صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 27 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مشکل ما را با آمریکا یک چیز حل می‌کند؛ چه چیزی؟ به آمریکا باج بدهیم؛ نه یک بار؛ آمریکایی‌ها به یک بار باج هم قانع نیستند؛... اگر بخواهید مشکل‌تان با آمریکا حل بشود، باید این کار را بکنید؛ مرتب باج بدهید. آمریکا اینها را می‌خواهد: پشت مرزهای خودتان، خودتان را محبوس کنید، دست‌تان را خالی کنید، صنایع دفاعی‌تان را تعطیل کنید. کدام ایرانی باغیرتی حاضر است که یک چنین باجی بدهد؟(1401/9/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

با لباس مبدل حمایت از دموکراسی

چه آنهایی که با ژستی روشنفکرانه خود را غرق در ارزش‌های لیبرال دموکراسی می‌دانند و چه کسانی که با گوشه ناخنی خود را به این ارزش‌ها بند کرده‌اند بر این فرضیه غلط اصرار دارند که موضع‌گیری‌های این روزهای جهان غرب در حمایت از ناآرامی‌های اخیر از باب نگرانی نسبت به رعایت ارزش‌های دموکراتیک در ایران است، فرضیه‌ای که اگر کمی با نگاهی عمیق‌تر به آن نگریسته شود نشانه‌های زیادی وجود دارد که آن را زیر سؤال خواهد برد.
نوام چامسکی فیلسوف آمریکایی که اتفاقا یکی از حامیان ناآرامی‌ها در ایران به شمار می‌رود معترف است که: «برای واشنگتن ارزش‌های دموکراتیک در مقایسه با نیاز به تنبیه ایران در درجه پایین‌تری از اهمیت قرار می‌گیرد» این بدین معناست که برای آمریکا پیشبرد منافع بر سایر امور برتری دارد. البته این موضع غرب تنها مختص به ایران نیست. غرب سال‌هاست که بر اساس یک الگوی دیرینه درصدد آن است تا در لباس مبدل حمایت از دموکراسی منافع خود را ‌در جهان دنبال کند. عدید داویشا استاد علوم سیاسی دانشگاه میامی در مورد نقش غرب در ممانعت از توسعه دموکراسی در خاورمیانه می‌نویسد: «در خاورمیانه تاریخ طولانی برای توسعه دموکراسی و حقوق بشر وجود دارد که اغلب این تلاش‌ها به وسیله دخالت‌های غرب از حرکت بازمانده است به طوری که هر کجا ایجاد دموکراسی مانع پیشبرد منافع غرب بوده، به طرز چشمگیری با برقراری آن دشمنی ورزیده است.»
پایگاه خبری میدل ایست نیز در گزارشی تحت عنوان «چرا دموکراسی آمریکایی توهمی پوچ است» با برشمردن دخالت‌های آمریکا تحت عنوان حمایت از دموکراسی در ایران، عراق، گواتمالا، دومینیکن، ویتنام جنوبی، برزیل، شیلی، پاکستان و... می‌نویسد: آمریکا در بسیاری از کشورهایی که ساختارهای دموکراتیک داشته‌اند از طریق توطئه کودتا و دیگر حربه‌ها دخالت کرده و وقایع فاجعه‌باری را برای این کشورها رقم زده است.
بر این اساس قطعنامه‌های پی در پی سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران، راه‌اندازی تجمعات و کاروان‌های ضد ایرانی در خارج از کشور، حمایت‌های رسانه‌ای و حقوقی از مخالفان، افزایش تحریم‌ها و... را باید در یک پارادایم ضد دموکراسی ارزیابی کرد، به واقع این حرکت‌ها و اقدامات غرب به اسب تروایی برای نفوذ در جامعه ایرانی نه به قصد گسترش دموکراسی بلکه با هدف فشار در جهت پذیرش مداخله خارجی برای از پای انداختن دموکراسی غیر سکولار و مبارزه با سیستم‌های مردم‌سالار مستقل تبدیل شده است.

(حسین حسینی‌نژاد)

▼ گزارش روز

لاف بی‌بی‌ در بازار کوزه‌گری

صهیونیست‌ها این روزها دچار مخمصه‌ای عجیب شده‌اند. دولت‌های مستعجلی که می‌آیند و به علت ناتوانی و دعواهای درون سرزمین‌های اشغالی زود از هم می‌پاشند. اما نکته عجیب ماجرا شاخ و شانه کشیدن بی‌بی‌ نتانیاهو برای جمهوری اسلامی است؛ آن هم در زمانی که صهیونیست‌ها درگیر بدترین شرایط خود هستند.
گزاره خبری: نتانیاهو در ادامه لفاظی‌های خودش گفته است لازم باشد به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کنیم! البته چند روز گذشته نتانیاهو در مصاحبه با فاکس‌نیوز پیرامون ترسش از توان نظامی و تسلیحاتی ایران گفته بود ما با یک شراکت تهاجمی مواجه شده‌ایم همه ما پهپادهای قاتل ساخته شده توسط ایران را می‌بینیم. باید هرآنچه می‌توانیم انجام دهیم تا جلوی توسعه جنگ‌افزارهای خطرناک‌تر توسط ایران را بگیریم.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ با گذشت یک ماه، تشکیل کابینه به چالشی بزرگ برای نتانیاهو تبدیل شده و او روز جمعه ناگزیر به بیت هاناسی بازگشت تا از اسحاق هرتزوگ بخواهد فرصت تشکیل کابینه را برای چند روز دیگر تمدید کند. اگرچه هرتزوگ با درخواست نتانیاهو برای تمدید مهلت تشکیل کابینه به‌ مدت 10 روز موافقت کرده، اما کار نتانیاهو برای نهایی کردن ترکیب کابینه در چند ‌روز باقی مانده چندان هم آسان نیست. 2ـ ظاهرا این قدر دعوا در تیم نتانیاهو بالاست که بی‌بی‌ مجبور شده است اعضای کابینه را به صورت چرخشی بچیند. چند روز قبل کانال ۱۲ تلویزیون رژیم‌ صهیونیستی با اشاره به اعتراض اعضای حزب لیکود به نتانیاهو برای انتصاب «رون درمر» مشاورش به‌ عنوان وزیر خارجه نوشت: احتمالا وزارت خارجه بین اعضای لیکود و درمر چرخشی خواهد شد و «ایزرائیل کاتز» یا «امیر اوهانا» از حزب لیکود برای ۲ سال اول و بعد از آن درمر برای ۲ سال آخر، این منصب را در اختیار خواهند داشت. 3ـ همین موارد بود که لاپید نخست‌وزیر سابق صهیونیست‌ها گفته بود کابینه نتانیاهو را باید کابینه دیوانگان دانست و البته این عنوان بسیار برازنده کابینه احتمالی صهیونیست‌هاست. همین چند روز گذشته بود که ائتلاف یهودیت متحد تورات از جریان‌های افراطی صهیونیست اعلام کرد که این جناح در صورتی وارد کابینه نتانیاهو خواهد شد که فرایند تولید برق در سرزمین‌های اشغالی، روزهای شنبه (روز تعطیلی یهودیان در هفته) متوقف شود، هرچند نتانیاهو دیروز در کنست اطمینان داد، برق قطع نخواهد شد، ولی این موضوع عمق فاجعه در سرزمین‌های اشغالی را آشکار کرد.
نکته مهم؛ این لافزنی‌های نتانیاهو در حالیست که آنها در چند سال گذشته با چالش‌هایی به نام گروه‌های مقاومت مواجه شده‌اند و در مواجهه با این گروه‌ها در معرکه‌هایی مانند سیف‌القدس ناکام بوده‌اند. از سویی ما شاهد گسترش گروه‌های مقاومت حتی در کرانه باختری هستیم و گروه‌هایی مانند عرین‌الاسود هر روز برای صهیونیست‌ها ایجاد چالش می‌کنند. لذا این گزافه‌گویی‌های امثال نتانیاهو را باید مانند قدیمی‌ها مصداق همان لاف در بازار کوزه‌گری دانست.

 

▼ خبر ویژه

خودکشی اقتصادی یعنی همین

بنجامین نورتون، روزنامه‌نگار لاتین‌تبار روز گذشته نوشت: این همان چیزی‌ست که خودکشی اقتصادی به نظر می‌رسد! در مارس ۲۰۲۱، برق در بریتانیا حدود ۵۰ پوند به ازای هر مگاوات ساعت هزینه داشت. با بازگشایی اقتصاد پس از همه‌گیری و تشدید تنش ناتو با روسیه، قیمت‌ها افزایش یافت و تحریم‌های غرب در ماه سپتامبر آن را به ۵۸۰ پوند رساند که ۱۱ برابر بیشتر بود. جنگ نیابتی ناتو با روسیه اقتصاد اروپا را نابود می‌کند. فقط ایالات متحده سود می‌برد (به طور خاص، شرکت‌های آمریکایی). افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی باعث می‌شود آلمان و فرانسه صنعت‌زدایی شوند. شرکت‌های بزرگ به خارج از کشور نقل مکان می‌کنند(بسیاری به ایالات متحده).


▼ اخبار

1ـ اگر ایران بود

عباس طاهری در کانال شخصی خود نسبت به خبر انفجار آکواریوم هتلی در برلین نوشت: این آکواریوم عظیم و خارق‌العاده برلین است که امروز ترکیده و کامل از بین رفته است. دو نکته: 1ـ هر چه گشتم فیلمی از لحظه اتفاق پیدا نکردم، فیلم‌ها به طور کلی از دور و بعد از پایان حادثه است، در فیلم‌ها هیچ نشانه‌ای از عناصر اذیت‌کننده و یا تحریک‌کننده وجود ندارد، مثلا از لاشه مرگ دسته جمعی ماهیان، یا احتمالا خسارت و صدمات انسانی. فیلم‌ها پاکیزه است. حالا اگر ایران بود از دویست تا زاویه لحظه حادثه و مثلا پاره شدن دست فلان نگهبان از طریق دوربین رسمی آن مجموعه هم کف اینترنت پخش بود. این را باید فهمید و برای این معضل فکری کرد. ۲ـ حداقل چهل پنجاه توئیت آلمانی درباره این حادثه را خواندم، هیچکس این را دستمایه تمسخر و تحقیر آلمانی‌ها نکرده بود، هیچکس آن را نشانه‌ای از بدبختی ملت آلمان به حساب نیاورده بود، هیچکس این حادثه را به پای بی‌لیاقتی همه آلمانی‌ها از زمان هیتلر تا الان ننوشته بود. فقط تصور بفرمایید چنین اتفاقی مثلا در تهران رخ می‌داد، اجداد ما ایرانیان هم از تمسخر و تحقیر در امان نبودند. وقتی می‌گوییم ملت ایران سال‌هاست تحت شدیدترین عملیات روانی تاریخ هستند نتیجه آن چنین تفاوت‌هایی است.

2ـ وطن‌فروش‌ها این‌گونه‌اند

حسن صنوبری در متنی تحلیلی نوشت: وطن‌فروش هیچ‌گاه ایدئولوژی ثابت و محکمی ندارد، ممکن است یک روز از درد فقرا بگوید و روزی دیگر از درد ثروتمندان، یک روز تطهیرکننده قاتل یک زن باشد و روز دیگر سوگوار ظلم به زنان بشود. یک روز از انسجام و گفت‌وگوی ملی حرف بزند و روزی دیگر به تفرقه و تجزیه دعوت کند. دهه ۶۰ سوسیالیستی باشد که فحشش لیبرال و آمریکایی باشد و دهه ۹۰ لیبرالی باشد که فحشش دیکتاتور و توتالیتر، یک روز بگوید «من قطاری دیدم که سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت» و از هرگونه کنش سیاستی دامن برچیند و آن را غیرحرفه‌ای بداند و روزی دیگر دوری‌کنندگان از سیاست را «بی‌شرف» و «خودفروخته» و «عامل رژیم» خطاب کند. یک‌ روز با کاریکاتورش دفاع هم‌وطنانش از وطن را خشونت‌طلبی معرفی کند و روزی دیگر برای تهییج جنگ داخلی در صفحه‌اش آموزش ساخت کوکتل مولوتوف بگذارد. این ویژگی عجیب از یکی از صفات خود آمریکا برگرفته شده: تزویر و بی‌هویتی.

3ـ سه کامیون طلا کمک آل‌سعود به منافقین

مسعود خدابنده عضو سابق مرکزیت سازمان مجاهدین خلق، در کتاب تازه منتشر شده‌ خود می‌نویسد: در یکی از سفرها به عربستان سه کامیون طلا و انبوهی هدایا از جمله ساعت‌های رولکس طلا با مارک سلطنتی و اقلام دیگر به بغداد آوردیم. بعد از فرار مریم رجوی از عراق او را با چند ده ‌میلیون دلار اسکناس دزدیده‌ شده از بانک‌های عراق در پاریس دستگیر کردند و فرانسه مسئله را به سوریه اطلاع داد. خدابنده می‌گوید: امروز در آلبانی ۵ زمین کشاورزی خریداری شده و در آن کمپی برای مجاهدین ساخته شده است که نه‌تنها مجوز ساختمان ندارد که اصلاً ردی از آن یا سکنه آن در دفاتر دولتی آلبانی وجود ندارد.

4ـ پیوند اغتشاشات با خروج سرمایه

ناامن‌سازی کشور تبعات خطرناک دیگری هم دارد. بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد گرچه رقم دقیقی برای خروج سرمایه در کشور اعلام نشده، اما از آنجا که بخشی از تضعیف خالص حساب سرمایه مربوط به خروج سرمایه از کشور است، اگر این شاخص را نماینده خروج سرمایه بدانیم، در سال‌هایی که در ایران آشوب و ناامنی رخ داده، خروج سرمایه تشدید شده است. قابل ذکر است خروج سرمایه از کشور یکی از عوامل تضعیف پول ملی و عامل التهاب در بازار ارز است، چرا که ابزارهای لازم برای مدیریت بازار ارز را از دست بانک مرکزی می‌گیرد.

 

▼ اخبار کوتاه

نتیجه‌های اعتمادسوزی در بورس/ حمیدرضا دهقانی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس گفت در ۹ ماه اول امسال کدهای‌ فعال بورس زیر ۴ میلیون است. یک واقعه‌ای در سال‌های گذشته در بورس اتفاق افتاد و تعداد زیادی از مردم کشور متضرر شدند و ضررهای‌جبران‌ناپذیری به بازارهای مالی وارد شد ولی هیچ پژوهشی شکل نگرفت که بفهمیم چگونه باید جلوی تکرار این بحران را بگیریم.

مهمان حضرت مادر/ حاج محمود کریمی خاطره‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی نقل کرده و می‌گوید: شخصی آمد و از من درخواست کرد که با زنان بدحجابی که در روضه‌ها شرکت می‌کنند برخورد کنم، حاج قاسم هم آنجا نشسته بود؛ گفت: حاج قاسم شما یک چیزی بگویید. حاج قاسم گفت: «مگر اینجا خانه‌ شماست؟ خانه‌ شما آمدند برخورد کن. در خانه‌ مادرشان آمده‌اند.»

سریال حاج قاسم در راه است/ جبلی رئیس صدا و سیما اعلام کرد صدا و سیما از سال‌های پیش سعی کرد سریال ترور کار ارزشمندی است؛ مدتی به دلایل مختلف متوقف شده بود اما خوشبختانه به جریان افتاد. ما هم کار را با جدیت پیش می‌بریم امیدوارم این کار به سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برسد اگرچه خیلی سخت است اما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم این کار انجام شود.

کجایی آقای سلبریتی/ بر اثر ازدحام جمعیت در کنسرت آکادمی Brixton O2 لندن هشت تن کشته شدند و چهار نفر دیگر نیز در وضعيت وخیمی قرار دارند! کاربری این خبر را منتشر کرده و در ذیل آن نوشته الان باز فلان سلبریتی میگه خوش به حالشون که از خوشی مردن! حیف که جات خالی بود آقای سلبریتی!

خیانت غرب به مهره خودی/ ولادیمیر زلنسکی اعتراف کرد که از او خواسته شده تا پای میز مذاکره با مسکو بنشیند. رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسه LCI گفت: برخی از من می‌خواهند که پشت میز مذاکره بنشینم، اما من موضوعی برای گفت‌وگو نمی‌بینم.

جولان خاخام‌ها در سرزمین وحی/ کاربران سعودی از جولان خاخام‌ها در عربستان سعودی انتقاد کرده و نوشتند: جولان خاخام‌های یهود در سرزمین وحی هم‌زمان با محبوس بودن اندیشمندان سعودی در زندان. این تناقضی است که آل‌سعود با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

صنعت هسته‌ای در خدمت داروسازی و صنعت/ رادیو داروی جدید برای تشخیص تومورهای سرطانی، شتاب‌دهنده الکترونی با کاربرد در تصفیه پساب‌های صنعتی و یک محصول جدید برای عقیم‌سازی آفات کشاورزی دستاوردهایی هستند که توسط متخصصان هسته‌ای بومی‌سازی شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات