صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۴۹

«صهیونیسم مذهبی» چه نقشی در دولت بعدی رژیم صهیونیستی خواهد داشت؟

حضور این سیاستمداران بر سر میز عالی رژیم صهیونیستی تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود، اما ظهور آنها نشان‌دهنده رشد جنبش صهیونیستی مذهبی در اسرائیل است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif الجزیره: در حالی که حزب لیکود نتانیاهو هسته اصلی دولت جدید را تشکیل می‌دهد، متحدان راست افراطی بخشی از جنبش ایدئولوژیک «صهیونیسم مذهبی» پس از عملکرد خوب در انتخابات کنست، موقعیت‌های برجسته‌ای را اشغال خواهند کرد و بر سیاست‌ها در قبال فلسطینی‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی تأثیر خواهند گذاشت. حضور این سیاستمداران بر سر میز عالی رژیم صهیونیستی تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود، اما ظهور آنها نشان‌دهنده رشد جنبش صهیونیستی مذهبی در اسرائیل است.

* «صهیونیسم مذهبی» چیست؟

* صهیونیسم که به عنوان یک ایدئولوژی ناسیونالیستی سکولار تثبیت شد، در ابتدا بسیاری از یهودیان ارتدوکس در مقابل آن مقاومت کردند. بخش قابل توجهی از یهودیان حتی پس از تأسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948 با صهیونیسم به‌عنوان عدم پایبندی به قوانین یهود مخالف بودند.

* جنبش ایدئولوژیک «صهیونیسم مذهبی» به عنوان راهی برای ارتباط یهودیان مذهبی با صهیونیسم، به دور از تأثیرات سکولار این رژیم ظهور کرد. این جنبش تنها زمانی رشد کرد که جامعه ارتدوکس در سرزمین‌های اشغالی پرجمعیت‌تر شد و ساکنین راست‌گراتر شدند.

* عملکرد احزاب «صهیونیستی مذهبی» در انتخابات اسرائیل چگونه بود؟

* انتظار می‌رود 9 شهرک‌نشین ساکن کرانه باختری اشغالی در کنست جدید خدمت کنند. شش نفر از آنها از اتحاد احزاب هستند که در انتخابات پارلمانی تحت عنوان "صهیونیسم مذهبی" شرکت کردند. اتحاد صهیونیسم مذهبی به عنوان شریک اصلی ائتلاف نتانیاهو ظاهر شد و سومین بلوک بزرگ در کنست است. این اتحاد عمدتاً از حزب صهیونیسم مذهبی بزالل اسموتریچ و حزب قدرت یهودی به رهبری ایتامار بن گویر تشکیل شده بود.

* احزاب صهیونیستی چه موضعی در قبال فلسطینی‌ها دارند؟

* اسموتریچ و بن‌گویر هر دو صراحتاً در مورد قصد خود برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی و الحاق سرزمین‌های فلسطینی صحبت می‌کنند و به دلیل تحریک خشونت علیه فلسطینی‌ها بدنام هستند.

* اسموتریچ علناً خواستار الحاق کرانه باختری اشغالی شده است، در حالی که بن‌گویر می‌گوید که مخالف تشکیل کشور فلسطین است و یورش شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی و محله شیخ جراح در قدس شرقی اشغالی را رهبری می‌کند.

* انتظار می‌رود شخصیت‌های مذهبی صهیونیست چه نقشی در دولت بعدی داشته باشند؟

* در 16 دسامبر، ائتلاف دولتی آینده اولین قرائت قانونی را تصویب کرد که به اسموتریچ اجازه می‌دهد «وزیر مستقل» مسئول شهرک‌سازی شود. در همین حال، بن گویر قرار است نقش کلیدی وزیر امنیت داخلی را برعهده بگیرد که نه تنها بر عملیات پلیس رژیم صهیونیستی، بلکه بر پلیس مرزی این رژیم نیز نظارت خواهد کرد.

* بن گویر همچنین از طریق این وزارتخانه بر سیستم زندان‌های رژیم صهیونیستی کنترل خواهد داشت. با افزایش تنش‌ها در کرانه باختری اشغالی در سال گذشته، تأثیر چنین چهره‌هایی در پست‌های تاثیرگذار کلیدی احتمالاً باعث شعله‌ورتر شدن اوضاع خواهد شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات