صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۴۲

تحولات اوکراین/ دبیرکل ناتو: نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در این جنگ پیروز شود

بنا بر این گزارش "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا شب گذشته هشدار داد که استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین یک "اشتباه بسیار جدی" خواهد بود.

بایدن به خبرنگاران گفت: اگر روسیه از کلاهک هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین استفاده کند، مرتکب اشتباهی فوق‌العاده جدی خواهد شد. من هنوز نمی‌توانم به شما تضمین دهم که روسیه ممکن است چنین عملیاتی را "زیر پرچم دروغین" در اوکراین انجام دهد یا نه، من این را نمی‌دانم، با وجود این، این اقدام یک اشتباه بسیار جدی خواهد بود.

در واکنش به چنین اتهامی، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده تأکید کرد که مسکو هرگز قصد استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را نداشته است و اکنون نیز چنین برنامه‌ای ندارد.

آنتونوف در گفتگو با مجله نیوزویک گفت: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین استفاده نمی‌کند و نخواهد کرد. در هیچ کجا و در هیچ زمانی، هیچ یک از رهبران کشور ما و وزارت دفاع ما اشاره‌ای به احتمال توسل به سلاح‌های کشتار جمعی نکرده‌اند.

این دیپلمات همچنین به عدم پاسخ مناسب غرب به هشدار‌های روسیه در خصوص آماده‌سازی کی‌یف برای اقدامی تحریک‌آمیز با استفاده از "بمب کثیف" اشاره کرد.

سفیر روسیه تأکید کرد که کشور‌های غربی آماده هستند «امنیت، رفاه و حتی جان شهروندان خود را در تمایل دیوانه‌وار خود برای تهمت زدن به روسیه و سفید کردن چهره اوکراین به خطر بیندازند».   آنتونوف از مردم آمریکا خواست که به این فکر کنند که آیا  ارزش دارد به‌"بهای چنین اقدامی خطرناک" واشنگتن به تسویه "حساب‌های سیاسی" خود با مسکو بپردازد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و چهل و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

۱۰:۱۴- زلنسکی: کریمه را آزاد خواهیم کرد

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: قطعا کریمه را آزاد خواهیم ساخت، ما نه تنها این بخش از کشورمان را به تمامیت ارضی اوکراین بلکه به تمامیت اروپا بازخواهیم گرداند.

۱۰:۰۰- به صدا در آمدن آژیر‌های خطر در دو سوم اوکراین

رسانه‌های اوکراین امروز چهارشنبه گزارش دادند که در اثر حملات موشکی و پهپادی روسیه به این کشور دو سوم استان‌های اوکراین شاهد به صدا درآمدن آژیر‌های خطر حملات هوایی است.

روسیه شکایتی درباره فعالیت بیولوژیکی آمریکا در اوکراین به شورای امنیت ارسال کرد

روسیه شکایتی در خصوص عدم رعایت مفاد کنوانسیون منع گسترش، تولید و ذخیره سازی سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی، میکروبی و سمی از سوی ایالات متحده و اوکراین را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است. این مسئله در نامه‌ای از طرف واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل بیان شده است.

در این سند یادآوری شده که ثبت این شکایت رسمی مربوط به فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تحت نظارت آمریکا در برخی مناطق اوکراین است. علاوه بر این، طرف روسی درخواست کرده که نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل  با موضوعیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین برگزار شود.  

   در این درخواست پیشنهاد شده تا پیش نویس قطعنامه روسیه در خصوص ایجاد کمیسیونی برای بررسی این موضوع در نظر گرفته شود. از پیش‌نویس قطعنامه برمی‌آید که نتایج تحقیقات باید در کنفرانس بازنگری آن در تاریخ ۲۸ نوامبر تا ۱۶ دسامبر در ژنو به کشور‌های عضو سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ارائه شود.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز گذشته تایید کرده بود که مسکو درخواست کرده که شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین برای روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر تشکیل جلسه دهد.

روسیه خواستار مذاکره برای جلوگیری از آغاز مسابقه تسلیحاتی در فضا شد

کنستانتین وارونتسوف، نائب رئیس هیئت نمایندگی روسیه در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل بامداد امروز، چهارشنبه اعلام کرد که روسیه و تعدادی از کشور‌های عضو سازمان ملل متحد خواستار آغاز مذاکراتی در خصوص یک سند الزام آور قانونی درباره جلوگیری از آغاز یک مسابقه تسلیحاتی در فضا هستند.

این دیپلمات روس گفت: ما مجدداً بر لزوم اتخاذ تدابیر عملی برای آغاز مذاکرات پیرامون یک سند الزام آور قانونی با ماهیت جامع به منظور جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای بیرون از جو کره زمین با تضمین عدم استقرار تسلیحات نظامی در فضا، عدم استفاده از زور یا تهدید به استفاده از تاسیسات فضایی علیه دیگر کشور‌ها تاکید داریم.

وی یادآور شده که بلاروس، ونزوئلا، چین، کره شمالی، نیکاراگوئه و سوریه نیز از جمله کشور‌هایی هستند که موافق آغاز چنین مذاکراتی بودند.

وارونتسوف همچنین گفت که روسیه از همه کشور‌های عضو سازمان ملل می‌خواهد تا هر چه زودتر تدوین این سند را به منظور «حفظ فضای خارجی به عنوان یک محیط صلح‌آمیز به نفع همه بشریت» آغاز کنند.

در ماه آگوست، هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل نسبت به استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در فضا هشدار داده بود. در آن زمان یادآوری شده بود که آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها قاطعانه از گفتگو در مورد هرگونه توافق نامه الزام آور قانونی برای جلوگیری از آغاز مسابقه تسلیحاتی در فضا برای تقریباً ۱۵ سال گذشته خودداری کردند.

نخست وزیر انگلیس: لندن به حمایت از کی‌یف در همان سطح گذشته ادامه خواهد داد

ریشی سوناک، نخست وزیر جدید انگلیس روز سه شنبه نخستین گفتگوی تلفنی خود را با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین انجام داد.

در بیانیه منتشره از سوی دفتر وی آمده است: «نخست وزیر سوناک به زلنسکی اطمینان داده است که حمایت انگلیس از اوکراین در دوران نخست‌وزیری او قوی‌تر از همیشه خواهد بود و رئیس‌جمهور زلنسکی می‌تواند روی دولت وی برای همبستگی (با اوکراین) حساب کند.»

سوناک همچنین به اهمیت کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوکراین به منظور تضمین امنیت هسته‌ای و شفافیت در خصوص هرگونه اطلاعات نادرست در این زمینه اشاره کرد.

 زلنسکی نیز به نوبه خود، انتصاب سوناک به این سمت را تبریک گفت. از سوی دیگر سوناک ابراز امیدواری کرد که روزی شخصاً با زلنسکی ملاقات کند. علاوه بر این، رهبران دو کشور تاکید کردند که ادامه سیاست تحریمی علیه روسیه ضروری است.

شهروندان انگلیسی سخنان سوناک درباره تاثیر پوتین بر اقتصاد کشور را محکوم کردند

خوانندگان روزنامه "دیلی اکسپرس" سخنان ریشی سوناک، نخست وزیر جدید انگلیس مبنی بر  اینکه مشکلات اقتصادی در این کشور با اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوکراین مرتبط است را محکوم کرده و از چنین طرز فکری خشمگین شدند.

روز سه‌شنبه، سوناک در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر انگلیس، مردم را خطاب قرار داده و  یادآور شد که انگلیس با بحران اقتصادی مواجه است و کار برای تثبیت وضعیت "فورا آغاز خواهد شد. " وی مدعی شد: «اکنون کشور ما در حال گذر از یک بحران اقتصادی عمیق است. اثرات کووید-۱۹ هنوز پابرجاست. جنگ براه افتاده از سوی پوتین در اوکراین نیز بازار‌های انرژی و زنجیره تامین آن در سراسر جهان را بی‌ثبات کرده است.»

خوانندگان این نشریه، این ادعای نخست وزیر جدید انگلیس را تنها بهانه برای رفع مسئولیت مقامات لندن در وجود مشکلات اقتصادی در کشور ارزیابی کردند.

آمریکا مقامات کی‌یف را مسئول آغاز مذاکرات احتمالی با روسیه دانست

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته سه شنبه، در نشست مطبوعاتی منظم خود برای خبرنگاران اعلام کرد که در ایالات متحده عقیده بر این است که مقامات کی‌یف خود باید در مورد امکان از سر گیری مذاکرات با روسیه تصمیم گیری کنند.

وی گفت: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که تصمیم گیری با خود اوکراین و رئیس جمهور  ولادیمیر زلنسکی است. هیچ موضوعی در خصوص اوکراین بدون مقامات این کشور بررسی نخواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین یادآور شد که واشنگتن وظیفه خود را در ارائه تمامی نیاز‌های ضروری دولت اوکراین برای دفاع از این کشور می‌بیند.

  روز گذشته، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفته بود که ایالات متحده بدون مشارکت اوکراین با روسیه هیچ مذاکره‌ای نخواهد کرد.

پولیانسکی:  بعد از افشای برنامه استفاده از "بمب کثیف"، کی‌یف این طرح را کنار بگذارد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم  روسیه در سازمان ملل شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد، اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که مقامات اوکراینی در تلاش هستند تا برنامه استفاده از "بمب کثیف" را پس از جلب توجه روسیه به آن، کنار بگذارند.

پولیانسکی گفت: اگر کانال‌های تلگرامی اوکراینی را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که اکنون به دلیل کمپینی که ما راه‌اندازی کرده‌ایم، در محافل حاکم اوکراین غوغایی به وجود آمده و نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها تلاش می‌کنند تا این نقشه را به نوعی کنار گذاشته و ببندند.»

به عقیده این دیپلمات روس، طرف اوکراینی زمان کافی برای ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر نظر دارد، زیرا یک «بمب کثیف» وسیله چندان پیچیده‌ای نیست. وی همچنین ابراز تردید کرد که چنین فعالیتی پس از بازدید بازرسان از تاسیسات هسته‌ای اوکراین بار دیگر از سر گرفته نشود.

پولیانسکی روز گذشته همچنین هشدار داده بود که خطر استفاده اوکراین از "بمب کثیف" زیاد است و کی‌یف از امکانات لازم برای تولید آن برخوردار است. وی در عین حال یادآور شد که هدف جدید ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، راه اندازی درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو است.

در همان روز، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین، اعلام کرد که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای بررسی گزارش‌های مربوط به امکان ساخت بمب کثیف، به کی‌یف و شهر "ژولتیه وادی" (در منطقه دنپروپتروفسک) خواهند رفت.

وزارت خارجه روسیه کمک غرب به اوکراین در ساخت یک "بمب کثیف" را رد نکرد

کنستانتین وارونتسوف، معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه، روز سه شنبه اعلام کرد که برخی کشور‌های غربی ممکن است به اوکراین در تولید به اصطلاح "بمب کثیف" برای تحریک علیه روسیه کمک کنند.

به عقیده وی، این کار برای متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی انجام می‌شود. وارونتسوف معتقد است که این تحریکات منجر به ایجاد یک کمپین بزرگ ضد روسی خواهد شد که به نوبه خود میتواند منجر به تضعیف اعتماد دیگر کشور‌ها و انزوای این کشور در صحنه جهانی شود.

ادامه ارسال تسلیحات به کی‌یف خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو را به همراه دارد

کنستانتین وارونتسوف، معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد که ادامه عرضه تسلیحات به کی‌یف، وضعیت را به نقطه خطرناک درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو نزدیک خواهد کرد.

این دیپلمات گفت: "ایالات متحده در حال افزایش ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین است و اطلاعاتی را به ارتش آن ارائه می‌دهد که نه تنها درگیری‌ها را طولانی خواهد کرد و به قربانیان جدید می‌انجامد، بلکه وضعیت را به خط خطرناک درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و ناتو نزدیک خواهد کرد. "

به گفته وی، اکنون به تقصیر واشنگتن، رهبری اوکراین نه تنها در مورد تمایل به پیروزی در میدان جنگ صحبت میکند، بلکه بر لزوم "تجزیه" و "نابودی" روسیه تاکید دارد.    

 وارونتسوف یادآور شد، در شرایط فعلی، روسیه نمی‌تواند ساکنان دونباس را نادیده بگیرد و اجازه بازگشت نظامیان کی‌یف به این سرزمین را بدهد، زیرا این وضعیت به معنای قتل عام ساکنان محلی آنجاست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که غرب به رهبری آمریکا همچنان به جنگ ترکیبی علیه روسیه ادامه می‌دهد و در تلاش برای نابودی این کشور، در حال افزایش ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین است.

درخواست دبیرکل ناتو از ایتالیا برای افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از دولت جدید ایتالیا خواست تا کمک‌های نظامی خود به اوکراین را افزایش دهد. وی این مطلب را روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایتالیایی Rai۳ بیان کرد.

استولتنبرگ گفت: من قدردانی می‌کنم که ایتالیا و سایر متحدان همچنان به کمک به اوکراین ادامه می‌دهند. برای اینکه ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در این جنگ پیروز شود.»

استولتنبرگ همچنین از متحدان ناتو، از جمله ایتالیا، خواست که «مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرند و کار‌های بیشتری انجام دهند»، زیرا کی‌یف به تدارکات بیشتر نیاز دارد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پیش از این نیز نسبت به تامین سامانه‌های دفاع هواییاز ایتالیا و سایر کشور‌های عضو ناتو ابراز امیدواری کرد. به گفته وی، در نخستین گفتگوی خود با جورج ملونی، نخست وزیر جدید ایتالیا، تضمین حمایت کامل از کشورش را دریافت کرده است.

مسکو "فهرست سیاه" نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را گسترش داده است

مسکو فهرست نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که از ورود به خاک فدراسیون روسیه منع شده اند، را گسترش داده است. وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که چنین اقداماتی پاسخ مناسبی به اقدامات غیردوستانه بروکسل است.

در این بیانیه یادآوری شده است، صحبت بر سر نمایندگان ساختار‌های تجاری اروپایی مشارکت کننده در تولید سلاح و تجهیزات نظامی و عرضه محصولات آن‌ها به اوکراین است. ضمن اینکه این محدودیت‌ها برای نمایندگان منفرد مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز اعمال خواهد شد.

وزارت امور خارجه تاکید کرد که هرگونه اقدام غیردوستانه از سوی کشور‌های غربی پاسخ به موقع و مناسب مسکو را در پی خواهد داشت.

ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا نسبت به اتحاد روسیه و ایران

جنیفر گاویتو، معاون مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه روز گذشته اعلام کرد تعمیق همکاری بین روسیه و ایران، مقامات واشنگتن را نگران کرده است.

وی در سمیناری در شورای آتلانتیک گفت: «ما نگران تعمیق اتحاد روسیه و ایران هستیم که نمونه آن ارسال محموله‌های اخیر پهپاد‌های ایرانی مورد استفاده روسیه برای تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین است».

وی یادآور شد: آمریکا خاورمیانه را ترک نخواهد کرد و به دنبال تنش زدایی با ایران خواهد بود، ولی اقداماتی که به نظر ما بی ثبات کننده هستند را متوقف خواهد کرد.

این دیپلمات افزود: رئیس جمهوری جو بایدن مصمم است با متحدان و شرکای خود برای مهار و مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران همکاری کند. تهدید‌های ایران علیه نیرو‌های نظامی آمریکایی در عراق یا هر جای دیگر قابل تحمل نخواهد بود؛ و همانطور که نشان داده‌ایم، زمانی که حملاتی علیه مردم یا منافع ما صورت گیرد، پاسخ ما قاطع خواهد بود.»

حمایت روسیه از نظریه ایجاد منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا 

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین روز گذشته اعلام کرد که این کشور از ابتکار عمل رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ایجاد منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا حمایت می‌کند.

وی گفت: «گروسی یک نظریه جایگزین برای ایجاد یک منطقه حفاظتی هسته‌ای و امنیتی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پیشنهاد کرده است. ماهیت آن این است که نباید از داخل محوطه نیروگاه به خارج شلیک شود و نباید به سمت این تاسیسات نیز شلیک شود.»

اولیانوف یادآور شد که این نظریه کاملا منطقی است و مسکو از آن حمایت می‌کند، البته سوال "مثل همیشه در جزئیات این پیشنهاد نهفته است. "

پیش از این، گروسی اشاره کرد که مذاکرات فشرده در حال انجام با مقامات اوکراینی و روسی امکان نزدیک شدن به ایجاد یک منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تا پایان سال جاری میلادی را فراهم کرده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود که مهمترین وضوع در تضمین امنیت نیروگاه زاپروژیا، توقف اقدامات تحریک آمیز از سوی نیرو‌های مسلح اوکراین در اطراف این تاسیسات است.

آمادگی آمریکا برای اتخاذ "تصمیمات دشوار" با هدف بازگشت شهروندان محکوم شده در روسیه

کاخ سفید روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت جو بایدن به تلاش جدی برای آزادی بریتنی گرینر بسکتبالیست آمریکایی محکوم شده در روسیه و و بازگرداندن وی به میهن ادامه می‌دهد و دولت ایالات متحده آماده اتخاذ تصمیمات دشوار در این زمینه است.

در این بیانیه  مشخص شده که به گفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، این ورزشکار باید فورا آزاد شده و به کشور بازگردانده شود.

در این سند آمده است: «در هفته‌های اخیر، دولت بایدن به تعامل با روسیه از طریق تمامی کانال‌های موجود ادامه داده و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن بریتنی به خانه، و حمایت و محافظت از دیگر آمریکایی‌های بازداشت شده در روسیه، از جمله پل ویلان که بطور غیرقانونی به اتهام جاسوسی دستگیر و زندانی شده، به کار گرفته است.»

کاخ سفید تاکید کرد که بایدن آماده است تا هر اقدام لازمی را انجام دهد و تصمیمات دشواری برای بازگرداندن اتباع آمریکایی به میهن خود اتخاذ کند.

کرملین: نظریه ساخت دیوار در مرز‌های روسیه و اتحادیه اروپا احمقانه است

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی درباره قصد لهستان برای ساخت دیواری در مرز این کشور با منطقه کالینینگراد یادآور شد که مسلماً روسیه نمی‌تواند در اجرای تصمیمات کشور‌های مستقل برای ساخت دیوار در مرز‌های خود دخالت کند، ولی به مرور زمان همه دیوار‌ها فرو خواهند ریخت.

سخنگوی کرملین از اظهار نظر در باره این برنامه ورشو خودداری کرده و تاکید کرد: «تاریخ هر بار احمقانه بودن ایده‌ها در خصوص ساختار دیوار‌ها را ثابت می‌کند، برای اینکه برای دهه‌هاست که همه دیوار‌های ساخته شده سقوط کرده است».

مقامات لهستانی بار‌ها به وجود برنامه برای ایجاد دیواری در مرز خود با منطقه کالینینگراد روسیه اشاره کردند. در فوریه سال جاری، مشخص شد که لهستان هنوز ساخت چنین دیواری در مرز را آغاز نکرده، ولی سرویس مرزبانی این کشور برنامه‌های برای تقویت مرز‌ها دارد.

لهستان با منطقه کالینینگراد هم مرز است و طول مرز دو کشور ۲۰۳.۳ کیلومتر است.

در اوایل ماه اکتبر بود که لهستان ساخت دیوار در مرز خود با بلاروس را به پایان رساند. یک حصار پنج متری با سیم خاردار ۳۲۱ میلیون دلار برای این کشور هزینه داشت. این دیوار با وجود مخالفت مینسک ساخته شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات