صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۰۷۶
کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با بصیرت مطرح کرد

میرابیان: سعودی ها می دانند بدون حضور ایران، مشکلات منطقه حل نمی شود

صحبت کردن از طریق کشورهای ثالثی مثل قطر یا عراق و عمان به صورت اضطراری در کوتاه مدت چندان مشکلی ندارد اما به مصلحت ایران و عربستان است که رو در رو  به صورت مستقیم صحبت کنند و سفارتخانه های همدیگر را باز کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/ گفتگو با دکتر میرابیان

به گزارش بصیرت، سید رضا میرابیان کارشناس غرب آسیا و سیاست خارجی در گفت و گو با بصیرت در خصوص تلاش سعودی ها برای از سرگیری ارتباط با ایران و بازگشت به میز مذاکره توضیح داد و گفت: برای حل چالشهای موجود بین ایران و سعودی تاکنون شاهد برگزاری پنج دور مذاکره بین طرفین بوده ایم. مهمترین عامل توقف مذاکراتی ایران وعربستان، تحولات عراق بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بعد از تحولات و چالش هایی که در عراق در بعد سیاسی و ... شاهد بودیم جمهوری اسلامی ایران بنای آن را گذاشت که برای رسیدگی هر چه بیشتر مسولین عراقی به وضعیت داخلی کشور خود، ایران مذاکرات با سعودی ها را متوقف کند چرا که حل مشکلات و بهبود شرایط پیچیده داخلی عراق مساله مهمی بود.

کارشناس مسائل منطقه و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: به همین دلیل به ناچار، مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی متوقف شد. بعد از این موضوع، در دیداری که بین آقای رئیسی و آقای کاظمی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، طرف عراقی آقای کاظمی برای از سر گیری دور ششم مذاکرات بین ایران و عربستان یک درخواست کردند که قطعا پاسخ جمهوری اسلامی به این موضوع برای رفع تنش ها و ایجاد ثبات و امنیت درمنطقه مثبت خواهد بود.

رضا میرابیان کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به بهبود وضعیت عراق و اینکه به نظر می رسد این کشور به سمت گشایش های سیاسی می رود و اینکه عراقی ها روی این موضوع اصرار دارند که ایران و عربستان به پای میز مذاکره برگردند امیدواریم به زودی شاهد آغاز و از سر گیری دور ششم مذاکرات بین ایران و عربستان باشیم.

میرابیان کارشناس سیاسی در خصوص مسائل مورد بحث بین ایران و عربستان در پنج دور مذاکرات برگزار شده گفت: اینکه سعودی ها برای ارتباط با ایران چه نیتی دارند و آیا به دنبال برقراری یک رابطه پایدار با ایران هستند یا منتظر دور بعدی انتخابات آمریکا، در حال حاضر براساس نیت ها نباید قضاوت و ارزیابی  کرد، بلکه براساس آنچه در دستور کار طرفین است  قضاوت و ارزیابی باید صورت بگیرد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مباحثی که در پنج دوره مذاکرات قبلی بین طرفین رد و بدل شد بیشتر دارای  محتوی مذاکره ایی امنیتی- نظامی بود.اما به نظر می رسد قرار بر این است که در دور ششم مذاکرات وارد فاز سیاسی شود تا با حضور وزرای خارجه هر دو کشور به این موضوع رسیدگی شود.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم هر چه زودتر این کار صورت بگیرد اما اینکه سعودی ها می خواهند مذاکرات را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا بکشنند قطعا اینگونه نیست و نباید باشد چرا که هر چه قدر سعودی ها مذاکرات را به عقب بیاندازند شرایط به زیان آنها تمام می شود و ازاین کار منفعتی نمی برند به این دلیل که تحولات منطقه به گونه ای است که شرایط پایداری را برای آنها رقم نخواهد زد.

سید رضا میرابیان کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: به این دلیل به تاخیر انداختن آغاز مذاکرات و عدم از سرگیری سریع روابط با ایران برای سعودی ها خوب نیست چرا که روز به روز موقعیت جمهوری اسلامی ایران تقویت می شود لذا ناچار هستند برای حل چالشهای موجود منطقه ای از همسایه بزرگ خود یعنی ایران کمک بگیرند.

میرابیان درپایان گفت و گو با اشاره به یک راهکار خاطر نشان کرد: تا کنون مسائل منطقه ای ودو جانبه بین ایران و عربستان رد و بدل شده و محل بحث و تجمع است. اما بحث ما با سعودی ها این است تا زمانی که سفارتخانه ها گشایش نیابد نمی توانیم از نزدیک مذاکره ای داشته باشیم، بنابراین حل مشکلات طرفین وابسته به حل کردن مشکلات به صورت قدم به قدم است.

وی خاطر نشان کرد: قطعا مشکلات و چالش های بین ایران و عربستان را نمی توان درخلاء حل کرد، بلکه این مشکلات زمانی حل می شود و برای حل آنها راهکار ارائه می شود که دیپلماتهای د کشور در کشورهای طرف مقابل حضور داشته باشند وقدم به قدم درباره حل مسائل جلو بروند. صحبت کردن از طریق کشورهای ثالثی مثل قطر یا عراق و عمان به صورت اضطراری در کوتاه مدت چندان مشکلی ندارد اما به مصلحت ایران و عربستان است که رو در رو  به صورت مستقیم صحبت کنند و سفارتخانه های همدیگر را باز کنند.

 

 

عباسی

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات