صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۹۶
کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد:

ایران ابزارهای لازم برای پاسخ دهی به رفتار اروپا را دارد/ تحریم سپاه چه دستاوردی برای ترامپ داشت؟

با بررسی تحریم سپاه از سوی آمریکا به این نتیجه می رسیم که تحریم قبلی کمترین تاثیری در روند فعالیت ها و وظایف ذاتی سپاه پاسداران نداشته است
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/ گفتگو با رضا میرابیان

به گزارش بصیرت، بعد از توافق برجام با جرات می توان گفت یکی از شاخصه های برجسته اروپا در این توافق بین المللی عدم پایبندی به آنچه در برجام نسبت به ایران وظیفه داشت. علی رغم اینکه ایران در طی سال های گذشته تعهدات خود را به صورت عینی عملی کرد و به مرحله اجرا گذاشت و ناظران بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی گواه این موضوع هستند اما بعد از خروج ترامپ از برجام و حتی پیش از این اروپا برای عمل به مفاد برجام آنچنان پا پیش نگذاشت و در امتداد سیاست های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تا به امروز که موضوع تحریم سپاه پاسداران را مطرح شده ،حرکت کرده است.

بصیرت در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به این سوال پاسخ داده است که تحریم سپاه پاسداران توسط اروپا چه پیامدهایی دارد؟ سید رضا میرابیان کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و منطقه درگفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص این موضوع که تحریم سپاه پاسداران راه به جایی نمی برد گفت: بعد از مطرح شدن این موضوع که اروپا بر آن است سپاه پاسداران راتحریم کند چند پرسش مطرح شده که یکی از برجسته ترین آنها پیامدهای این موضوع برای سپاه است. در پاسخ به این سوال باید مردم را به تحریم سپاه که پیشتر توسط آمریکا و دولت آقای ترامپ انجام شده بود ارجاع داد.

وی در این باره گفت: با بررسی تحریم سپاه از سوی آمریکا به این نتیجه می رسیم که تحریم قبلی کمترین تاثیری در روند فعالیت ها و وظایف ذاتی سپاه پاسداران نداشته است بنابراین این موضوع هم یک شو و راه اندازی جو روانی علیه سپاه است که به سرنوشتی شبیه به آنچه آمریکا برای سپاه مقدور داشت ختم می شود بدون کمترین اثری روی سپاه.

سید رضا میرابیان کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: البته بدین معنا نیست که ما از تحریم سپاه پاسداران استقبال کنیم یا نسبت به این مساله بی تفات باشیم، بلکه این موضوع را با شدت رد و محکوم می کنیم اما اینگونه نیست که این تحریم ها برای کشور سرنوشت‌ ساز و تعیین کننده با‌شد. مساله این است که جمهوری اسلامی ایران ابزارهای خود را دارد و لازم است در چنین مواقعی از ابزارهای خود به عنوان بازدارنده در برابر زیاده خواهی ها و تند روی های اروپا استفاده کند و براساس منافع ملی پاسخ لازم را به اروپا بدهد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: قطع به یقین برای پاسخگویی به زیاده خواهی های اروپا دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ابزارهای مختلفی برای استفاده دارد لذا می بایست مسوولین ذی ربط به درستی در مقام تصمیم گیری حاضر شوند اما مساله مهم این است که چنین تحریم هایی بر روی ایران تاثیر گذار نیست، اما جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملی هر اقدامی که لازم باشد را باید انجام دهد و به این موضوع واکنش نشان دهد.

میرابیان خاطر نشان کرد: مثلا در تحریم سپاه آمده است هیچ سپاهی اجازه سفر به اروپا و باز کردن حساب در بانک های اروپایی را ندارد. درپاسخ به سران اروپایی باید گفت هیچ سپاهی نیازی به باز کردن حساب در بانک های اروپا و سفر به اروپا ندارد. جنبه های سیاسی تحریم سپاه اصلا قابل توجه نیستند بلکه اروپایی ها به دنبال این مسئله هستند تا فشار سیاسی را بر جمهوری اسلامی ایران افزایش دهند، البته این موضوع هم نتیجه نمی دهد به این دلیل که اروپایی ها به خوبی به این موضوع واقف هستند که هر چه بیشتر از جمهوری اسلامی ایران فاصله بگیرند در واقع خود را در قبال جمهوری اسلامی ایران منزوی خواهند کرد.

وی در پایان گفت و گو تصریح کرد: قطع به یقین اروپایی ها در آینده نه چندان دور نیاز خواهند داشت که با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام مذاکره کنند آنها ناچار هستند، بنابراین تحریم سپاه به فاصله بیشتر اروپا با جمهوری اسلامی و زیان آنها منتهی می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات