صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۱۹

پایان رؤیای 2024؟

چند روز پیش، رسانه‌های آمریکایی خبری جنجالی را از فلوریدا مخابره کردند، مبنی بر آنکه مأموران اف‌بی‌آی شبانه به عمارت ترامپ موسوم به «مارـ ئه‌ـ لاگو» ریخته‌اند[...]
پایگاه بصیرت / رضا صارمی

چند روز پیش، رسانه‌های آمریکایی خبری جنجالی را از فلوریدا مخابره کردند، مبنی بر آنکه مأموران اف‌بی‌آی شبانه به عمارت ترامپ موسوم به «مارـ ئه‌ـ لاگو» ریخته‌اند و از اقامتگاه رئیس‌جمهور سابق‌ایالات متحده تفتیش کرده‌اند. به فاصله چند ساعت خبری دیگر رسانه‌ای شد که حمله به خانه رئیس‌جمهور سابق را کمرنگ‌تر کرد. کشف دست کم 26 جعبه حاوی اسناد توقیفی و در مجموع ده‌ها سند محرمانه و فوق محرمانه در خانه دونالد ترامپ، در همان حال که ترامپ ‌این اقدام را غیر قابل انتظار، غیر ضروری و ناشایست توصیف کرد در آن سوی میدان روزنامه‌نگاران تندرو دموکرات ترامپ را به جاسوسی و به خطر‌ انداختن امنیت ملی آمریکا متهم کردند؛ اما همراهان ترامپ مدعی هستند که رئیس‌جمهور سابق در ‌این جریان با اف‌بی‌آی همکاری کرده و طی ماه ژانویه دست کم 150 فقره سند طبقه‌بندی شده را به آرشیو ملی و اداره اسناد آمریکا تحویل داده است یا در موردی دیگر در ماه ژوئن بخش دیگری از اسناد از طریق وکلای ترامپ به وزارت دادگستری تحویل داده شده است.
حالا با انتشار اخبار و وجود خطر بالقوه انتشار و درز محتوای اسناد یافته شده در خانه ترامپ، کارشناسان دموکرات می‌گویند که بیشتر آن اسناد باید در مراکز ویژه تحت تدابیر امنیتی نگهداری می‌شدند، نه در یک خانه ویلایی. آنها نگران خطر افشای منابع و روش‌های جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا هستند و در صورت تحقق ‌این امر آنها بی‌شک دونالد ترامپ را مقصر می‌دانند؛ اما بزرگان جمهوری‌خواه، همچون مایک پنس در اظهارنظرهایی هوشمندانه و بر خلاف انتظار به جای آنکه اف‌بی‌آی و مراجع امنیتی را مقصر بدانند، جمهوری‌خواه را حزب نظم و قانون معرفی کرده و به جای شماتت مجریان قانون، دادستانی را که ‌این حکم را صادر کرده است، مقصر می‌دانند و خشم آمریکایی‌های جمهوری خواه را متوجه او می‌کنند، بر خلاف انتظار‌ها که منتظر کاهش محبوبیت ترامپ و حزب جمهوری‌خواه بعد از یورش اخیر بودند، اما ترامپ توانست باز هم با مظلوم‌نمایی اقدام اخیر اف‌بی‌آی را به یک ظلم سیاسی دیگر در راستای نبرد حقوقی او علیه دشمنان آمریکای قدرتمند تبدیل کند. ترامپ مدت‌ها به دنبال چنین فرصتی بود تا توجه‌های افکار عمومی ‌را برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با خود همراه کند. او از طریق استراتژی‌های قانونی در تلاش است نبرد حقوقی را به یک اعتراض تماماً سیاسی بدل کند. اهمیتی ندارد که ترامپ در ‌این سلسله دعاوی حقوقی بازنده است یا برنده. او تنها به دنبال برانگیختن احساسات مردم آمریکا نسبت به خودش است.
جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا نشان می‌دهد، در بین نامزد‌های حزب جمهوری‌خواه هنوز دونالد ترامپ محتمل‌ترین گزینه است. او بالاترین میزان محبوبیت را در حزب دارد؛ چیزی حدود 56 درصد. از طرف دیگر ترامپ از سال گذشته مشغول به حذف کردن یکی یکی مخالفان داخلی خود بوده است تا با حزبی یکدست و هم‌صدا به استقبال انتخابات آتی برود. به تازگی هم «لیز چینی» دختر دیک چینی و نماینده‌ ایالت وایومینگ که از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ به حساب می‌آمد و در سخنرانی‌های پر شور خود وعده رقابت با دونالد ترامپ را می‌داد، در انتخابات مقدماتی وایومینگ از «هریت هیگمن» نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ شکست سختی خورد و چنین بود که یکی از آخرین صدا‌های برجسته مخالف با ترامپ در حزب جمهوری‌خواه ساکت شد. نکته دیگر در ‌این بین که موجب نگرانی و ضعف دموکرات‌ها در برابر جمهوری‌خواهان شده، محبوبیت نداشتن رئیس‌جمهور بایدن است، در فاصله صد روز تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای، آمار و ارقام نشان می‌دهد، تنها 31 درصد از آمریکایی‌ها عملکرد بایدن را تأیید می‌کنند و ‌این یعنی احتمال پیروزی قاطعانه جمهوری‌خواهان در انتخابات‌ آینده. البته در ‌این میان‌ ایالت‌هایی هم هستند که در هیچ طرف‌ این دوقطبی حاکم در آمریکا قرار نمی‌گیرند؛ برای نمونه و بر اساس نتایج تازه‌ترین آمار‌ها، رأی‌دهندگان کالیفرنیایی حتی با نامزدی ترامپ و بایدن هم موافق نیستند، چه برسد به ریاست‌جمهوری دوباره هر یک از آنها. براساس ‌این نظرسنجی، تنها ۳۱ درصد از رأی‌دهندگان کالیفرنیایی به نامزدی دوباره جو بایدن در انتخابات آتی آمریکا تمایل دارند و ۶۱ درصد مخالف نامزدی دوباره وی هستند. همچنین تنها ۳۸ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی ساکن کالیفرنیا از نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حمایت می‌کنند؛ اما‌ این طیف در آمریکا هنوز فاقد صدایی هستند که آنها در میان‌ این نظام سفت و سخت دو حزبی نمایندگی کند.
شاید بتوان گفت، انتخابات آتی کنگره و فرمانداری‌ها تأثیر بسزایی بر انتخابات‌ آینده ریاست‌جمهوری خواهد گذاشت و می‌تواند حقایق زیادی را در موضع‌گیری مردم آمریکا در برابر سرنوشت کشورشان آشکار کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات