صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۹۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 13 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این رژیم غاصب را به عنوان پایگاه غرب‌ـ اول پایگاه اروپا و بعد هم پایگاه آمریکاـ در این منطقه قرار دادند برای اینکه بتوانند به منطقه مسلط باشند، هر کار می‌خواهند بکنند، کشورها را به جان هم بیندازند، جنگ درست کنند، تحمیل کنند، توسعه بدهند، غارت کنند؛ اصلاً رژیم صهیونیستی را برای این به وجود آوردند.(1401/9/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
مطلوب کدام است، تغییر یا ثبات؟
در جوامع انقلابی همواره بار اصلی انقلاب بر شانه‌های مردم است چرا که این مردم هستند که انقلاب می‌کنند، آن را حفظ کرده و ارتقاء می‌بخشند. اگر به هر دلیلی مردم در حاشیه قرار بگیرند موجودیت انقلاب‌ها با خطر مواجه خواهد شد بر همین این اساس در جمهوری اسلامی تلاش می‌شود تا مردم دائما در متن انقلاب حضور داشته باشند. نگه داشتن مردم در متن انقلاب مستلزم نگریستن به ملت به مثابه منبعی از فرصت‌ها و اشتراک‌ها تا تهدیدها و تضادها است که معمولا سرشار از وحدت و گاهی نیز در شرایط اختلافی باشد. هر اندازه بتوان از فرصت‌ها و اشتراکات یک جامعه بهره گرفت به همان اندازه می‌توان انتظار پیشرفت را برای آن جامعه‌ داشت. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این وحدت را باید در دل ثبات و حفظ وضع موجود جست‌وجو کرد و یا آن را در لایه‌های تغییر بیرون آورد؟ خاصه اینکه جامعه صحنه دائمی کشمکش بین عناصر تغییردهنده با عناصر ثبات‌زا است.
برخلاف برخی تصورات که انقلاب اسلامی را مانعی بر سر راه تغییرات اجتماعی و سیاسی معرفی می‌کنند، واقعیت این است اساسا حرکت به شیوه انقلابی ناگزیر از پذیرش تغییرات است، در این مشی سکون و ایستایی جایگاهی ندارد اما این گفته به هیچ وجه به معنی پذیرش مطلق هر نوع تغییری نیست. باید توجه داشت که در مسیر پیشرفت و توسعه، ثبات و تغییر دو روی یک سکه‌اند، به واقع برای جامعه‌ ضرورتا نه هر ثباتی مطلوب است و نه هر تغییری؛ چرا که ثبات اگر به ایستایی بیانجامد به زوال متنهی می‌شود و تغییر اگر بی‌قاعده اتفاق بیفتد به بی‌ثباتی می‌انجامد. بنابراین پذیرش هر نوع تغییر یا ثبات تابعی از پیشرفت و توسعه کشور است. اگر تغییرات ثبات‌زا، در مسیر تعالی و رو به جلو ارزیابی شوند بی‌درنگ باید مورد استقبال قرار گیرند وگرنه تغییرات بی‌ثبات‌کننده، کندکننده و ارتجاعی محلی از اعراب ندارد.
پویایی فقه شیعی و کنشگری آرمان‌خواهانه و در عین حال واقع‌بینانه دو بال تغییر بدون زوال و ضربه به ارزش‌هاست؛ امری که در طی 1400 سال نشان داده است که شیعه از دل تهدیدها فرصت می‌سازد و از دل هر بحرانی که پیش پایش گذاشته‌اند پویاتر و پخته‌تر به راهش ادامه داده است. 
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
برکات روایت اول
از جمله خبرهایی روز گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت بیانیه شورای امنیت کشور پیرامون اغتشاشات اخیر بود.
گزاره‌های خبری: 1ـ در بیانیه شورای امنیت آمده است: در نتیجه مجموع آشوب‌گری‌‌ها تاکنون بالغ بر ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که می‌توان آنها را به اقسام شهدای امنیت، شهدای مردمی در اقدامات تروریستی، افراد بی‌گناه قربانی پروژه کشته‌سازی گروهک‌ها، مردم بی‌‌گناهی که در شرایط بهم‌ریختگی امنیتی جان باخته‌‌اند، اغتشاشگران و نیز عناصر ضد انقلاب مسلح عضو گروهک‌‌های تجزیه‌طلب، تفکیک نمود. 2ـ پیش از این و در نبود روایت دسته اول از نهادهای متولی صادق زیباکلام مدعی کشته شدن ۴۰۰ نفر در جریان اغتشاشات اخیر در ایران شده بود که بعد از مراجعه به دادسرا جهت ارائه مستندات ادعایش، نوشت: «لازم می‌دانم در خصوص رقم کشته‌شدگان، این توضیح را بدهم که بنده هیچ منبع و مأخذ موثقی پیرامون صحت و سقم آمار کشته‌شدگان ندارم. رقم ذکر شده در پست دیروز صرفاً بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران در نروژ، مسموعات در فضای مجازی و گفته‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور می‌بود. من خودم شخصاً هیچ علم و اطلاع موثقی از آمار کشته‌شدگان ندارم».
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ امروز با خیل مردمی مواجه شده‌ایم که با انبوهی از اطلاعات روبه‌رو هستند ولی آنچه از فضای مجازی به دست می‌آید دانشی است که تنها یک‌ بند انگشت عمق دارد. آنچه اهمیت می‌يابد این است که چه کسی می‌تواند این اطلاعات را القا و مدیریت کند. در عرصه رسانه، آن کسی که روایت اول را ارائه کند، عرصه را از آن خود کرده و آن را می‌رباید. رسانه‌های دشمن وقتی روایت اول را نقل می‌کنند در ادامه با ایجاد موجی از روایت‌ها مطابق با سیاست‌شان بر این موج سوار می‌شوند و هر اطلاعات غلطی را به جامعه هدف تزریق می‌کنند. 2ـ نبود روایت اول در 1378 باعث شد تا احمد باطبی با کلاهبرداری، پیراهنی آغشته به خون بز را برای تهییج جامعه استفاده کند. کشته‌های دروغین مانند: قتل ندا آقاسلطان و ترانه موسوی در 1388، آمارهای جعلی از اغتشاشات سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ و... به خاطر کم‌اهمیت بودن روایت اول در رویکرد مسئولان عالی کشور بود. 3ـ پسااغتشاشات1401 اولین فرصت برای ترمیم نواقص گذشته و ترمیم زخم‌هاست. یکی از زخم‌های همیشگی در ساختار رسانه‌ای کشور نبود روایت اول در خبررسانی است. حتی وجود یک کشته در نزاع خانوادگی دردآور و سخت است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت ولی ایجاد روایت اول، شفافیت و صداقت در خبررسانی، ترمیم بی‌اعتمادی‌ها، ایجاد اعتبار خبری و... را رقم می‌زند. هر چند این خبر ناخوشایند بود ولی ادامه شفافیت و صداقت در خبررسانی می‌تواند راهگشا و امیدآفرین باشد.
نکته پایانی؛ باید دانست و بر این مهم انگشت تأکید گذاشت که تقویت اعتماد و اعتبار خبری حاصل شده از روایت اول توأم با تحلیل صحیح، خنثی‌کننده تلاش همه‌جانبه دشمنانی خواهد بود که با تمرکز بر اخلال در حافظه تاریخی ملت ایران، به دنبال این بودند و هستند که ملت نفهمد پریروز کجا بوده، دیروز بر او چه گذشته است امروز در کجای تاریخ ایستاده و فردا به کدامین وادی حیات تاریخی خود قدم خواهد گذاشت و از همه مهم‌تر پس‌فردای تاریخ به کجا رهسپار می‌شود. دشمن می‌خواهد ایران دیروز را تاریک و ایران فردا را بن‌بست و مأیوسانه تصویر کند. این تصویر را بر امواجی از دروغ، تحریف و جعل سوار کرده و در جنگ جهانی رسانه‌ای پیش رو تصویرسازی «دیو» از ایران اسلامی و «پری» از غرب ارائه نماید. 
(حسين عباسيان)
 
▼ اخبار 
1ـ شکست از دشمن فرضی و لاف کوزهگری
رسانه‌های بین‌المللی از آغاز رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل برای شبیه‌سازی حمله به ایران خبر می‌دهند. بد نیست نتایج همین رزمایش در سال ۲۰۰۲ تحت عنوان (Millennium Challenge 2002 چالش هزاره ۲۰۰۲) را بازخوانی کنیم!‏ رزمایش چالش هزاره ۲۰۰۲ در دوران ریاست‌جمهوری بوش و وزیر دفاعی دونالد رامسفلد طراحی و اجرا شد. هدف، شبیه‌سازی حمله به نیروی دریایی ایران و جلوگیری از بستن ‎تنگه هرمز عنوان شد. ۲۵۰ میلیون دلار برای آمریکا هزینه داشت و بیش از ۱۳ هزار نفر در این رزمایش مشارکت کردند.‏ این رزمایش چند پیش‌فرض داشت: قطع ارتباطات رادیویی و مخابراتی ایران، عدم حمله پیش‌دستانه ایران به مواضع رژیم صهیونیستی، عدم حمله ایران به پایگاه‌های آمریکا در منطقه! ایرانی‌ها با ‎قایق‌های تندرو، مواضع آمریکایی‌ها را شناسایی کرده و با اژدرهایی مثل موشک‌های کرم ابریشم، ناوگان دریایی ایالات متحده را از کار انداخته و ۱۶ ناو و ناوشکن آمریکایی را به همراه یک ناو هواپیمابر منهدم کرده و در همان حمله حدود ۲۰ هزار سرباز آمریکایی را به هلاکت رساندند!‏ در این عملیات ژنرال پل وان ریپر Paul K. Van Riper، در نقش فرمانده نیروهای ایرانی حضور داشت. بعد از شکست نیروی دریایی آمریکا، او را مجبور به کناره‌گیری کردند و گفتند او از نقش خود خارج شده! وی در پاسخ گفت: واقعا فکر می‌کنید ایرانی‌ها ساکت می‌نشینند تا شما آنها را از بین ببرید؟ 
 
2ـ خروش بحرینی‌ها علیه صهیونیسم
مردم بحرین برای چندمین روز متوالی، برای نشان دادن مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سفر امروز اسحاق هرتزوگ رئیس این رژیم به منامه تظاهرات کردند. رسانه‌های عبری با اشاره به تشدید مخالفت‌های مردمی با این سفر، گفته‌اند شاباک تدابیر امنیتی در این خصوص را افزایش داده است. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبران شیعیان بحرین اعلام کرد: تبدیل اجباری جامعه بحرین به یک جامعه یهودی از برنامه‌های سیاسی رژیم آل‌خلیفه است که در آن جشن‌ها و برنامه‌های یهودی اجرا شود و جشن «حانوکا» یک نمونه از این نشانه‌هاست. دشمنی امت اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی که همه ارزش‌ها و منافع و وجود مسلمانان را هدف قرار داده، باید افزایش یابد و اخباری که از جام جهانی می‌رسد، بشارت بخش آینده است. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم پیشتر از ملت بحرین خواسته بود تا از فروش خانه و زمین به یهودی‌ها خودداری کنند. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کسی که زمین و خانه‌ای را به یهودی‌ها بفروشد، خاک و سنگ نفروخته بلکه وطن‌فروشی، ملت‌فروشی، تاریخ‌فروشی، مقدسات‌فروشی و اسلام‌فروشی کرده است.
 
3ـ همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم
داریوش سجادی روزنامه‌نگار ساکن آمریکا در صفحه شخصی خودش نوشت: در خارج از کشور «همه چیز آرومه‌ـ ما چقد خوشبختیم» چیزی که البته فریبی بیش نیست و غالب ایرانیان مقیم غرب در عسرت مالی و عزلت و غمبرک روانی ناشی از ناکامروائی در زندگی‌های شخصی مبتلا به غمبادهای ذهنی‌اند. همزمان رسانه بن‌سلمان با القای افراطی از فضای سیاه و جو مأیوسانه از زندگی در داخل کشور محیلانه موفق به ترویج و رشد یأس و افسردگی و پرخاشگری هیستریک و حزن فردی و اجتماعی بین ایرانیان شده. و بدین روال «ایران‌اینترنشنال» جمیع باورمندان‌اش را به صورت نامحسوس و ریموت‌کنترلی مبدل به زامبی‌هایی کرده که ناشی از استرس‌های مستمر عصبی از جوار سیاه‌نمایی‌های ناراست و اشاعه اخبار کذب و خشن و جنایت‌کارانه و در قبال ناآشنایی مخاطبان این «شبه‌رسانه» با «سواد رسانه‌ای» ایشان را در زندگی‌های شخصی به انواع پسیکوزهای عاطفی و روان‌نژندی‌های نوروسیس و پرخاشگری و افسردگی‌های مزمن و بیماری‌های عصبی از قبیل «ام‌ـ اس» و رشد طلاق نزد جامعه مخاطبش مبتلا کرده.
 
▼ اخبار کوتاه
از تجزیه‌طلبی تا دستور کشتار/ شبکه سعودی نقاب از چهره برداشت و بعد از دعوت به شعار «من یک تجزیه‌طلب هستم» حالا نوبت به ترغیب علنی به ترور اشخاص رسیده است. مهمان شبکه سعودی اینترنشنال گفته: کشتن مأموران اخلاقی‌ست و نکشتن آنان را می‌شود غیر اخلاقی دانست! این در حالیست که روز گذشته ناصر عزیز، عضو گروه تجزیه‌طلب و تروریستی حرکت النضال در مصاحبه‌اش گفت: سرزمین‌های اهواز و بلوچستان توسط ایران اشغال شده و این حق ما است تا با استفاده از سلاح با حکومت اشغالگر مقابله و دست آن را از منابع اقتصادی خاک خود کوتاه کنیم!
 
عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از تحریم‌های ونزوئلا/ وزارت نفت ونزوئلا و شرکت نفتی شورون شب گذشته قراردادی را در راستای افزایش تولید نفت ونزوئلا و توسعه عملیات‌های نفتی در این کشور امضا کردند. هفته گذشته دولت آمریکا به شرکت شورون مجوز ۶ ماهه داد تا مجددا تعامل نفتی با ونزوئلا را آغاز کند، البته این مجوز به صورت مشروط به شرکت شورون داده شد.
 
بازداشت دوباره روحانی شیعه توسط رژیم سعودی/ سایت «مرآة الجزیره» فاش کرد که مقامات ریاض شیخ «کاظم العمری»، از روحانیون برجسته شیعه در شهر مدینه منوره را برای دومین بار طی یک سال بازداشت کرده‌اند. شیخ کاظم العمری در حالی مجددا بازداشت شده است که نیروهای امنیتی عربستان سعودی نهم آوریل ۲۰۲۲ او را آزاد کرده بودند.
 
پول سعودی، اطلاعات آمریکایی و آموزش صهیونیستی/ الیف صباغ تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستی «i24» گفت: آموزش تروریست‌ها و حملات از شمال عراق با حضور افسران اسرائیلی موساد انجام می‌شود؛ هزینه این طرح و نقشه را عربستان تأمین می‌کند و آمریکا مسئول پشتیبانی اطلاعاتی و ماهواره‌ای طرح‌های ضد ایرانی است.
 
پروپاگاندا یعنی این.../ علی علیزاده در صفحه تلویزیونی جدال نوشت: مکانیزم پروپاگاندای عصر مدرن به این صورت عمل می‌کند که خبر دروغ شکستن پاهای حسین رونقی را با سر و صدا و جوسازی مضاعف تیتر صفحه یک می‌کنند و روضه حسین رونقی می‌خوانند اما خبر تکذیبش را با صدای آرام در صفحه هفدهم منتشر می‌کنند!
 
بشار برگ برنده اردوغان؟/ رویترز به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد تلا‌ش‌های روسیه برای برگزاری دیدار اردوغان با بشار اسد با مقاومت دمشق روبه‌رو شده است. اسد معتقد است چنین دیداری موضع اردوغان را در انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه تقویت می‌کند و پیش از انتخابات، خبری از احیای روابط نخواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات