صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۰۰

روسیه: آمریکا با کارشکنی مانع شرکت ما در اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد

بنابر این گزارش، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، این واقعیت که آمریکا برای هیات روسیه روادید برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در شهر واشنگتن را صادر نکرد از نظر مسکو غیرقابل قبول است.
 
روسیه: آمریکا با کارشکنی مانع شرکت ما در اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد
 
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان «انرژی هسته‌ای در قرن بیست‌ویکم» قرار است در سطح وزیران در بازه ۲۶ – ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ (چهارم تا ششم آبان ۱۴۰۱) در شهر واشنگتن برگزار شود.
هیات روسیه متشکل از نمایندگان شرکت دولتی «روس اتم» و شرکت ناظر فنی «روس‌تک‌نادزور» برای شرکت در این کنفرانس برنامه‌ریزی کرده بود.
زاخارووا در بیانیه‌ای گفت: «آمریکا به رغم این حقیقت که درخواست‌های مربوطه از قبل و مطابق با رویه‌های مقرر شده تحویل داده شدند هرگز برای نمایندگان روسیه روادید صادر نکرد. به این ترتیب جلوی شرکت روسیه در یک رخداد بین‌المللی مهم سازماندهی شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نحوی مطلقا غیرقابل قبول و بدون هیچ دلیلی گرفته شد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، خودداری آمریکا از صدور روادید برای هیات اعزامی روسیه به کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شکلی فاحش ناقض هنجار‌های توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشور میزبان این رخداد بوده و دلیلی برای تجدیدنظر در مطلوبیت برگزاری مجامع بین‌المللی در آمریکا است.
او متذکر شد: این هم یک مثال دیگر از این است که چطور آمریکا «سیاست کوته‌نظرانه نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی و جایگزین کردن فرضیه منحرف نظم مبتنی بر قوانین به جای آن‌ها را اجرا می‌کند؛ فرضیه‌ای که خود واشنگتن مبدع آن است و آن را به دلخواهش تطبیق می‌دهد. این دلیل دیگری است برای اینکه بیندیشیم آیا ارزش دارد به کشوری که قادر به سازماندهی مناسب مجامع بزرگ بین‌المللی نیست برای برگزاری این مجامع اعتماد کنیم یا خیر.»
چند روز پیش رسانه آمریکایی «بلومبرگ» مدعی شده بود روسیه در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واشنگتن حضور نخواهند داشت. بلومبرگ، اما توضیحی درباره این تغییر برنامه ارائه نکرد.
اختلافات میان روسیه و کشور‌های غربی از زمان شروع جنگ در اوکراین شدت بیشتری یافته است. کشور‌های غربی در این هشت ماه تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده و میلیارد‌ها دلار کمک تسلیحاتی به اوکراین ارسال کرده‌اند.
 
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات