راهپیمایی اربعین گوشهای از عظمت شیعه و اسلام ناب محمدی را به تصویر میکشد. عزاداران حسینی مسیر طولانی راهپیمایی تا رسیدن به حرم سیدالشهداء را پیاده طی میکنند[...]
راهپیمایی اربعین گوشهای از عظمت شیعه و اسلام ناب محمدی را به تصویر میکشد. عزاداران حسینی مسیر طولانی راهپیمایی تا رسیدن به حرم سیدالشهداء را پیاده طی میکنند و خستگی راه را به جان میخرند تا نهضت عاشورا را به نهضت مهدی موعود و ظهور متصل کنند. مفسران بسیاری از اربعین به منزله زمینهساز ظهور منجی نام بردهاند و اصلا اربعین را گوشهای از آرمانشهر مهدوی توصیف میکنند.
زمینهساز ظهور
اینکه چرا اربعین به آرمانشهر مهدوی تشبیه شده و این راهپیمایی عظیم چگونه زمینهساز ظهور میشود، موضوعی است که قصد بررسی آن را داریم. همایش اربعین به میعادگاه عاشقان و منتظران حضرت حجت(عج) مبدل شده است؛ چنانچه حضور دهها میلیونی عاشقان حسینی از سراسر جهان، پیر و جوان و مسلمان و غیر مسلمان و عرب و عجم و فارس و ترک در کنار هم و همدل و هم رنگ حیرت جهانیان را در بر داشته است و این همان حالاتی است که در زمان ظهور روی میدهد. آنجا عدالت اجتماعی و محبت اهل بیت(ع) نصیب همه مردم میشود.
تجلیگاه هنجارهای اجتماعی
در زمان ظهور مهدی(عج) همه مردم در کنار هم و یکسان هستند و همایش عظیم اربعین هم ثابت کرد که در حال به تصویر کشیدن گوشهای از این عظمت و بزرگی است. وقتی میهمانان با آداب در کنار میزبانان مهربان بدون در نظر گرفتن رنگ و قومیت قرار میگیرند و جز پذیرایی، محبت و احترام چیزی نصیب یکدیگر نمیکنند؛ در زمان ظهور هم یکسان و مهربان در کنار هم زندگی میکنند. اربعین زمینهساز ظهور خواهد بود و این مهم با نشانههایی که کارشناسان برای آرمانشهر مهدوی ترسیم کردهاند، نزدیکی زیادی دارد. وقتی اربعین تجلیگاه خوبیها و هنجارهای اجتماعی میشود که تنها در زمان ظهور و در شهر آرمانی باید انتظارش را داشته باشیم. از مهماننوازیهای بیمنت و بیقید و شرط میزبانان تا پیادهرویهای خالصانه و بدون سازماندهی مهمانان همه و همه تصویرگر روزهایی خواهد شد که حضرت حجت(عج) ظهور خواهد کرد.
بشارتهای آخرالزمانی اربعین
مطابق روایات، این حضور و همایش گسترده بشارتهای آخرالزمانی بسیاری در خود دارد، «بشارت فراهم شدن سپاه بزرگ اسلام برای یاری آخرین حجت حق، بشارت باز شدن راه قدس كه از كربلا میگذرد، بشارت فراگیر شدن نام و یاد حسین(ع) كه امام عصر(عج) در هنگام ظهور خود را با این نام معرفی میكند...» شاید به دلیل همین بشارتهاست که اربعین را زمینهساز ظهور میدانند. بیتردید، راهپیمایی اربعین مصداق بارزی برای زمینهسازی ظهور است. تصاویر و صحنههای بیبدیل و از خودگذشتگی میزبانان و پذیراییکنندگان در مسیر راهپیمایی عظیم اربعین خود گویای این محبتها، بذل و بخششهای مالی و جانی و مهربانیها به گونهای هستند که گویا در مسیر و زمان راهپیمایی اربعین، ظهور منجی رخ داده و اکنون در آرمانشهر مهدوی قدم بر میداریم.
قائم آل محمد(عج)
به اذعان اندیشمندان اسلامی یکی از القاب امام زمان(عج) «قائم» است، یعنی قیامکننده بر همان معنا و مفهومیکه امام حسین(ع) برای آن قیام کرد و به شهادت رسید. از آنجا که امام زمان(عج) وارث خون اباعبدالله(ع) است، رونق گرفتن مراسم اربعین طی سالهای جاری و حضور دهها میلیون عاشق حسینی از سراسر جهان، بشارت آماده شدن سپاه بزرگ اسلام برای یاری آخرین حجت حق و فراگیر شدن نام و یاد امام حسین (ع) است.
منتقم یا منجی
عظمت بینظیر عزاداری امام حسین(ع) و رهسپار شدن عاشقانه زن و مرد، پیر و جوان به سوی کربلا، نویدبخش در راه بودن منتقم خون حسین(ع) است. حضرت ولی عصر(عج) منتقم کربلاست و زمانی فرا خواهد رسید، همان گونه که امام حسین(ع) قیام کرد، حاکمیت از اهل باطل گرفته می شود. به گفته کارشناسان و پژوهشگران حوزه مهدویت، اربعین جریانی گسترده است که با حضور میلیونی عاشقان در پیادهروی زمینهساز ظهور امام زمان(عج) خواهد شد. در حقیقت، این همایش عظیم پای فشردن بر هدف قیام امام حسین(ع) است که همان هدف امام زمان(عج) و در نهایت بشارتی است برای کسانی که انتظار ظهور امام زمان(عج) را میکشند.
از اربعین تا آرمانشهر
اربعین و آنچه در قالب زیارت اربعین بروز یافته، نمونه کوچکی از آرمانشهر مطلوب شیعی و اسلامیدر زمان ظهور منجی است که اهداف مد نظر آن را در ابعادی محدود به نمایش گذاشته و جهانیان را به شگفتی وا داشته است. این نمونه ویژگیها و نقاط مثبتی دارد که مجموع تمام آن موارد، ماکتی از آرمانشهر عصر مهدوی را در مقابل دیدگان بشر قرار میدهند و او را مشتاق درک چنان شهری در ابعاد جهانی میکنند.
عدالت نشانه آرمانشهر مهدوی
عدالت در واقع، حالتی است که در آن حق کسی ضایع نشده و به حق صاحب حقی تعرض نشود و اگر کسی خلاف آن عمل کرد، حق به حقدار بازگشته و احقاق حق شود. این مفهومی است که نیاز اساسی تمام جوامع در گذشته بوده و امروز جهان نیز، با توجه به شکلگیری اشکال جدیدی از بیعدالتی محتاج آن است. آنچه امروزه در فضای اربعین مشاهده میشود، نشانه روشن همان معنای فوق در قالب یک راهپیمایی میلیونی است که در آن، اولاً حقوق و امکانات مشترکی تعریف شده و همگان بر اساس سطح نیاز خود از آن بهرهمند هستند. اگر تغذیه به منزله نخستین نیاز مادی انسان به صورت رایگان عرضه میشود، هر زائری بر اساس میزان نیاز خود میتواند از آن دریافت کند و هیچ گاه کسی از این موضوع محروم نمیشود. از طرفی زائران اربعین با جلوهپذیری از امام و مراد خود، به شدت مقید آسیب نرسیدن به دیگران، حفظ حق دیگران، حفظ کرامت و شأن بانوان و سایر مسائل مرتبط با عدالت هستند. در واقع زائران اربعین، خود به صورت مردمی مجری و ناظر عدالت در میان خود هستند؛ هرچند این حرکت سازمان یافته بوده و مسئولان نیز در بهتر برگزار شدن آن نقش دارند.