صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۱۱

دهه هشتادی‌ها نسل منحصر به فرد

پایگاه بصیرت / گروه پرونده
برخی پژوهشگران اجتماعی معتقدند، نسل جدید و نوجوانان متولد دهه ۸۰ نسل فناوری‌های نوین و دیجیتال است؛ دهه هشتادی‌ها که عموماً نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله هستند، به دلیل تغییر یکباره سبک زندگی در زمان طفولیت آنها با نوعی تغییر و تحول رفتاری به دلیل تأثیرپذیری از فضای دیجیتال مواجه شده‌اند. این نسل پرورش یافته بستر اینترنت است و فرهنگ و جامعه‌پذیری‌اش در کوچه پس کوچه‌های شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و مرزی میان واقعیت و مجاز قائل نیست.
این تفاوت، دهه هشتادی‌ها را از نسل‌های گذشته و والدین خود متفاوت کرده است و گاه کار را به گسست و تقابل کشیده است، همان چیزی که در روزهای اخیر و در آشوب و اغتشاشات رخ داده، شاهد آن بودیم؛ یعنی عصیانگری‌ها و حرف گوش نکردن‌های بخشی از این نسل موضوعی که می‌تواند ظرفیت متولدین دهه ۸۰ را به جای قرار گرفتن در خدمت پیشرفت و آبادانی کشور به تهدید تبدیل کند.
موضوعی که به طور قطع می‌تواند برای منافع ملی، انتقال ارزش‌ها و هنجارهای بین نسلی و انقلابی مسئله‌‌ساز باشد یا با پرورش و برخورد درست با این نسل نقش مؤثری در حرکت رو به جلوی علمی و تکنولوژی کشور فراهم کنند و به عکس می‌توان انتظار داشت، دهه هشتادی‌ها در آینده تحول سنگینی در حوزه فرهنگی در جامعه ایجاد کنند که برای جامعه آسیب‌زا باشد. در آموزش و تربیت دهه هشتادی‌ها اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نقش به‌سزایی داشتند و این آموزش‌ها به دلیل ظهور یکباره و ناآگاهی والدین و مربیان بعضاً بدون نظارت بوده است؛ لذا این نسل بیشتر تربیت یافته فضای مجازی هستند تا آنکه مانند متولدین  دهه ۶۰ و ماقبل آن با فضای ادبی و شعر و دکلمه و تحلیل فکری خو گرفته باشند و اهل کتاب و مطالعه باشند. 
 
هویت‌سازی متفاوت
پژوهش‌ها نشان می‌دهد، نسل دهه ۸۰ برخلاف نسل‌های ۵۰ و ۶۰ و قبل از آنکه در یک فضای یکپارچه ادبی تربیت یافته‌اند، انگاره‌های هویتی خود را منابع متکثر در فضای مجازی گرفته و الگوبرداری‌های‌شان از یک فضای یکپارچه نیست؛ این در حالی که متولدین  دهه ۵۰ و ۶۰ که اکنون والدین و مربیان هستند و همین امر شکاف بین نسلی را بیشتر می‌کند.
 
دهه فرصت‌ساز
در شرایطی که عدم برنامه‌ریزی و فقدان تعامل می‌تواند ویژگی‌های متفاوت متولدین دهه هشتاد را بستری برای موج سواری دشمنان ملت ایران را فراهم کند، اما در مقابل باید گفت دهه هشتادی‌ها به‌دلیل گسترده اطلاعاتی، جسارت و اعتماد‌ به نفس ویژه‌ای که دارند، اگر در مسیر درست قرار بگیرند فرصت هستند و این توانمندی‌های آنها را می‌توان در راستای توسعه فردی برای خود و برای کل جامعه در نظر گرفت و آینده درخشانی را رقم بزنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات