صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۴۱
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه

چرا بازار سرمایه صعودی شده است؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر رشد بورس با وجود برخی چالش‌های اجتماعی اخیر و مشکلات اقتصادی گفت: تغییر نگاه و رویکرد مسئولان نسبت به سیاست‌گذاری و مدیریت بورس در دو سال گذشته عامل تأثیرگذار در رونق و رشد بورس بوده است.

مدتی است روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز متوقف شده است و همزمان با توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی، قیمت طلای جهانی نیز حدود 10 دلار نسبت به روزهای گذشته کاهش داشته است.
بی‌تردید کاهش قیمت ارز در بازار داخلی و طلای جهانی در کنار آغاز عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بازار سرمایه موجب کاهش قیمت‌ها شده است. طبق طرح جدید بانک مرکزی و با عرضه اوراق سکه مرکزی، بسیاری از سرمایه های سرگردان و نقدینگی مردم می تواند راهی بازار شود.
 فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درباره دلایل و چرایی رشد و مثبت شدن بورس در روزهای اخیر گفت: با وجود اجرا نشدن 10 بند مصوب ناظر بر حمایت از بورس و بازار سرمایه در ماه های گذشته، یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت آرامش و پویایی به بورس که به مثبت شدن چند روزه بازار منجر شده است را می توان تغییر نگاه و رویکرد مدیران و تصمیم گیران به بازار عنوان کرد.
 وی افزود: تنها راهکار رونق بخشیدن به معاملات و رشد شرکت های بورسی خروج از رویکردهای دستوری است که قطعاً به نفع بورس، اقتصاد و تولید نیست. به نظر می‌آید تغییر نگاه و رویکرد مسئولان نسبت به سیاست گذاری و مدیریت بورس در دو سال گذشته عامل تأثیرگذار در رونق و رشد بورس بوده است.
 کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به وقایع اخیر مدیران و تصمیم گیران بورس تصمیم گرفتند بورس را از حالت بازدارندگی مدیریت شده خارج کنند، به همین دلیل شاهد کاهش دافعه بورس بودیم. توقف سیاست های محدودکننده ای که خوشبختانه به نفع بورس و رشد شاخص ها در بازار سرمایه تمام شد، رونق و رشد بورس را رقم زد.
 آقابزرگی گفت: رویکرد غلط دولت قبل این بود که بدون تأمین و تهیه زیرساخت‌های اولیه، مردم و افراد ناآشنا به بورس را به این بازار دعوت کرد. بعد از بحران های ریزش بورس در سال 99 یکی از موضوعاتی که در دستورکار مسئولان و افراد مرتبط با بورس به عنوان مقام‌های اجرایی یا نظارتی قرار گرفت، مدیریت بورس به‌گونه‌ای بود که بازار کمترین بازده را داشته باشد.
 وی افزود: در روند مذکور هدف این بود افراد تازه وارد و ناآشنا به کارکردها و معامله در بورس، به تدریج از بازار خارج شوند. در واقع توقف راهبرد و برنامه غلطی که در دو سال گذشته تاکنون اجرایی شده بود، باعث مثبت شدن بورس شد. همچنین عملکرد مثبت سه و 6 ماهه شرکت ها که روی کدال است، نشان می دهد بورس روزهای خوبی را در پیش رو خواهد داشت.
 آقابزرگی با رد این موضوع که افزایش نرخ ارز به رشد بورس منجر نشده است، گفت: با افزایش مقطعی نرخ ارز در روزهای گذشته، برخی تصور کردند جهش نرخ دلار به رشد بورس منجر شد؛ در حالی که این تصور درست نبود، زیرا سیاست و راهبرد بازدارندگی بورس در دو سال گذشته که در بدنه بورس آثار نامطلوبی بر جای گذاشته است، با تغییر سیاست ها و رویکردها اصلی ترین دلیل رشد بورس را رقم زد.
 کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: افزایش نرخ ارز به هیچ عنوان زمینه ساز رشد بورس نیست، بلکه صرفاً رها کردن ترمز بازار سرمایه باعث رشد بازار سرمایه شده است.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات