صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۵۱

ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس علیه افراد و نهادهای ایرانی و این اقدام بی پایه و اساس، غیرقانونی و مداخله جویانه را قویا محکوم و آن را کاملا مردود خواند. 

ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد/حق خود را برای پاسخ محفوظ می‌داریم

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا دوشنبه شب ۲۳ آبان ماه ۲۹ فرد و ۳ نهاد ایرانی را در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران تحریم کرد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در  همین خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم و از حق آنها برای تظاهرات مسالمت آمیز و صدا زدن خواسته‌ها و دیدگاه‌هایشان به صورت آزادانه حمایت می‌کنیم». از جمله کسانی که در لیست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفت، «احمد وحیدی» وزیر کشور بود.

علاوه بر این، انگلیس نیز اقدام به تحریم تعدادی از افراد و نهادهای ایرانی کرد و وزارت امور خارجه انگلیس  دوشنبه شب در بیانیه‌ای از تحریم ۲۴ مقام ایرانی از جمله وزیر ارتباطات و رئیس پلیس سایبری ایران خبر داد.

در همین خصوص، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: ظاهرا اعتیاد به تحریم، عقلانیت و سنجیدگی را نزد طرف‌های اروپایی به انزوا برده و با این رویکرد غلط، این اروپاست که دایره تعاملات خود را به دست خود تنگ‌تر می‌کند. 

کنعانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به قدرت ملی و با بهره گیری از تجارب منحصر به فرد خود در مواجهه کنشگرانه با چالش‌های تحمیلی، همانند قبل نسبت به چنین اقدامات بیهوده و غیرسازنده، با درایت و استحکام و مبتنی بر عزت و منافع ملی، اقدام متقابل و موثر خواهد داشت و حق خود را برای پاسخ محفوظ می‌دارد.

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا و انگلیس در پی اغتشاشات اخیر در ایران و در راستای حمایت از اغتشاشگران پیش از این نیز تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کرده بودند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفته بود: متاسفانه چند کشور اروپایی در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوء استفاده می‌کنند و لزوما مواضع این چند کشور بیانگر مواضع و رویکردهای تمامی کشورهای اروپایی نیست. چند کشور معدود به صورت غیرمسئولانه خارج از چارچوب و موازین شناخته شده بین‌المللی در ارتباط با مسائل داخلی ایران با تمسک به شعارهایی نظیر حقوق بشر و حقوق زنان تند و افراطی عمل می‌کنند. کاملا مشخص است رفتارهای سیاسی و مبتنی بر بهانه‌های واهی است. جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد. به کشورهای محور در حوزه اروپا که از همه ابزارهای غیرسازنده برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم به منافع مناسبات سازنده مشترک توجه کنند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی اجتناب کنند و منافع بلندمدت کشورهای خود را با منافع کوتاه مدت برای برخی اهداف خاص قربانی نکنند و به چارچوب دیپلماتیک توجه کنند و از روش‌های سازنده در مناسبات دوجانبه استفاده کنند... تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته‌ای است که کارایی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت. این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود، ولی برای این کشورها نیز هزینه خواهد داشت. اینکه تحریم‌های جدیدی اعمال کنند پاسخ ایران متناسب و متقابل خواهد بود و واکنش مقتضی را نشان خواهد داد.

 ایران پیش از این و در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا و همچنین انگلیس و در اقدامی متقابل تحریم‌هایی را علیه تعدادی از افراد و نهادهای اتحادیه اروپا و همچنین انگلیس اعمال کرده بود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات