تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۰۳۹

عشق عمیق یمنی‌ها به حاج قاسم؛ آن‌ها مقاومت را با نام سردار می‌شناسند

با کمی صحبت کردن با یمنی‌‌ها همه متوجه می‌شوند که عشق یمنی‌ها به حاج قاسم سلیمانی تا چه حدعمیق است. به سراغ دیپلمات‌ها، تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای یمنی رفتیم تا عمق این عشق را دریابیم و سوالی بپرسیم تا خودشان تصویرشان را درباره سردار ترسیم کنند. سوال این بود که «رویکرد مقاومتی شهید بزرگ ما، حاج قاسم و برادرش، حاج ابومهدی چه تأثیری بر جایگاه یمن در محور مقاومت داشته و مهمترین دلایل و شاخص‌های این تأثیرگذاری کدامند؟»

عشق عمیق یمنی‌ها به حاج قاسم؛ آن‌ها مقاومت را با نام سردار می‌شناسند

یمنی‌ها از حاج‌قاسم، عشق به ارث برده‌اند

اول از همه به سراغ «ماهر الشامی» وکیل یمنی و عضو جبهه رسانه‌ای دولت صنعاء رفتیم. بعد از ابراز ناراحتی و تاثرش از شهادت حاج قاسم، گفت که پاسخ سوالتان را خواهم داد. ساعتی بعد برایمان نوشت: «شهید حاج قاسم سلیمانی نه تنها یک فرمانده نظامی برای جمهوری اسلامی ایران بود، بلکه یک رهبر بین‌المللی فراقاره‌ای بود که دغدغه وضعیت مستضعفان جهان را به دوش می‌کشید. رویکرد مقاومت دو شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بر روند یمن به طور خاص و محور مقاومت به طور عام تأثیری شگرف گذاشت و روحیه جهاد را در دل همه آزادگان جهان زنده کرد». 

او ادامه داد: «یمن با الهام گرفتن از حاج قاسم سلیمانی و تمام عناوین استواری، ایثار و فداکاری در دفاع از میهن و حرکت در چارچوب پروژه یک ملت برای تکمیل مسیر رهبران شهید و رسیدن به اهدافی که برای آن فداکاری کردند، به مقاومتش ادامه خواهد داد. حالا یمنی‌ها گران‌بهاترین چیزی که دارند عشق به مسیر حاج قاسم و ایمان به همراه بودن ایشان از آسمان‌ها با محرومان و مظلومان است. آنچه گواه دلبستگی مردم یمن به این رهبران بزرگ است این است که هیچ خانه و خیابانی بدون عکسشان نیست و یادشان در همه مناسبت‌ها حتی در میدان‌های جهاد و مقاومت زنده نگه داشته می‌شود. قهرمانان مجاهد ما برای تکمیل مسیر رهبران شهید از آن‌ها روحیه می‌گیرند تا عزم، اراده و اقدام جهادی را در تمام سطوح و عرصه‌ها حفظ کنند».

بگذارید خواهر شهید از سردار بگوید...

صحبتش که تمام شد گفت: ممنونم که به من افتخار دادید و سوالتان را مطرح کردید؛ برای هر یمنی صحبت درباره حاج قاسم شرفی بزرگ است. از شما درخواستی دارم؛ همسرم «اسما یحیی الشامی» نویسنده‌ای از محور مقاومت و فعال رسانه‌ای در خدمت آرمان یمن است، وقتی سوالتان را دید گفت دوست دارم من هم درباره حاج قاسم بنویسم... و ادامه داد: همسرم خواهر شهید است، سردار را خوب می‌شناسد. خانواده شهدا بیشتر از هر کسی متاثر از حاج قاسم هستند. پاسخ دادیم: پاسخ همسرتان نیز برای ما ارزشمند است و ممنون از اینکه به نمایندگی از خانواده‌ای شهید در گفت‌وگوی ما مشارکت می‌کنند.

ابتدای پیامش را این‌گونه نوشته بود: «شهید حاج قاسم سلیمانی.. شاهد دوران و رهبر بی مثال، اسطوره زمان و برجسته‌ترین نام در مبارزه با استکبار جهانی. مردی که آرمان یک امت را به دوش کشید و برای مبارزه با آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی «داعش» و «القاعده» و دیگران در مسیر مقاومت، تا آسمان‌ها پیش رفت. فرمانده‌ای که خصوصیات رهبری در او جمع شده بود و هویت اسلام اصیل محمدی (ص) را به دوش می‌کشید؛ اسطوره‌ای که در تمام نبردهای محور مقاومت میدان‌دار، سیاستمدار و بااخلاق بود و آرمان فلسطین، در تمام معادلات برایش موضوع محوری بود».

او در ادامه می‌نویسد: «صحبت از شهید قاسم سلیمانی صحبت از مردی استثنایی در اخلاص، شجاعت و درایت است. این ویژگی‌ها به ندرت در یک فرمانده نظامی میدانی دیده می‌شود که در بیش از یک میدان نبردهای بزرگ را انجام داده باشد؛ اما او همیشه خوش‌بین و مصمم و بااراده بود و به دنبال تحقق اهداف می‌رفت. سردار شهید ما، حاج قاسم سلیمانی، معلمی بود که در عرصه مبارزه و جهاد و مبارزه با طاغوت و مستکبرین در صحنه یمن حضور خواهد داشت».

کجای دنیا مثل فرماندهان ما دیده؟

«علی بن محمد الزهری» دیپلمات و چهره سیاسی-رسانه‌ای دیگری‌ از صنعاء است که برای صحبت در مورد حاج قاسم و مقاومت یمن با او به گفت‌وگو نشستیم. پیامی صوتی فرستاد؛ برخلاف بیانیه‌های قرایی که همیشه با صدایی رسا در رسانه‌ها از او می‌شنویم، با لحنی آرام و متاثر گفت: «در ابتدا و به مناسبت سومین سالگرد شهادت سرداران عزیز ما، می‌خواهم با سلامی گرم و تحیتی خالصانه از اینجایی که هستم و می‌دانم صدایم را می‌شنوند، صحبت را درباره رشادت‌هایشان آغاز کنم.. می‌خواهم عهد ببندم که به نام آن‌ها و بعد از آن‌ها، این رویکرد مقاومتی را تا پیروزی، منتهای مواجهه با ظلمت و اشغالگری ادامه خواهم داد».

با لحنی محکم‌تر و کلامی مصمم‌تر ادامه داد: «امروز می‌خواهم به این مناسبت یادآوری کنم موهبت‌های این دو فرمانده را و اثر عمیقی را که برای همه مقاومتی‌ها و آزادی‌خواهان در مقابل ظلم و استکبار خلق کردند. ما در جمهوری یمن، راه را با همین رویکرد در پیش گرفته و ادامه می‌دهیم. رویکردی که مبارزه با ظلم و مخالفت با اشغالگری است.. رویکردی که از جانفشانی نمی‌هراسد و هر چقدر شهید لازم داشته باشد، در مسیر آزادی فدا خواهد کرد. حالا نیز ملت یمن، هزاران هزار مرد  را به این راه پرافتخار تقدیم کرده و در راه رسیدن به آزادی و استقلال آماده‌ اهدای جوانان برومند دیگری است».

او درباره حاج قاسم گفت: «شهید بزرگ ما، حاج قاسم و هم‌رزمش ابومهدی (درور بر روح پاکشان) الگو و نمادی در فداکاری و جانفشانی ارائه دادند که هیچ کجای این دنیا و هیچ کسی قادر به ارائه آن نبود. با وجود آنکه سن بالایی داشتند، اما هرگز نه از غیر کمک خواستند، نه خسته شدند و نه احساس یاس به خود راه دادند.. آن‌ها هیچ‌گاه به کنار کشیدن از میدان، رها کردن نبرد و توقف در مسیر مواجهه با دشمنان محور حتی فکر نکردند؛ برخلاف این‌ها، آنان با اصراری عجیب و قدرتی شگرف، تا انتهای مبارزه با فرزندان رشید و شجاع خود در میدان ماندند تا پیروزی بر دشمن را با چشم ببینند. و الحق که هیچ کجای این دنیا چنین قهرمانانی ندارد...».

حاج قاسم و رهبرانی برای محور مقاومت تربیت کرد

«محمد الوجیه» فعال دیگری از جبهه رسانه‌ای مقاومت یمن است که توانستیم با او گفت‌وگو کنیم؛ جوانی که از شنیدن نام حاج قاسم به وجد می‌آمد و می‌توانست تمام کارهایش را رها کند تا از احساساتش بگوید. صحبت را با ناراحتی‌اش از پرکشیدن حاج قاسم و رفیق عزیزش آغاز کرد و گفت: «فقدان دلاوری همچون حاج قاسم سلیمانی و یار باوفایش ابومهدی المهندس ضایعه بزرگی برای محور مقاومت بود؛ به خصوص برای یمنی که بخش مهمی از این محور است و تمام‌قد در برابر پروژه صهیونیستی- آمریکایی ایستادگی می‌کند».

او ادامه داد: «کاری که شهید سلیمانی و شهید المهندس انجام دادند، مسئولیت ما را در قبال آرمان بزرگ‌مان یعن فلسطین یادآوری می‌کند. به نمایندگی از همه ما یمنی‌ها رهبرمان سید عبدالملک بدرالدین الحوثی اعلام کردند که یمن بخشی از محور مقاومت است؛ بنابراین هر رهبری در محور مقاومت، بی شک مجاهدت دو سردار بزرگ را در آینده تقویت کرده و مسیر و روشن‌شان را ادامه خواهد داد.. این درس بزرگی است که نه تنها ما سربازان مقاومت، بلکه رهبران ما از حاج قاسم آموختند. جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های فرماندهان شهید بود که به فرزندان یمن راه مقاومت شریف را آموخت و آن‌ها را به پیروزی امیدوار، و به نصر الهی مومن کرد. درود بی‌پایان خداوند بر ارواح طیبه شهدای گرانقدر ما».

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات