صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 20 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): منطقه‌ ما را می‌گویند: خاورمیانه! خاورمیانه یعنی چه؟ یعنی اصل دنیا و مرکز دنیا اروپا است؛ مثل همان داستان ملانصرالدین که گفتند مرکز دنیا کجا است؟ گفت: همین جایی که میخ طویله‌ خر من است؛ اینجا مرکز دنیا است!... این ‌قدر برای خودشان حق قائل بودند! این است که بنده اصرار دارم نگویم خاورمیانه، بگویم غرب آسیا. غرب آسیا است دیگر؛ چرا می‌گوییم خاورمیانه؟(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
اولین اشتباه، آخرین اشتباه خواهد بود
به نظر می‌رسد تا حد زیادی همه ایده‌های براندازانه و تجزیه‌طلبانه ضد جمهوری و ضد اسلامی دیگر مصرف شده‌اند، ایده‌هایی با اقتباسی مضحک از نوعی دگرگونی سیاسی اجتماعی که خود مجریان نوپای آن هم درک درستی از آن نداشتند. با جدا شدن صف معترضان از اغتشاشگران و شکست این ایده‌ها، زورق طوفان زده و درهم شکسته مخالفان جمهوری اسلامی هم‌اینک به گِل نشسته است با این حال موضع‌گیری‌های چند روز اخیر طیف‌های مخالف جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که اتاق فرمان تلاش دارد با کنار هم گذاشتن ناشیانه تکه پاره‌های اپوزیسیون کهنه داخلی با جریان‌های جدید رنگارنگ سیاسی خارج از کشور حرکت جدیدی را با زمینه ملایم‌تر از گذشته اما مزمن و پیچیده راه‌اندازی نماید. آنها با توجه به عدم همراهی معترضان با خشونت‌های سازمان‌یافته خارج‌محور و شکست پروژه براندازی قهرآمیز، در این بازی جدید بر خلاف ماه‌های گذشته که خود را در جایگاه قهرمانانی شکست‌ناپذیر می‌دیدند و فاتحانه با سلاح و خشونت به خیابان می‌آمدند حالا با تغییر تاکتیک سعی دارند به گوشه‌ای خزیده و با ابزار اشک و ناله، قبرستان و چهلم، بیانیه و سخنرانی و سوءاستفاده از اظهارنظرهای برخی مسئولان و شخصیت‌های وابسته به حاکمیت خود را در جایگاه مظلوم داستان التهابات اخیر نشان دهند. تمرکز بر موضوع برخورد قضائی با متهمین در شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی، تصاویر منتشر شده از مراسم عزاداری معدومان در صفحات وابسته به جریان نفاق، بیانیه‌های ته مانده‌های فتنه 88 در حمایت از متهمین، حمایت ربع پهلوی، هشتک‌گذاری رباتیک، اظهارنظر برخی سلبریتی‌ها و موضع‌گیری بعضی علمای مخالف نظام را می‌توان در این راستا تحلیل نمود.
مسلم است که این تغییر تاکتیک به هیچ‌وجه اختیاری نیست بلکه حاصل درسی است که سیستم سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در کنار عدم همراهی مردم به مخالفان خشونت‌طلب داد وگرنه پهلوان پنبه‌های خارج‌نشین علی‌رغم همه ادعاها و اداها و ژست‌های کارشناسی که به خود می‌گیرند واقعا نسبت به جامعه ایرانی و توانمندی سیستم سیاسی و امنیتی دچار خطای شناختی شدند. خطایی که علاوه بر اینکه سبب برداشته شدن نقاب از چهره به ظاهر دموکراتیک و صلح‌طلب آنان شد، مشت آنان را برای مدت‌ها در مقابل سیستم سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی باز کرد. آنها فراموش کردند هنگام بازی با دم شیر، اولین اشتباه آخرین اشتباه خواهد بود.      
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
برنده جام جهانی کیست؟
فلسطین و رژیم صهیونیستی در جام جهانی حضور ندارند ولی جو روانی منفی علیه خبرنگاران رژیم صهیونیستی باعث شد که آنها خود را اکوادوری و یا آلمانی جا بزنند. در نقطه مقابل اما مسلمانان جای خالی فلسطین را پر کرده‌اند و در هر بازی پرچم فلسطین به اهتزاز در می‌آید؛ یکی از مهم‌ترین بازی‌ها که شاهد حضور پرچم فلسطین بودیم بازی شب قبل مراکش بود که پرچم فلسطین بخشی از شادی مراکشی‌ها بود.
گزاره‌های خبری: 1ـ روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به فرصت موجود در قطر نوشته تیم‌ها و هواداران کشورهای عربی حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از این ویترین جهانی برای نمایش مسئله فلسطین در داخل زمین و روی سکوها استفاده کرده‌اند و در هر جا از ورزشگاه‌ها نشانه‌هایی از فلسطین به چشم می‌خورد. 2ـ محمد ایمانی تحلیلگر سیاسی هم با تیتر «کابوس بی‌پایان اسرائیل» به استقبال این موضوع رفته و نوشته است: تیم ملی مراکش، ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین، به مرحله نیمه نهایی جام جهانی صعود کرد. رژیم اشغالگر صهیونیست، با هر پیروزی مراکش، یک شکست کابوس‌وار دیگر را در سطح جهان و در میان دیدگان میلیاردها بیننده متحمل می‌شود. بازنده بزرگ امروز بازی امشب، نه پرتغال، بلکه اسرائیل بود.
گزار‌ه‌های تحلیلی: 1ـ یکی از شعارهایی که در جام جهانی اخیر توخالی بودن آن عیان شد این شعار بود که «فوتبال سیاسی نیست.» حذف روسیه از جام جهانی به خاطر جنگ با اوکراین با وجود تیم‌های جنگ‌افروزی مانند آمریکا، عربستان سعودی، انگلیس و... نشان دادند که فوتبال همانند مسائلی مانند حقوق بشر هم درگیر سیاست‌های دوگانه است. 2ـ برعکس شعار «فوتبال سیاسی نیست» باید گفت: شرایط ویژه‌ای مانند جام جهانی فرصت خوبی برای ابراز دیپلماسی عمومی و اعلام نظر ملت‌هاست؛ البته یکی مانند هری کین می‌تواند شعار همجنس‌گرایی و فرهنگ رو به زوال غربی را نشان دهد و دیگری مانند بازیکنان مراکش می‌توانند فریادگر مظلومیت مردم فلسطین باشد. 3ـ مراکش پس از امارات و بحرین، سومین کشور عربی بود که به عادی‌سازی رابطه با رژیمی که آشکارا حتی کرانه باختری را از آن فلسطینی‌ها نمی‌داند پیوست. اقدام تیم مراکش ابتکار شخصی اعضای آن بوده و نشان‌دهنده فاصله سیاست‌های دولتی و تمایلات فوتبالیست‌های آن می‌باشد. 4ـ فلسطین و رژیم صهیونیستی هیچکدام در جام جهانی تیم‌شان حضور نداشت ولی شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بازنده اصلی جام جهانی اخیر رژیم صهیونیستی است چرا که طی چندین سال اخیر تلاش کرد تا با عادی‌سازی روابطش با اعراب نشان دهد که دیگر پایمال کردن آرمان فلسطین یک خیال و توهم است و دیشب قاب تلویزیون‌های جهان در دور یک چهارم نهایی پرچم فلسطین را به نظاره نشستند.
البته این بازی بازنده‌های دیگری نیز داشت و آنها شیوخ مرتجع عربی بودند که به نمایندگی از اعراب و مسلمانان می‌خواستند آرمان فلسطین را لگدمال و به آغوش لاپید و نتانیاهو بروند. اما واقعیت نشان داد که آرمان فلسطین را بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و تمدن امت اسلامی است.
 
▼ خبر ویژه
مولوی‌کشی رسم این جماعت تروریست
خبر ترور مولوی عبدالواحد ریگی که در دیدار اخیر با نماینده ویژه رهبری به سیستان و بلوچستان ارادتش به انقلاب و رهبر معظم انقلاب اسلامی را نشان داده بود یکی از خبرهای تلخ این روزها بود. کاربری در واکنش به ترور مولوی عبدالواحد ریگی نوشت: یک بار دهه ۶۰ مولوی حسین بر را به دلیل حمایت از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، یک بار دهه ۹۰ مولوی مصطفی جنگی‌زهی را به دلیل حمایت از رهبر انقلاب و نظام و حالا هم مولوی مظلوم عبدالواحد ریگی را به دلیل حمایت از رهبر انقلاب و همراهی نکردن با آشوبگران... مولوی‌کشی رسم این جماعت تروریسته.
 
▼ اخبار 
1ـ چرا مغالطه می‌کنید
قاضی جهانبخش، خطاب به محسن برهانی که اعدام محسن شکاری را زیر سؤال برده و قمه‌کشی او را با هدف قوت قلب به مردم دانسته بود نوشت: در توئیتی گفتید: (کسانی که دست به سلاح بردند، هدف‌شان ترساندن مأموران امنیتی بود و به دنبال قوت قلب و تشجیع مردم بودند بنابراین جرم محاربه محقق نشده و صدها نیروی نظامی حاضر در خیابان مردم نیستند؟ دختر و همسر شما با دیدن تصاویر قدرت‌نمایی داعشیان و قاتلان شهیدان عجمیان و علی‌وردی قوت قلب گرفته یا ترسیده‌اند؟ در این مدت از آنها درخواست ماندن در منزل کرده‌اید یا حضور در خیابان‌های پر از قوت قلب‌دهندگان مسلح. از منظر فقهی (محاربه یعنی بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم)‌. از منظر قانون نیز در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، محاربه یعنی «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.» عمل محکوم مورد ادعای شما جز به قصد ناامنی دلیل دیگری داشته؟ ایشان نه تنها قصد ابتدایی مبنی بر ترساندن مردم را داشته، بلکه «علم به وقوع نتیجه» (ایجاد ناامنی در محیط) که در حکم قصد مستقیم بوده را، با سلاح، توأم با مجروح کردن مأمور قانون متعاقب فراخوان ده‌ها گروه تروریستی داشته!
 
2ـ فوتبالیست قاتل یا جوان معترض؟
در ساعات اخیر برخی از فوتبالیست‌ها و سلبریتی‌ها با راه‌اندازی کمپینی از قوه قضائیه درخواست آزادی امیر نصرآزادانی بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتور را که صرفا به دلیل شرکت در اغتشاشات اخیر بازداشت شده است داده‌اند. اما پشت پرده حکم محاربه بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتور چیست؟ او یکی از عوامل حمله مسلحانه به نیروهای حافظ امنیت در اصفهان بوده است که بر اثر آن اسماعیل چراغی، سرهنگ نیروی انتظامی و دو بسیجی به نام‌های محمدحسین کریمی و محسن حمیدی به شهادت رسیدند. کاربری در واکنش به این موضوع نوشت: «آری سلبریتی‌ها و ورزشکاران چون می‌دانند اگر جرم این شخص را بیان کنند مردم با آنان همراهی نمی‌کنند با دروغ صرفا او را یک معترض معرفی می‌کنن!»
 
3ـ واکنش‌های ایران به مواضع ضد ایرانی چین
امیر عبداللهیان وزیر خارجه در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام کرد: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج‌فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. جمشیدی، معاون سیاسی رئیس‌‌جمهور نوشت: همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.
 
4ـ بی‌سوادی که لیدر اغتشاشگران شد
حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دیدار با دانشجویان مطالبی گفت که مطالعه آن خالی از لطف نیست. حسینی گفت: «معاون اول رئیس‌جمهور که به یکی از خوابگاه‌های دانشجویی رفته بود، او را نمی‌شناختند. عده‌ای یا نسبت به مسائل کشور بی‌تفاوت هستند یا کم‌اطلاع هستند و متأسفانه همین کم‌اطلاعی باعث حضورشان در خیابان و پیوستن به اغتشاشات شد. حسینی درباره سلبریتی‌هایی مانند: علی کریمی که آتش‌بیار معرکه اخیر بوده‌اند گفت: علی کریمی صفحه خود را فروخته، پست‌ها را خود او نمی‌گذارد عده‌ای برای او می‌نویسند چون سوادی ندارد که بیاید این مطالب را بنویسد.»
 
▼ اخبار کوتاه
لاف‌زنی سایپا برای واردات خودرو/ طبق آیین‌نامه اولیه واردات خودرو، قرار بود یکی از منابع ارزی واردات خودرو، از محل صادرات خودرو و قطعه باشد، اما نکته عجیب اینکه، طبق گزارش شرکت سایپا (که این شرکت نیز یکی از واردکنندگان است)، کل درآمد صادراتی این شرکت در ۶ ماهه نخست امسال حدود ۶ میلیون دلار بوده که با احتساب میانگین قیمت ۱۰ هزار دلاری برای هر خودرو، با این درآمد ارزی فقط می‌توان ۶۰۰ دستگاه خودرو وارد کرد. این رقم حتی معادل یک درصد از منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو هم نیست.
 
رژه شیرهای بیشه در کرانه باختری/ میدل ایست‌نیوز نوشت: گردان‌های عزالدین القسام در اردوگاه جبالیا نمایشگاه تسلیحات بومی برگزار کردند و همزمان گروه «عرین الاسود» در کرانه باختری رژه نظامی اجرا کرد. گروه عرین الاسود یا شیرهای بیشه از جمله گروه‌هایی هستند که در چند مدت اخیر تأسیس شده است و توانسته است عملیات‌های بسیاری را در مناطق اشغالی انجام دهد که موجب وحشت صهیونیست‌ها شده است.
 
سه بانک با صد خانه خالی/ ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: «۳ بانک را شناسایی کردیم که بیش از ۱۰۰ خانه خالی دارند اولتیماتوم یک هفته‌ای برای تعیین تکلیف به آنها دادیم. در مرحله اول به سراغ کسانی می‌رویم که بالای ۱۰۰ خانه خالی دارند؛ در مرحله بعد که هفته بعد است، به سراغ افرادی می‌رویم که بین ۵۰ تا ۱۰۰ خانه خالی دارند.»
 
نانوایی‌هایی که وجود خارجی ندارند/ میثم لطیفی معاون، رئیس‌جمهور گفت: «چند هزار نانوایی در کشور پیدا کردیم که وجود خارجی ندارند ولی سهمیه آرد دریافت می‌کنند!» بعد از اصلاحات اخیری که دولت در حوزه نان انجام داد، روزانه به اندازه نان ۲۵ میلیون نفر یعنی به اندازه جمعیت کشور عراق در آرد صرفه‌جویی شد.
 
ایران هنوز یک نماینده دارد/ پس از حذف شاگردان کارلوس کی‌روش و علیرضا فغانی از جام جهانی، فوتبال ایران همچنان یک نماینده دیگر در جام جهانی دارد که کتر به آن پرداخته شده است. زهره هراتیان که مدیریت ایفمارک را برعهده دارد، یکی از نمایندگان پزشکی فیفا در جام جهانی است.
 
دنیای زور و رسانه/ مصطفی موسوی‌نژاد از فعالان مجازی در توئیتی نوشت: «آمریکا خواستار اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده. طنز ماجرا آنجاست که یک‌سوم زنان زندانی دنیا در آمریکاست! دنیای زور و رسانه یعنی همین!»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات