمهور چنان پررنگ بوده است که منتقدان و طیف های مخالف دولت نیز بر آن صحه بگذارند.


یکی دیگر دستاوردهای دولت در دوره یک ساله دیدارهای مردمی و سفرهای استانی بوده است؛ موضوعی که هرچند برخی آن را به سخره می گیرند و می گویند حضور میدانی در شأن رئیس جمهور نیست، اما تأثیر شگرفی داشت و مشکلات بسیاری را رفع و رجوع کرده است.


رئیس جمهور در دوره یک ساله در مجامع نمایندگان همه استان های کشور  حاضر شد و به نوعی یک دور کامل از زبان نمایندگان در جریان مسائل استان ها و کشور قرار گرفته است. این دیدارها علاوه بر دیدارهای مشترک با مجلس شورای اسلامی و جلسات مستمر با سران قوا بوده است.

 

 از سیاست خارجی تا تنش آبی و تأمین آب و برق

در سیاست خارجی آیت الله رئیسی تلاش های بسیاری کرد و نتیجه مثبت بسیاری به دست آورد. روابط حسنه با کشورهای همسایه و قراردادهای تأثیرگذار ازجمله این موارد است.


دولت سیزدهم همانند خیلی از عرصه های دیگر در موضوع آب و تنش های آبی انقلابی وارد میدان شد و برخلاف دولت قبل، به جای گره زدن حل موضوع تنش های آبی به میزان بارش علاوه بر اعمال سیاست های مدیریت مصرف به سوی استقرار زیرساخت های متنوع برای رسیدن به پایان تنش آبی اقدام کرد.

اجرای طرح‌های مصوب در شورای عالی آب و فعال کردن راهکارهایی مانند چاه‌های ژرف، آب‌شیرین‌کن‌ها و دیپلماسی آب با همسایگان از مهمترین راهکارهای موجود برای حل چالش تنش های آبی بوده است


هرچند چالش‌های کنونی در حوزه آب موروث کوتاهی‌های دولت‌های گذشته است که انباشت آنها و پیوند با خشکسالی‌های اخیر، مشکلات حادی در گستره اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی ایجاد کرده است؛ مشکلاتی که تاکنون چندین استان کشور ازجمله خوزستان، اصفهان، چهارمحال ‌بختیاری و سیستان و بلوچستان را به‌گونه‌ای گسترده درگیر کرده و سبب اعتراض‌ها و گلایه‌مندی مردم شده است. دولت سیزدهم توانست با برنامه ریزی های مختلف نقش مؤثری در کاهش تنش ها داشته باشد.


اجرای طرح‌های مصوب در شورای عالی آب و فعال کردن راهکارهایی مانند چاه‌های ژرف، آب‌شیرین‌کن‌ها و دیپلماسی آب با همسایگان از مهمترین راهکارهای موجود برای حل چالش تنش های آبی بوده است.

 

نظام بهداشت و سلامت

هرچند برنامه‌‌های بخش بهداشت در سال های متمادی به‌عنوان موفق ترین بخش های نظام سلامت کشور مطرح بوده است، اما به گفته مسئولان این حوزه، دولت سیزدهم بر بنای پیوست عدالت همه طرحها و برنامه‌های خود، توسعه خدمات حوزه سلامت کشور را از جمله مهم ترین اولویت‌ها قرار داده است.

 

دستاوردهای اقتصادی و معیشت

سوءتدبیرهای دولت گذشته  و افزایش قیمتها بیش از همه بر معیشت و سفره مردم فشار وارد کرده است.  به گفته مسئولان در یک سال گذشته بیشترین توان و توجه دولت سیزدهم معطوف به عرصه اقتصاد و معیشت بود و اقدامات مهم و گسترده‌ای در این زمینه  انجام داده تا با کنترل تورم و نقدینگی، کنترل نسبی بازار و بورس، کاهش بیکاری و ... نقش مؤثری در این حوزه داشته باشد.


کمک به رفع موانع تولید و تسهیل در تسهیلات بانکی به مردم و تولیدکنندگان و رفع موانع تولید خودرو و کاهش خودروهای ناقص و در پارکینگ مانده یکی دیگر از وجوه مثبت عملکرد دولت سیزدهم است.

«راهبرد معاصر»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات