صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۹۹
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

ظهره‌وند: حکومت بر پایه آموزه‌های دینی تفاوت‌ انقلاب ایران با سایر انقلاب‌ها بود

کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل: انقلاب اسلامی مردم ایران مسئله زیستار جدید با تفکر و رویکرد جدیدی را به روی جهانیان گشود، موضوع جدیدی که چیزی نیست به غیر از مسئله مداخله دین در سیاست که بر اساس آیات و آموزه‌های قرآنی و تفکر اسلامی در امر سیاست مورد تاکید قرار گرفته است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجي در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص چرایی تفاوت انقلاب اسلامی مردم ایران با سایر انقلاب‌های جهان گفت:آنچه که انقلاب اسلامی ایران را از دیگر انقلاب‌هایی که سراغ داریم متفاوت و متمایز می‌کند وجه معنوی انقلاب اسلامی مردم ایران است. انقلاب اسلامی مردم ایران مسئله زیستار جدید با تفکر و رویکرد جدیدی را به روی جهانیان گشود، موضوع جدیدی که چیزی نیست به غیر از مسئله مداخله دین در سیاست که بر اساس آیات و آموزه‌های قرآنی و تفکر اسلامی در امر سیاست مورد تاکید قرار گرفته است.  

* وی در ادامه خاطرنشان کرد: به عبارتی آنچه منجر به متفاوت بودن انقلاب اسلامی مردم ایران نسبت به سایر انقلاب‌ها شد، بحث امامت در مقابل آنچه که تا الان جهانیان به عنوان خلافت با آن مواجه بودند است. بحث مردم‌سالاری دینی، موضوع جدیدی است که تعریف آزادی در چارچوب تفکر قرآنی را یک بار دیگر به جهانیان ارائه داد. مستکبران و اسلام‌ستیزان بعد از رنسانس تلاش کردند به هیچ عنوان اثری از مداخله دین در سیاست نباشد، اما جهانیان در سال ۵۷ با این رویکرد جدید مواجه شدند که مسئله مداخله دین در سیاست بود به طوری که مردم ایران خواستند نماد همه آنچه در زندگی دنیوی دارند وجهی از  اراده باریتعالی باشد.  

* ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این‌باره توضیح داد: از جمله اینکه مردم ایران با به پیروزی رساندن انقلاب خود خواستار این شدند که اراده خداوند متعال در مناسبات اجتماعی و سیاسی نیز دخالت داده شود. حضرت امام در واقع همان راهی که اسلام ترسیم کرده و علی‌بن ابی‌طالب و اهل بیت علیهم‌السلام در دوران خود طی کردند را پیمود و وارد آن مسیر نورانی شد تا در عصر جدید این راه را به مردم نشان دهند و اجرایی، عملیاتی کنند و مسئله نهاد امامت را به مردم معرفی کنند.  

* کارشناس جهان اسلام و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در این‌باره افزود: انقلاب ما  ادامه همان راه انقلابی بود که در قرن‌های قبلی معصومین آن را مد نظر قرار داده بودند. از سوی دیگر چالش اصلی ما با مدل‌های تجربه شده فعلی یعنی سکولاریزم در همین موضوع است، به بیان دیگر یک زیستگاه جدید که قطعاً خروجی متفاوتی باید داشته باشد را در َانقلاب سال ۵٧ دنبال کردیم به این معنا که هر اتفاقی که بخواهد بیفتد باید تعیین‌کننده اراده خدا باشد.

ابوالفضل ظهره‌وند در این‌باره خاطرنشان کرد: بی‌شک می‌توان با صراحت گفت هشت سال دفاع مقدس ناظر بر این موضوع است که انقلاب اسلامی ایران متاثر از آموزه‌های الهی و دینی است ضمن اینکه رهنمود‌های حضرت امام همگی برخاسته از این تفکر بود. این بحثی بود که انقلاب اسلامی ایران را از سایر انقلاب‌ها متفاوت کرد و انقلاب مردم ایران را در جهان بسیار مطرح کرد، چرا که انقلاب‌هایی که برای نان یا ملاحظات اقتصادی یا کسب قدرت بود شبیه به انقلاب اسلامی ایران نبود.  

* وی در این موضوع تصریح کرد: در انقلاب اسلامی مردم ایران به هیچ وجه، بحث نان و کسب قدرت در میان نبود، یعنی مردم ایران برای نان و  آب انقلاب نکردند چرا که به قول امام خمینی(ره)  در آن زمان نان و آب و قدرت بود بلکه بحث معرفی راه ولایت به عنوان راهی که از ازل تا ابد باید برقرار باشد و متاسفانه جامعه جهانی از آن غفلت داشت، مد نظر ما بود، بنابراین ارجاع جامعه جهانی و ملت ایران به این موضوع را می‌توان نقطه تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر تحولات اجتماعی و انقلاباتی عنوان کرد که یا  شاهد آن بوده‌ایم یا در تاریخ گزارش شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات