فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۶۳۶

پیام هایی استیضاح "تیک تاک" در آمریکا

این نشست نشان اهمیت فوق العاده فضای مجازی برای سیاست مداران و قانون گذاران ایالات متحده اولین ، بزرگترین و تنها سیاستگذار کلان این حوزه در جهان است.

مرور کلی جلسه استیضاح مدیرعامل چینی « تیک تاک »  نکات بسیار مهم ، مفید و راهبردی برای عموم مردم خصوصا سیاست ورزان، قانون گذاران و فعالان فضای مجازی دارد.
البته این نوشته قصد ندارد وارد جزییات شود ، چرا که بررسی جزییات نیازمندان بازبینی و بررسی چندباره و دقیق محتویات علنی و غیرعلنی جلسه کنگره خواهد داشت.

۱ - اصل تشکیل چنین جلسه ای حاوی درسهای متفاوت و بزرگی است:

-این نشست نشان اهمیت فوق العاده فضای مجازی برای سیاست مداران و قانون گذاران ایالات متحده اولین ، بزرگترین و تنها سیاستگذار کلان این حوزه در جهان است.
- توجه به ظواهر دموکراسی و رعایت آزادی اجتماعی در مقابل چشمان مردم زیست بوم خود همینطور مردم جهان.
- پخش زنده استیضاح در تمامی شبکه های داخلی و خارجی جهان بعنوان مسئله ای بسیار مهم ، فراگیر  و حساس
- بازنمایی رسانه ای اصل جلسه و پخش زنده آن با تاکید بر اهمیت فرهنگ (خیلی بیشتر از اقتصاد و سیاست) .
-  توجه به اقناع عمومی از طریق پخش زنده جلسه قبل از سیاست گذاری و صدور رای و اطلاعیه.
-  همگرایی جمهوری خواهان و دمکراتها (و اشاره چند بار در سخنان نمایندگان ) در موضوع مخالفت با فعالیت شرکت  چینی « تیک تاک» در خاک امریکا ( همانند مقابله آنها با پوتین در اوکراین)
-  هوش مصنوعی ، اطلاعات و سنجش های روز افزون کاربران و کنترل داده های آنها از این طریق از مباحث بسیار بسیار مهمی است که در نگرانی هاو بیانات نمایندگان بخوبی مشهود بود. 

2-  از محتوا و خلاصه این جلسه که در اختیار رسانه های ما قرار گرفته می توان درس های زیادی آموخت ( محتوای کامل جلسه، مباحث پنهان شده از نظر مردم در جلسه و دفاعیه های بعدی شرکت تیک تاک حتما اطلاعات بسیار فراتری برای قضاوت و بررسی در اختیار تحلیگران این عرصه قرار خواهد داد) :

-  تقدم فرهنگ بر سیاست ، اقتصاد و هر جنبه ای از زندگی.
-  تاکید و اشاره مکرر نمایندگان کنگره آمریکا به لزوم حفظ حریم خصوصی کاربران، امنیت اطلاعات و داده های جمع آوری شده شرکت تیک تاک و رقبای دیگر آن. 
- اشاره به اهمیت فهرستی بلند از مباحث مهم و مورد نظر « خانواده ها » در اخلاق عمومی ، آموزش های فرهنگ عمومی ، تبلیغ تروریسم ، خودکشی ، محتویات سکسی و ضد اخلاقی و .... در ارایه اطلاعات این شبکه مجازی با صد و پنجاه میلیون کاربر امریکایی.
-  توجه به مقابله با فرهنگ کمونیستی چینی بعنوان مهاجم و دشمن !! فرهنگ لیبرال امریکایی در بیان سخنرانها. (تهاجم فرهنگی علیه غرب !؟)
-  بازخوانی بندهای مختلف و مطول قوانین (بازدارنده ، ناظر ، بررسی کننده ) در فضای مجازی امریکا در بیان بعض نمایندگان  نشان از رها نبودن این فضا در کشور مبدع و اداره کننده فضای مجازی بود .(در حالی که کشور ما - بجز اجرای فیلترینگ ناکارآمد نصفه و نیمه - تاکنون موفق به تصویب قانونی در این زمینه مهم نشده است!؟ ) 
- اعتراف برخی نمایندگان به جذابیت فوق العاده « تیک تاک» و پیشی گرفتن از سایر رقبای امریکایی خود در امریکا ، بهترین دلیل برای توجه سیاستمداران امریکایی در برپایی این جلسه ظاهر فریب امریکایی و انحصارگرایی تام و تمام آنها در عرصه محتوای فضای اینترنت از جانت آنهاست.
علاوه بر نکات پیش گفته در این مختصر ، تنها نکته ای که برای سیاست مداران و کاربران فضای مجازی درک آن ضرورت فوری دارد ، حقیقی انگاشتن این فضا و بیداری از غفلت و سهل انگاری سالهای گذشته در ایران اسلامی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات