صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۰۵۳

پایان رؤیای استارلینک

پایگاه بصیرت / گروه رسانه
یک وبلاگ‌نویس نظامی روسی آزمایش کیت‌هایی را برای شناسایی ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس آغاز خواهد کرد. طبق اطلاعات موجود، این کیت‌های تشخیص را یک کارخانه اسلحه‌سازی در سن‌پترزبورگ روسیه تولید می‌کند.
از این کیت‌ها قرار است در میدان جنگ برای یافتن مکان دریافت‌کننده‌های استارلینک استفاده شود. با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، محموله‌های دیش‌های استارلینک برای برقراری ارتباط‌های اینترنتی از آمریکا به اوکراین ارسال شد.
به‌نظر می‌رسد، این کیت‌های تشخیص مکان اساساً آنتنی است که روی یک وسیله نقلیه نصب شده و تنها هدف آن شکار ترمینال‌های استارلینک است. گفته می‌شود، این تجهیزات که «Borschevik» نام گرفته است، می‌تواند دیش‌های کاربران را از فاصله پنج متری و با دقت زیادی شناسایی کند.
کارخانه تسلیحات‌سازی سازنده این کیت‌ها، این محصول را در فهرست تولیدات خود قرار داده است؛ به این معنا که روسیه برای ایجاد اختلال در عملکرد سرویس استارلینک پیشرفت‌های زیادی کرده است. گفتنی است، تاکنون روسیه چندین‌بار به انجام عملیات‌های نظامی علیه استارلینک اشاره کرده است.
طبق مشخصات ارائه‌ شده در وبگاه این سازنده، کیت تشخیص ترمینال استارلینک می‌تواند دیش‌ها را با دقتی بین پنج تا شصت متر تشخیص دهد. همچنین، می‌توان آن را در 5 دقیقه مستقر کرد، برد عملیاتی آن 10 کیلومتر است و 15 دقیقه طول می‌کشد تا دیش کاربران را پیدا کند. افزون بر ‌این، توضیح داده شده است این محصول را می‌توان برای استتار رنگ‌آمیزی کرد و کار خود را فقط با منبع برق خودرو انجام داد. سازنده این کیت یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های مهمات‌سازی در روسیه است که سال 1721 پتر کبیر تزار روسیه آن را بین سال‌های 1682 تا 1725 راه‌اندازی کرده است.
تولید این کیت‌ها در حالی است که آمریکا و متحدانش بارها از استارلینک برای تهدید کشورهای دیگر نسبت به باز گذاشتن اینترنت و بسترهای جاسوسی آن استفاده کرده‌اند. آنها در همین راستا چندین کامیون دیش استارلینک را به اوکراین ارسال کرده‌اند و حتی اشتراک استفاده از آن را در این کشور رایگان کرده‌اند تا راه ارتباطی اوکراین و دولت‌های غربی برای هماهنگی‌های ایجاد اتحاد علیه روسیه همچنان باقی بماند. مهرماه امسال بود که خبر ارسال دیش‌های استارلینک به ایران منتشر شد تا جلوی محدودیت‌هایی را بگیرند که دولت کشورمان برای دسترسی مجرمانه به داده‌ها گرفته‌ است، اما هنوز هم خبری از عملیاتی شدن کامل این دیش‌ها نیست. هرچند همان موقع‌ هم کارشناسان نسبت به امنیت استارلینک و امکان لو رفتن مکان استفاده‌کننده‌ها هشدار می‌دادند. در کنار نبود امنیت برای کاربران استارلینک، هزینه بالای تجهیزات این بستر و اشتراک‌های ماهانه آن و به تازگی لو رفتن مکان کاربرانش، نشان می‌دهد رؤیای استارلینک برای فراهم کردن یک اینترنت عمومی در کشورهایی که علیه سیاست‌های آمریکا عمل می‌کنند، کم‌کم رنگ باخته است؛ رؤیایی که خیلی به آن دل بسته بودند... .
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات