صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۵۰

در فرانسه چه اتفاقی رخ داده است؟/ سه شنبه سیاه و رئیس جمهور روسیاه!

اوضاع داخلی در فرانسه هر لحظه بحرانی تر می شود! در روزی که به «سه‌شنبه سیاه» در فرانسه معروف شده است، بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی نیز در ۱۸ اکتبر به کارگران اعتصابی پیوستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

فرانسه، عراقی‌ها را به خویشتنداری دعوت کرد | خبرگزاری بین المللی شفقنا

اوضاع داخلی در فرانسه هر لحظه بحرانی تر می شود! در روزی که به «سه‌شنبه سیاه» در فرانسه معروف شده است، بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی نیز در ۱۸ اکتبر به کارگران اعتصابی پیوستند. دانش آموزان اغلب دبیرستان‌های پاریس و برخی از شهرهای بزرگ در حمایت از ادامه اعتصاب های کارگری در این کشور، ورودی‌های مدارس خود را مسدود کردند و اجازه ندادند دانش آموزان و معلمان وارد شوند. همچنین اعتراض دبیرستانی‌ها در مخالفت با پروژه جدید دولت مبنی بر اصلاح روند ورودی به دانشگاه ها و مدارس مهم این کشور در راستای تحصیلات عالیه نیز هست.

سه‌شنبه سیاه فرانسه؛ ۱۵۰ مورد اعتصاب و اعتراض سراسری به تورم و کمبود بنزین  | Euronews

به گفته اتحادیه‌های دانش آموزی،فقط تا ساعت ۱۱ صبح به وقت فرانسه ( در روز سه شنبه) بیش از ۱۰۵ دبیرستان در این کشور به اعتصاب‌ها پیوستند و ناگزیر تعطیل بودند. وزارت آموزش پرورش فرانسه می گوید دست کم در ۳۰ دبیرستان، اغلب در پاریسِ، میان نیروهای پلیس و دانش آموزان درگیری‌هایی رخ داده است. در یکی از بزرگترین دبیرستان‌های پاریس، دبیرستان ولتر که در منطقه یازدهم قرارداد بیش از ۲۰۰ دانش آموزان لاستیک‌هایی را برای مقابله با پلیس به آتش کشیدند. نیروهای پلیس هم در واکنش گاز اشک آور پرتاب کردند. دانش آموزان دبیرستان نانتر در شمال پاریس بیش‌تر از یک هفته است که در اعتراض و اعتصاب هستند. در حمایت از اتحادیه های دانش آموزی، اغلب اتحادیه‌های معلمان نیز در فرانسه خواهان ادامه اعتصابها در روزهای آینده شده‌اند.

به جز پاریس، پایتخت، ورودی دبیرستان‌هایی در شهرهایی چون مارسی، آنژه، مولوز، ناربون و تولوز نیز مسدود شد. علاوه بر معلمان و دانش آموزان، ده‌ها اتحادیه کارگری و مشاغل گوناگون خواستار اعتصاب و برگزاری اعتراض در فرانسه هستند. بیش از ۱۵۰ تظاهرات کارگری در مخالفت با کاهش بی‌سابقه قدرت خرید و افزایش تورم در سراسر فرانسه در حال شکل‌گیری و برگزاری است.این اعتصابها طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت. بسیاری از اتحادیه‌های فرانسوی در پاریس میزبانیکی از بزرگترین تظاهرات‌های هفته‌های اخیر خواهند بود.

شرایط اعتصابها و اعتراضها در فرانسه برای مکرون  و همراهانش در کاخ الیزه بهت آور است. این رخداد، انعکاسی از خشم عمومی فرانسوی ها نسبت به سیاستهای نامتوازن دولت این کشور می باشد. دولت فرانسه نه تنها کمترین اهمیتی برای مطالبات داخلی در این کشور قائل نیست، بلکه با مداخله گرایی در دیگر نقاط دنیا و حتی تشویق اوکراینی ها مبنی بر ادامه جنگ با روسیه، بر شدت و حدت این بحرانها افزوده اند. استمرار این وضعیت برای بسیاری از شهروندان فرانسوی غیر قابل تحمل است. کارکنان حمل و نقل شهری و بین شهری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی همراه با کارمندان در بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی به معترضان و اعتصاب کنندگان پیوسته‌اند. اولین اعتصاب‌ها در مخالفت با تورم بی‌سابقه و افزایش قیمت و نیز کمبود بنزین، از سوی کارگران پالایشگاه ها و انبارهای سوختی در سراسر کشور بیش از یک هفته پیش آغاز شد. در همین راستا بسیاری از پمپ بنزین‌ها بسته شده‌اند و بنزین و گازوييل در روزهای اخیر در فرانسه کمیاب شده است.

شنبه‌های سیاه در فرانسه نشان چیست؟

پیامهای سه شنبه سیاه در فرانسه

تبعات آنچه در روز سه شنبه سیاه در فرانسه رخ داد، بیانگر واقعیتی به نام پوشالی بودن دموکراسی و  ادعای احترام به مردم در این کشور محسوب می شود. در این معادله، می توان به محور و مولفه ای مهم به نام " انرژی" به عنوان پاشنه آشیل امنیتی-اجتماعی در فرانسه اشاره کرد. طی دو هفته اخیر نشستهای اضطراری زیادی در فرانسه بر سر مهار اعتراضها و اعتصابها صورت گرفته که هیچیک به سود منافع دولت و نهادهای امنیتی این کشور نتیجه بخش نبوده است.امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پی تداوم اعتصاب کارکنان پالایشگاه ها روز دوشنبه یک نشست اضطراری در کاخ الیزه تشکیل داد. وی این انتقاد را وارد کرد که برای پایان دادن به بحران سوخت در سریع ترین زمان ممکن سنگ تمام گذاشته نمی شود.ژان لوک ملانشون، نامزد شکست خورده جناح چپ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ، دوباره در تظاهرات اخیر  در پاریس وعده تغییر قدرت به چپ ها را داده و تاکید کرده است که  اعتراضات اجتماعی جبهه مردمی جدیدی را به قدرت خواهد آورد. استمرار این روند،می تواند وضعیتی مشابه دوران ظهور جلیقه زردها در خیابانهای پاریس و مارسی و دیگر شهرهای فرانسه را در ذهن تداعی کند. با این حال تحلیلگران معتقدند که دامنه و عمق این اعتراضات نسبت به اعتراضاتی که منجر به شکل گیری تجمعات گسترده جلیقه زردها در سال 2018 گردید به مراتب وسیع تر است.

بحران سوخت در فرانسه؛ اعتصابات پالایشگاهی ادامه دارد | پايگاه خبری افکارنيوز

ادامه بحران انرژی در فرانسه

فرانسوی ها درحالی به بازی نامتوازن و سرسختانه خود در تقابل با خواسته های عمومی ادامه می دهند که اعتصاب ها به طور فزاینده‌ای به یک آزمون استرس زا برای زندگی عمومی در فرانسه تبدیل شده و اتحادیه های کارگری همچنان به مخالفت خود با توافقنامه انجام شده در توتال انرژی که توسط دو اتحادیه دیگر تایید شده است، ادامه می دهند. وضعیت عرضه بنرزین در منطقه پایتخت به ویژه متشنج است. 42 درصد از پمپ بنزین ها در منطقه بزرگ پاریس تحت تأثیر کمبود سوخت قرار گرفتند. سه پالایشگاه از هفت پالایشگاه و پنج انبار سوخت اعتصاب کرده اند. فراتر از آن، کارکنان راه آهن دولتی "اس ان.سی.اف"و شرکت حمل و نقل عمومی "آر.آ.تی.پی" نیز به جرگه اعتصاب کنندگان پویسته اند.نکته جالب توجه اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مدعی شده بود که قدرت حل و فصل بحران انرژی را پیدا کرده و شهروندان این کشور هر گز با کمبود گاز در زمستان سر اروپا مواجه نخواهند بود. با این حال اعتصابهای صورت گرفته در فرانسه از یک سو و افزایش تصاعدی قیمت سوخت، این ادعای دولت ناتوان و حداقلی مکرون را به چالش کشیده است. فراموش نکنیم که رئیس جمهور فرانسه با اقبالی بسیار اندک  در راس معادلات سیاسی و اجرایی پاریس قرار گرفته و همین مسئله، ادامه کار را برای او دشوار تر می سازد. اکنون مکرون به خوبی می داند که در کشورش، به عنوان سیاستمداری منفور مورد شناسایی قرار گرفته است. در چنین شرایطی امکان دارد دولت مکرون قبل از فرا رسیدن سال 2027 میلادی ( زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعدی) ناچار به استعفای اجباری شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات