صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 19 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن می‌فهمد که چشم و گوش جوان امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می‌کند؟ ‌دشمن که بیکار نمی‌ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می‌کند محتوای ذهنی برای جوان درست ‌کردن؛ این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
از خمینی(ره) کپی نکنید
یکی از تاکتیک‌های براندازان و تجزیه‌طلبان در اغتشاشات اخیر برای به خیابان آوردن مردم، کپی‌برداری از اقدامات انقلابیون دهه ۵۰ است. اما آنچه عیان است است که این کپی‌برداری شبیه کاریکاتورهای طنز دهه ۶۰ است؛ بدنی لاغر و کله‌هایی بزرگ. در رسانه‌های‌شان از اعتصاب سراسری صحبت می‌کنند و خودشان هم بقول مراد بیگ در فیلم روزی روزگاری باور کرده‌اند که این دروغ‌هایی که می‌گویند راست است.
اما چرا امام خمینی(ره) با نبود رسانه‌هایی به عریض و طویلی رسانه‌های بن‌سلمان و ملکه موفق شد انقلاب کند ولی مصی علینژادها، اسماعیلیون‌ها و ربع پهلوی‌ها با پول‌های بادآورده بن‌سلمان و عمو سام نمی‌توانند؟ علت را باید در کارکردها و رویکردها دانست. امام خمینی(ره) اگر انقلاب کرد توانست مارکسیست و لیبرال و مذهبی، کرد و لر و بلوچ را زیر یک پرچم جمع کند. ولی امروز نوچه‌های این جماعت وجود یک چادری را در مترو بر نمی‌تابند و چادرش را قیچی می‌کنند، یک لوکوموتیوران غیر سیاسی را به آتش می‌سپرند، یک جوان مملکت مانند آرمان علی‌وردی را به صرف داشتن ریش و چهره مذهبی لینچ کرده و اربا اربا می‌کنند. 
این جماعت در 40 سال بعد از خمینی(ره) هم نمی‌توانند از او کپی کنند و ادای او را دربیاورند چرا که انقلاب خمینی انقلاب مستضعفین بود و پابرهنگان نه انقلاب سلبریتی‌ که بالاترین ادعایش بستن جواهری و رستوران است و یا صدف بیوتی‌ها، هیچکس‌ها و... که زیر نان بن‌سلمان‌ها و در قلب نیویورک و لندن و... ادعای اعتصاب غذای خشک و تر کنند. آقا و خانم برانداز، انقلاب(بخوانید اغتشاش و تجزیه‌طلبی) شما موفق نمی‌شود چون شما مجازی بودید و هستید ولی امام خمینی(ره) حقیقی. شما زیر پتو و پشت میزتان با لایک و دیسلایک و فالو و آنفالو کردن می‌خواهید پیروز شوید ولی انقلاب 57 در خیابان بود ، در خانه‌ها، در قلوب و... . پنجاه‌وهفتی‌ها و مریدان روح‌الله کبیر با اعتصاب نفتی و بیعت همافرها انقلاب کردند نه با انقلاب اجباری و ریختن میخ در جاده و قمه‌کشی در خیابان.
القصه رفتار با شیرینی‌فروش کردستان نشان داد این جماعت نمی‌توانند مانند انقلاب 57 عزای خمینی(ره) و اصحاب او را درآورند. رفتار این جماعت بیشتر شبیه منافقین در دهه 60 است، انقلاب اجباری (باز هم بخوانید اغتشاش) با قمه و چماق و اسلحه.
(یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
فرمان بازسازی انقلابی فرهنگ جامعه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که روز ۱۵ آذر برگزار شد مهندسی فرهنگی را موجب روشن شدن تکالیف دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی دانستند و افزودند: اگر اینگونه دستگاه‌ها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد.
گزاره‌های خبری: 1ـ در سال‌های گذشته دستگاه‌های فرهنگی کشور دچار آسیب‌های فراوانی شده‌اند که اثرات این آسیب‌ها بر وضعیت امروز برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی را شاهد هستیم. رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۷۳ به بعد همواره تهاجم فرهنگی دشمن را هشدار دادند و حتی در سال 1380 در زمان دولت اصلاحات به نتیجه این بی ‌وجهی‌ها پرداخت و فرمودند: سال‌ها پیش، من یک روز راجع به تهاجم فرهنگی صحبت کردم و گفتم دشمن از روزنه‌های فرهنگی به ما حمله می‌کند؛ اما متأسفانه عده‌ای این را نفهمیدند. بعضی صریح و بعضی هم در پرده گفتند فلانی به چه چیزی حمله می‌کند؟! کدام تهاجم، چه تهاجم؟! امروز بعد از گذشت چند سال، آدم‌های دیرفهم کم‌کم می‌فهمند که تهاجم فرهنگی یعنی چه! موج حملات فرهنگی دشمن که ایمان جوانان را هدف قرار داده، حالا به چشم‌شان می‌آید و ابراز نگرانی می‌کنند». از آن سال‌ها حدود سه دهه می‌گذرد اما هرچه می‌گذرد متوجه می‌شویم که چقدر دیر شده است و کاش از همان موقع مسئولان نتیجه کم توجهی به این دوراندیشی‌ها را می‌دانستند. 
‌2ـ در این سال‌ها در برنامه‌هایی از سر غفلت یا شاید برنامه‌ریزی شده صدمات جدی به ساحت مدارس و دانش‌آموزان وارد شد. از یک‌سو دانشگاه‌های تربیت معلم و فرهنگیان از چرخه مأموریتی وزارت آموزش و پرورش حذف کردند و سپس نیروهای حزبی و اعضای تشکل‌های سیاسی غیر معتقد به امور آموزشی، پرورشی و مبانی نظام جمهوری اسلامی را بدون طی دوره‌های آموزشی وارد مدارس کردند و در حالی که از قبل معاونت پرورشی را با شیوه‌ای مشکوک حذف کرده بودند قتل عام فرهنگی دانش‌آموزان را کلید زدند و اکنون نتایج این غفلت‌ها یا خیانت‌ها به وضوح قابل مشاهده است. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تمام این سال‌ها می‌توانست مقابل این روند بایستد اما نخواست و نتوانست این روند استحاله فرهنگی و اجتماعی را کنترل کند.
3ـ سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از سال ۱۳۸۹ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است اما در طول یک دهه گذشته هیچ‌گاه وزرای علوم برای اجرای این سند مهم مورد سؤال و بازخواست قرار نگرفتند و وضعیت محتوا، ساختار، سازمان، اساتید و منابع بر روی پاشنه سابق چرخید و وضع امروز دانشگاه‌ها از این غفلت نیز متأثر است.
نکات راهبردی: این غفلت‌ها بسیار بیش از آن است که ذکر شد. اکنون رهبر معظم انقلاب برای از بین آسیب‌های فرمان بازسازی انقلابی فرهنگ جامعه را برای این شورا مطرح کرده است که با رصد و شناخت دقیق ضعف‌ها در عرصه‌های مختلف، راه‌حل‌های عالمانه، تقویت تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور و همچنین بروز اعضای شورا در پیشبرد مسائل فرهنگی فراهم می‌شود.
(فرهاد مهدوی)
 
▼ اخبار 
1ـ کاتالیست ایران جایگزین رقیب آلمانی
پس از فروش توربین‌های گازی ساخت ایران و باز شدن پای تجهیزات سنگین ایرانی به بازار روسیه، حالا نوبت بقیه بازارها است. ایران که در طول یک دهه تحریم سخت گذشته برای فرار از آن راه تولید در داخل را انتخاب کرده بود، حالا در حوزه کاتالیست‌ها به عنوان مهم‌ترین فاکتور تولید در پتروشیمی‌ها به خودکفایی رسیده و برای گریدهای مختلف در این صنعت کاتالیست تولید می‌کند. تا پیش از این بیشتر کاتالیست‌های ایرانی از آلمان و بعدها از چین وارد می‌شدند که نمونه‌چینی در برخی موارد کیفیت نداشت. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی پس از سال‌ها تحقیق موفق به تولید گریدهای مختلف شدند و عملاً در این زمینه هم کشور بی‌نیاز شد. در صنعت بزرگ پتروشیمی روسیه که آلمانی‌ها سرمایه‌گذاری بسیاری کرده بودند، کاتالیست‌های آلمانی حرف اول را می‌زد و حالا که آلمانی‌ها میدان را خالی کرده‌اند قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این بازار سراسر سود حضور پیدا کنند. برای فهم این موضوع که کاتالیست چیست و چه نقشی در صنعت پتروشیمی دارد خوب است متوجه شویم که عربستان سعودی 100درصد کاتالیست خود را وارد می‌کند و سایر کشورهایی که در حوزه پتروشیمی کار می‌کنند استقلال چندانی در این حوزه ندارند. با توجه به رانت و لابی که در حوزه واردات کاتالیست بود جوان‌های ایرانی با تلاش‌های شبانه روزی در شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به دستیابی به این فناوری شدند. 
 
2ـ بودجه نظامی آمریکا رکورد زد!
مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع، لایحه حمایت از هزینه‌های نظامی بی‌سابقه پنتاگون را تصویب کرد. طبق این گزارش، مجلس نمایندگان از قانونی حمایت کرد که طی آن، راه برای دستیابی وزارت دفاع آمریکا به بودجه‌ای به ارزش 858 میلیارد دلار در سال آینده هموار می‌شود. این مبلغ بالاترین میزان بودجه دفاعی آمریکاست و حدود 45 میلیارد دلار بیشتر از پیشنهاد جو بایدن بوده است. این لایحه به قانون مجوز دفاع ملی یا NDAA موسوم شده است و نمایندگان مجلس آمریکا هم با رأی 350 به 80 آن را تصویب کردند. این بودجه شامل هزینه‌های نظامی از جمله افزایش 4/6 درصدی دستمزد سربازان، بودجه برای خرید سلاح، کشتی و هواپیما و همچنین حمایت از تایوان در برابر چین و دفاع از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه می‌شود.
 
3ـ اجرای فاز 11 پارس جنوبی پس از 2 دهه کم کاری
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود ۲ دهه است که توسعه آن بلاتکلیف مانده و در ۸ سال گذشته هیچگونه اقدامی روی آن انجام نشده است. یکی از شرکت‌های بین‌المللی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بر عهده داشت که به سبب تحریم‌‌ قرارداد را لغو کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم با روحیه جهادی و انقلابی فاز ۱۱ پارس جنوبی مورد توجه قرار گرفت و اکنون حفاری ۴ حلقه چاه گاز آن به اتمام رسیده است. این فاز گازی که در مرزی‌‌ترین منطقه با کشور همسایه قرار دارد بهمن ماه امسال پس از ۲ دهه وارد مدار تولید می‌شود.
 
4ـ اوج ابتذال رسانه
عزیز غضنفری در کانال شخصی خود نوشت: اوج ابتذال یک رسانه یعنی اینکه بگوید همکاری عربستان سعودی با چین خوب است و آن را ابتکار عمل جهان عرب بداند و از آن‌سو وقتی ایران و چین به سمت توافق راهبردی حرکت می‌کنند می‌گویند بد است و تا می‌توانند به تخطئه این همکاری دست می‌زنند! این وسط اما سعودی اینترنشنال با این تناقض‌ها و دروغ‌های آشکار چکار باید بکند که به مخاطب ثابت کند که رسانه نیست، بلکه یک پروژه امنیتی است؛ پروژه‌ای که برای ویران‌سازی و تجزیه ایران طراحی شده است. 
 
5ـ بازگشت به عصر حجر
مارین لوپن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و سیاستمدار معروف فرانسوی گفت: شما نمی‌توانید علیه روسیه جنگ انرژی راه بیندازید در حالی که ما خودمان انرژی نداریم، این احمقانه است تحریم‌هایی که اکنون اتخاذ می‌شود عواقب بسیار جدی‌تری برای مردم خودمان دارد تا دولتی که این تحریم‌ها علیه او اعمال می‌شود. فرانسه به دلیل سیاست‌های کوته‌فکرانه شما در حال بازگشت به عصر حجر است.
 
▼ اخبار کوتاه
نحوه برخورد پلیس آمریکا با یک برانداز/ فواد ایزدی، عضو ‌‌‌‌‌‏هیئت علمی گروه مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران با انتشار فیلمی از نحوه برخورد پلیس آمریکا با یک شهروند نوشت: طرف به اداره پلیس زنگ میزنه و میگه می‌خواد دولت آمریکا را سرنگون کنه و فحش میده. پلیس سریع میره در منزل طرف و درجا او را میکشه. دولت آمريکا در مورد براندازی با کسی مماشات نمیکنه و ویدئو مربوطه را منتشر میکنه تا برای دیگران درس عبرتی باشه و هم‌زمان ادعای آزادی ایران را داره.
 
تناقض جماعت شتر گاو پلنگ/ حاج مهدی سلحشور مداح سرشناس در توئیتی به تناقض براندازان و تجزیه‌طلبان پرداخته و نوشته: با یه جماعت شتر گاو پلنگی روبه‌رو هستیم که خودشونم نمی‌دونن چشونه! یه بار هشتگ می‌زنن #نه‌ـ به‌ـ اعدام‌ـ حتی‌ـ قاتل‌ـ بابام، یه بار هم میگن بعد از پیروزی انقلابی خیالی همه پاسدارا و بسیجی‌ها و آخوندا رو اعدام می‌کنیم! بالاخره اعدام خوبه یا بد؟ نمیرین از این همه تناقض!
 
از تجزیه ایران نترسید!/ این روزها اینترنشنال انگار ناامید از اجرای پروژه براندازی، در حال عادی‌سازی هرچه بیشتر تجزیه ‌است، بعد از اینکه گفتند اصلا همه بگویید: «من هم یک تجزیه‌طلب هستم» حالا نوبت به اینجای ماجرا رسیده که بی‌پرده می‌گویند از تجزیه نترسید. کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال می‌گوید: نباید از تجزیه ایران، از سوریه‌ای شدن ایران که خود جمهوری اسلامی عامل آن است ترسید.
 
حمام با کتری در بحران انرژی/ گزارش شبکه انگلیسی «itv NEWS» از دسته و پنجه نرم کردن شهروندان انگلیسی با بحران انرژی منتشر شد. طبق این گزارش ارقام جدید نشان می‌دهد که در ماه آوریل آینده، 8/4 میلیون خانواده انگلیسی با بحران انرژی روبه‌رو می‌شوند؛ یعنی یک سوم انگلیسی‌ها! شهروندان حتی نحوه حمام کردن خود را تغییر داده و برای کاهش بهای انرژی خود، حمام با کتری را برگزیده‌اند!
 
خدمت ایران به دنیا برای عدم گسترش مواد مخدر/ رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس گزارش رسمی سازمان ملل، ایران رتبه اول کشفیات را در دنیا دارد و در واقع بیش از ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، حدود ۵۰ درصد مورفین جهان و همچنین حدود ۲۷ درصد هروئین جهان به تنهایی مربوط به ایران است. این خدمت ایران در حالیست که ما سالانه شاهد تقدیم ده‌ها شهید مبارزه با مواد مخدر در ایران هستیم. 
 
مفصل‌ترین موافقت‌نامه تجاری ایران روی میز/ سرپرست گروه مذاکره‌کننده ایران با اتحادیه اوراسیا گفت: مذاکرات ایران و اوراسیا بر سر موافقت‌نامه تجارت آزاد نهایی شد. بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالا تحت پوشش این موافقت‌نامه قرار می‌گیرد. از حیث پوشش کالایی، این موافقت‌نامه بزرگترین پوشش کالایی را دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات