بین الملل >>  اندیشکده ها >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۸۴
گزارش نشریه «ریسپانسیبل استیت کرفت»

آمریکا در سودای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی

تمرکز بر این سیاست قدیمی که آمریکا با تعداد انگشت‌شماری از بازیگران اقتدارگرا روابط نزدیک برقرار کند، کوته‌بینانه است و باعث افزایش تنش با ایران خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فائزه فتحی زاده

آمریکا در سودای تشکیل ائتلاف امنیتی ضد ایرانی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت؛ هفته آینده جو بایدن به عربستان سعودی سفر می کند؛ در حالی که در گذشته قول داده بود با این کشور مانند یک دولت «سرکش» رفتار کند. طبق گزارش های دو طرف، ممکن است درباره تضمین امنیتی گسترده به این پادشاهی به ویژه چتر دفاع هوایی صحبت کنند. متأسفانه این پیشنهاد می تواند مداخله آمریکا در منطقه خاورمیانه را عمیق تر کند و مذاکرات هسته ای ایران را با چالش بیشتری روبرو سازد.


اگر این تدابیر امنیتی و توافق نامه آبراهام در راستای ایجاد ثبات در منطقه تبلیغ شود و اگر ایران از رایزنی ها درباره امنیت خاورمیانه کنار گذاشته شود، پیامد آن برعکس خواهد بود. در واقع اگر هدف دولت بایدن ثبات منطقه خاورمیانه است، باید همه بازیگران اصلی منطقه را پای میز مذاکره بیاورد. علاوه بر این، واشنگتن باید به طور فعال از مذاکرات دیپلماتیک میان ریاض و تهران حمایت کند. با وجود این، اگر دولت بایدن رویکرد فعلی خود را حفظ کند، به چند دلیل به انزوای بیشتر ایران و بی ثبات کردن کل منطقه کمک خواهد کرد.


در وهله نخست، در مواجهه با جبهه متحد آمریکا – اعراب – اسرائیل، ایران به احتمال زیاد با گسترش برنامه هسته ای، سرمایه گذاری بیشتر در شبکه های نیابتی و برداشتن سایر گام های بی ثبات کننده برای تقویت نفوذ منطقه، به دنبال افزایش اهرم فشار و قدرت خود خواهد بود. البته این راهبرد جدیدی نیست و شاهد بوده ایم انزوای ایران چگونه می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

 

دولت ترامپ در تلاش برای به زانو درآوردن ایران، در کنار اعمال فشار حداکثری و ترور (سردار) قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریست خارجی تعیین کرد؛ اما این تصمیمات باعث شد تا تعداد حملات نیروهای نیابتی ایران به مواضع و اهداف آمریکا در عراق نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش داشته باشد.

نه تنها تقابل پنهان میان ایران و اسرائیل می تواند به جنگ تمام عیار تبدیل شود، بلکه فروپاشی قطعی برجام می تواند زمینه ساز رقابت تسلیحات اتمی باشد که ممکن است شامل شرکای منطقه ای مانند عربستان سعودی شود

خروج آمریکا از برجام هم با نتیجه عکس همراه شد، زیرا ایران اکنون می تواند در کمتر از 10 روز مواد هسته ای کافی برای تولید یک بمب در اختیار داشته باشد، پنجره ای آنقدر کوتاه که اقدامات تهران ممکن است به وسیله بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شناسایی نشود. علاوه بر این، نه تنها تقابل پنهان میان ایران و اسرائیل می تواند به جنگ تمام عیار تبدیل شود، بلکه فروپاشی قطعی برجام می تواند زمینه ساز رقابت تسلیحات اتمی باشد که ممکن است شامل شرکای منطقه ای مانند عربستان سعودی شود.

تشکیل محور دفاعی جدید آمریکا – اسرائیل احتمالاً مذاکرات عربستان سعودی و ایران را از مسیر اصلی خود خارج خواهد کرد. روابط دیپلماتیک عربستان و ایران از سال ۲۰۱۶ بعد از اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه و تعرض به سفارت عربستان در تهران قطع شد. این دو رقیب به تازگی در پتج دور گفت و گوی مستقیم سیاسی به میزبانی عراق برای حل و فصل اختلافات منطقه ای شرکت کردند. بنابراین چتر دفاع هوایی آمریکا و اسرائیل بر متحدان عرب، تنش های منطقه ای را شدیدتر می کند و چشم انداز ثبات را کاهش می دهد. اگر واشنگتن قصد ایجاد ثبات دارد، باید عقب نشینی کند و به عربستان سعودی و ایران اجازه دهد تا زخم های قدیمی را التیام ببخشند.

تشکیل محور دفاعی جدید آمریکا – اسرائیل احتمالاً مذاکرات عربستان سعودی و ایران را از مسیر اصلی خود خارج خواهد کرد

 

قانون بازدارندگی نیروهای دشمن و توانمندسازی دفاع ملی که به تازگی معرفی شده، پیشنهاد دفاع هوایی خاورمیانه را گسترش می دهد. این لایحه برای همکاری امنیتی مشترک میان ایالات متحده، عربستان سعودی و کشورهای عربی همسایه، پنتاگون را ملزم می کند تا قابلیت های موشکی هوایی و دفاعی را ادغام کند. این لایحه همچنین ساختار امنیتی قدیمی و معیوب خاورمیانه را تقویت می‌کند، معماری ای که هدف آن قرار دادن کشورهای عربی در برابر ایران و تداوم چرخه درگیری‌های منطقه‌ای است. این لایحه مالیات دهندگان آمریکایی را ملزم می کند حتی بیشتر برای دفاع ملی عربستان سعودی هزینه کنند، در حالی که سعودی ها هیچ کاری برای افزایش قابل توجه تولید نفت انجام نداده اند.


تمرکز کردن بر این سیاست‌ قدیمی که آمریکا با تعداد انگشت شماری از بازیگران اقتدارگرا روابط نزدیک برقرار کند، کوته‌بینانه است و باعث افزایش تنش با ایران خواهد شد، در عوض کاخ سفید باید با پیگیری دیپلماسی با تهران و تشویق مذاکرات دوجانبه میان عربستان و ایران به دنبال جلوگیری از ایجاد باتلاق های غیرضروری باشد و تنها در این صورت است که ثبات در منطقه ریشه خواهد دواند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات