صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۱۹
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی

راهکار مواجه نشدن با بحران کمبود آب در کشور چیست؟

اگر مصرف آب را کنترل و بهینه نکنیم، باید کم‌آبی و بی‌آبی گسترده‌ای را نه‌تنها در پایتخت، بلکه در کل کشور شاهد باشیم. لذا برای عبور از بحرانی که ممکن است زندگی و رفاه عمومی را دچار چالش‌های بسیاری کند، به تمهیدات عمومی، تدبیر و بسیج مردمی در کاهش مصرف آب نیاز داریم.

ایران در منطقه جغرافیایی گرم و خشک و کم بارش قرار دارد؛ موضوعی که باعث می شود بیشتر کشورهای منطقه به لحاط منابع آبی با مشکلات عدیده ای مواجه باشند و کم آبی و کم بارشی سال های آبی نیز بیشتر به آن دامن بزند. 
شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره کمبود بی سابقه منابع آبی تهران هشدار و از کمبود بی‌سابقه منابع آبی تهران به دنبال کاهش 70 درصدی بارش‌ها خبر داد
بیش از دو ماه از پاییز می گذرد؛ فصلی که به لحاظ بارش نقش مهمی در سال آبی ایفا می کند. با وجود بارش روزهای اخیر، جدولی به لحاظ میزان بارش در همه استان های کشور وجود دارد که آمار آن زنگ خطر را برای آینده به صدا در می آورد. این آمار از کاهش ۱۶ درصدی بارش ها  و کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی ذخیره آب سدهای مهم کشور حکایت دارد.
ایران رکورددار مصرف آب/ هشدارها را جدی بگیریم
کاهش منابع آبی کشور در حالی است که مصرف سرانه آب تغییری نداشته و همچنان ایران رکوددار پر مصرف ترین هاست. به روایت آمار، ایرانی ها 1.5 برابر خارجی ها آب مصرف می کنند و مصرف ۲۴ ساعت هر ایرانی ۲۳۰ لیتر است؛ در حالی که این آمار در هلند ۱۲۹ و در بلژیک ۱۱۲ لیتر را نشان می دهد.
کاهش منابع آبی، مصرف زیاد و توجه نکردن به درخواست ها مبنی بر مصرف بهینه تا جایی پیش رفته است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره کمبود بی سابقه منابع آبی تهران هشدار و از کمبود بی‌سابقه منابع آبی تهران به دنبال کاهش 70 درصدی بارش‌ها خبر داد. بنابراین تنها با کاهش مصرف آب می‌توان از شرایط دشوار کنونی عبور کرد.
زمستان خشک
اگر مصرف سازماندهی و بهینه نشود، با مشکل کم آبی و قطعی های پی در پی آب مواجه خواهیم بود‌. به جز قطعی آب، وقتی منابع آبی به کف برسد آب مصرفی با وجود کلر زدایی و ضدعفونی شدن، به سبب رسیدن به رسوبات کف حوضه با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد و دیگر آب کیفیت سابق را نخواهد داشت.
پیش بینی های هواشناسی هر چند بر ادامه بارش ها در روزهای باقی مانده پاییز تأکید دارد، اما درباره زمستان خشک و سرد سال جاری نیز می گوید و این یعنی اگر مصرف را کنترل و بهینه نکنیم، باید کم آبی و بی آبی های گسترده ای را نه تنها در پایتخت، بلکه در کل کشور شاهد باشیم. لذا برای عبور از بحرانی که ممکن است زندگی و رفاه عمومی را دچار چالش های بسیاری کند، به تمهیدات عمومی، تدبیر و بسیج مردمی در کاهش مصرف آب نیاز داریم.
راهکار دولت برای مقابله با بحران
هاشم امینی، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای کشور از تدوین سند مدیریت تنش آبی سالانه در کنار اجرای ۸۰ پروژه اضطراری برای مقابله با بحران آب در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون فرایند آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور به‌صورت سیار انجام می‌شود.
وی درباره برنامه جامع چهارساله افزود: افزایش ظرفیت مخازن آب؛ حفر، تجهیز و بازسازی چاه، پروژه‌های ارتقای کیفی و احداث و بازسازی خطوط انتقال، توزیع و ایستگاه پمپاژ از جمله مواردی است که در این حوزه پیگیری و اجرایی می‌شود. هم‌اکنون ۲۸۷ شهر در معرض تنش آب شرب هستند که ازاین‌بین ۸۷ شهر در وضعیت اضطراری قرار دارند؛ اعتبار موردنیاز برای اجرای پروژه‌های اضطراری تأمین آب شرب برابر با ۱۰۸ هزار میلیارد ریال است.
منبع: راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات