صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۱۹
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

تنها راهکار فائق آمدن بر مشکلات حوزه مسکن افزایش تولید و عرضه مستقیم آن بر مصرف‌کننده است

کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن: بیرون رفتن از فشار قیمتی که اکنون در بازار مسکن وجود دارد وابسته به افزایش عرضه مسکن است بنابراین تولید مسکن باید به حدی برسد که مسکن ساخته شده پاسخگوی تقاضاهای مختلف اعم از کلانشهرها یا شهرهای کوچک و حتی روستاها باشد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با بیت‌الله ستاریان

به گزارش بصیرت، بیت‌الله ستاریان کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در گفت و گو با بصیرت در خصوص مهمترین چالش‌های صنعت مسکن کشور گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل چالش افزایش نرخ مسکن در سال‌های گذشته و فعلی که مردم را در بحث تامین مسکن دچار مشکلات جدی و مختلفی کرده است را باید به عدم تولید یا کاهش تولید نسبت داد. هنگامی که در دولت گذشته در هشت سال مسکنی ساخته نشد و فشار تقاضا بالا گرفت قطعا در عرضه و تولید مسکن عقب‌مانده شدیم و مشخص بود نرخ مسکن بالا می‌رود ضمن اینکه تورم نیز به افزایش نرخ مسکن کمک می‌کند.

دلایل التهابات اخیر بازار مسکن در گفتگو با 3 اقتصاددان/ قیمت مسکن در برخی  شهرهای ایران با کالیفرنیا و لندن برابری می کند- اخبار اقتصاد ایران - اخبار  اقتصادی تسنیم | Tasnim
وی در این‌باره افزود: بهبود تولید و از سر گیری تولید و ساخت‌وساز مسکن تنها راهکار کاهش قیمت و ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن است. ایجاد توازن در این بازار در کنار افزایش قدرت خرید مردم نیز از جمله راهکارهای مهم خانه‌دار کردن و صاحب خانه شدن مردم به شمار می‌رود.
بیت‌الله ستاریان کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت مسکن خاطرنشان کرد: برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند در حال حاضر بازار مسکن با رکود سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند در حالی که بنده معتقدم در شرایط کنونی بازار مسکن در رکود نیست، چرا که بخش مسکن در حالت انتظار است و با عوامل مختلفی مانند اخبار برجام، انتخابات، نرخ ارز، ناآرامی‌های اجتماعی و ... تحت تاثیر قرار می‌گیرد لذا این مسائل روی معاملات کلان در بازار مسکن تاثیر می‌گذارد.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه نرخ مسکن افزایش چشمگیری داشته و تورم در بخش مسکن بسیار بالاست تنها راهکار فائق آمدن بر این مشکل و عبور از تورمی که امکان خرید خانه را به شدت کاهش داده، افزایش تولید است. بیرون رفتن از فشار قیمتی که اکنون در بازار مسکن وجود دارد وابسته به افزایش عرضه مسکن است بنابراین تولید مسکن باید به حدی برسد که مسکن ساخته شده پاسخگوی تقاضاهای مختلف اعم از کلانشهرها یا شهرهای کوچک و حتی روستاها باشد.
بیت‌الله ستاریان کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در خصوص اثرات تغییر نرخ ارز بر روی نرخ مسکن گفت: افزایش نرخ ارز عمدتا ناشی از تغییرات کلی در اقتصاد است وقتی نرخ ارز بالا می رود در مسکن تاثیر نمی گذارد بلکه همان تاثیری که باعث افزایش قیمت ارز شده همان بر بخش مسکن هم تاثیرگذار خواهد بود.
وی درخصوص تامین مالی ساخت‌وساز مسکن و نیاز به حضور بخش خصوصی برای توسعه ساخت‌وساز مسکن گفت: بی شک دولت به تنهایی نمی‌تواند ساخت‌وساز مسکن انباشت شده بیش از 5 میلیون واحد مسکونی و نیازهایی که روز به روز به نیازهای قبلی اضافه می‌شود را پاسخ دهد. بار تامین مالی ساخت‌وساز مسکن در کشور بسیار بالاست به طوری که نه تنها بانک مسکن، بلکه سایر بانک‌های کشور نیز نمی‌توانند چنین هزینه سنگینی را پوشش دهند به همین خاطر تسهیل‌گری و حمایت و تشویق و ترغیب بخش خصوصی در افزایش ساخت و ساز مسکن بسیار موثر است.
وی در پایان گفت‌وگو خاطر نشان کرد: اعطای زمین رایگان یا با کمترین قیمت و حمایت‌های مختلف از بخش خصوصی بدون دستوری عمل کردن دولت تنها راه تامین مالی و به رونق افتادن ساخت‌وساز مسکن است، رونقی که در این بخش حاصل می‌شود روی سایر سطوح اقتصاد و سایر مشاغل نیز تاثیر می‌گذارد و به گردش مالی و رشد اقتصادی و بهره‌وری بیشتر اقتصاد کشور کمک می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات