صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۷۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 7 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اینکه شما می‌بینید و می‌شنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت می‌کردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را می‌دیدند، این بود که عاشق شهادت بودند.(1401/8/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

سه ملاحظه مهم پیرامون یک قانون

با گذشته بیش از یک سال از تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، همچنان شاهد پیش‌تازی سفته‌بازی و سوداگری از تولید در اقتصاد هستیم و برخی بازارها مثل مسکن، ارز و طلا با ایجاد تقاضای کاذب و در نتیجه بر هم خوردن تعادل، موجبات افزایش قیمت‌ها و ایجاد شکاف طبقاتی را فراهم کرده است. در چنین شرایطی مسئولان مربوطه چاره کار را در به جریان انداختن این طرح و قانونمندسازی جزئیات آن دیده‌اند. به نظر می‌رسد در طرح‌ریزی و تصویب این قانون باید سه ملاحظه اساسی مدنظر قرار گیرد:
1ـ در اقتصاد وجود معاملات سالم در چارچوب قانون و ملاحظات کلان اقتصادی پذیرفته شده است چرا که حکم روغن‌کاری در موتور خودرو را دارند که باعث روان شدن چرخه پول در اقتصاد می‌شود. اما چنانچه این معاملات و سفته‌بازی‌ها بازدهی‌ای به مراتب بیشتر از تولید ایجاد‌ کنند و همزمان ریسک کمتری را پذیرا باشند در این صورت باید احساس خطر و بحران کرد. این دقیقا همان موضوعی است که اکنون با آن مواجه هستیم و باعث شده منابع کشور به جای بخش مولد، سمت و سوی بازارهای نامولد پیدا‌ کنند. از این منظر طرح مالیات بر عایدی سرمایه از مهم‌ترین ابزارهایی است که قطعا در شرایطی فعلی نیاز مبرم کشور، ضد تورمی و کمک کار بخش تولید است و در اجرای آن نباید مغلوب فضاسازی رسانه‌ها شد.
2ـ موضوع مهم اینکه اجرای یک قانون و به ثمر نشستن آن مستلزم داشتن زیرساخت‌های مورد نیاز است. متأسفانه در کشور ما ابتدا قانون را تصویب می‌کنند و بعد در پی ایجاد زیرساخت‌های مربوطه می‌روند. قانون مالیات برخانه‌های خالی و پرداخت یارانه‌ها در اصلاحات اقتصادی اخیر دولت از همین نمونه بودند که بدون وجود زیرساخت، دولت را با مشکل مواجه کرد و متأسفانه اهداف آن محقق نشد‌. در قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز ابتدا باید زیرساخت آن فراهم شود تا حقی از مردم ضایع نگردد‌.
۳ـ سازوکار مربوطه و پایه مالیاتی مندرج در قانون باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که گروه هدف آن، تنها سوداگران و ملاکان باشند و مردم عادی و تقاضای مصرفی از پرداخت این نوع مالیات معاف شوند. به‌عبارتی در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه حتما باید اثرات تورمی با توجه به نرخ حقیقی تورم مورد توجه باشد. به بیان دیگر افراد نباید هم از بابت ناتوانی دولت در اداره نرخ تورم دچار کاهش ارزش ذاتی دارایی‌های خود شوند و هم از جهت افزایش ظاهری ارزش دارایی‌های متعلقه مشمول پرداخت مالیات ناعادلانه شوند.

(علی محمدی)

▼ گزارش روز

چشم‌انداز درگیرسازی روسیه در قفقاز

اگرچه در ده ماه گذشته خسارات زیادی بر اثر جنگ اوکراین به روسیه وارد شده است، اما آمریکا نتوانسته است به اهداف ضد روسی خود در این جنگ دست یابند. جنگ اوکراین هم‌اکنون «چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای» در پیش روی کشورهای اروپایی و ناتو قرار داده است.
گزاره خبری: «دنیس گونچار» رئیس اداره چهارم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه گفته است: «درخواست‌های تحریک‌آمیزی از گرجستان برای گشودن جبهه دوم جنگ علیه روسیه از سوی کی‌یف و برخی از کشورهای غربی صورت گرفته است». البته این مسئله از همان ماه‌های آغازین جنگ در اوکراین وجود داشته است، ولی در هفته‌های اخیر فشارها در این باره روی گرجستان بیشتر شده است.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ تلاش برای دستیابی به نتایج راهبردی در جنگ و رفع نگرانی‌های موجود باعث شده است که در یک سناریوی جدید، دولت آمریکا با همراهی ناتو به دنبال «گشودن جبهه جدید علیه روسیه» از طریق گرجستان برآید. با توجه به اطلاعاتی که روسیه در این زمینه ارائه داده است، ناتو و آمریکا درحال تحریک گرجستان برای درگیرسازی در اوستیای جنوبی و آبخازیا و در نتیجه درگیر کردن روسیه در قفقاز هستند. 2ـ آمریکا درصدد است با درگیر کردن روسیه در آبخازیا و اوستیای جنوبی بخش مهمی از تمرکز روسیه از اوکراین را به سمت درگیری در قفقاز منتقل کند و تا حدود زیادی «موازنه جنگ» را به نفع آمریکا و متحدان اروپایی تغییر دهد، اما با توجه به چالش‌ها و موانع موجود و همچنین ملاحظاتی که گرجستان در این باره دارد، عملاً گزینه‌ای غیرممکن برای عملیاتی شدن است. 3ـ در حالی که تجربه تحولات سال‌های گذشته تفلیس و مسکو نشان می‌دهد، گرجستان یک جبهه از پیش شکست خورده برای درگیرسازی روسیه در قفقاز است. اوستیا و آبخازیا از زمان فروپاشی شوروی و استقلال گرجستان به صورت خودمختار اداره می‌شوند. گرجستان در سال 2008 با تحریک ناتو تلاش کرد تا با حمله نظامی این مناطق را به خود ضمیمه کند که با واکنش سخت ارتش روسیه مواجه شد. درگیری سال 2008 گرجستان با روسیه به تجربه‌ای هزینه‌بر برای دولتمردان تفلیس تبدیل شد که در این زمینه با وجود ادعاهایی که همچنان در خصوص دو منطقه مذکور دارند، دیگر خود را با مسکو درگیر نکنند.
ضمن اینکه تجربه جنگ اوکراین و رفتارهای متناقض و دوگانه آمریکا و اروپای در قبال اوکراین و آشکار شدن ابعاد پیدا و پنهان آن، که موجودیت و بقاء یک کشور را به ابزاری برای پیشبرد منافع خود تبدیل کردند، باعث ایجاد یک جو شدید بدبینی در افکار عمومی و حاکمیت گرجستان شده است که در «تله‌ای خطرناک‌تر» از آنچه که برای اوکراین تدارک دیده شد نیفتند.

(حمید خوش‌آیند)


▼ خبر ویژه

کابینه جنون در سرزمین اشغالی

منابع رژیم صهیونیستی از درگیری لفظی نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد ارتش این رژیم در یک تماس تلفنی خبر دادند. آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی او را به دلیل دادن اختیارات وزارت امنیت و ارتش به افراطی‌های نژادپرستی مثل ایتامار بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهود» و بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب «صهیونیسم دینی» سرزنش کرد. یوسی یوشع، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «ارتش اسرائیل در هرج و مرج قرار دارد. این مکالمه بعد از موافقت بنی گانتس، وزیر جنگ صورت گرفت و این یعنی اظهارات کوخاوی موضع نهاد نظامی است. برای همین او خواهان توضیحاتی درباره اختیاراتی شد که به راست‌گرایان افراطی داده شده است.» یائیر لاپید‌ هم در اظهارنظری پیرامون کابینه ننتانیاهو گفت: دولت در وضعیت هرج و مرج است و این یک کابینه دست راستی نیست بلکه کابینه جنون است.»


▼ اخبار

1ـ پاسخی به یک شبهه

پس از ایجاد شبهه محمدعلی آهنگران پیرامون شهدای گمنام کمیته تفحص شهدا به این شبهه‌افکنی پاسخ داده و نوشت: «در سال‌های ابتدایی شهدا را از روی صورت و عکس‌ها شناسایی می‌کردیم و تحویل خانواده‌ها می‌دادیم. آنها که قابل شناسایی نبودند بنا به فتوای رهبری به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده می‌شدند سال 1381 با پشتیبانی سردار باقرزاده و کلاس‌های دکتر تولایی ژنتیک وارد ایران شد. در این سال‌ها بانک خون و نمونه استخوانی تکمیل شده و خیلی از شهدا از این طریق شناسایی شده‌اند. اما شناسایی‌ استخوانی که بیش از ۳۰ سال زیر خاک با دمای ۶۰ درجه بوده با شناسایی بافت نرم ساده تفاوت دارد و گاه تا سال‌ها طول می‌کشد. لذا طبق فتوای مقام معظم رهبری اگر از شناسایی شهدا مأیوس شویم اجازه نداریم شهدا را بعد از تفحص در معراج شهدا نگهداری کنیم و باید آنها را سریعا به خاک بسپاریم. هر زمانی که دستگاه تطبیق، تطابق دو نمونه را اعلام کند بلافاصله و طی مراحل خاص و تشریفات خاصی به خانواده شهید اعلام می‌شود که شهید شما شناسایی شده و در نقطه‌ای معلوم تدفین شده است.

2ـ واکنش آیت‌الله مکارم به گرانی‌های اخیر

آیت‌‌الله مکارم‌شیرازی نسبت به گرانی‌های اخیر واکنش نشان داده و گفتند: «جامعه ما دچار گرفتاری‌ها و مشکلات فراوانی از جمله مشکل اقتصادی و فرهنگی است. در مسائل اقتصادی گرفتار اموری هستیم که تبدیل به معما شده است. وقتی می‌شنویم که مثلا دلار فلان مقدار شده، هیچ عکس‌العملی از مسئولان نمی‌بینیم و حتی ابراز هم نمی‌کنند که ما وضعیت را درست می‌کنیم و نمی‌گذاریم به این صورت باقی بماند و به سادگی از کنار قضایا عبور می‌کنند. ما همانطور که معتقد به تقویت نظام و مسئولان نظام هستیم، معتقدیم باید به مشکلات مردم هم توجه جدی داشته باشیم. مردم در مقابل مشکلات تحمل و حوصله دارند، اما باید به وفا و حوصله مردم توجه شود. مسئولان این مسائل و مشکلات را جدی بشمارند و به گرفتاری‌های مردم رسیدگی‌کنند.»

3ـ برتری هوایی ایران در غرب آسیا

سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: «جوسازی امروز دنیای استکبار در حوزه استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین، بخشی از جنگ روانی دشمن است و جدای از اینکه بسیاری از این مطالب ممکن است دروغ باشد، اما به‌واقع نشان از اثربخشی و اهمیت و رتبه بالای جمهوری اسلامی در حوزه پهپاد است.» فرمانده سابق سنتکام، تروریست آمریکایی بیان کرد: «برای نخستین‌بار در دوران بعد از جنگ جهانی دوم برتری هوایی آمریکا به ‌هم خورده است و دیگر ما نمی‌توانیم در صحنه‌ای که ایرانی‌ها حضور پهپادی دارند، برتری هوایی داشته باشیم.» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در واکنش به اظهارات فرمانده تازه کار نیروهای آمریکایی در غرب آسیا که از تأسیس نیرو‌های ضربت علیه قدرت پهپادی ایران خبر داده بود گفت: «با هرکس که بخواهیم مبتنی بر منافع‌مان در حوزه‌ پهپادی همکاری می‌کنیم.»

4ـ صدای اپوزیسیون هم درآمد

سعودی‌اینترنشنال آن قدر پروژه‌اش مشخص و روشن است که حتی اپوزیسیونی که به تمامیت ارضی ایران پایبند هستند را از تریبون دادن به تروریست‌های تجزیه‌طلب کومله و دموکرات کلافه کرده است. ‌حجت کلاشی فعال سیاسی و اپوزیسیون خارج‌نشین با اشاره به پشت پرده فعالیت گروهک‌های تروریستی در اعتراضات ایران گفت: «چه تعداد ساعت برنامه به چهره‌ خطرناکی مانند آقای مهتدی در شبکه سعودی‌اینترنشنال داده شده است؟! اینها استاد آدم‌کشی هستند. اینها همگی نوکری صدام را کرده‌اند. معتقدم افرادی که در اینترنشنال کار می‌کنند همگی مزدورند؛ اینترنشنال با تمام توان سعی کرد در ایران تضادهای منطقه‌ای را برجسته کند و سعی کرد برای گوشه گوشه ایران رهبران منطقه‌ای معرفی کند!»

▼ اخبار کوتاه

لبخند دشمن به هر کشته یا شهید خیابانی/ سردار شریف سخنگوی سپاه گفت: در جریانات اخیر فلش حمله به‌ سمت رهبری بود. دشمنان کور خواندند بسیار ناپخته‌تر از آن هستند که بتوانند به جایگاه رهبر انقلاب خدشه‌ای وارد‌کنند. اینها فکر می‌کردند کار تمام است اما رهبر انقلاب چندبار به سردار سلامی فرمودند: کسی آسیب نبیند و برخوردها به حداقل برسد. هر کسی که در خیابان‌ها در اغتشاشات کشته یا شهید شود لبخند رضایت دشمن را به دنبال دارد.

تیترزنی عجیب بی‌بی‌سی فارسی/ بعد از یخبندان بی‌سابقه در آمریکا، بی‌بی‌سی به زبان فارسی می‌نویسد: از کانادا تا مکزیک ۵۶ نفر به خاطر سرما کشته شدند. اما به انگلیسی می‌نویسد؛ در آمریکا ۵۶ نفر به خاطر سرما کشته شدند. کاربری نوشت: «وقتی بی‌بی‌سی فارسی، نمی‌خواد بگه آمریکا در بحران فرو رفته پای دو تا کشور همسایه رو میاره وسط! بین کانادا تا مکزیک چیزی جز آمریکا نیست!»

جای زنان در زندان نیست/ کاربری در نقد ادعاهای آمریکا پیرامون زن نوشت: «یک‌سوم زنان زندانی دنیا در آمریکا هستند ولی خب آمریکا خواستار اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده! فقط ۴ درصد از جمعیت زنان جهان در ایالات متحده زندگی می‌کنند اما بیش از ۳۰ درصد از زنان زندانی جهان را دارد که بیش از یک‌چهارم آنها هنوز محاکمه نشده‌اند!»

پاسخ متقابل پوتین به اروپایی‌ها/ اتحادیه اروپا و گروه هفت و استرالیا، برای نفت روسیه سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کرده‌اند که از ۵ دسامبر اعمال شده است. پوتین روز گذشته دستوری را صادر کرد که بر اساس آن صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به نهادها و اشخاص قانونی خارجی که برای واردات انرژی از این کشور سقف تعیین کرده‌اند، ممنوع می‌شود.

عمری که دود می‌شود/ رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: از مجموع هشت میلیون مرگ سالانه در جهان ناشی از مصرف دخانیات، یک میلیون و ۲۰۰ هزار فوت مربوط به افرادی است که در معرض دود ناشی از مصرف دخانیاتند. سالانه ۶۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل قرار گرفتن در معرض دود دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند.

فاجعه سزارین در ایران/ مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی گفت: نرخ ایده‌آل جهانی سزارین ۱۵ درصد و نهایتاً ۲۵ درصد است، اما نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد و ۳ برابر استاندارد جهانی است. غالب زایمان‌ها در ایران تا ۳۵ سال قبل، طبیعی بود اما با توسعه زندگی شهری، نرخ سزارین بالا رفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات