صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۰۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 2 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جنگ حادثه تلخی است، یک تهدید قطعی است اما فوران انقلاب و قدرت انقلاب و رهبری امام و خصوصیات ملت ایران توانست این تهدید بزرگ را تبدیل کند به فرصت بزرگ که این یکی از آن فصل‌های شورانگیز دفاع مقدس است.(30/06/1401)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز           سفری با ترسیم متفاوت

تحلیل محتوای سخنان رئیس‌جمهور با توجه متن و فرامتن این سفر می‌تواند ما را با بخش‌هایی از دستاوردهای سفرشان به آمریکا و حضور در مهم‌ترین نشست سران کشورهای جهان که پس از دوسال میزبانی مجازی سازمان ملل به دلیل همه‌گیری کرونا، به صورت حضوری برگزار ‌شد آشنا کند. 1- آیت‌الله رئیسی با توجه به فرصت هم‌اندیشی و ملاقات چهره‌به‌چهره با مقامات دیگر کشورها- با حدود هشت تن از رهبران دنیا- مواضع جمهوری اسلامی ایران را به طور صریح و شجاعانه بیان کرد و با منطقی استدلالی به تبیین دقیق مواضع اصولی و سیاست‌خارجی متوازن تهران پرداخت و بار دیگر بر سه شرط اساسی ایران در مذاکرات، یعنی «رفع تحريم‌هاي ظالمانه»، «تضمين اعتمادآفرين و اطمينان‌بخش» و «حل و فصل مسائل پادماني به صورت قطعي و پایدار» تأکید کرد.

 2- آقای رئيسی در دیدار با شارل میشل رئيس شورای اروپا به نقد منطق سیاست خارجی این اتحادیه در تبعیت از آمریکا پرداخت و آنها را به موضع‌گیری مستقلانه در مسائل جهانی فراخواند. مهم‌ترین هدف‌گذاری و پیامی که در دیدار با رهبران خارجی از جمله رئیس شورای اروپا در کانون توجه رئیس جمهور و هیئت ایرانی قرار داشت، پرداختن به «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» بود؛ پیامی که اقداماتی همچون حضور در سازمان‌های همکاری منطقه‌ای نظیر شانگهای نمود عینی آن محسوب می‌شود.

 3- اساسا حضور رهبران جهان در اجلاس سالانه نیویورک، فرصتی کم‌نظیر برای توسعه روابط دیپلماتیک بشمار می‌آید و آقای دکتر رئیسی با توجه به مصاحبه‌های متعدد و دیدارهای رسمی و غیررسمی فراوانی که داشت، توانست سفر نیویورک را به یک فرصت مهم برای پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی کشور تبدیل و از پتانسیل این نهاد برای پیگیری منافع ملی و تببین گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست خارجی دولت سیزدهم بهره گیرد و به رغم تمایل به بی‌توجهی عمدی شبکه رسانه‌ای غربی- صهیونستی این سفر بازتاب رسانه‌ای خوبی در مواردی همچون؛ جلب نظر جهانیان و جسارت بخشیدن به آنها در نقد صریح استاندردهای دو و چندگانه حقوق‌بشری آمریکایی و اروپایی، نقد و تقبیح عدم وفاداری به تعهدات و پیمان‌های بین‌المللی و اجرای آنها از سوی مدعیان قدرت در غرب، دفاع از حقوق ملت‌های تحت ستم و تعدی قدرتمندان عالم و مشروع و منطقی نشان‌دادن مقاومت ملت‌های مظلوم با بلندکردن عکس سردار دل‌ها در سخنرانی خود به عنوان نماد کسی که در راه اعتلای مقام انسانیت و دفاع و حمایت از ملت‌های ستمدیده منطقه جان خودش را فدا کرد، توجه جهانیان را به تروریسم دولتی آمریکایی و صهیونیستی و رویکردهای دوگانه و مزورانه آنها به حقوق بشر را افشا کرد.                                            (فتح الله پریشان)

▼ گزارش روز                   جایگاه عراق در تجارت خارجی

افزایش دیپلماسی اقتصادی یکی از راه‌کارهای دولت در خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

گزاره خبر: دیروز خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه در سال 1401 صادرات ایران به عراق به 10 میلیارد دلار می‌رسد.

گزاره‌های تحلیلی: 1- صادرات ایران از سال 1395 تا سال 1400 در بالاترین میزان خود یعنی سال 1398 به 9 میلیارد دلار رسیده است و در سال 1399 به 7.4 میلیارد دلار و در سال 1400 به 8.9 میلیارد دلار. ۲- این موضوع در حالیست که تاکنون سه مرحله جهش در صادرات ایران به عراق اتفاق افتاد است و صادرات ایران از 145 میلیون دلار در سال 1380 به حدود 6 میلیارد دلار در سال 1391 رسیده است که جهش سوم آن مربوط به سال 1391 می‌باشد. بنابراین رشد صادرات ایران به عراق تا 10 میلیارد دلار یک موفقیت برای دولت سیزدهم می‌باشد. ۳- نکته قابل تأمل اینکه عراق یک کشور ثروتمند و در عین حال نیازمند توسعه و سرمایه‌گذاری است. ۴- درآمد عراق از محل فروش نفت در ماه گذشته 11 میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به حدود 120 میلیارد دلار برسد در حالی که درآمد نفتی ایران معمولا زیر 40 میلیارد دلار است. از طرف دیگر کشور عراق نیازمند تأمین بسیاری از کالاهای اساسی و صنعتی و همچنین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست. این موقعیت ویژه در عراق فرصت مناسبی برای ایران است که بدون توجه به احیای برجام، نیازهای ارزی خود را تأمین کند. ۵- نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، ارتقاء کیفیت صادرات ایران به عراق است. در حالی صادرات ایران به عراق افزایش یافته است که صادرات برق و گاز در دو ماه گذشته با کاهش مواجه بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که صادرات کالاهای ایرانی به عراق در حال افزایش است و صادرات در این بخش، یعنی افزیش اشتغال و درآمد پایدار برای فعالان اقتصادی در ایران. البته جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است با افزایش واردات کالاهای اساسی از عراق، این تجارت دو طرفه باشد که این ظرفیت این به شدت مستعد رشد است. مثلا عراق سرزمین حاصل‌خیزی است که می‌توان بر روی کشاورزی در این کشور سرمایه‌گذاری مطمئنی انجام داد و با انجام کشت فراسرزمینی، از یک طرف نیازهای ایران به کالاهای اساسی مانند دانه‌های روغنی را مرتفع کرد و هم با گسترش تجارت در عراق و ایجاد توازن در تجارت با این کشور، زمینه تجارت پایدار را فراهم کرد.

نکته مهم اینکه دیپلماسی اقتصادی می‌تواند کمک مهمی در خنثی‌سازی تحریم‌ها و کمک به اقتصاد ملی و معیشت مردم باشد لذا در دولت تلاش شده است که به این موضوع نگاه جدی صورت گیرد.                                                                                   (علی کارگر)

▼ خبر ویژه                                        کشته‌سازی با نام مهسا

متاسفانه پنجشنبه در شهر فولادشهر اصفهان پروژه کشته‌سازی دشمن با کشته‌شدن دختری ۱۸ ساله بنام مهسا موگویی در خارج از مناطق اغتشاش توسط عوامل مزدور به ضرب تفنگ ساچمه‌زن صورت گرفته و شبکه‌های معاند در صدد نسبت‌دادن این قتل به نظام برای روشن نگهداشتن شعله آتش اعتراضات و موج‌سواری بر روی آن هستند. با توجه به تشابه اسمی که بین این دختر و مهسا امینی وجود داشته به نظر می‌رسد، عوامل ضد انقلاب برای تحریک هیجانات مردم و زنده نگهداشتن رمز آشوب این دختر را از قبل نشان کرده و او را برای کشته‌شدن انتخاب کرده و پس از کشتن او، در حال تولید محتوا و انتشار اخبار و توئیت و غیره پیرامون این سوژه جدید هستند. همچنین با توجه به اینکه خانواده نامبرده از اقوام غیور بختیاری کشورمان می‌باشند، بنظر می‌رسد سناریوی دوم دشمن فعال‌کردن گسل‌های قومیتی برای اجرای پروژه‌های ضد امنیتی می‌باشد.

▼ اخبار

یک اقدام قابل تقدیر از رئیس جمهور

در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک او دیداری با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا داشت. رئیس‌جمهور در این دیدار پس از درخواست رسانه‌های آمریکایی برای سفر به ایران، اعلام کرد مانعی برای سفر روزنامه‌نگاران آمریکایی به ایران وجود ندارد اما در انعکاس اخبار باید صداقت داشته باشند. از نکات جالب این دیدار این بود که نشریه نیویورک تایمز به این نشست دعوت نشد. پس از طرح سوالی بابت چرایی دعوت‌نشدن نیویورک تایمز یکی از مقامات ایرانی حاضر در نشست درباره عدم حضور یکی از خبرنگاران نیویورک تایمز در نشست خبری گفت که دلیل این عدم حضور، انتشار گزارش کذب هفته قبل این نشریه درباره سلامتی رهبر معظم انقلاب بود که اعتبار رسانه‌اش و خود را نیز زیر سوال برد و چنانچه اشتباه خود را بپذیرد، مانعی برای حضورش نخواهیم داشت.

بحران انرژی و صنعت‌زدایی

قیمت انرژی تا اندازه‌‌‌ای افزایش یافته که تولیدکنندگان را واداشته است تا پیش‌بینی‌‌‌های تجاری خود را بارها مورد تجدیدنظر قرار دهند و برای صرفه‌‌‌جویی در هزینه، کارکنان خود را به مرخصی بفرستند و خطوط تولید را تعطیل کنند. شرایط کنونی این گمانه را به وجود آورده که نشانه‌های دوره جدید صنعت‌زدایی از اروپا فرارسیده است. براساس گزارشی از نیویورک‌تایمز، کارخانه شیشه‌‌‌سازی آرک‌اینترنشنال که بزرگ‌ترین تولیدکننده ظروف شیشه‌‌‌ای جهان محسوب می‌شود، اخیرا مجبور شده یک‌سوم کارکنان خود را به مرخصی بفرستد، به طوری که چهار کوره از ۹کوره کارخانه تعطیل شده‌‌‌ و بقیه، استفاده از گازوئیل را جایگزین گاز طبیعی کرده‌‌‌اند.

چطور جرأت می‌کنید

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به توییت وزیر امورخارجه آمریکا واکنش نشان داده و نوشت ایالات متحده با آن سابقه ننگین حقوق بشری هم در داخل و هم خارج از کشور، چطور به خود جرأت داده و خود را در موضع برتر اخلاقی می‌بیند و به موعظه جهان می‌نشیند؟ آقای بلینکن باید به یاد داشته باشد که او وزیر خارجه کشوری است که پلیس آن تنها در ۹ ماه، ۷۳۰ نفر که بسیاری از آن‌ها سیاه‌پوست بوده‌اند را به ضرب گلوله کشته است.

پلیس بد نامه نوشت

چند سناتور آمریکایی در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار تداوم فعالیت‌های پادمانی این آژانس در ایران شدند. این سناتورهای آمریکایی در نامه خود به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آورده‌اند ما این نامه را برای ابراز نگرانی خود در رابطه با درخواست ایران مبنی بر پایان یافتن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای حل نشده می‌نویسیم و شما را قویا ترغیب ‌می‌کنیم تا این پرونده را تا زمان دریافت پاسخ‌هایی روشن از سوی ایران در رابطه با سایت‌ها، مواد و فعالیت‌های تحت سوال باز نگه دارید. این نامه را باید در قالب سناریوی پلیس بد پلیس خوب دید که سعی در امتیازگیری از ایران دارد.

حقوق بشر از جنس آمریکایی

دبیر ستاد حقوق بشر اعلام کرد که طی یک سال گذشته آمریکا دو شهروند ایرانی را به بهانه‌واهی دور زدن تحریم دستگیر کرده که هر دو در شرایط نامساعدی به سر می‌برند. براساس گزارش‌های واصله، یکی از این افراد، فردی به نام رضا سرهنگ‌پور است؛ وی ٤٦ ساله و ساکن مونترال کاناداست و توسط نیروهای مرزی آمریکایی دستگیر شده است. سرهنگ‌پور در حبس خانگی به سر می‌برد و مجبور است اجاره سنگینی را برای استمرار این حبس خانگی بپردازد. او همچنین از خدمات درمانی بی‌بهره مانده و نگرانی جدی درباره سلامت وی وجود دارد. در مواردی هم که خدمات پزشکی محدود به ایشان ارائه شده، هزینه‌ها را از وی اخذ کرده‌اند.

 

▼ اخبار کوتاه

پول را پس بدهید/ مهران مدیری کارگردان و بازیگر تلویزیونی در کلیپ اینستاگرامی اعلام کرده است که به هیچ‌وجه راضی نیست حتی یک فریم از سری جدید برنامه دورهمی او از صداوسیما پخش شود. این در حالیست که  ناصر قدیر کاشانی تهیه کننده دورهمی گفته که مالکیت و تصمیم پخش برنامه در اختیار صداوسیماست و نظر آقای «مدیری» نظر شخصی است. او چندین میلیارد دستمزد دریافت کرده، گفته است که همین حدود است.

دارو نمی‌دهیم اینترنت می‌دهیم/ وزارت خزانه‌داری آمریکا که این روزها تحریم‌های مکرری علیه ایران وضع کرده با صدور یک مجوز عمومی به مشخص‌کردن برخی از مبادلاتی پرداخته که در حوزه تامین اینترنت برای ایران از تحریم‌ها معاف هستند؛ این در حالیست که آمریکایی‌ها به اسم تحریم مانع از ورود برخی داروهای بیماران خاص به کشور می‌شوند.

صدای عباس هم درآمد/ محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به سازش معروف است دیگر طاقتش تمام شده و ضمن آپارتاید خواندن رژیم صهیونیستی از آمریکا و انگلستان و رژیم صهیونیستی خواست که به جنایات خود در حق ملت فلسطین اعتراف کنند.

پیام سردار قاآنی به رئیسی/ فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی از اقدام شجاعانه رئیس‌جمهور در تبیین جنایات آمریکا و تقبیح ترور حاج قاسم در سازمان ملل قدردانی کرد.

آتش اغتشاشگران به جان امکانات شهری/ شهردار تهران گفت در حالی که ما به دنبال این هستیم که سطح خدمات‌رسانی را در شهر بالا ببریم متأسفانه ۴۳ دستگاه اتوبوس، ۵۴ ایستگاه اتوبوس و ۲۳ خودروی آتش‌نشانی در اتفاقات اخیر آسیب دید.

حمایت مادر داعش از اغتشاشات در ایران/ هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دولت اوباما، در توییتی ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران نوشت ایرانیان برای حقوق اولیه انسانی خود تظاهرات می‌کنند. آنان شایسته زندگی عاری از خشونت و ارعاب هستند. چشم جهان به شماست. كلينتون در كتاب خاطرات خود رسما نوشته داعش را دولت آمريكا به‌وجود آورده است!

زغال گران شد/ به دلیل ادامه بحران انرژی در آلمان قیمت هیزم ۸۵.۷ درصد افزایش یافت. اداره آمار آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: افزایش قیمت هیزم و گلوله‌های چوب در درجه اول ناشی از افزایش تقاضا است، زیرا بسیاری از آلمانی‌ها به این کالاها به عنوان راه‌های جایگزین برای گرم کردن خانه‌های‌شان در بحبوحه افزایش قیمت‌های گاز، نفت و برق روی آورده‌اند.

آب هست ولی کم/ طبق آمار ظرفیت سدهای تأمین کننده آب تهران یک میلیارد و ۸۸۹ میلیون متر مکعب است، که فقط ۲۳ درصد آن پر آب است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات