صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۱۵
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

ظهره‌وند: آمریکا متهم ردیف اول در سلب آزادی بشر است

کارشناس سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران گفت: اینکه آمریکا توانسته علیه حضور ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل به اجماعی در بین چند کشور برسد، موضوع آنچنان عجیبی نیست؛ چراکه کشورهایی که در این موضوع با آمریکا همراهی کردند، جزئی از دنباله‌روهای سیاست‌های آمریکا به شمار می‌روند که بخش زیادی از آنها کشورهای ذره‌بینی هستند. 
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل درخصوص تلاش‌های آمریکا برای اجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اقدام اخیر آمریکا در اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را می‌توان بخشی از تلاش‌های مستمر آمریکا برای تداوم فعالیت‌هایی دانست که همواره ضد ایران، بر اساس طرح‌هایی چون حقوق بشر و حقوق زنان دنبال می‌کند تا این بار با این روش بتواند چهره‌ای طالبانی از ایران ترسیم کند.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد:
اینکه آمریکا توانسته علیه حضور ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل به اجماعی در بین چند کشور برسد، موضوع آنچنان عجیبی نیست؛ چرا که کشورهایی که در این موضوع با آمریکا همراهی کردند، جزئی از دنباله‌روهای سیاست‌های آمریکا به شمار می‌روند که بخش زیادی از آنها کشورهای ذره‌بینی هستند. 

* ظهره‌وند در ادامه گفت:
آنچه در این موضوع حائز اهمیت است، مخالفت صریح روسیه و چین با این تصمیم با ارائه ادله‌های متقن بود. اینکه ایران چه در حال حاضر و چه در دوران دولت اوباما، کشورهای قدرتمندی مثل روسیه و چین را در کنار خود داشته و دارد و توانست مانع تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران شود، حائز اهمیت است؛ بنابراین بودن روسیه و چین کنار ایران برای متوقف‌شدن اجماع‌سازی علیه ایران و ممانعت از اینکه فضای افکار عمومی علیه ما شود، مسئله قابل توجهی است.

*
 وی بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی نباید اجازه دهد فضای افکار عمومی توسط آمریکا که متهم ردیف اول در سلب آزادی بشر، حقوق بشر و اقدامات علیه زنان و کودکان و کشتارهای متعدد است، دچار تشویش شود؛ بنابراین باید بتوانیم منطق گفتمانی خود را در واکنش عرضه کنیم و اجازه دهیم زنان نقش خود را در جامعه ایفا کنند.

*
 این کارشناس سیاست خارجی توضیح داد: وقتی جامعه زنان ما که تراز است، نباید اجازه دهیم علیه ما اجماعی صورت بگیرد؛ چراکه یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی موفقیت‌های پی‌درپی جامعه زنان ایران است. وقتی فقط به سلبریتی‌های تریبون داده می شود و سایر زنان در این جامعه خاموش هستند، اجماع جهانی علیه ما دور از انتظار نیست؛ چراکه سلبریتی‌ها در زمانی که باید از انقلاب دفاع کنند، بنزین روی آتش می‌شوند.

* ظهره‌وند تصریح کرد:
دستاوردهای علمی و رشد زنان ایران باید به اطلاع افکار عمومی جهان برسد. به دلیل ضعف حکمرانی است که نتوانسته‌ایم زنان فعال و اثرگذار در بخش‌های گوناگون جامعه را به جهان بشناسانیم تا آمریکا علیه ایران نتواند در این موضوع اجماع‌سازی کند. اسلام به زن هویتی ویژه داده است، در حالی‌که صهیونیست‌ها به دلیل عدم‌اعتقاد به مقام زن، از زن به عنوان کالا در صنعت فحشا استفاده می‌کنند و امریکایی‌ها نیز از همان آبشخور بهره می‌برند.

*
 وی در ادامه بحث خاطرنشان کرد: برای شکست اجماع‌سازی آمریکا علیه ایران در بحث زنان و حقوق بشر باید زن تراز ایرانی را به طور مستمر به جامعه جهانی نشان دهیم و اجازه ندهیم زنان عالم و فرهیخته ایرانی در خفا باشند، بلکه اگر زن مسلمان با هویتی می‌تواند رئیس‌جمهور شود و چون خانم مرکل سال‌ها کشور را بدون چالش اداره کند، این اجازه باید داده شود. 

* ابوالفضل ظهره‌وند افزود:
ضعف‌های مراکز تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف اعم از حقوق زنان و ... باید رفع شود تا آمریکا نتواند علیه ما اجماعی به راه بیندازد. عملکرد مسئولان در این حوزه باید نقد شود تا ساختار حکمرانی متوجه شود اسلام و انقلاب به شدت روی هویت‌سازی زنان تأکید دارند. نه تنها اسلام، بلکه هزاران سال پیش از طلوع اسلام، زن در فرهنگ ایرانی هویت‌ساز بوده؛ لذا نباید راه برای اجماع‌سازی آمریکا علیه ما باز باشد، در حالی که امروز غرب نقش زنان و خانواده را متلاشی کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات