صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 26 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مفاهیم انقلابى عالی‌ترین مفاهیمى است که به درد انسان‌ها می‌خورد، به درد مردم می‌خورد؛ هنر را در خدمت این [مفاهیم] باید قرار داد. این بیش از آنکه خدمت به مخاطب و مستمع باشد، خدمت به خود هنر است که هنر در شبکه‌‌ صحیح آبیارى معنوى افکار مردم قرار بگیرد.(1392/11/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

ماجرای فرخ‌نژاد و لزوم بازسازی فرهنگی

ماجرای اخیر حمید فرخ‌نژاد هر چند داستان تلخی به نظر می‌آید، اما یک نشانه آشکار برای شناخت افراد و گروه‌هایی است که این روزها مانند آب خوردن وطن‌فروشی می‌کنند. ماجرای حیرت‌آور و تأسف‌آمیز برخی از چهره‌های اجتماعی که حدود انسانیت و اخلاق را پشت سر گذاشته‌اند جای تأمل فراوان دارد. البته فرخ‌نژاد پیشتر از این گفته بود 80 میلیون نفر جمعیت ایران برای من اهمیتی ندارد، اگر خم به ابروی بچه‌ام بیاید! یکی از نشانه‌های سقوط اخلاق در هنر نیز همان هنگام اتفاق افتاد اما از سوی جامعه چندان جدی گرفته نشد.
حالا همین بازیگر در ایام اغتشاشات اخیر در نقش مأمور امنیتی جمهوری اسلامی در یک فیلم تحت حمایت بنیاد فارابی ایفای نقش می‌کند؛ فیلمی که در آن نشان داده می‌شود موصل چگونه توسط نیروهای نظامی ایران از چنگال داعش رهایی می‌یابد. با اتمام آخرین سکانس، حمید فرخ‌نژاد دستمزد میلیاردی خود را دریافت می‌کند، سپس بار سفر را می‌بندد و از کشور خارج می‌شود. اما بخش دردناک ماجرا آن جایی است که این بازیگر همه مرزهای شرافت و انسانیت را زیر پاگذاشته، پس از خروج از ایران در آغوش دشمنان ایران می‌غلتد و در مذمت دیکتاتوری نیز در صفحه شخصی خودش خزعبلات می‌بافد!
اصلا خروج حمید فرخ‌نژاد از ایران به خودی خود چندان مهم نیست؛ او نیز می‌تواند به مشابه بسیاری از کسانی باشد که به دلایل گوناگون قصد مهاجرت موقت و دائم می‌گیرند. مهم آن است که همه کسانی که برای هنر و فرهنگ این کشور دل می‌سوزانند به فکر راه چاره بیفتند و اجازه ندهند چنین افراد وطن‌فروشی به ثمن بخس آبرو و حیثیت مردم بزرگ ایران و نیز فرهنگ اسلامی و ایرانی را پیش چشم افکار عمومی دنیا و به خصوص مردم و نسل‌های جدید جامعه خودمان ببرند. این اتفاقات صرفا تفسیر و معنای سیاسی ندارد؛ اگر علاقه‌مندان به فرهنگ دیر بجنبند و چنانچه این روند ادامه یابد چنین موجوداتی فرهنگ و هویت اصیل جامعه ایرانی را به تاراج می‌برند.
قضیه عجیب و غریب حمید فرخ‌نژاد هر چند صرفا یک علامت و رخداد است، اما نشانه آن است که نبض فرهنگ جامعه مطلوب کار نمی‌کند. به خاطر همین است که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با دولت سیزدهم فرمودند: «در مسئله‌ فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البته «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست».

(عزیز غضنفری)

 

▼ گزارش روز

تاکتیک چکش و میخ

مهم‌ترین حربه دشمن در اغتشاشات اخیر استفاده گسترده از دروغ و سوار بر جهل عده‌ای از کاربران فضای مجازی برای براندازی نظام است. آنها دروغ را به سرعت منتشر می‌کنند ولی پاسخ و تکذیبیه دروغ را یا منتشر نمی‌کنند و یا ناقص به آن واکنش نشان می‌دهند و مجدد چند روز بعد همان دروغ دوباره به شکل‌های پوستر، عکس، متن، فیلم و... منتشر می‌شود و در ذهن مخاطب یک دروغ را ضربه‌های مکرر یک چکش به میخ حفظ می‌کنند تا ماندگار شود.
گزاره‌های خبری: در سال‌های گذشته رسانه‌های غربی و برخی از جریان‌های سیاسی داخلی با تاکتیک میخ و چکش با ایراد اتهاماتی نسبت به نظام اسلامی تلاش کرده‌اند که نظام و رسانه‌های رسمی آن را دروغگو معرفی کنند تا بتوانند سخنان نابه حق خود را راست جلوه دهند و بهره سیاسی ببرند. ۱ـ در عید قربان سال ۱۳۹۹ مقام معظم رهبری با اشاره بر فرمانبری تحریم از تحریف فرمودند: «من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد». در جریان اغتشاشات این روزها مردم ما مشاهده کردند که تنها سلاح دشمنان برای مقابله با نظام همین استفاده از سلاح کهنه و زنگ‌زده تحریف و دروغ با ابزار بسیار نو شبکه‌های اجتماعی بوده است. ۲ـ یکی از رسانه‌هایی که بسیار فنی دروغ می‌گوید و مخاطبان آن هم به راحتی می‌پذیرند رسانه وابسته به وزارت خارجه انگلستان یعنی بی‌بی‌سی است. این رسانه انگلیسی در دوره یک ساله ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی ۳۶۷ هزار و ۳۷۷ شکایت را در پرونده قضایی خود به ثبت رسانده است و طی مدت یک سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی ۴۶۲ هزار و ۲۵۵ شکایت دریافت کرده است. همین شبکه از ۲۳ شهریور ۱۴۰۱تاکنون میانگین هر روز صد دروغ علیه ایران را حفظ کرده است. اکنون شما رسانه‌های دیگری مثل اینترنشنال و من‌وتو و اینستاگرام و واتس‌اپ و... را هم به آن اضافه کنید. 3ـ اما هنگامی که دروغگویی برای براندازی باشد، دروغ‌ها بیشتر می‌شود و شکل‌های دروغ‌گویی از زبان کشورهای دیگر، سازمان‌های بین‌المللی نیز تکرار می‌شود، مانند دروغ گفتن در مورد ضایع شدن حقوق زنان در ایران، دروغ گفتن در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دروغ گفتن در مورد کشته‌های اغتشاشات و هزاران دروغ دیگر. ۴ـ این دروغ‌ها که سازماندهی شده بیان می‌شوند بی‌اثر هم نیستند، زیرا دشمن تکذیبیه‌های ما را درج نمی‌کند و برخی از مخاطبان این رسانه‌ها به آسانی آنها را باور می‌کنند، دست به دست می‌کنند، در مورد آن روایت‌گری می‌کنند، مردم بدبین می‌شوند و دشمنان دست به سلاح تهدید و تحریم و حمایت از آشوبگران می‌برند. به همین راحتی چرخه دروغ می‌چرخد و چرخه تحریم را قطور می‌کند.
نکته راهبردی: در کوتاه‌مدت پاسخ سریع و هوشمندانه به این دروغ‌ها در سطح وسیع و به صورت مداوم می‌تواند اعتبار این رسانه‌ها را به صفر برساند، ضمن اینکه نباید فراموش کرد که دستگاه دیپلماسی ما هم باید علیه این راهزنان حقیقت در مورد حقوق بشر، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، اغتشاشات و... در دادگاه‌های بین‌المللی اعلام شکایت کند تا باعث رسوایی و بی‌اعتباری آنها شود. اگر رمز سرمایه اصلی منافقان و کفار که دروغ است برملا شود دیگر آنها نمی‌توانند نان در خون مردم ایران کنند و زنده بمانند. آن قدر باید اطلاع‌رسانی شود که دیواری نماند که میخ دروغ بر آن فرو برود. البته در بلندمدت هم باید به فکر یک چارچوب برای حکمرانی مجازی بود و نگذاشت رسانه‌های تروریست هرگونه که می‌خواهند جولان دهند.

(فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

1ـ بازدارندگی قصاص از زبان مرحوم آیت‌الله حائری

بعد از افزایش دعواها پیرامون قصاص محاربین، کاربری ویدیویی از مرحوم آیت‌الله حائری منتشر کرد که می‌گوید: «امروز ما بگوییم آقا، اینهایی که شیشه ماشین‌ها را شکاندند، یک شوری داشتند، ناراحتی‌ای داشتند، عصبانی شدند... بگوییم «فَبِها و نِعمَ!». یک شیرینی هم به آنها بدهیم که آقا این چند روز اینجا [بازداشت] بوده‌ای یک وقت ناراحت نشده باشی! روی‌شان را هم ببوسیم بگوییم بفرمایید [بروید]! خب فردا چه کار می‌کند؟! فردا دیگر نمی‌شِکَند؛ فردا آتش می‌زند! سارق مسلح وارد شده و کارهایی کرده، قاضی دستش می‌لرزد که اعدام بکند! این بدبختی است، بیچارگی است، این ضعف است! یک سارق مسلح اگر اعدام نشود، ما ضرر کرده‌ایم. چرا؟ چون محارب است. محارب، حکمش کشتن خشن است، کشتن تلخ است. قطع یک دست از یک طرف و یک پا از طرف دیگر است. این برای این است که کسی روی دیگری اسلحه نَکِشد. آمریکا این کار را نکرد و حالا باید چند تا فرد مسلح در هر مدرسه‌ای بگذارد! این همه فیلم جنایی نشان داد و با این فیلم‌ها بچه‌ها را سرگرم کرد. بچه‌ها هم آموزش دیدند که هر وقت از معلم‌شان دلخور شدند او را به رگبار ببندند. این هنر است؟!»

2ـ آغاز زمستان سخت برای قاره سبز

طبق گزارش Bruegel، بعد از تحریم گازی ‎روسیه، کشورهای اروپایی مجبور شدند بیش از ۷۰۰ میلیارد یورو برای حمایت از مصرف‌کنندگان اروپایی هزینه کنند. به ادعای این رسانه تازه این رقم جدای از خسارت وارد بر صنایع اروپاست که اخبار تعطیلی‌شان مدام به گوش می‌رسد. در گروه‌های فیس‌بوکی اعتراضات به گرانی برق، در اسکاندیناوی، زنان و مادران با آه و ناله، با عکس ‌انداختن از دمای اتاق می‌نویسند که کریسمس نزدیک است و من مادر تنها نمی‌توانم خانه‌ام را گرم کنم.‌‌ فرزند ده ساله‌ام دیروز به خانه آمده بود و می‌گفت: مادر من در این خانه چه طور زندگی کنم. کریسمس نزدیک است و من دیگر نمی‌توانم کادویی برای بچه‌هایم بخرم چرا که هر چه در می‌آورم باید پول برق بدهم. در آلمان قیمت برق برای هر کیلووات ساعت به ۸۰ سنت، در سوئد به ۹ کرون و در نروژ و فنلاند به ۸ کرون رسیده است. در فرانسه بحران برق باعث خاموش شدن سیستم‌های گرمایشی مدارس شده. در لهستان کارمندان حق‌ شارژ کردن گوشی‌های موبایل‌شان را ندارند. در آلمان هتل‌ها به مشتریان خود گفته‌اند باید دما را زیر ۱۵ درجه نگه دارند و تازه زمستان هنوز فرانرسیده است.

3ـ کاش شما هم اینترنشنال داشتید

کریم جعفری مدیر کانال اخبار سوریه در واکنش به برخورد پلیس آلمان و اردن با معترضان نوشت: «به قول یکی از دوستان ای کاش آلمانی‌ها هم ژرمنی‌اینترنشال، بی‌بی‌سی ‌ژرمنی و من‌وتو آلمانی داشتند تا این اجتماعات و تجمعات اعتراضی را رسانه‌ای می‌کردند. حالا شما بگرد اگر در یکی از این رسانه‌ها خبری از این تجمعات اعتراضی مشاهده کردید مشخص می‌شود دنیا دارد به سمت‌وسوی درستی می‌رود... در حالی که مثلاً در ایران یک دعوای خانوادگی را چنان دروغ با آن می‌بندند که دو طرف دعوا ناچارند روزها تلاش کنند تا بگویند دعوای‌شان خانوادگی بوده و اصلا ربطی به چیزی نداشته است. شما در طول سه ماه گذشته در سراسر ایران یک تجمع به این اندازه پیدا کردید؟ یک جایی تجمعی در این حد و اندازه صورت گرفت؟ باور کنید اگر صورت گرفته بود این رسانه‌های سعودی و صهیونیستی که در لندن مستقر هستند آن را با فیلترهای گوناگون چنان بازنشر می‌کردند که تا چند سال آینده مخاطب آن را با آن به عنوان نماد اعتراض جریان‌های وابسته به غرب، سر کار می‌گذاشتند.»

▼ اخبار کوتاه

شعار زن، زندگی آزادی در سرزمین آتزوری/ فیلم منتشر شده از سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر سابق ایتالیا و حامی مالی تیم فوتبال مونزا در جشن کریسمس این تیم، جنجال‌آفرین شد.‌ او در این جشن خطاب به بازیکنان می‌گوید: اگر بازی در برابر تیم رقیب را بردید به عنوان پاداش یک اتوبوس فاحشه به تیم خواهم داد! کاربری در واکنش به این قضیه و استفاده ابزاری از زن به طعنه نوشت: «میگن زن زندگی آزادی اونجا به کرسی نشسته.»

اخراج هیئت آمریکایی از مراسم حاج قاسم/ شرکت‌کنندگان عراقی در مراسم فرهنگی هنری به مناسبت سومین سالگرد شهادت فرماندهان شهید(حاج قاسم و المهندس)، با فریاد «آمریکا شیطان بزرگ است»، هیئت دیپلماتیک سفارت آمریکا در بغداد را که درصدد ورود به محل برگزاری این مراسم بود، اخراج کردند. جشنواره فرهنگی همزمان با سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی با استقبال گسترده شهروندان عراقی روبه‌رو شده است.

جای شاکی و متشاکی عوض شد/ مرتضی غرقی خبرنگار، نویسنده و برنامه‌ساز تلویزیون نوشت هر سال که برای شرکت در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل میرفتم، بیشترین معترضین به حقوق زنان بومیان کانادایی بودند. دولت کانادا هزاران زن بومی را سر به نیست و یا مقطوع النسل کرده تا نسل بومیان این کشور از بین برود. حالا این کشور بانی قطعنامه حقوق زنان علیه ایران شده است.

کاش زودتر رفته بودید/ سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت امروز نیاز‌ها و تجهیزات نظامی را خودمان می‌سازیم که اگر تحریم نبود به این توفیق‌ها دست نمی‌یافتیم و نیرومند نمی‌شدیم. وقتی توتال و دیگران احداث فاز‌های پارس جنوبی را ترک کردند، ما آن را ساختیم و ستاره خلیج فارس محصول قهر دشمن بود و کاش زودتر رفته بودند و این اقدام سریع‌تر انجام می‌شد.

خداحافظ دلار!/ نشریه ایتالیایی L’Identita می‌نویسد: که دوران تسلط واحد پول آمریکا در حال پایان است و این خبر بسیار بدی برای ایالات متحده است. کشورهای بریکس به رهبری چین در مسیر جدیدی قرار دارند. ایده اقتصاد پولی جدید به پول ایالات متحده وابسته نیست. این بر میلیاردها نفر تأثیر خواهد گذاشت.

فروش نفت و شکست تحریم‌های ظالمانه/ آمار ارائه شده از سوی وزارت انرژی آمریکا در مورد درآمد نفتی ایران در ۷ ماهه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد ایران در این دوره بیش از 1/5 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده که اذعانی به.شکست سیاست تحریم نفتی ایران است.

طرح صیانت در آمریکا تصویب شد/ مجلس سنای ایالات متحده با انجام رأی‌گیری صوتی لایحه‌ای را تصویب کرده که به موجب آن، کارمندان فدرال از استفاده از برنامه اشتراک‌گذاری ویدیویی متعلق به چین تیک‌تاک (TikTok) در دستگاه‌های دولتی منع می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات