صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۴۱
پس از اعلام تحویل تسلیحات هسته‌ای مسکو 1000 سرباز روس وارد مینسک شدند

ورود بلاروس به جنگ اوکراین؟

با ورود نخستین قطار حامل سربازان ارتش روسیه به خاک بلاروس، به نظر می‌رسد این کشور کوچک اروپای شرقی رسما در حال ورود به جنگ با اوکراین باشد. بر اساس توافقنامه‌ای که هفته گذشته میان ۲ کشور به امضا رسید، نخستین نیروهای نظامی روسیه با هدف تقویت جبهه دفاعی در مقابل تحرکات روزافزون ناتو، دیروز سوار بر قطاری از مبدا مسکو وارد شهر مینسک شدند.  طبق بیانیه وزارت دفاع بلاروس، «تصمیم به طراحی گروه‌بندی منطقه‌ای لشکرها صرفا با هدف دفاع از مرزهای دولت متحد با توجه به فعالیت‌های در شرف وقوع در مناطق مرزی صورت گرفته است». دولت متحد، سازمانی است متشکل از فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس که سال 1999 به ابتکار ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر وقت روسیه جهت ارتقای همکاری‌های راهبردی ۲ کشور بنیان گذاشته شد. 
به گفته الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعزام نیروهای روس به این کشور در پاسخ به افزایش اقدامات خصومت‌آمیز اوکراین و غرب انجام شده است. وی تعداد این نیروها را بیش از هزار نفر اعلام کرد که قرار است به 70 هزار نیروی نظامی در حال آماده‌باش بلاروس ملحق شوند. بلاروس، اقدامات اوکراین و لهستان، ۲ همسایه بزرگ‌تر جنوبی و شرقی‌اش در مانع‌گذاری و نظامی‌سازی مرزهای‌شان با این کشور را به منزله یک هشدار حمله از سوی ناتو تلقی کرده است. برآورد می‌شود 15 هزار نیروی اوکراینی در مرز چند صد کیلومتری این کشور با بلاروس مستقر شده باشند. همچنین تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه مینسک و همدست خواندن این کشور با روسیه در جنگ اوکراین نیز باعث شده بلاروس راه دیگری جز تکیه کردن به روسیه به عنوان برادر بزرگ‌تر امنیتی و اقتصادی‌اش در پیمان امنیت جمعی نداشته باشد. 
مقامات مسکو اخیرا بر مستقر کردن موشک‌های بالستیک «اسکندر» مسلح به سر هسته‌ای در بلاروس و همچنین مجهز کردن نیروهای هوایی همسایه کوچک خود به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرده‌اند.  با آنکه مینسک هر گونه دخالت مستقیم نیروهایش در عملیات روسیه علیه خاک اوکراین را رد کرده است اما برخی ادعاها از سوی طرف اوکراینی مطرح شده مبنی بر اینکه در عملیات بزرگ دوشنبه هفته گذشته (10 اکتبر) چندین موشک و پهپاد -که ادعا شده ساخت ایران هستند- از خاک بلاروس به سمت کی‌یف و دیگر مناطق شمال اوکراین شلیک شده‌اند. لوکاشنکو هفته گذشته پس از تاکید چندباره بر این موضوع که کشورش در جنگ اوکراین دخالت مستقیم ندارد، در عین حال اذعان کرد اجازه نمی‌دهد کسی از خاک کشورش از پشت به روسیه خنجر بزند.
منبع: روزنامه وطن امروز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات