صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۳ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) الگوی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علی‌ها که در دوران کودکی، در بعد از هجرت پیغمبر به مدینه، در داخل مدینه و در همه قضایای عمومی آن روز پدرش حضور داشت، نشان‌دهنده نقش زن در نظام اسلامی است. (۰۵/۱۰/۱۳۷۰) *میلاد باسعادت دخت گرامی پیامبر اکرم (ص) مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

اسوه کرامت و تعالی زن

امروز سالروز میلاد باسعادت بانوی بهشت، حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) تنها دخت نبوت، همسر ولایت و مادر امامت است. این روز زیبا به «روز زن»، «روز مادر» و «روز همسر» نام‌گذاری شد تا اسلام و انقلاب اسلامی آشکارا ارزش و فضیلت فراموش‌شده‌ای ‌همانند «کرامت زن»، «قداست مادر» و «عزت همسر» بودن را سر دست بگیرد و در دنیای جاهلیت مدرن که انتهای کشف و فهمش نگاه جنس دومی، ابزاری و کالایی به زن است و حاصل این نگاه را در فروپاشی کانون خانواده، تنهایی انسان غربی، ابتلا به انواع امراض روحی و جسمی ناشی از بی‌بندوباری و ... در دنیا شاهد هستیم، الگویی چون کوثر خلقت را به‌مثابه نماد و نمود اتم و کامل زن به دنیا نشان دهد.

سراسر سیره پیامبر و امیرالمؤمنین علیهماالسلام در مواجهه با حضرت زهرا (س) سرشار از این نگاه کرامت‌بخش است. آن بزرگواران می‌خواستند مرزهای چگونه بودن و چگونه زیستن و چگونه از حقوق خود و دیگران و مظلومان دفاع کردن، چگونه فرزند تربیت کردن، چگونه در اجتماع و اقتصاد و سیاست و فرهنگ فعال بودن و دیگر سرمایه‌های هنجاری و اصولی یک انسان مسلمان توحیدی را به نمایش بگذارند؛ اما افسوس که کوردلان و شب‌پره‌ها از دیدن نور عاجزند و نخواستند در زمانه آن حضرت، این جایگاه والا را درک کنند. شاید هم لازم بود چرخ زمانه بیشتر بگردد تا قدر «بانوی قدر» بیشتر فهم شود و پیام کرامت زن، اسوه عصمت و پاکی، نماد ایستادگی و ولایتمداری فاطمه به گستره تاریخ منتشر شود و اکنون این فرهنگ فاطمی به ما رسیده است. چگونه با آن باید روبرو شویم؟! امروز فاطمه و نگاه فاطمی در کجای رندگی ما جاری و ساری است؟ آیا این الگو را خوب فهم کرده‌ایم؟ آیا از این سرمشق برای عفیف‌تر و عزیزتر شدن می‌آموزیم؟ و ده‌ها سؤال دیگر که پاسخ‌های آن‌ها می‌تواند نقشه راه انسانیت و مسلمانیت ما را رقم بزند و برای نه‌تنها زنان ما بلکه برای مردان این زمانه نیز درس و سرفصل زندگی عزت‌مندانه باشد.

تعدد و تنوع ابزارهای اطلاع‌رسانی و ارتباطاتی و سرعت رشد و پیشرفت آن‌ها که خود نعمت‌های الهی هستند اما به دلیل استفاده بد به بلای جان بشر امروز تبدیل شده و سبک و سیاق زندگی انسانی را در معرض خطر و چالش قرار داده است از هر زمان دیگر بیشتر به یک الگوی تمام‌عیار نیاز دارد؛ و چه چیزی بهتر و کامل‌تر از زندگی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها که به تعبیر رهبر عزیزمان «از همه ابعاد، زندگی‌ای همراه با كار و تلاش و تكامل و تعالی روحی یك انسان» است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز               

داستان فاضلی و ماشین تخریب اصلاح‌طلبان

این روزها جریان اصلاحات با همدستی برخی مسئولین دولت سابق سخت مشغول خودنمایی برای جلب‌توجه افکار عمومی با موضوعات گوناگون است که در صدر آن‌ها «تخریب دولت رئیسی» قرار دارد. آخرین نمونه از این تخریب‌های غیرمنصفانه مربوط به سیاه نمایی از وضعیت شغلی یک استاد دانشگاه به نام محمد فاضلی و مقصر جلوه دادن دولت در این موضوع بود.

گزاره‌های خبري: 1- عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در توئیتی دراین‌باره نوشت: «تسویه اساتید از دانشگاه‌ها به دلایل سیاسی می‌تواند نشانه تصمیم برای در هم ‌ریختن ساختار نیروی انسانی کشور باشد». 2- «هادی خانیکی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور رئیس‌جمهور دولت اصلاحات نیز گفته است: «من بابت این اتفاق متأسفم و این را به‌عنوان یک زنگ خطر یا علامت بالینی می‌دانم که نشان می‌دهد یک بیماری جدید در حوزه بوروکراتیک و حوزه سیاسی و حوزه اجرائی دانشگاهی در حال اتفاق است. این یک هشدار و فاجعه است که باید جلوی آن را گرفت، وگرنه هزینه‌های سنگین‌تری برای محیط‌های علمی و پژوهشی خواهد داشت». 3- حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی در امور رسانه هم با گرفتن ژست دلسوزانه نسبت به دانشجو و دانشگاه و با هدف ایجاد دوقطبی میان دانشگاه با شخص رئیس‌جمهور، نوشت: «آیا انصاف و عقلانیت انقلابی اقتضا می‌کند دانشجویان عزیز دانشگاه شهید بهشتی از دانشور نوآور و دغدغه‌مندی چون ‎دکتر‌ محمد‌ فاضلی محروم شوند. آیا مکاتبه انجمن‌های معتبر علمی کشور با رئیس محترم جمهور و مکاتبه دفتر ایشان با وزیر محترم علوم نباید موردتوجه بیشتر قرار بگیرد؟». 4- امیر ناظمی، معاون سابق وزیر ارتباطات در اینستاگرام با انتقاد از این اقدام نوشته است: «اگر در این دوره، وزارت علوم یک سیاست داشته باشد، نامش "سیاست اخراج" است و وزیر علوم هم در بهترین حالت دربانی است که راه خروج را نشان می‌دهد. پیامد سیاست اخراج، "پادگانی سازی دانشگاه" است، تا کسی مبادا فکر کند، مبادا سخن بگوید».

گزاره‌های تحلیلی: انتقاد اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قبل از دولت رئیسی با طرح موضوع اخراج استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در حالی مطرح می‌شود که: اولاً مسئولانی فعلی دانشگاه شهید بهشتی عمدتاً از افرادی هستند که در دولت روحانی منتصب شده‌اند؛ ثانیاً اصلاً بحث اخراج مطرح نبوده و در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر نيز این اتفاق بر اساس آئین‌نامه‌های استخدامی دانشگاه‌ها رخ می‌دهد. دكتر فاضلی در همین زمینه و برای تنویر افکار عمومی از بازی رسانه‌ای جریان اصلاحات، گفته است: «من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم و یا وزیر علوم به دنبال این مسئله باشند که بخواهند فاضلی از دانشگاه اخراج شود. من از شهریور سکوت کرده بودم و به دنبال ایجاد غائله سیاسی درباره پرونده خودم نبودم. می‌دانم که بروز چنین وضعیتی برای دولت آقای رئیسی که با مشکلات زیادی درگیر است، درست نیست». وي در اين گفتگو اشاره می‌کند كه دو بار هم در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در دولت قبل، هیئت جذب دانشگاه، رأی منفی به درخواست من داده‌اند. علت عدم پذیرش تبدیل عضویت این استاد دانشگاه از پیمانی به رسمی از سوی هیئت اجرایی جذب دانشگاه، به دلیل عدم حضور منظم وی در دانشگاه و برخی تخلفات اداری مثل فعالیت در یک پست رسمی در وزارت نیرو بدون اطلاع دانشگاه بوده است که در توضیح دانشگاه شهید بهشتی از آن با عنوان «عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آئین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی» نام برده شده است.

نکته پایانی: جریان اصلاح‌طلب براي زير سؤال بردن اقدامات تحولي دولت سيزدهم حاضر به هرگونه نقد غیرمنصفانه است و در ميان آن‌ها عده‌ای نيز هستند که نقد را با انتقام اشتباه می‌گیرند و هر مسئله‌ای را دستاویزی برای زدن اركان دولت و اقدامات آن قرار می‌دهند كه این نوع رفتارهای منفعت طلبانه سیاسی جاي تأسف و تأمل دارد. (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

چرا ایران موافق «توافق موقت» نیست؟

پیش از آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در دولت سیزدهم، کلیدواژه‌ای تحت عنوان" توافق موقت" از سوی رسانه‌های آمریکائی و برخی کارشناسان سیاسی غربی جعل و به‌صورت گسترده منتشر شد. غربی‌ها مستمراً بیان می‌کنند که ایران قصد دارد برای رسیدن به "نقطه گریز هسته‌ای"، وقت‌کشی کند، پس به دلیل"محدودیت زمانی" باید به دنبال" "توافق موقت" بود. اکنون و در شرایطی که خبرهای متواتر از اتاق مذاکرات در وین از پافشاری ایران بر لغو تحریم‌های برجامی و فرابرجامی محدود کننده منافع اقتصادی ایران و همچنین ضرورت راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین از سوی آمریکا حکایت دارد، بار دیگر سفر رئیسی به روسیه بستر جدیدی را برای رسانه‌های آمریکایی فراهم نمود که کلیدواژه "توافق موقت" را مجدداً احیا کنند. توافق موقت یعنی فرار آمریکا از تعهدات برجامی و حفظ ساختار تحریم‌ها و استنکاف از قرار گرفتن در شرایط راستی آزمایی و ارائه تضامین در ازای ارائه برخی مشوق‌های مالی محدود و موقت به تهران در قبال پذیرش تعهداتی که معادل متوقف سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. ایران بارها به‌صراحت اعلام کرده که هیچ توافق موقتی را نمی‌پذیرد و صرفاً به دنبال دستیابی به توافقی قابل‌اتکا و پایدار است. از سویی دیگر، بایدن با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، به یک دستاورد نمایشی نیاز دارد تا از طریق آن بتواند بدون مواجه‌شدن با فشارهای جمهوری‌‌خواهان در این خصوص که با رفع تحریم‌ها به ایران امتیاز داده، به اهداف انتخاباتی‌اش دست پیدا کند.

رشوه‌گیری برادر رئیس‌جمهور سابق برای انتخابات!

دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز دیروز (شنبه، ۲ بهمن‌ماه) در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. نماینده دادستان در این جلسه گفت: «استفاده حسین فریدون از حساب‌های مسعود احمدی زاده جهت دریافت رشوه و حق حساب از رسول دانیال‌زاده تأیید شده است. طبق گزارش اطلاعات سپاه، مبلغ ۶ میلیارد ریال در ۲ فقره، ۱۱ میلیارد ریال در یک فقره و یک میلیارد ریال در یک فقره بابت انتخابات مجلس نهم توسط شرکت کروز انجام شده است. مبالغ مذکور به‌منظور انتخابات به حسین فریدون و مرتبطین او پرداخت شده است؛ ردیابی چک‌های پرداختی نشان می‌دهد، مبالغ بعد از چند ماه به‌حساب مسعود احمدی‌زاده واریز شده است. وجوه واریزی به‌حساب مسعود احمدی‌زاده متعلق به حسین فریدون بوده و احمدی‌زاده به‌عنوان صندوق مالی حسین فریدون ایفای نقش می‌کرده است».

مردم همکاری نکنند، پیک ششم از راه می‌رسد

رئیس‌جمهور در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، مجدداً بر تبیین در خصوص اهمیت تزریق واکسن کرونا و دریافت دُز سوم توسط مردم تأکید کرد. تأکیدات رئیس‌جمهور بر ادامه روند واکسیناسیون جامعه در حالی است که خبرهای خوشی از استقبال عمومی از دز سوم کرونا به گوش نمی‌رسد و احتمال شیوع مجدد کرونا در کشور، باوجود موفقیت‌های چشمگیر کاهش تلفات روزانه و بستری‌ها طی ماه‌های اخیر وجود دارد. استاندار تهران در این زمینه می‌گوید: «متأسفانه استقبال مردم از دُز سوم واکسن کرونا کم بوده است. تاکنون حدود ۲۰ درصد مردم دُز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند». معاون درمان وزیر بهداشت نیز گفته است: «به‌شدت نگران موج ششم کرونا هستیم. از هفته قبل تاکنون ۵ هزار نفر مراجعه به مراکز درمانی افزایش یافته است. اگر مراقبت‌ها کمتر بشود، باید منتظر موج ششم کرونا بود».

باهنر: مجلسی که به فکر منافع ملی باشد، نداریم!

«محمدرضا باهنر» دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین شامگاه دیروز (شنبه) در نشست ماهانه این تشکل اظهار داشت: «امروز کشوری مستقل داریم و هیچ کشور کینه‌توزی در دنیا وجود ندارد که ما را به وابستگی متهم کند». باهنر بابیان اینکه دولت هم وارث همه کارهای خیروبرکت گذشته و هم وارث تلنباری از مشکلات است، گفت: «جاهایی نیازمند اصلاحات ساختاری داریم و به اعتقاد من مملکت را با یک مجلس نمی‌شود اداره کرد و مجلس الآن منطقه‌ای و صنفی است و مجلسی که به فکر منافع ملی باشد، نداریم». وی افزود، باید اصلاح ساختار کنیم و خود را برای جمهوری دوم آماده کنیم و برخی ساختارهای را اصلاح کرده و در حکمرانی مطلوب تجدیدنظر کنیم.

اخبار کوتاه

سهم ایران از واردات 200 میلیارد دلاری روسیه/ رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران گفت: «هم‌اکنون حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه ۴ میلیارد دلار است. با توافقات انجام‌شده، این حجم حداقل به ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. سرمایه‌گذاری در حوزه نفت یکی از توافقات سفر رئیس‌جمهور به روسیه بود و قرار شد روس‌ها به‌ویژه شرکت‌های نفتی بزرگ در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند. اگر از واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری روسیه حداقل ۱۰ درصد آن از ایران باشد تحول مهمی در حوزه اقتصاد ایجاد می‌شود».

ثروتمندان محتاج یارانه ۴۵۰۰۰ تومانی!/ رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در جلسه کمیسیون تلفیق گفته است: «در کشور خانوارهایی هستند که مجموع گردش مالی ماهانه آن‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است. بر اساس این گزارش، ۲۲ میلیون نفر عضو این خانوارها هستند که گردش مالی بالای ۱۰۰ میلیون تومان در ماه دارند. از این میزان، ۱۱ میلیون نفر عضو خانواده‌هایی هستند که درمجموع گردش مالی بیش از ۳۵۰ میلیون تومان در ماه دارند. تمام این افراد یارانه ۴۵ هزارتومانی و یارانه بنزین را نیز دریافت می‌کنند». در این جلسه مقررشده، با بررسی دقیق پارامترهای دارایی افراد، یارانه خانوارهای پردرآمد در سال ۱۴۰۱ قطع ‌شود.

آینده روشن روابط تهران- آنکارا/ رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی شب گذشته همتای ترکیه‌ای خود، بر نگاه جمهوری اسلامی به رابطه و همکاری بلند‌مدت و همه‌جانبه با ترکیه اشاره کرد و از برنامه‌ریزی برای همکاری‌های راهبردی استقبال کرد. اردوغان نیز در این تماس تلفنی از آماده‌سازی فهرستی از همکاری‌های اقتصادی مختلف برای تقویت و تحکیم روابط با ایران سخن گفت و افزود: «علاقه‌مند هستم به‌زودی به تهران سفر کنم. ترکیه ایران را تأمین‌کننده قابل‌اطمینان انرژی می‌داند و به دنبال افزایش سطح همکاری‌های خود با تهران است».

خبری خوش از بازگشت نخبگان به کشور/ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بابیان اینکه آمار فرار مغزها صحیح نیست، گفت: «با برنامه‌ریزی‌ای که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به بازگشت ایرانیان تحصیل کرده خارج از کشور انجام داده، به‌طور میانگین در ماه ۲ نخبه به کشور برمی‌گردند».

مرگ ۳۸۹۶ آمریکایی در ۲۴ ساعت/ خبرگزاری BNO نوشته در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۳۸۹۶ نفر در آمریکا جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند که این بالاترین رقم مرگ‌ومیر از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون است. دیروز حداقل ۸۱۵ هزار آمریکایی نیز به کرونا مبتلا شدند. تصور کنید اگر چنین وضعیتی در ایران اتفاق می‌افتاد، رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی چه می‌گفتند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
0
1
اصلاح طلبان چون در کار حرامخواری بوده اند از هیچ دروغ وتهمتی ابایی ندارند. و لقمه ی حرام مانع شنیدن و دیدن حق و حقیقت است.
پس آنها را رها کنيم، و به ریسمان الهی چنگ بیندازیم و این آیه را مد نظر داشته باشیم.
سوره مبارکه آل عمران آیه 54
وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ ? وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ?54?
و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است
نواب
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
0
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات