صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۶۰

نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید با چه موجوداتی ائتلاف کرد؟

نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی که خود به دلیل داشتن پرونده فساد محاکمه می‌شود، با هدف خلاصی از محاکمه و زندان، با افرادی که در کارنامه آنها دزدی، فساد، نژادپرستی و اقدامات تروریستی درج شده، ائتلاف کرده و صدای مخالفان در داخل و خارج در آمده است.

به گزارش روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در خصوص افرادی که نتانیاهو برای تشکیل کابینه با آنها ائتلاف کرده، نوشت: «بسیاری از ناظران و تحلیلگران رژیم صهیونیستی بر این باورند که روند تشکیل کابینه ششم بنیامین نتانیاهو، چیزی فراتر از تصور همگان است».
این یادداشت افزوده است، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه فردی است که در حال  نابود کردن نهادهای باقیمانده در رژیم صهیونیستی و فروش آنها در مزایده علنی به شرکای نژادپرست، فاشیست و مذهبی است. کسانی که حتی قبل از تشکیل دولت، طمع خود را برای کسب منفعت پنهان نمی‌کردند، چون می‌دانستند صحبت از فرد دروغگویی به نام نتانیاهو است که برای تعهداتش ارزشی قائل نیست.
در آستانه آخرین انتخابات در رژیم صهیونیستی که در اول نوامبر گذشته برگزار شد، کانال ۱۱ تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی یک فایل صوتی  از «بزالل اسموتریچ» رئیس حزب «صهیونیسم دینی»  پخش کرد که در آن نتانیاهو را یک دروغگو و فاسد توصیف کرد.
در همین راستا، «یوسی وارتر» تحلیلگر مسائل حزبی در روزنامه عبری (هاآرتص)، تأکید کرد که شرکای نژادپرست نتانیاهو، که به دنبال جنگ، اختلاف و شکاف هستند و افرادی متعصب  هستند، مشکل نیستند، بلکه خطر در شخص نتانیاهو، مواضع و ایده‌های او است.
این روزنامه اسرائیلی می‌افزاید کابینه جدیدی که در حال شکل‌گیری است، بسیار متعصب، تاریک اندیش و خطرناک است و برای اثبات این موضوع می‌توان به دستاوردهایی که شرکای تندروی این کابینه که در آن قدرت زیادی دارند و نیز شهرک‌نشینانی که به دنبال دامن زدن به مشکلات و اختلافات و نژاد‌پرستی هستند، اشاره کرد اما داستان و مشکل اصلی این نیست بلکه تنها یک مشکل فرعی به حساب می‌آید.
به اعتقاد وارتر، خطر حقیقی از جانب نخست‌وزیر است که از تمامی مرزهای ممکن عبور کرده است و تمام ارزشها و قوانین را زیر پا گذاشته است. 
به گفته این تحلیلگر، یکی از پارادوکس‌های عجیب در کابینه نتانیاهو این است که قطب‌های قدرت در آن، در ارتش اشغالگر خدمت نکرده‌اند و فراتر از آن احزاب مذهبی شرکت کننده در ائتلاف جدید، علناً شبانه روز از پیروان خود می‌خواهند که از خدمت در ارتش که گاو مقدس در رژیم اشغالگر محسوب می‌شود خودداری کنند. نتانیاهو نیز با شرایط آنها موافقت کرده و قراردادهایی با آنها امضا کرده تا حقوق یهودیانی را که در مؤسسات مذهبی تحصیل می کنند به جای خدمت در ارتش افزایش دهد و به هزینه مالیات دهندگان اسرائیلی بیفزاید. امری که خشم سکولارها و لیبرالها را در فلسطین اشغالی برانگیخته است.
فراتر از آن، دو قطب اصلی در کابینه جدید یعنی، اسموتریچ و همکارش ایتمار بن غفیر، در ارتش اشغالگر خدمت نکرده و همیشه به دلیل ایجاد خطرات امنیتی تحت کنترل و نظارت سرویس امنیت عمومی (شین بث اسرائیل) بودند و چندین بار به اتهام تلاش برای انجام عملیات تروریستی به ویژه در حین اجرای طرح جدایی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ دستگیر شدند. 
اسموتریچ و بن غفیر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کنند و معتقدند که «اسرائیل بزرگ باید یک کشور برای شریعت یهود باشد و عربها می‌بایست از فلسطین اخراج شوند».
با وجود خطرات امنیتی این دو طرف، نتانیاهو موافقت کرده که به اسموتریچ پست مسئول هماهنگی اقدامات کابینه در کرانه باختری را در وزارت امنیت بدهد، که بسیاری از ناظران آن را تایید ضمنی نتانیاهو برای تحمیل حاکمیت «اسرائیل» بر کرانه باختری می‌دانند، به این معنی که اسموتریچ، که زمانی هدف شاباک بود امروز مسئول آن است.
اما بن غُفیر توانست بیشتر از نتانیاهو باج خواهی کند و نخست‌وزیر را مجبور کرد که وزارت امنیت قومی را  به او بدهد و قانون را تغییر دهد تا پلیس و مرزبانان تحت فرمان بن‌غفیر باشند نه تحت فرمان بازرس کل پلیس. امری که به او اجازه می دهد در مناطق حساسی مانند مسجد مبارک الاقصی و سایر مکان‌های دو طرف خط به اصطلاح سبز، مشکلات تازه ایجاد کند.
در ادامه این یادداشت آمده است؛ از آنجایی که ظاهراً نتانیاهو تصمیم داشت وظیفه نگهبانی از گوشت را به گربه بدهد، با درخواست بن غفیر برای اعطای حق وتو برای هر تصمیمی که دولت اتخاذ ‌کند، موافقت کرد و بیش از آن، بن غفیر که ۵۳ بار از سوی شاباک و پلیس به اتهامات امنیتی و اخلال در نظم عمومی دستگیر شده  و چندین بار به دلیل اقدامات تروریستی و نژادپرستی محکوم شد، به لطف نتانیاهو به یک مرد کاملا مشروع تبدیل شد و به درخواست خود بن غفیر در یکی از سری‌ترین کمیته‌های دولتی قرار گرفت که کمیته مسئول نظارت بر اقدامات و فعالیت‌های شاباک است. به این ترتیب فردی که تحت تعقیب شاباک بود با یک انتصاب دولتی که توسط خود نخست وزیر نتانیاهو تأیید شد، مسئولیت آن را بر عهده گرفت.
نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: اما گربه دیگری که ماموریت حفاظت از گوشت به او داده شده، وزیر دارایی آتی یعنی "آریه درعی" است. دزد محکوم در دادگاه‌های اسرائیلی که پس از محکومیت به اتهام دریافت رشوه و خیانت در امانت سال هایی طولانی در زندان به سر برده است و به دلایل مذهبی در ارتش خدمت نکرده است. 
درعی، رهبر حزب «اتحادیه یهودیان سفاردی» است که هفت سال پس از آزادی از زندان به صحنه سیاسی بازگشت. وی ژانویه گذشته به سرقت پول از مقامات مالیات بر درآمد محکوم شد و در برابر قاضی متعهد شد که زندگی سیاسی را ترک کند. امری که موجب شد دادگاه در حکم صادره علیه او تخفیف دهد. درعی، دوست خوب نتانیاهو، قبل از انتخابات گذشته به سیاست بازگشت و حزب تحت رهبری او ۱۱ کرسی به دست آورد و اکنون کاندیدای چندین پست وزارتی است که مهمترین آنها وزارت دارایی است . این در حالی است که خود نتانیاهو نیز هنوز به اتهام دریافت رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت محاکمه می‌شود.
نویسنده در خاتمه با اشاره به اظهارات یک مقام عالیرتبه در حزب لیکود در روزنامه هاآرتص تصریح کرد: برای نتانیاهو هیچ چیز مهم‌تر از لغو محاکمه‌اش نیست. او به فروش همه وزارتخانه‌ها و مؤسسات اهمیت نمی‌دهد، از نظر او، هدف وسیله را توجیه می‌کند و هدف او، فرار از دادگاه و رفتن به زندان چندساله است.
منبع: خبرگزاری قدس(قدسنا)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات