صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 23 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در جبهه‌ها، سلاح‌های شیمیایی به کار بردند؛ نه بک بار، نه دوبار، نه مدت یک ماه، دو ماه؛ سال‌های متمادی. این سلاح‌ها را چه کسی به آنها داده بود؟ غیر از کشورهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند؟! این سلاح‌ها را غیر از آنها کس دیگری در اختیار رژیم بعثی گذاشته بود؟(1376/2/3) *یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سومار گرامی باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
 
▼ حرف روز
روز شکست بدخواهان عراق
بالاخره ماراتن انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت عراق به پایان رسید و عبداللطیف رشید نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق توسط مجلس با ۹۵ رأی در دور دوم انتخابات پارلمان به عنوان پنجمین رئیس‌جمهور عراق پس از فروپاشی نظام بعث برگزیده شد. وی از متحدین چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه و از مخالفان تجزیه عراق و تشکیل کشور جعلی کردستان به شمار می‌رود. اتفاقی که در مرحله اول برای مردم عراق و در مرحله دوم برای منطقه بخصوص محور مقاومت یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.
اهمیت این موضوع به اندازه‌ایست که در چند سال گذشته دست‌های نامرئی اجازه آرامش و امنیت و توسعه عراق را نمی‌داد. در واقع غرب و برخی از کشورهای منطقه، بی‌دولتی و یا دولت وابسته به غرب و در نتیجه هرج و مرج در عراق را دنبال می‌کردند تا با فشار آوردن به بیت شیعی، یک دولت ضعیف و با تفکر غرب‌گرایی را در عراق مستقر کنند. به طوریکه براساس برخی از اطلاعات جریان عربی‌ـ غربی برای تدوام وضعیت فعلی عراق، یک میلیارد دلار هزینه کردند. از طرفی آمریکایی‌ها با ترور سردار سلیمانی تصور می‌کردند که موقعیت محور مقاومت در عراق متزلزل خواهد شد و این کشور بر اساس سیاست‌های دیکته شده آمریکا در منطقه نقش‌آفرینی خواهد کرد. اما با در نظر گرفتن ترکیب پارلمان و انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس‌جمهور، شکست سنگین دیگری را برای آمریکا در منطقه بعد از افغانستان رقم خورد.
نکته بعدی؛ عبداللطیف رشید در حوزه آب دارای تخصص است و مسئله بحران آب در عراق به شدت جدی است، لذا با انتخاب او می‌توان امیدوار به حل این مسئله و در گام دوم حل مشکل محیط زیست منطقه از جمله مهار ریزگردها بود.
نکته سوم؛ با معرفی محمد شیاع‌السودانی به سمت نخست‌وزیر و موفقیت او در تشکیل کابینه، معادلات در عراق تغییر خواهد کرد و با این وضعیت عراق قدرتمندتر و جدی‌تر از قبل در کنار محور مقاومت خواهد بود.
جمله پایانی؛ از آنجایی که محور غربی تلاش می‌کرد فردی با مشخصات دیگری به عنوان رئیس‌جمهور برای عراق انتخاب شود، لذا ممکن است در آینده برای دولت عراق مشکلاتی را به وجود بیاورد و رفتاری که با عادل عبدالمهدی انجام دادند را تکرار کنند. این موضوع می‌تواند با انتخاب کابینه قوی و با حل مشکلات مردم بخصوص مبارزه اساسی با فساد، دست‌های نامرئی در عراق برای ایجاد آشوب و ناامنی را خنثی کند.      
(اکبر معصومی)
 
▼ گزارش روز
مدلی برای تحقق امت واحده اسلامی
رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با تبیین بخشی از الزامات تحقق وحدت امت اسلامی به نظام جمهوری اسلامی در ایران اشاره کرده و فرمودند: اتفاق و اتحاد بین ملت‌های اسلامی ممکن است، منتها کار لازم دارد. نمونه‌ کوچکش ما هستیم؛ در مقابل قدرت‌های بزرگ ایستادیم. خیال می‌کردند این نهال را می‌توانند از ریشه بکنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور. کنکاش در اندیشه رهبر انقلاب پیرامون اصل وحدت نشان می‌دهد که معظم‌له وحدت را نه امری تاکتیکی و مقطعی بلکه اصلی راهبردی و اسلامی برای بقا و پیشرفت مستضعفان می‌پندارند.
نکات تحلیلی: 1ـ امام(ره) و رهبر مغظم انقلاب با تمرکز بر اندیشه اسلام و پیامبر اکرم(ص) و با شناخت دقیق اصول و الزامات تحقق این راهبرد، توانستند ذیل نظام جمهوری اسلامی، یک نمونه و مدل کاملی از وحدت را در مرزهای خود به امت اسلامی نمایان سازند و در عین حال برای توسعه این مدل به جهان اسلام از هیچ تلاش مادی، معنوی و جانی مضایقه نکردند. 2ـ وحدت امت اسلامی از دیرباز، آرمان مصلحان صادق و پیشگامان دلسوز امت اسلامی بوده و اکنون نیز جمهوری اسلامی و رهبرانش منادی این امر نجات‌بخش هستند. انقلاب اسلامی، هم نقطه عطفی در تحقق امت واحده است و هم با اصطکاک با استکبار جهانی، جبهه کفر را تضعیف کرده است. ۳ـ منظور از مدل جمهوری اسلامی، نسخه‌ای است که در آن منافع کلان و آرمان‌های اسلام، مستضعفان، مسلمانان و مبارزه با استعمار و استکبار تجویز شده است نه ساختار نظام جمهوری اسلامی. چنانچه رهبر انقلاب نیز فرمودند: منظور از صدور انقلاب اسلامی، صدور آرمان‌های آن است نه صدور ساختار نظام جمهوری اسلامی. 4ـ رمز موفقیت انقلاب اسلامی در تحقق وحدت در میان اقوام و مذاهب مختلف در ایران، تکیه بر مشترکات و ارتقای بصیرت و دشمن‌شناسی بوده است. از همین منظر رهبر انقلاب نیز در دیدار روز جمعه بر اشتراک عمل در برابر استکبار و شناخت تندروی‌هایی مثل داعش، وهابیت و شیعه انگلیسی تأکید کردند. ۵ـ جمهوری اسلامی با درک این موضوع که عوامل درونی ایجاد تفرقه و مخل وحدت بسیار مهم‌تر از عوامل خارجی است، شروع به اصلاح جهالت‌ها، تعصب‌های قومی و کج فهمی‌ها کرد و خطوط قرمز را در چارچوب اسلام و منافع ایران بنا نهاد و دو قطبی اصلی را پیرامون کفر و ایمان تشکیل داد نه حول قومیت‌گرایی. 6ـ در عین حال جمهوری اسلامی به مواجهه مستقیم با عوامل خارجی مخل وحدت پرداخته و ضمن تقویت روح برادری و تمرکز بر مبانی اسلام و انسانیت، منافع اسلام و مسلمانان مظلوم در کشورهای دیگر مثل فلسطین را در اولویت سیاست‌هایش قرار داده و حتی برای کمک به اقوام مختلف در کشورهای دیگر هزینه داده است.
نکته راهبردی: راز تشکیل و پیشرفت جمهوری اسلامی، در برابر این همه تهدید و توطئه، حرکت واقعی در مسیر عملیاتی کردن وحدت میان مذاهب و اقوام بوده است. قطع به یقین نسخه‌ای که در این کشور پیاده شده و متأثر از اندیشه امام(ره) و انقلاب بوده است می‌تواند راه نجات‌بخش امت اسلامی برای نیل به وحدت در این پیچ تاریخی باشد وگرنه در شرایطی که شاهد تغییر نظام بین‌الملل هستیم، باید همچون دو قرن گذشته شاهد عقب‌ماندگی و ذلت مسلمانان باشیم.  
(علی محمدی)
 
▼ خبر ویژه
نبرد نظامی و نظم جهانی
رفتارشناسی آمریکا در برخورد با منازعات بین‌المللی نشان‌گر دوگانگی در ظاهر و پشت پرده سیاست‌های این کشور است. نمونه معاصر چنین تناقضی را می‌توان در مسدود کردن مسیر گفت‌وگو میان اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور مشاهده کرد. به نظر می‌رسد گسترش ناتو در شرق اروپا با هزینه گزاف تسلیحاتی و اجبار سایر دول غربی برای مشارکت در نبرد علیه روسیه راهبرد محوری و غیر قابل برگشت برای آمریکاست. در این میان وابستگی اروپا به گاز روسیه از جمله مواردی بود که میدان‌داری بلامنازع آمریکا در اروپا را تهدید می‌کرد. بررسی موضوع انفجار مشکوک خط لوله نورد استریم ۱ در دریا این شائبه را تقویت کرد که تخریب این لوله برای وابستگی عملی اروپا به آمریکا طراحی شده است. این گمانه آنجا به واقعیت نزدیک‌تر شد که آمریکا با افزایش ۴ برابری قیمت بنزین تحویلی به اروپا در عمل اثبات کرد که قصد ندارد به آنها برای عبور از بحران کمک کند.
 
▼ اخبار 
1ـ تکذیب دروغ جدید بی‌بی‌سی
علی محبوبی‌پور مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل گفت: رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران و تجزیه طلب‌ها، خبری جعلی مبنی بر فوت یک دختر دانش آموز در شهرستان اردبیل منتشر کردند که این خبر دروغین تکذیب می‌شود‌ و اصلا صحت ندارد. وی افزود: رسانه‌های معاند و تجزیه طلبان موضوعی مبنی بر بازداشت دانش‌آموزان اردبیل مطرح می‌کند که این خبر دروغین هم جدا تکذیب می‌شود. مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل تصریح کرد: اینگونه خبرهای جعلی و دروغین که توسط رسانه‌های معاندین و تجزیه طلبان مطرح می‌شود در راستای سوءاستفاده از احساسات مردم عزیز منطقه آذربایجان است. رئیس آموزش و پرورش اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با مضحک خواندن این ادعا تصریح کرد: مدارس استان اردبیل در روزهای پنجشنبه تعطیل است. بی‌بی‌سی فارسی در دروغ جدید خود مدعی شده بود در اعتراضات مدرسه شاهد اردبیل یک دانش‌آموز جان باخته و ۷ دانش‌آموز نیز دستگیر شدند.

2ـ هزینه اظهارات غیرمسئولانه!
فواد ایزدی کارشناس استاد دانشگاه تهران در توئیتی نوشت: «یک میلیارد دلار، جریمه امروز مجری رادیویی که گفته بود حادثه تیراندازی در دبستان کودکانه سندی هوک، کار دولت آمریکا بوده و این حرف برای خانواده قربانیان حادثه ناراحتی ایجاد کرده است. اگر ملاک استانداردهای آمریکایی باشد، برنامه‌هایی که منجر به ایجاد آشوب می‌شوند چقدر باید جریمه داشته باشند؟!» این در صورتی است که متأسفانه در کشور ما اظهارات غیرمسئولانه افراد کمتر مورد مؤاخذه و سؤال قرار می‌گیرد. حوادث اخیر نشان داد که باید قوانینی درباره اظهارات غیرمسئولانه برخی چهره‌های سیاسی، فرهنگی و... وضع شود تا شاهد چنین موضع گیری های بی پایه و اساسی نباشیم.

3ـ صدای ریاض یا اتاق فرمان ترور؟!
شبکه سعودی اینترنشنال در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود بصورتی گستاخانه اعلام کرد که کُردهایی که با اغتشاشات همراهی نمی‌کنند را بکشید! این در حالی است که در نص صریح قوانین سازمان «آفکام» (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) هرگونه دعوت به اعتراض و خشونت توسط رسانه‌های مستقر در انگلستان خلاف مقرارت است و باعث توقیف و تعطیلی رسانه خاطی می‌شود! اما اینکه چرا شبکه اینترنشنال در حاشیه امن اینگونه صراحتا دعوت به خشونت و ترور می‌کند سؤالی است که باید در دلارهای سعودی و البته مواضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی کشور جست‌وجو کرد!
 
4ـ چرا آن موقع جیغ نکشیدید؟
استاندارد دوگانه غربی‌ها در برخورد با تحولات ایران و دیگر کشورها صدای فعال رسانه‌ای لبنانی را هم درآورد! مایا صباغ فعال رسانه‌ای لبنانی در اعتراض به سیاست‌های دوگانه گفت: دختر عربستانی که به خاطر یک توئیت به 35 سال حبس محکوم می‌شود، چرا برای او فریاد حقوق بشر و حقوق زن سر ندادید؟ اتفاقی که در انگلستان برای ساره ايفيرارد افتاد و توسط پلیس انگلستان کشته شد، چرا رسانه‌ها پوشش ندادند؟! کسانی که دنبال دموکراسی هستند و حقوق زنان را در ایران فریاد می‌زنند، چرا ورود دارو به ایران را تحریم کرده‌اند؟»
 
5ـ روی پایمان ایستادیم
رئیس‌جمهور در دیدار با رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد پیامبر اعظم با بیان اینکه در سفر اخیر به نیویورک، دبیرکل سازمان ملل در ملاقات خصوصی عذرخواهی کرد و گفت با وجود تلاش‌های زیاد نتوانستم تحریم‌های مربوط به کرونا علیه ایران را رفع کنم، گفت: به او پاسخ دادم ملت ایران همواره از تهدید و تحریم، فرصت‌سازی کرده و در قضیه کرونا نیز با فعال شدن شش مرکز تولید واکسن به صادرکننده تبدیل شدیم و امروز جزو کشورهای برتر دنیا در مقابله با این بیماری هستیم.
 
▼ اخبار کوتاه
احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی/ مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقیاس کوچک ساتبا گفت ۱۱۰ هزار نیروگاه انشعابی ۵ کیلوواتی حمایتی در کشور احداث می‌شود. احداث نیروگاه‌ها از طریق پرداخت تسهیلات با بهره کم به خانواده‌های کم برخوردار در مناطق محروم انجام می‌شود. خانواده‌های کم‌ برخوردار به مدت ۲۰ سال ضمن تأمین برق کشور از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

به بهانه حقوق بشر
/ آرون گود توئیتریست آمریکایی نوشت امپریالیسم ایالات متحده ۶ میلیون نفر را در ویتنام و ۱ تا ۳ میلیون نفر را در اندونزی قتل عام کرد؛ میلیون‌ها نفر را در کنگو طی چند دهه، ۱ میلیون نفر را در عراق، میلیون‌ها نفر را در افغانستان، سوریه و لیبی قتل عام کرد. ایالات متحده واقعاً نگران جان اوکراینی‌ها است! بنابراین آنها را تا دندان مسلح می‌کند تا با روسیه بجنگند!

صدها هزار دلار برای خیانت/ اسناد منتشرشده نشان می‌دهند مسیح علی‌نژاد از فعالان رسانه‌ای ضد انقلاب که از عاملان اصلی اغتشاشات است قراردادهایی متعددی در ۱۱ صفحه به ارزش صدها هزار دلار با دولت آمریکا امضا کرده است و نتیجه آن خیانت به ملت ایران است. این عنضر ضد انقلاب اما در فضای مجازی و رسانه های معاند خود را حامی حقوق زنان ایران معرفی می‌کند!

اقتصاد و انتخابات آمریکا
/ وزارت کار آمریکا اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر افزایش غیر منتظره‌ای داشته تا بدین ترتیب احتمال افزایش مجدد فدرال رزرو تقویت شود. وزارت کار آمریکا همچنین اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته 0/4 درصد افزایش یافته است. این شاخص در ماه آگوست، تنها 0/1 افزایش یافته بود.

تاریخ‌سازی دختر وزنه‌بردار ایرانی/ الهام حسینی با رکورد ۱۰۲ یک ضرب، ۱۲۵ دوضرب و مجموع ۲۲۷ کیلوگرم سه مدال طلای یک ضرب، دوضرب و مجموع را کسب کرد و توانست تاریخ‌ساز این مسابقات شود. حسینی برای اولین‌بار توانست مدال طلای بزرگسالان آسیا را کسب کند و مهم‌تر این که این اتفاق سه مرتبه تکرار شد.

کارکنان دولت منتظر افزایش حقوق
/ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به پیشنهاد دولت و با تصویب مجلس، افزایش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از نیمه دوم امسال اعمال می‌‌شود.

دکمه هسته‌ای همیشه رو‌ی میز
/ کیم‌ جونگ اون رهبر کره شمالی در صحبتی تهدیدآمیز به آمریکا گفت: همه ایالات متحده زیر سلاح‌های هسته‌ای ما هستند دکمه هسته‌ای همیشه روی میز من است این یک تهدید نیست و واقعیت است.

سوتی جدید بایدن
/ جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی امروز مدعی شد که پسرش در جنگ عراق و در حین خدمت به کشور کشته شده که «بو بایدن» در ۴۶ سالگی به دلیل ابتلا به سرطان مغز جان خود را از دست داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات