صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۷۶۲

روایت یک مرد

پایگاه بصیرت / ندا کرمانشاهی

یکی از مستندهای جشنواره «سینما حقیقت» به زندگی سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص دارد که وجه متفاوتی از شخصیت این قهرمان ملی ایران‌زمین را به تصویر می‌کشد. مردی که هر چند در میدان نبرد ترس بر اندام جبهه باطل انداخته، اما برای مستضعفان جامعه خود، خانواده شهدا، خانواده خودش و هم‌روستایی‌هایش در هیبت آن مرد جبهه نبرد حاضر نمی‌شود؛ بلکه یکی از خود آنها می‌شود، با همان زندگی روستایی و ساده.
این فیلم مستند به سراغ مردم ساده روستای محل تولد سردار شهید قاسم سلیمانی (قنات ملک) رفته است و بیننده را به تماشای روایت‌های متفاوتی دعوت می‌کند که هر فردی از این شخصیت والامقام سراغ دارد. روایت‌های متفاوت از خاطرات متعدد که ابعاد وجودی شهید سلیمانی را به تصویر می‌کشد. از کمک به نیازمندان گرفته تا سادگی در زیست و مردمی بودن او و اینکه حتی برای کمک به نیازمندان نیز از بیت‌المال مایه نمی‌گذاشت، بلکه خودش از مال شخصی خود هزینه می‌کرد.
آنچه در مستند «ردّی از یک مرد» برجسته است، رفتار مردمی حاج قاسم با مردمی است که این شهید والامقام خودش را از آنان می‌داند و آنچه بیش از همه می‌توان به آن پی برد، این است که پست و درجه و شهرت عالم‌گیر و محبوبیت کم‌نظیر، نه تنها سبب فاصله بین حاج قاسم و مردمان مستضعف نشد؛ بلکه برعکس، هر چه جایگاه و شهرت «حاج قاسم» بالاتر رفت، بیشتر از گذشته گرفتار دل‌های مردم روستایی شد.
پیش از این، مستند دیگری با نام «مکتب سلیمانی در قنات ملک» ساخته شده بود که چندین بار هم از شبکه‌های سیما پخش شد. حالا مستند «ردّی از یک مرد» را نیز به نوعی می‌توان دنباله همان مستند دانست. هر چند شاید تازگی مستند قبلی را نداشته باشد، اما روایت هر فرد روستایی از خاطراتی که از شهید سلیمانی دارد، بسیار شنیدنی و درس‌آموز است. استفاده فراوان از تصاویر روستایی جذاب، در خدمت مستند بوده و حال و هوای دلنشینی به آن بخشیده است. به جرئت می‌توان گفت، نام این مستند، برازنده آن بوده و ردّی از حقیقت وجودی یک مرد واقعی را نشان می‌دهد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات